Hoofdsponsor

1/20 Bouwverslag: AH-1W Super Cobra Gunship [DONE]

  • Onderwerp starter Blue Bird
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gauw een APB op Joe zetten zodat ie snel gevonden wordt :)
 
Hey Nick, ik heb die ergens gezien met de een of andere blondine....ik hoop dat ie geen "klappertjes" oploopt, want anders ben je die wel effie kwijt :)
 
He,he,he,
Vrouwen he. Tja, wat doe je er aan. Hormonen. :P

Even de gedachte op je werk houden, gaat helemaal goed komen. ;)
 
EINDELIJK.... ik heb mss een idee om zijn motivatie op te krikken....bij de F1 hebben ze pitspoezen. Je zou aan Mopy kunnen vragen als ze niet wil optreden als pitspoes voor de Supercobra :)
 
Allez vooruit, we zijn weer vertrokken. :)

Ik zou Mopy laten fungeren als wc- en koffiemadam. Daar heeft de hele crew dan weer wat aan. :laugh::laugh:


Hoef ik nog te zeggen dat ik dit weer met de allergrootste interesse én plezier ga volgen?


Droop
 
Ik zou die tandwielen ineens in metaal kopen, ksot iets meer maar si veel steviger ;-)
Voor de rest nice, zelf heb ik maar een 300 euro helitje, dit is wel wat chiquer.
 
Hey hey Ratticus,

thx voor je reply, maar ik ga je tip langs geen kanten volgen, want indien ik de kunststoftandwielen zou vervangen door metalen (indien deze al zouden bestaan), dan zou mijn helikoptertje niet lang meegaan.
Een beetje praktische info over (tandwiel)materiaalkennis is hier naar aanleiding van je reply een must!

Metalen tandwielen mogen NOOIT ongesmeerd tegen mekaar lopen. Die vreten mekaar gewoon binnen de korste keren op!
Aangezien het tandwiel voor de staartaandrijving en het tandwiel op de motoras metaal zijn, MOETEN het hoofdtandwiel en het autorotatiewiel kunstof zijn! De combinatie van metalen en kunststof tandwielen geven een overbrenging die smooth is en een lange levensduur zal hebben (op voorwaarde dat de speling tussen de wielen correct is).
Het is zelfs af te raden om niet opgesloten tandwieloverbrengingen te smeren! Dit omdat de tandwielen die in de vrije lucht draaien (zowel de combinatie metaal op metaal als kunstof op kunstof of metaal op kunstof) onderhevig zijn aan stof en vuil. Het stof en vuil zet zich vast in het vet of olie en ipv smering krijg je het tegenovergestelde... een schuureffect!
Vandaar dat de combinatie van metalen tandwielen hier comleet is af te raden!!!

Metalen tandwielen die tegen mekaar draaien moeten dus steeds opgesloten worden in een tandwielkast, waarin vet zit.

Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aansluitend op het wat hierboven door Nick geschreven is:

Metalen tandwielen die continue met en door elkaar in beweging zijn, kunnen op de ontvangstinstallatie storingen veroorzaken.
Dit kan dan een op hol geslagen heli met zich mee brengen... met alle gevolgen vandien.

Hetzelfde risico kan men hebben met een kwiklink die met een stukje metaal in aanraking komt.

Kunststof tandwielen zijn hierbij wel degelijk een aanrader.




Droop
 
Volledig mee eens Droop...

In mijn voorgaande uitleg had ik mij enkel beperkt tot de mechanische gevolgen van verkeerd toegepaste tandwieltechnologie.
Aan een heli, en zeker aan eentje waarin een zuigermotor zit, schud en beeft zowat alles. Om mechanische en elektronische miserie te voorkomen moet er dus heel wat worden gedempt. Nu zijn het juist al deze factoren die het bouwen en vliegen met heli's zo boeiend maken. Helaas zijn er maar weinig mensen die beseffen wat er allemaal komt kijken bij een leuk uitziend en stabiel vliegend helikoptertje...

Momenteel ligt de Alouette zelfs compleet uit mekaar voor een volledige mechanische en elektronische revisie als gevolg van trillingen.
Nu al, hoor ik sommigen denken... 't Ja een schaalmodel vraagt veel onderhoud. De Alouette heeft er een 40-tal vluchten opzitten. Dat is ongeveer 10 uur vliegen. En ik heb er een 20 uur werk aan.
Maar in vergelijking met een echte militaire heli valt dit enorm mee... een echte Cobra heeft per vluchtuur ongeveer 20 uur revisie nodig!!! Bij een Apache is het nog leuker. Daar werken ze per vluchtuur dik 50 uur aan...

Leuke bezigheid hé, dat helivliegen...

Heligroeten,

Nick
 
Ik ben pas lid en zot van dit forum.
Ik wist dat ik hier massa's ging bijleren :-)
 
Hey Ratticus,

het opzet van dit forum is niet enkel tonen wat we maken en kunnen, maar vooral het uitwisselen van ideeën, tips en informatie. Soms hebben we allemaal wel eens iets verkeer voor, waardoor we dan weer weten wat geschreven.

Heligroeten en ... zot blijven van dit forum hé,

Nick
 
niet te geloven dat er zoveel elec draden in de heli moeten dat zou niets voor mij zijn :nowink: ik kijk dan ook met veel bewondering naar je werken.
 
'k Ben al benieuwd naar de resultaten van de testvlucht, Nick.



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan