Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Bon Retour van AL 1:25 [DONE]
Pagina 1 van 15 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 212

Discussie: Bon Retour van AL 1:25 [DONE]

Lightbulb Bon Retour van AL 1:25 [DONE]

Beste bouwers,

Eerst een voorwoord:
    Tijdens de bouw van de Mississippi-boot was ik al met dit schip begonnen.
    Ik kwam er toen al heel snel achter dat dit voor mij niet werkte.
    Ze is nog in een pril stadium, dus ik kan het met een gerust hart vanaf het begin plaatsen.

Het schip (of scheepje):
    De BON RETOUR is een vissersboot uit de Brest regio, gebouwd in 1952 bij de Tertu du Fret scheepsdok. De boot is op het moment onder management van de Tud Ar Mor stichting, opgericht voor de bescherming van maritime cultuur.

Een klein bootje, kijk maar naar de maten:
    - Lengte: 395 mm
    - Hoogte: 371 mm
    - Breedte: 103 mm
    - Schaal: 1:25

De doos:

De inhoud:

De tekening:

Instructies en fotoboekje (beiden heel vaag )

En al direct een dryfit gemaakt:

De bouw is op 12 maart gestart.
    Ik deel het begin van het verslag op in een paar posts, er volgen er nog een paar.
    Laatst gewijzigd door wim500; 27-02-10 om 23:07

Standaard

Laat maar komen.

Erik.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

Standaard

mooi wim klein maar fijn. en de inhoud van de doos ziet er behoorlijk goed uit. ik ga je natuurlijk volgen bij deze bouw ,want van elke bouw leer je bij ook al is ze klein het werk word er niet makelijker op.

veel suxes met de bouw wim .

Standaard Vervolg

Het vervolg:

Kiel, spanten, 2 dekken (beter 1 dekje en 1 dek) en extra versteviging in elkaar.

Dekken pasten perfect! Hoewel op de foto niet goed te zien zitten er toch een paar welvingen in.

Eén van de onderdekken (zal het wel niet juist omschrijven) beplankt. Omdat er toch een luik overheen komt de breeuwnaden eens geprobeerd met garen te doen. Is niet helemaal naar mijn zin gegaan. Ga nog even uitdokteren hoe ik de dekken ga doen die straks in het zicht komen.

Laatst gewijzigd door wim500; 27-02-10 om 23:11

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door amazone Bekijk bericht
    mooi wim klein maar fijn. en de inhoud van de doos ziet er behoorlijk goed uit. ik ga je natuurlijk volgen bij deze bouw ,want van elke bouw leer je bij ook al is ze klein het werk word er niet makelijker op.

veel suxes met de bouw wim .
    Snelle reactie Amazone
    Komen nog 2 kleine updates aan.
    Het is inderdaad een priegelbootje en ik heb er zin in!

Standaard Breeuwnaden

Om te zien welke breeuwnaden ik wilde gaan toepassen heb ik een testje gedaan.

Links met permanent marker en rechts met een zacht potlood.

Vervolgens van beiden de onderste 3 plankjes geschuurd en bovenste 3 geschraapt. Volgens mij ben ik iets te enthousiast geweest met de permanent marker - plankjes waren nogal dun en de inkt werd meteen opgeslurpt.

De volgende 2: links onbehandelde plankjes en rechts met verdunde lak behandelde plankjes (geen parketplus in huis).

Dan de verf er over en weer met een vochtig doekje verwijderen en het resultaat:

Tot nu toe vind ik de potlood (geschraapt) en de verf (voorbehandeld met verdunde lak) het mooist. Bij dit schip ga ik voor het potlood. Die met de verf geeft een iets verweerder uiterlijk en dat ga ik op een volgend schip zeker een keer doen - resultaat is beter dan op de foto te zien is.
    Laatst gewijzigd door wim500; 27-02-10 om 23:14

Henny
    Gast

Standaard

klein maar fijn ,leuk bootje om te volgen Wim
    ik weet zeker dat dit ook weer een mooi model wordt.

Henny

Standaard

En zo staat de boot er nu voor:

De laatste foto is het werk van vanavond, dus vanaf hier gaan we in een normaal tempo updaten .
    Laatst gewijzigd door wim500; 27-02-10 om 23:16

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henny Bekijk bericht
    klein maar fijn ,leuk bootje om te volgen Wim
    ik weet zeker dat dit ook weer een mooi model wordt.

Henny
    Dank je Henny, ik ga er weer helemaal voor om het tot een mooi resultaat te brengen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door modelbouwerke Bekijk bericht
    Laat maar komen.

Erik.
    Erik, ze zijn er hoor!!

Standaard

Wim, ik ben geen bootbouwer (nog niet), maar ik volg in stilte zene.

Erik.
    Grtz Erik.

Standaard

Erik, nog niet, maar dat komt dus wel als ik kijk naar je onderschrift

Standaard

Inderdaad, na Pantani zijn bouwverslag ga ik één dezer toch ook mijn Amerigo eens afwerken.
    De spanten zijn reeds geplaatst, dus ik start mijn bouwverslag zo een beetje als dit .

Erik.
    Grtz Erik.

Standaard

wim over die verweerde plankjes/ ik neem aan dat je eerst met het doekje er over gaat en dan daarna pas de lak er op zet ?

ik vind het wel mooi en had het nog niet eerder gezien

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door amazone Bekijk bericht
    wim over die verweerde plankjes/ ik neem aan dat je eerst met het doekje er over gaat en dan daarna pas de lak er op zet ?

ik vind het wel mooi en had het nog niet eerder gezien
    In het begin wist ik niet hoe ik mijn breeuwnaden wilde maken en ben toen maar gaan testen.

Bij de proef met de verf had ik links de kale plankjes en rechts de met verdunde lak ingesmeerde plankjes. Dan de verf (op waterbasis) er op gedaan en al vrij snel met een vochtige doek weer aan het afvegen geweest.
    Verder ben ik niet over de verf aan het lakken gegaan. Zoals al een beetje te verwachten was bleef er meer verf in de onbehandelde plankjes zitten.

Ik vond de met verdunde lak behandelde plankjes een mooi verweerd uiterlijk hebben. Die methode ga ik vast nog eens toepassen. Ik had van Ron (homeghost) al de tip gekregen dat met parketplus te doen, maar dat had ik toen nog niet in huis.

Voor dit schip heb ik de breeuwnaden met een zacht potlood nagebootst, omdat ik het beste vond passen.

Pagina 1 van 15 1234511 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Bon Retour AL 1:25
    By Furioza in forum Afgewerkt project houten schepen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 08-02-10, 21:25

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten