Hoofdsponsor

1/72 Pz.Kpfw.IV -kitbashing/recycling (Esci)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Had gedacht om jullie vandaag het eindresultaat te kunnen presenteren, maar het zal niet lukken :(
Mijn kids hebben een beetje roet in het eten gegooid :@
Had een rustige plaats nodig, en dat hebben ze mij niet gegund :tongue:
Nu ik alles aan de kant heb gedaan zijn het natuurlijk twee zoete broodjes :@
Ik kan jullie wel een bijna afgewerkt product tonen, maar zal voor straks zijn, de batterij van de camera is nu nog plat ook...:@

Tot straks,
Beyond
 
Zo, hier dan de foto's, maar zoals reeds gezegd, nog niet af...

003-1.jpg

006-1.jpg

007-2.jpg

009.jpg

011-1.jpg

012-1.jpg

Grtz,
Beyond
 
Beyond, ziet er goed uit, er verschijnen reeds mooie hoekjes en kantjes aan dit project.
Benieuwd naar de volgende stap die je gaat doen.
 
Bedankt makkers :)

Trouwens, ik ben vergeten om iets te zeggen :$

De één, die ik heb proberen aan te passen op de koepel,

011-1.jpg

is het teken van de artsen.

Deze tank was dus geen echte gevechtstank, want in werkelijkheid had deze tank zelfs geen echte loop, maar een houten replica.
Hij was actief op het front, maar in de achterste linies, met het medische team aan boord....

Grtz,
Beyond
 
Hey Beyond,

Knap hoor op deze priegelschaal ^^

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Wat een uniek idee, dit had ik nooit eerder gehoord, laat staan gezien ! Een nepperd volgestouwd met ambulancepersoneel. Toch riskibusiness om hierin terecht te komen, omdat elke vijandige tank toch asap uitgeschakeld dient te worden.
 
Dat was ook het grote probleem van deze tank, aangezien die esculaap (slang) het enige teken was die "duidelijk" maakte dat dit een medisch team was.
Van ver werd dit hoogst waarschijnlijk aanzien als een 1, met de gevolgen vandien...

Ik heb deze info trouwens uit een Steel Masters magazine, maar ik durf de foto van de echte tank niet te plaatsen ivm copyrights...

Grtz,
Beyond
 
Ook hier een beetje van de olieverf op geschilderd....

027.jpg

026-1.jpg

025-1.jpg

Grtz,
Beyond
 
Hey Beyond, mag ik je een paar tips geven die je eens kan uitproberen ?

1) Olieverf is een erg geschikte verf om een voertuig mee te gaan afwerken. Een nadeeltje echter, is dat hij er op komt te liggen als je hem niet genoeg verdunt. Dit is wat ik momenteel uit de foto's kan opmaken. De taches liggen er wat op. Een tikje meer verdunnen zou dit euvel uit de weg ruimen dus. Als je te zwaar verdunt, krijg je een transparante toestand die evenmin bevorderlijk is, de gulden middenweg dus.

2) Voor zover ik kan zien, heb je een gebrande sienna gebruikt (of iets in die richting) ?
Deze zou ik enkel gebruiken om er roesteffecten mee te maken. Beter is het om deze kleur later pas in te schakelen. Een chipping met een mix van bijvoorbeeld zwart/gebrande omber, of ultramarijn blauw/gebrande omber om de verfkrassen, inslagjes ed. te maken, geeft een meer ingetoomd uitzicht.
Met een afgedankt fijn zacht waterverfpenseeltje waarvan je de haren tot 2, maximum 3 mm hebt ingekort kan je prachtige krasjes schilderen. De haartjes ervan mogen gerust alle kanten uitwijzen (nog béter !). Het is dus niet de bedoeling om met één vlijmscherp puntje te schilderen. Met wat van het mengsel dat ik hier vermeldde kan je dan over het model gaan spelen. Als het niet goed uitpakt, kan je het probleemloos weer verwijderen. Deze bewerking is het mooist als je ze subtiel en met overweging doet.
Bijvoorbeeld rond luikjes, deurtjes, bij de sleepogen van kabels en daar waar ze opgehangen zijn...overal waar schade in de verf ontstaat door menselijk toedoen.
Minuscule krasjes kunnen het model echt doen opleven.

3) Als deze verfschade droog is, kan je met gebrande sienna op sommige plaatsen waar de boel is gaan roesten, aflopertjes schilderen. Dit kan je doen door een minuscuul puntje verf in zo'n kras te plaatsen, en het dan naar onderen uit te deemsteren met een in white spirit gedrenkt penseeltje. Je kan variatie in de roest maken door er naar smaak andere kleuren aan toe te voegen, bijvoorbeeld gebrande omber voor wat donkerder tonaliteit, of wat subtiel oranje voor een wat pittiger effect...

4) ik zou proberen iets te doen aan de glans op je toekomstige modellen, door er een satijnvernis overheen te airbrushen. Dit is de perfecte basis om op te gaan washen, weatheren met pigmenten etc...

By the way : ik zie PRACHTIGE stofeffecten !

Groeten mate.
 
Mooi, zeer mooi

I agree met wat GUnit zegt :-)
euh die stofeffecten zijn idd realistisch "alsof hij jaren heeft stilgestaan" lolz
 
Guy,

dat verdunnen van de olieverf, gebruik je daar dan White Spirit voor?
 
Ik dacht dat wasbenzine,terpentijn, white spirit of thinner alle 4 gingen, klopt dit ?
Ik heb in iedergeval van allemaal een fles staan, van ws zelfs 2 flessen.
 
Ik gebruik zelf geurarme white spirit. Ik vind de andere hetzij te vettig, hetzij te aggressief inwerkend op voorgaande lagen.
 
Inderdaad de geur arme white spirit is op dit moment het beste wat je kan kopen, helaas niet in Nederland te koop buiten de white spirit die je bij de kunstschilder haalt tegen een zeer dure prijs :(

Ron
 
>w
@GUnit "Als het niet goed uitpakt, kan je het probleemloos weer verwijderen. "

Hoe doe je dat dan ?
 
Hier en daar een randje wat bijgekleurd en op sommige plaatsen nog een lichte wash gegeven.
En ook hier een laagje matte vernis opgelegd, zodat alles een beetje meer lijkt zoals het zou moeten zijn, zonder de blinkende schijn...
Er is ook een herkenningsvlag op bevestigd, zodat er wat meer kleur in komt...

02-049.jpg

02-050.jpg

02-051.jpg

02-052.jpg

02-053.jpg

02-054.jpg

02-055.jpg

02-056.jpg

Nog enkele puntjes die aandacht vragen, dus nog steeds niet af...
Wat mij ook is opgevallen is (zie laatste foto), is dat de pigmenten lijken te verdwijnen als er een laagje vernis opkomt :@
Dus dat moet nog eens opnieuw gedaan worden...
Iemand een idee hoe ik dit kan fixeren?
Heb het bij mijn Opel Blitz met haarlak gedaan, en dat lijkt wel te werken, maar is er een andere manier??

Grtz,
Beyond
 
niet gemakkelijk hé, zo'n klein prutske ? :laugh: Ik vind je aanpassingen in ieder geval een verbetering én leerrijk voor mijn dingske :D


Ik heb ergens gelezen dat er zoiets als pigmentfix bestaat maar sla me dood, ik zou niet meer weten waar of hoe. Ben er zelf nog niet hoe ik het bij mijn tank ga aanpakken, waarschijnlijk op safe spelen en de bus haarlak pikken.
 
Dit ziet er goed uit!
Je kunt mooi het verschil zien waar je het mat hebt gemaakt, toont gelijk weer anders.

Het pigment lijkt inderdaad behoorlijk op te lossen als je er iets van lak of wat dan ook op doet. Het is goed dat ik je draadje lees, pik ik van de week even de haarlak in :sleep:.
 
Hey, :)

De pigementen altijd aanbrengen na het aanbrengen van de vernislaag omdat inderdaad, het poeder dan zijn waarde verliest, zijn stoffig uitzicht verliest. :ohmy:
Om pigmentpoeder te fixeren is dit geen probleem, gebruik gewoon iets vluchtig verdampt, ik gebruik daarvoor aanstekerbenzine, maar ook white-spirit of alcohol (hik :wacko: :O :wub:) of ..... zelfs water kan. :8

Gewoon maken dat je niet te veel tegen de poeders zelf zit, ik begin om te fixeren altijd aan de rand van het bepoederde gedeelte en laat zo de vloeistof uitlopen over de poeders. :8;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan