Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Zeehond [DONE]
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 46

Discussie: Zeehond [DONE]

Nonkel
    Gast

Post Zeehond [DONE]

Hallo bouwvrienden,

Ik wil even de eerste stappen van onze samenbouw uit de doeken doen. Ronny had zowat op grond van een plan de romp deels gestart. De boegschroefbuis en ankernissen zijn in koperwerk gemaakt uit afval van koper.
    Algauw bleek het een noodzaak om alles verder in detail te gaan uitwerken en hoe we de schroefas, straalbuis en andere delen zouden precies willen aanbrengen en zo.
    Op dat moment zijn we gaan tekenen met CAD en zo alle onderdelen op basis van de reeds bestaande romp en de werkelijke afmetingen beginnen samenbrengen. We willen ten alle tijde zo dicht als mogelijk de werkelijkheid en schaal benaderen. Enkel door het gebruikte materiaal moeten we een middenweg zoeken rekening houdend dat de zaak in totaal niet te zwaar zal worden.
    Het ding moet immers varen.
    We hebben dus eerst het hoofddek met de juiste zaling en dekrondte uitgetekend en per paar spant in hout uitgezaagd. Het dek zou op de romp moeten komen als een deksel op een koekdoos.
    Omdat deze methode heel goed resultaat gaf, zijn we ook met de bovenbouw op die manier gestart. Tekenen op ware afmeting volgens plan en verschalen om af te drukken. Op die manier kunnen ook met de dikte van het gebruikte hout rekening houden enz.. Alles is naar verhouding.
    We hebben de skeg op die manier dan ook uitgewerkt. Eerst veel koffie tijdens de regelmatige werkvergaderingen waar we tot een overeenkomst komen welk materiaal zal worden gebruikt. Dan pas dit alles in de tekening uitgewerkt.
    Ik kan momenteel niet alles tegelijk online brengen. Maar hou het van ons tegoed.

Ronny is ook aan het werkbootje bezig dat we volledig volgens lijnenplan hebben getekend (zien foto's) om dan uit beukenhout te vervaardigen. Weeral is in de tekening al met materiaaldikte rekening gehouden. Ook daarvan wat later wat meer nieuws.
    De bedoeling is echter om de huidplanken in strips aan te brengen zoals bij de echte werkboot.

Alles gaat dus heel langzaam omdat we echt heel veel koffie drinken en de zaken bespreken. Ook zijn we steeds op den uitkijk naar bruikbaar materiaal.

Groetjes van Ronny & Nonkel
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)
      You can't download the attachment before replay
    Bijgevoegde bestanden Bijgevoegde bestanden
      You can't download the attachment before replay
    Laatst gewijzigd door Nonkel; 23-03-08 om 11:06

Standaard

Ik heb deze boot (model van ronny) dus al een paar keer mogen zien in zijn mooie werkplaats en het is een reus van een boot.
    Ook in het echt heb ik er al een paar keer aan boord van dit schip geweest, daar ik 10 jaar bij S.K.B. Oostende gewerkt heb.
    Ik ben zeer benieuwd naar de volgende update alsook de Autocad vorderingen van het schip.

Ik zou zeggen, niet te veel koffie drinken, dit is ook weer niet goed voor de gezondheid he :p

Standaard

Uit welk materiaal is de eerste huidlaag gemaakt.

Geperst hout of kartonboard ?

Standaard

Hoi ik heb toch nog een vraagje, hoe ziet het orgineel er uit. Want u heeft er een sloep bij gefotografeerd maar ik kan daar niet echt een voorstelling mee maken. U heeft een gladde romp terwijl die sloep overnaads is. Daarbij heb ik de foto's een grondig bekeken. De foto die u heeft gemaakt tijdens het beplanken van de romp zie ik dat u de op de kop methode gebruikt. Dat is de beste methode voor de scheepsbouw. Maar de spanten begrijp ik niet. u heeft er nog allerlei hoeken aanzitten volgens de foto's. Of is dit gezichtbedrog.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

newbie en mede vrienden,
    de huid laag is uit treplex van 2 m/m gebouwt.
    deze komt van een kist waar lampen in werden verpakt
    tevens is het ook de enige laag die word gebruikt.
    later word de binnen en buiten kant van de romp ,met een mat en epoxy gelamineerd.
    groetjes ronny en den nonkel

Standaard

rik,
    gezien de beperkte lengte van het hout,om de huitlaag er uit te halen.
    was het noodzakelyk om hier en daar een vals spant te plaatsen
    zoals ge op de eerste foto kan zien zyn het inder daat de vierkante stukken dat ge degen somige spanten ziet.
    echter deze werden eerst af getekent en uit gezaagt om vervolgens op zyn plaals te lymen.
    op de tweede foto zie je waarom
    groetjes ronny en den nonkel

Standaard

later word de binnen en buiten kant van de romp ,met een mat en epoxy gelamineerd.
    hierin ben ik heel hard geinteresseerd hoe dit gebeurt dus als het gaat gebeuren veel uitleg en foto's .

Dank bij voorbaat

Standaard

Maar die sloep die u gefotograveerd heeft. Dat is aan de vorm en de overnaadse beplanking te zien toch een ander schip? Of is dit een bijboot daarvan?

Voor de rest dank voor de uitleg. Zo zien we maar weer ik leer elke dan bij.

Standaard

rik
    de werkboot die op de zeehond word gebruikt,zyn deze van de loodskoters.
    en een foto van de echte zal door nonkel worden geplaatst.
    groetjes,ronny en den nonkel

Nonkel
    Gast

Standaard

Hoi,

Ik heb de foto van De Zeehond aan zijn ligplaats opgeladen.
    Zo kunnen jullie zien over welk vaartuig het gaat. Het is een sleepboot dat is gebouwd om de vele taken uit te voeren waar het loodswezen voor instaat. Knap vaartuig. Ik heb nog meer foto's in een album staan op deze link.

De eerste foto is het werkbootje. Dat is een ontwerp dat reeds jaren in gebruik is.
    Gebouwd met overnaadse techniek zoals eerder als vermeld. Je kan deze duidelijk zien staan in de stoel op de foto van de Zeehond.

De tekeningen van de onderdelen zal ik één voor één naar jpg omzetten en upladen.
    Dat lijkt me het beste. Het verliest echter de waarde als vector tekening.
    Maar het toont toch hoe de zaken worden uitgewerkt.

Groetjes
    Nonkel
    Laatst gewijzigd door Nonkel; 23-03-08 om 09:02

Standaard

Mooi verslag Nonkel, ook de bijlagen zijn een mooie meerwaarde.
    Blijf u en Ronny op de voet volgen hoor, ik wip wel nog eens binnen in de loop van volgende week denk ik

Nonkel
    Gast

Standaard Zeehond,

Hoi allemaal en Zalig Pasen,

Ik heb wat fragmenten van tekeningen afgedrukt in pdf en als bijlage bij het onderwerp geplaatst.
    Daarmee bouwen we in elk detail zoals je kan zien.
    Zo zijn we ook aan de mast bezig. Waarvan al ook al wat foto's.

Groetjes
    Ronny & Nonkel

Standaard

Nu ik het orgineel heb gezien weet ik hoe dat dit schip er uit ziet. Het is nog een hele klus. Ik blijf u volgen en natuurlijk bevragen.

Droopy'ke
    Gast

Standaard

Chapeau voor het construeren van die mast. Die is écht prachtig gemaakt!

Droop

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten