Hoofdsponsor

1/87 Nieuwe verfjas voor een F7 van Märklin

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Herstellen met wat er te vinden was in de rommeldoos of scratshen
BOUWBUDGET
Decals aangeschaft
BOUWSTATUS
Afgewerkt
COMMENTAREN
Een reactie is steeds welkom :D

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Hallo allen,

Hier dan iets waardoor het voor mij jaaaaren geleden allemaal mee begon...
Mijn broer (9 jaren ouder dan ik), had al een treinbaan toen ik nog niet kon stappen, en ik ben altijd door die fantasie-wereld in schaal geboeid gebleven :8.

Hij had enkele locs, waarvan twee van dit model, de F7 uit de usa. Dit model is eigenlijk altijd mijn grootste favoriet geweest en gebleven.
Intussen heb ik zo mijn eigen verzameling treinen, waaronder natuurlijk enkele F7 locs.
DSC01780.jpg

Ik ga ze hier niet allemaal tonen, wie wil kan er enkele uit mijn verzameling in het sprookjesbos eens gaan bezichtigen (zie link onderaan).

Een andere liefde die ik heb is voor het land Mexico.
En ik heb zo een tijdje geleden eens een foto tegengekomen van een F7 die in Mexico heeft rondgereden. Ben natuurlijk verder gaan zoeken, zelfs vrienden uit Mexico zelf ingeschakeld, maar NIETS anders van foto's te vinden :angry:
Ik had/heb het idee om één van mijn F7 locs om te spuiten in deze uitvoering.
Ik heb daarvoor één van mijn oudste locs genomen, waarvan ik er enkele in dezelfde uitvoering heb, en die je nog regelmatig op de tweedehansmarkt tegenkomt.

Als eerste werkje was het nodig om de originele verf te verwijderen, door middel van ovenreiniger.
Dit ging nog redelijk goed, hoewel ik na twee zo'n badjes nog de metaalspons(*) nodig heb gehad om alle verf te verwijderen (*voor pannen en kommen mee uit te wassen)
Dit was het resultaat:

002.jpg

003.jpg

Vandaag heb ik hem dan, samen met nog enkele andere modelbouwwerkjes, in de primer gespoten, met dit als resultaat:

008.jpg

009.jpg

010.jpg

Zover sta ik dus momenteel.
Zal wel nog even kunnen duren eer ik hiermee kan verder werken, maar ik ben ermee begonnen, dus de rest volgt wel...

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er netjes uit.
Mooi in de primer gezet.
En hoe moet hie worden?

Erik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hé, leuk!
Ga je nog extra details zoeken en toevoegen?
 
Veel extra details komen er niet op.
Enkel de handvaten komen er terug op, en ook op het dak komen de signaalhoorns er terug op.
En dan natuurlijk de venstertjes die "beglazing" moeten krijgen...

Grtz,
Beyond
 
En ja hoor, ExSerCo heeft een duwtje gegeven...
Ik heb vandaag de airbrush uit gehaald, en het eerste kleur is gespoten op de neus :).
Echter geen foto's, mijn vrouw heeft de camera mee naar Madonna....
Morgen meer...

Grtz,
Beyond
 
Zo, ben vergeten om foto's te nemen van de tussentijdse werken :dry:
Maar heb vandaag de laatste airbrush-werken uitgevoerd...

Zo dadelijk enkele foto's ;)

Grtz,
Beyond
 
Hier zijn dan de foto's.
Ik kan geen exemplaar tonen van de echte, wegens copyrights :tongue:
Maar zo ziet hij er ongeveer uit:

F7-006.jpg

F7-007.jpg

F7-008.jpg

F7-010.jpg

Het was geen gemakkelijke klus om die gele lijn mooi te krijgen, niet dat het geel niet goed dekte, maar omdat de lijn zo dun is....
Het geel spoot zeer makkelijk, en had slechts drie laagjes nodig.
De gebruikte verf is van Games Workshop, maar dan wel uit de oude potjes, en het kleur is Sunburst Yellow.
Het rood en semi gloss black is van tamiya.

Nu rest mij nog de decals maken :O, en nog wat verweren, maar dit zal nog wel een tijdje kunnen duren denk ik....

Groeten,
Beyond
 
Netjes gespoten hoor. Maar even een vraagje. Waar plak je mee af? Volgens mij niet met Tamiya tape denk ik toch?
 
Bedankt Modelengeneer :)

Nee, geen tamiya tape, vind ik moeilijk sinds de lokale modelbouwwinkel de deuren heeft gesloten :(
Zal deze eens op een beurs moeten aanschaffen..., weet alleen nog niet wanneer ik er nog één kan bezoeken??

Misschien op de What-ever-day bij Scotty??

Wat ik dan wel gebruik, is medische tape die mijn vrouwtje meebrengt van haar werk (moederhuis...)
Kleeft goed, (meestal) makkelijk te bewerken, maar heeft kleine gaatjes...dus ga ik er nog eens over met Maskol.
Roeien met de riemspanen die je hebt hé ;)

Grtz,
Beyond
 
De blauwe tape van de action is goed. Maar ook die van schotsch tape. Deze is ook blauw gekleurd. Zelfs rekbaar dus in bochten te sturen. Misschien heb je er wat aan. Duur is het niet ivm de hoeveelheid die je hebt dan.
 
Ik weet dat er een aantal zijn in West-Vlaanderen.
Ik denk dat je ze best online bestelt, snel en makkelijk
 
Even een paar "tussendoor" foto's ;).

De onderzijde moet nog in het mat zwart komen, maar ik ben nog even aan het wachten op een onderdeel die ik hoop te winnen op evilbay :wacko:
Want ik heb nog zo'n F7 loc staan die ik ook wel in een ander kleurtje wil steken, maar daar heb ik enkele onderdeeltjes van tekort...
Misschien later hierover meer ???

Zo, dus de foto's hé ^^:

in daglicht:
F7-012.jpg

met flits:
F7-013.jpg

daglicht:
F7-015.jpg

daglicht:
F7-019.jpg

met flits:
F7-018.jpg

Grtz,
Beyond
 
.........., maar ik ben nog even aan het wachten op een onderdeel die ik hoop te winnen op evilbay :wacko:

Het mocht weer niet waar zijn :@
Ben ik aan het wachten op bevestiging van de verzendkosten (ik haat het als ze dit er niet bij vermelden :angry: ), en wat blijkt (natuurlijk), het item is verkocht via nu kopen...
Verdomme toch.

Dus ben ik maar begonnen met het schilderen van de onderdelen (wat ik niet ging moeten doen mocht ik die onderdelen hebben kunnen kopen...)

Hier dan enkele foto's van de schilderwerken (met de kwast geschilderd..)

F7-022.jpg

F7-021.jpg

Nu nog enkel zoeken hoe ik de decals ga maken.....

Grtzn
Beyond
 
Amai Beyond, met de penselen geschilderd ? Hoed af, zo'n egale vlakken man !
 
@ Modelbouwerke, bedankt :)

Amai Beyond, met de penselen geschilderd ? Hoed af, zo'n egale vlakken man !

@ GUnit,ook bedankt :), maar het gaat enkel om de wielbakken (of hoe noemt men dit?? ) en het onderstel in het midden...
F7-021-kopie.jpg
De bovenbouw is met de AB gedaan... ;)

Grtz,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
!@$µ#?^¨µ$= :@:@:@:@:@

Ben ik aan het zoeken voor de belettering op deze loc, en wat kom ik tegen??
Enkele foto's van deze loc....
hoera.... :nowink: :(

Waarom niet? Wel, blijkbaar is de schildering niet juist :huh:
Het dak moet in het zwart, waar het nu rood is, en de zijwaartse lijn op de zijkant heeft onderaan een lichte kromming...

Blijkbaar ben ik dus nog niet zover met dit project als ik gedacht had...:wacko:
Het positieve is dat ik wel een mooie referentie tekening en foto ben tegengekomen, die ik goed ga kunnen gebruiken :D
En als ik nu nog eens die onderdelen tegen het lijf zou kunnen lopen die ik nodig heb voor een andere F7 die ik hier staan heb, dan ga ik misschien wel een tweede in deze kleurstelling maken...
Fingers crossed voor de zoektocht dus.

Wordt nog vervolgd.....

Grtz,
Beyond
 
Changement de decor...

Ben al enkele dagen aan het uitdokteren hoe ik dit het beste zal aanpakken, en ik heb een oplossing gevonden....

Het zal dus GEEN uitvoering worden van de Nacionale de Mexico, maar eentje van de Canadian National (die eigenlijk een volgend projectje ging worden ;) )
Waarom?, wel, de uitvoering van de CN is bijna dezelfde als de NdeM: rode neus, zwarte achterkant (met witte schuine strepen),fijne oranje streep onderaan...

Het lijkt mij makkelijker om de uitvoering te maken van CN met de basis die ik nu reeds heb, dan te beginnen prutsen om de oorspronkelijke NdeM van te maken...

Er zijn nog enkele kleine details die ervoor zorgen dat ik deze beslissing heb genomen, zoals het feit dat het model dat reeds gespoten is een klein defectje heeft aan een koplamp op de neus (waarschijnlijk eens gevallen?? ) en ik zou liever de NdeM mooier hebben dan de CN...
En er staat hier toch nog een EMD F7 te wachten op een nieuw kleurtje :))

Hopelijk binnenkort dus meer...

Grtz,
Beyond
 
Ben benieuwd naar het resultaat
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan