Hoofdsponsor

1/25 Bon Retour van AL 1:25 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Wim,

Ik zie nu maar pas dat je met een nieuw project gestart bent. Shame on me! :$

Alvast veel succes toegewenst en net als bij je riverboat, zit ik terug op de eerste rij. ^^


Droop
 
heel mooi resultaat.
Ik maakte ze met koordjes tussen de latjes wat uiteindelijk ook zeer mooi resultaat oplevert. (zie Bremen krabbenkutter) Wel een paardewerk (gebruikmakend van traag drogende lijm en tandstokertjes) om de lijm naast het plankje aan te brengen en dan het koordje te plaatsen.
In ieder geval veel succes verder, ik blijf je volgen want dit kleinnood staat ook nog in mijn verlanglijstje.

Hallo gernoaze, dank je.
Met garen is het inderdaad ook mooi, maar inderdaad een klus om te doen.


Hoi Wim,

Ik zie nu maar pas dat je met een nieuw project gestart bent. Shame on me! :$

Alvast veel succes toegewenst en net als bij je riverboat, zit ik terug op de eerste rij. ^^


Droop

Dank je Droop, niets te schamen, je kunt niet altijd alles gelijk volgen.
Ik zou willen dat ik er ook meer tijd voor had :)
 
Klein bootje, kleine update zullen we maar zeggen.
Afgelopen dagen niet veel aan toe gekomen.
Wat plankjes aangebracht aan de binnenkant van de luiken. De bedoeling was om geen hol gat te krijgen, of het zin heeft zien we nog wel.
Verder de beplanking netjes gemaakt en alvast een beetje schuurwerk op de spanten.
Het is deze keer weer meten en proberen, er moeten boegdelen geplaatst gaan worden, de achterzijde is wel duidelijk, maar nergens is te vinden hoe hoog ze aan de voorzijde moeten uitkomen. De BB zegt er niets over, de foto's zijn nog vager dan vaag en de tekening wil het ook al niet verraden. Maar het gaat goed komen, dat weet ik zeker.


1_Retour_20.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtig scheepje Wim ^^

Heeft dit model 1 laagje latjes voor de beplanking of 2 ?

Op deze site vind ge wat foto's van een model :

Net-Marine - www.netmarine.net :: Voir le sujet - maquette du bon Retour petit bateau de pêche cotière

Groeten, Pascal alias "Wet Sellery"


Dank je Pascal,

Het model krijgt 1 laag hout van 1,5 mm dik, het zijn eigenlijk geen plankjes meer te noemen. Vervolgens gaat het in de plamuur en de verf.
Bedankt voor de link, deze kende ik nog niet. Ik zie dat deze bouwer een aantal extra's heeft toegevoegd, waaronder een 2e laag plankjes. Zal die extra's eens goed bestuderen en kijken of ik die bij mijn model ook kan toepassen.
Bij mijn model komt geen 2e laag plankjes, heb besloten dat ik de romp ga verven.
 
Update 27-06-2009

De boegdelen zijn inmiddels geplaatst, maar niet perse met de hoogte van 15 mm. Bij verder meten bleek dit namelijk niet overal juist te zijn. Ze zijn nu op gevoel geplaatst en op een manier waarop ze het beste over de spanten pasten. Het materiaal van AL is prima tot nu toe, maar zoals al eerder opgemerkt zijn de BB en de foto's van een zeer matige kwaliteit.

Vanwege de dikte van het hout moest ik hier en daar een spijkertje gebruiken om het vast te houden, die verwijder ik nog zoveel mogelijk. Gaatjes worden nog geplamuurd.
Er wordt nog een kiel gemonteerd van voor tot achter, vandaar dat de voorzijde nog verder afgewerkt moet worden.



1_Retour_21.jpg



1_Retour_22.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er heel netjes uit wim doe lekker voort zou ik zeggen 8)
 
Wim je bent al goed op weg. Maar om je toch nog wel een puntje mee te geven dat nu nog kan, wil ik toch even ingrijpen.

Even een foto geleend om het te verduidelijken.
1_1_Retour_21.jpg

Ik heb een beetje gekleurd in jou foto. Dit om je te laten zien wat ik zie. Het afschuinen is niet voldoende geweest. Kijk naar de boeg. Daar zie je de boeiboorden over de kielplaat heen uitsteken. De hechting is dus heel dun, op een hoekje van het hout om maar zo te schrijven. Dit gaat straks ivm de hechting problemen geven. Dan zeker ook met de valse kiel. Die is niet zo dik. En plamuren is dan wel een optie, maar op plamuur houd nu eenmaal geen lijm. :unsure: En dus zal dit dan ook weer voor een probleem kunnen gaan zorgen. Barstjes etc. na een tijdje.

Even de uitleg qua kleuren.

Groen geeft aan waar je moet afschuinen. De blauwe geeft eigenlijk een scherpe snede aan. Dus het moet dan als een mes bij elkaar komen en dus met de vorm van het hout meegaan. Je kunt dan altijd nog netjes de kiel er aan lijmen doormiddel van de scherpe hoek vlak te vijlen.
Dan rood. Dit geeft aan vanaf de plaats dat ik verwacht dat het al begint met de schuine kant. Je zult zien dat het hout dan mooier en vloeien erlangs gaat lopen. Dat geeft echt ook minder problemen met buigen. Dan heb je ook meer draagvlak voor het lijmen. Kontroleer dit met een latje fineer over de spanten heen te leggen. Volgt de afschuining mooi deze fineer lat? Dan is het goed. Zie je ergens een kier. Dan bijwerken en iets meer afschuinen.

Ik heb dit nu bij de boeg zo getekend, maar dit geld natuurlijk ook bij de steven. Daar werkt het net zo. :P

Nogmaals dit is puur om je straks voor eventuele problemen te behoeden. Niet om je af te kraken.

Natuurlijk blijf ik je volgen. Gaat helemaal goed komen.
 
Rik,

Als eerste: ik zie dit totaal niet als afkraken. Mijn bouwverslagen plaats ik om commentaar te krijgen en om mij van fouten te behoeden en gewoon omdat ik het leuk vind. Ik waardeer alle commentaar ten zeerste.

In dit geval had ik in mijn bouwverslag iets duidelijker moeten zijn. De boegdelen dienen bij dit scheepje iets naar voren uit te steken. Ze moeten nog iets bijgewerkt worden omdat er nog een kiel wordt geplaatst, die is te zien op de bouwtekening op pag 1 van het verslag.

Onder de boegdelen zijn de spanten wel afgeschuind (daar had ik nog genoeg body en lijmoppervlak); toen ik daarna met een fineerlatje ging voorpassen merkte ik dat de spanten niet echt breed waren. Toen ben ik gestopt met afschuinen en ben ik latjes gaan lijmen om een beetje body te krijgen. Dat is wel belangrijk, omdat de houtdelen die er op komen 1,5 mm dik zijn. Daar komt best wel spanning op als het gebogen is.
Ben van plan om maar voor iedere lat apart af te schuinen, dat komt in dit geval naar mijn idee het beste uit.

Je uitleg is heel helder en geeft me zeker houvast voor het vervolg.
 
Vandaag toch nog eens alles de revue laten passeren wat betreft de pasvorm van de planken en de spanten. Zoals Rik het heeft uitgelegd had ik het ook al in andere topics gelezen. Op de een of andere manier schijnt de Bon Retour een andere opbouw te krijgen, in ieder geval grof. De planken (die overigens ruim 2 mm dik zijn en niet 1,5 mm) dienen er vrij grof opgezet te worden, daarna schuren en plamuren (zo zegt de BB). Ik ga toch proberen alles er een beetje netjes op te zetten met zo min mogelijk kieren.

Even een foto van de voorplecht. Op de plaats die ik rood heb gemaakt dient nog een kiel te worden geplaatst. Direct links van het rood zit ook hout (is wat donkerder)


1_Retour_23.JPG


En nog een foto van de planken zoals ze nu staan. Bij de groene pijltjes heb ik wat hout op de spanten gelijmd. Nu heeft de plank overal voldoende lijmoppervlakte naar mijn idee. Inmiddels ook al weer verder gepast en vreemd genoeg lijkt het er op dat bij mijn volgende plank alleen nog wat extra hout nodig is bij de middelste groene pijl onderaan.
Het foutje bij de rode pijl is inmiddels opgelost. Heb de plank iets schuin afgesneden over een aantal centimeters en toen paste hij heel mooi net als aan de bovenzijde.


1_Retour_24.JPG



Mocht ik ergens een denkfout maken hoor ik het graag, want op deze manier heb ik nog niet eerder gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je de spanten waarschijnlijk op bepaalde plaatsen te weinig hebt afgeschuind.
Hierdoor gaat de beplanking speling geven op de volgende spant.Nu heb je dit goed opgevangen door er een houten stukje onder te plaatsen.Maar helaas ga je dan dit resultaat verplaatsen erdoor naar het volgende spant.Doordat het spant dan een grotere buiging gaat nemen vanaf het ertussen geplaatste stukje hout.

Of je loopt kans,dat een plankje iets meer gaat bollen dan het plankje eronder of erboven.
In principe kun je er nu weinig meer iets aan doen,tenzij je alle plankjes er weer vanaf zou gaan halen en dan de spanten opnieuw afschuinen,maar dat is eigenlijk onbegonnen werk.

Ik zou,in dit geval,gewoon een plankje monteren,en daarna pas de ruimte tussen het plankje en de spant gaan opvullen met een precies passend stukje hout ertussen.Zo houd je dan de juiste kromming erin.maar dit moet je dan wel plankje voor plankje doen,waar speling ontstaat,anders kom je er niet goed meer bij.

Iets meer werk,maar waarschinlijk wel met een goed resultaat.

Ron.
 
Ron,

Mocht ik te weinig hebben afgeschuind dan is dat al gebeurd bij de brede delen bovenaan en die lijken er strak op te zitten. Als het even kan haal ik die er niet meer af en ga ik het zo goed mogelijk oplossen.
Ik ga inderdaad nu per plank afschuinen en als het een beetje meezit heeft alleen de volgende plank nog op 1 spant wat extra body nodig.
Iets meer werk is geen probleem, het gaat er om dat het resultaat toonbaar moet zijn en dan maakt een paar uur extra ook niet meer uit.

Ron en Rik, nogmaals bedankt voor het meedenken. Hoe het ook uitpakt, ik heb er in ieder geval weer een leermoment bij.
 
Wim, als uit elkaar halen geen optie meer is ivm bijvoorbeeld schade dan opvullen met soortgelijk hout en verder gaan. Fouten horen erbij. Nu is het taak hoe je dit zo netjes mogelijk weg werkt en oplost.

In dit geval als ik dit zo bekijk, gewoon verder gaan en idd opvullen. Dan lekker doorbouwen. Zie het gewoon als leerpunt voor de volgende keer. Zo leer je elk model weer dingen bij. Dat blijf je houden.

Ik blijf je volgen. :P
 
Even een korte update.
Denk dat ik er uit ben wat de mogelijke oorzaak is geweest van de problemen.
Onderstaand tekeningetje moet één en ander een beetje verduidelijken.
Op de tekening kijk je van achter (of van voren).
Een paar mm van de zijkant van het dek moest een verticale lat geplaatst worden. Op die lat kwam weer een horizontaal latje. Dat zit allemaal best stevig. Het rode geeft het boegdeel aan dat geplaatst moest worden.
Ik vermoed nu dat de bovenste lat niet exact recht boven die lat heeft gezeten op de voorzijde. Het scheelt in werkelijkheid allemaal niet veel, maar bij deze schaal is bv 1 mm al een heleboel.
Dus een beetje overdreven ziet het er bij mij uit als op het tekeningetje rechts, terwijl het links moest zijn.

1_Retour_25.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wim, als uit elkaar halen geen optie meer is ivm bijvoorbeeld schade dan opvullen met soortgelijk hout en verder gaan. Fouten horen erbij. Nu is het taak hoe je dit zo netjes mogelijk weg werkt en oplost.

In dit geval als ik dit zo bekijk, gewoon verder gaan en idd opvullen. Dan lekker doorbouwen. Zie het gewoon als leerpunt voor de volgende keer. Zo leer je elk model weer dingen bij. Dat blijf je houden.

Ik blijf je volgen. :P

Rik,
Op zich valt het allemaal niet zo erg op en ik ga het allemaal zo netjes mogelijk wegwerken. En volgens mij weet ik nu ook wat mijn leermoment geweest is (zie mijn eerdere bericht).
Ik hoop dat je me blijft volgen, voor je het weet ga ik weer in de fout :laugh:.
 
Ook heel goed,dat je de oorzaak hebt gevonden en probeert te herstellen.
En dat je het plaatst,zo kunnen we er allemaal iets van opsteken :)

Ron.
 
Ook heel goed,dat je de oorzaak hebt gevonden en probeert te herstellen.
En dat je het plaatst,zo kunnen we er allemaal iets van opsteken :)

Ron.

De fout die ik waarschijnlijk heb gemaakt is eigenlijk gedaan zonder dat ik er erg in had. Kan ook nog aan mijn onervarenheid liggen natuurlijk.
Mocht er nog iemand zijn die de BR wil gaan bouwen, weet nu waar hij/zij op moet letten.
 
Even een plaatje tussendoor.
Het beplanken gaat een aantal dagen duren, de ene avond een natte plank vastzetten en laten drogen, de volgende avond wordt die dan gelijmd.
Per plank worden nu de spanten geschuurd, dat gaat prima.
Op de foto zijn 2 plankjes druk bezig met drogen.

1_Retour_26.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan