Hoofdsponsor

1/25 Bon Retour van AL 1:25 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
wim alles op zijn tijt makker en een borstel daar is niets mis mee hoor.

de hul ziet er iniedergeval heel goed uit en dat voor je eerste echte hull Applaus
 
Dat is een mooie strakke romp geworden Wim, ga zo verder!

groeten, Rinie
 
@amazone
Voorlopig gaat alles nog prima met de borstel.
Dit is inderdaad een andere hull dan de raderboot had.
Heel lang geleden (meer dan 20 jaar) heb ik wel eens een schip van beplanking voorzien, maar dat zag er niet zo uit zoals nu.

@Kurt,
Dank je wel.

@Mega
Hé Rinie, leuk je weer eens online te zien.
Dank je. Lukt het een beetje met de Titanic of heb je een pauze ingelast?
 
Lukt het een beetje met de Titanic of heb je een pauze ingelast?

Goed om weer terug op het forum te zijn. Ik ben vandaag weer voorzichtig begonnen met de Titanic bouw. Ik hoop snel een update te posten!

Groeten, Rinie
 
Bij het doorkijken van de foto's en de tekening bleek het nog niet verstandig de romp nu verder in de primer te zetten. Op de boegdelen moet eerst nog een rand geplaatst worden. Die kan ik er beter nu eerst op zetten, zodat hij straks ook de primer in.
 
Laatst bewerkt:
Idd, Wim, als je nog houten delen moet lijmen. Dan dat eerst doen. In de houtbouw werken we nu eenmaal met houtlijm. Deze lijm werkt doormiddel van impregneren. Dan is niet mogelijk op een vlak en glad oppervlakte, dan trekt de lijm niet goed in.
 
Ik heb eens in een artikel gelezen dat je zonder problemen met 2 komponenten lijm iets op een geverfd deel kan lijmen zonder dat het terug loskomt.

Het ging over een houten schip waar ze na het schilderen de kimkielen en de berghouten zo plaatste.

Ik denk dat het soms niet anders kan want als je voor het plamuren en primen dit plaatst dan heb je toch problemen om alles strak te schuren zonder vb. de berghouten of kimkielen te beschadigen...
 
Rik en Michel,

De rand komt over de gehele bovenzijde van het scheepje.
Die bovenrand kan ik strakker wegwerken door het eerst te plaatsen.

Zal later toch nog een aantal zaken op de verf moeten aanbrengen en dat gaat met 2 komponenten, dat komt daarna inderdaad niet meer los.
 
Hooo, geen twee comp. lijm op verf. :O

Wat nu als de verf los komt. :nowink:

Gewoon hout kaal maken. Bijvoorbeeld schrapen met een scherp schroevendraaier en dan het deel er op lijmen. Dan opnieuw primer, en opnieuw plamuur. Dan weet je zeker dat het goed komt.
 
Rik, bij de raderboot heb ik net als jij zegt de lak hier en daar weggehaald om weer te kunnen lijmen, het klinkt inderdaad logisch dit bij verf dan ook te doen. Gelukkig maar dat ik het vooraf even meedeelde.
 
Iets langzamer dan gepland, maar ik ben weer een stukje verder gekomen. De foto spreekt voor zich. Straks weer even bijschuren, etc.

1_Retour_36.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit.

Wel even een kleine tip. Het lakwerk voor het hout. Dat is nu nog kaal. Maar volgende keer wel even maskeren met tape of iets. Dan komt het stof niet in aanraking met het hout. Dat stof gaat weer in de poriën zitten van het hout en is dan weer zichtbaar na het lakken als je pech hebt.

Maar eerlijk is eerlijk. Het ziet er zeker erg veel belovend uit.
 
De foto spreekt inderdaad voor zich: zeer strak werk!

Groeten, Rinie
 
Hoi Wim,

het ziet netjes uit hoor.Applaus
Je gaat er als een speer vandoor hé.^^
Ga gewoon door hoor!!!!!!!
 
mooie verschansing wim ik had ze zo nog niet gezien presies maar het valt me nu wel op . vakwerk man blijf vooral zo door doen want ze word echt mooi.
 
Dank voor de complimenten heren!

Rik, een volgend keer zal ik het beter beschermen, had daar eigenlijk nog niet zo bij nagedacht.


De romp is nog niet in de primer gegaan, er moesten toch nog een paar onderdelen op. Tevens een begin met de luiken gemaakt.

1_Retour_37.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er weer keurig uit Wim.
Mooi luik met oog voor detail, netjes de hoeken van de omlijsting van het luik 'afgeschuind' tegen elkaar bevestigd!

Groeten, Rinie
 
Voorlopige bouwstop

Dank je Rinie.

Nog even een laatste update om te laten zien hoever ik ben gekomen.
De luiken zijn klaar (niet op de foto :ohmy: )
De tussenverbindingen zijn wit geschilderd, bovenop moet het nog middenblauw worden. Daaronder wordt het nog zwart, de lat weer middenblauw. Vervolgens weer zwart en rood (waterlijn).
De onderzijde moest met een roestrood geschilderd worden, een eerste laagje er op gedaan, maar dit is het nog niet, mag van mij wel iets roder/bruiner.
De komende 2 à 3 maanden ligt de bouw stil vanwege mijn verhuizing.
Zal wel af en toe eens aan komen waaien.

1_Retour_38.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer netjes uit Wim.
Ik ben het met je eens wat betreft de rode kleur, dit is te veel oranje (in ieder geval op de foto).
Jammer dat er voorlopig geen updates meer komen, maar heel veel succes met de verhuizing!

Groeten, Rinie
 
Ziet er weer netjes uit Wim.
Ik ben het met je eens wat betreft de rode kleur, dit is te veel oranje (in ieder geval op de foto).
Jammer dat er voorlopig geen updates meer komen, maar heel veel succes met de verhuizing!

Groeten, Rinie

Dank je Rinie,

In het echt lijkt het ook oranje, dat wordt nog mengen geblazen.

De updates moeten helaas wachten, maar een voordeel is dat ik straks de helft van de zolder tot mijn beschikking krijg, waar ik echt alles in kwijt kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan