Hoofdsponsor

1/25 Bon Retour van AL 1:25 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Wim,

Ik moet toegeven het zien er heel strak uit man.:-D
Ik zelf heb ook eentje liggen waar ik nog eens dringen aan moet beginnen.>(
Maar het in voor al de moet niet laten zakken.
Suc hoor!!!ApplausApplaus
 
Hoi John,

Dank je en dit is alleen nog de basis.
Op het moment dat de romp dicht is gaat het in de plamuur etc om te eindigen met een verflaagje.
Aan je onderschrift zie ik dat je al gewend bent met schepen, dus wat let je :-)
Ga zo eens kijken.
 
Even wat zaken om jou te helpen.

Het hout nat maken en daarna een dag laten drogen is niet echt nodig. Dit ivm de vorm van de romp. Je kunt als je houtlijm gebruikt ook gewoon direct lijmen. Dan is het dus weer iets sneller werken.

Verder even een foto geleend voor uitleg.
1_1_Retour_26.jpg
De dikke groene steep geeft aan dat je spant een kromming heeft en dat je daar moet verjongen. De verjoning ziet er niet goed uit. Dit is niet om jou af te kraken maar om je te laten zien dat eerst te weinig hebt verjongd en daarna teveel. Zie de dwars streepjes. De eerste twee geven aan de maat de tweede geeft aan dat je dus teveel hebt gedaan. Je mag niet meer dan twee derder verjongen.

Meet de spanten dus die ik blauw bepijld heb op. de groene is het groot spant. Dat betekend dat je eerst je groot spant moet opmeten. Dan weet je hoeveel latjes je nodig zult hebben. Daarna meet je de rest van de spanten op en weet je hoeveel je tekort komt. Dit deel je door de hoeveelheid spanten. Dan weet je ook hoeveel je moet verjongen per huidgang. Dus evenwijdig verjongen per huidgang. Dat vanaf het berghout. Dat is bij jou de verschansing vanaf de plaat om maar te schrijven. Dan kkomt het goed uit.. Nu zul je in de knoop komen.
 
Hoi Rik,
Je uitleg begrijp ik helemaal en dat is ook de normale gang van zaken bij het beplanken van een schip. AL heeft het bij dit schip heel anders aangepakt.
Daar zitten alle planken al gevormd bij. Planken van ruim 2 mm dikte trouwens, die lieten zich trouwens niet zo maar lieten buigen. Er zit meer buiging in dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
De "verjonging" is dus al door AL gedaan en de onderdelen zitten bijgeleverd, zie de rode pijl op de foto.


1_1_Retour_05.jpg



Na het beplanken wordt het schuren, plamuren, etc om vervolgens af te werken met een verflaag.
De werkwijze van AL bevreemdt mij ook wel, denk ook niet dat ik dit nog een keer ga doen. Voorlopig ga ik nog even van de werkwijze van de kit uit.

De groene punt is trouwens het gedeelte wat nog aan de boeg moet komen.
 
Laatst bewerkt:
De planken zijn precies van triplex en daarom zijn deze zo moeilijk te buigen. Het is inderdaad vreemd dat deze al verjongd zijn maar zoals je zegt kan je nu beter de bouwbeschrijving verder volgen.

Als je nog eens zo een kit hebt zou ik als ik u was apart plankjes kopen en ze daarmee beplanken. ;)
 
De planken zijn precies van triplex en daarom zijn deze zo moeilijk te buigen. Het is inderdaad vreemd dat deze al verjongd zijn maar zoals je zegt kan je nu beter de bouwbeschrijving verder volgen.

Als je nog eens zo een kit hebt zou ik als ik u was apart plankjes kopen en ze daarmee beplanken. ;)

Dat triplex laat zich pas lekker buigen als het uren in het water heeft gelegen.

Deze methode ga ik inderdaad niet nog een keer volgen, dan ga ik echt de 'normale' wijze van beplanken volgen, zoals ook Rik al omschrijft.
Het lijkt er nu op dat de romp maar volgestampt moet worden met dik hout en dat je het daarna met schuren op orde krijgt. Maar we gaan door en zijn achteraf weer een ervaring rijker :D
 
Dat is idd vreemd, en dan ook nog van triplex. :O

Mocht je dit nog kunnen zou je kunnen investeren in ander hout. Denk er eens over na. Je hebt niet zo heel veel nodig voor dit scheepje. Dus ik denk dat je voor een paar euro wel ander hout zou kunnen hebben. En dat zal dan toch ten goede komen. Triplex is verlijmd. Dus dat kan los laten, zeker met buigen enzo. Ik vind het riskant.
 
@modelengeneer
Rik, inmiddels ben ik al over de helft met beplanken. Je idee is goed, maar ik ga me niet laten kisten door de kit :) en ga hem gewoon zo goed mogelijk tot een goed einde brengen (al was het alleen maar om deze ervaring op te doen en te delen).

Heb inmiddels wel de vijl extra ter hand genomen en het geheel zo gevijld dat ik dat wat er overblijft beter kan verjongen. Het meest brede stuk is nu 3 cm (= 6 planken) en het smalste stuk is nu 2 cm. De verjonging blijft dan boven de helft van de breedte van de plankjes.
 
Wim,hoelang heb je ze laten weken,en alleen in warm of heet water,en heb je er iets aan toegevoegd?.

Ron.
 
Wim,hoelang heb je ze laten weken,en alleen in warm of heet water,en heb je er iets aan toegevoegd?.

Ron.

Ron, de plankjes heb ik 1 dag in het koude water gedaan zonder toevoegingen. Dat heb ik gedaan uit praktische overwegingen, overdag aan het werk en in de avond bouwen. Ik heb inmiddels wel gemerkt als ze langer dan een dag in het water liggen ze weer te week worden, dan is elk knikje zichtbaar. Bij de raderboot heb ik gemerkt dat ze minimaal 3 uur moesten weken, dus een ideale tijd zal tussen de 3 en 24 uur in liggen.

Toevoegingen als ammonia heb ik nog niet nodig gehad en zal ik ook pas gaan toepassen als het niet anders kan. (Geur wordt niet echt op prijs gesteld ;)).
 
Romp bijna dicht

Ondertussen doorgegaan met het beplanken en ze is bijna dicht.
De taps toelopende planken van de kit heb ik geprobeerd zoveel mogelijk van de kanten weg te schuren. Alles moet nog geschuurd, bijgewerkt, etc worden.
Op de foto lijkt het alsof de linkerachterzijde niet mooi verloopt, in het echt zit er al een nette welving in. Eén van de planken heeft een scheur, dit is echter nog goed dicht te maken.

1_Retour_27.jpg


1_Retour_28.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jammer van die scheur. Maar ik zie dat je zelfs heb moeten spijkeren. Jammer van die gaatjes.

Verder blijf ik deze manier appart vinden, maar je maakt het wel netjes zo. Dus ik denk echt dat het wel een juweel van een scheepje gaat worden. :laugh:
 
dit komt wel goed wim maar nu niet op het plan van die jeep gaan kijken anders ga je tog in de fout gaan hoor :D

ik vind het presies wel behoorlijk dikke plankjes
 
Het ziet er goed uit Wim, het komt helemaal in orde zo ;)
 
@modelengeneer
Rik, de gaatjes gaan weer dicht, maar het was nodig een spijkertje te gebruiken op die plekken waar het drogende hout moest blijven zitten en er geen alternatieven waren.

@amazone
Dirk, uitkijken inderdaad, voor je het weet is het een amfibievoertuig :D
Plankjes zijn inderdaad dik voor zo'n scheepje.

@Michel
Dank voor de bemoedigende woorden, is wel zo prettig af en toe en zeker in deze fase van de bouw.
 
Romp dicht 17-07-2009

Kon het niet nalaten even 2 foto's te nemen van de romp die eindelijk dicht is.
Alle spijkertjes kunnen verwijderen en nu maar schuren, schuren, vullen, etc.

1_Retour_29.jpg


1_Retour_30.jpg


Het is gelijk een ander gezicht zo.
 
Laatst bewerkt:
dat komt wel in orde hoor ;) tog weer wat anders dan een platte bodem zoals je radder boot
 
Ziet er toch goed uit. Kun je best trots zijn, dit is niet gemakkelijk om te doen op deze wijze. En dan zo'n resultaat.
 
dat komt wel in orde hoor ;) tog weer wat anders dan een platte bodem zoals je radder boot

Klopt Dirk, hier zit geen plat stukje aan ;)

Ziet er toch goed uit. Kun je best trots zijn, dit is niet gemakkelijk om te doen op deze wijze. En dan zo'n resultaat.

Dank je Rik, heb er ook de tijd voor genomen om het zo goed mogelijk te doen.

word alweer een prachtig model;)

Dat is wel mijn bedoeling inderdaad Kurt :laugh:
 
Nou,Wim..dat gaat goed.Als dit eenmaal geschuurd is zal dit een strakke romp worden gaan.
Het zit heel mooi aangesloten.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan