Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Houten romp waterdicht maken
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Houten romp waterdicht maken

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Question Houten romp waterdicht maken

Hallo,

Binnen een paar maanden zal ik m'n romp in spe moeten behandelen om deze waterdicht te maken.

Nu ik weet dat het nog een hele tijd duurt voor ik dit moet doen maar omdat ik graag op voorhand weet wat me te wachten staat start ik hier al het topic.

Ik heb er al wel wat over opgezocht op het Hollands RC forum maar deze info is soms wat tegenstrijdig vind ik.

Nu wat al meermaals is aangeraden door o.a. Laurent is G4 PU hars.
    Nu heb ik daar al gelijk vragen over:

- kan je na G4 nog iets lijmen op de romp en zo ja met welke lijm?
    - kan je na de G4 er nog epoxy of polyesterhars op doen?
    - is de romp nog goed te schuren na G4?

Ik zou graag epoxyhars of polyesterhars gebruiken aan de buitenkant van de romp voor extra stevigheid, wel zonder glasmat.

- Nu welke van de twee is het beste?
    - Moet ik dan eerst een primer gebruiken?

Je kan het lezen dat ik er niet veel van ken. Als het enigsinds mogelijk is gebruik ik ook liever het minst giftig product....

Alvast bedankt,

Michel.

Standaard

michel ik kan ook alleen maar antwoorden naar mijn ijgen bevindingen.

g4 raad ik ook aan .

na aanbrengen van g4 kan je makkelijk schuren en verder gaan met houtlijm,de g4 dringt namelijk in je hout en dus kan je de top laag er makelijk bijschuren en daarop lijmen. voor poxyhars denk ik dat dit het zelfde is maar ben ik niet zeker van dus ff afwachten wat de anderen daar van vinden.

maar ik vermoed dat dit geen belemmering is

tog wil ik je er op wijzen dat g4 geen gaten en spleten vult alleen dringt het in het hout en geeft dit een goede bescherming tegen water. ik heb meerdere lagen vernis over de laag g4 moeten zetten om het water uit mijn boot te houden.

i hoop dat je hier een beetje mee geholpen bent en van de poxy hars moet je nog eens navragen bij mensen die dit al eens toegepast hebben

Laurent
    Gast

Standaard

Dag Michel,

als je romp sterk gebouwd is, is glasvezel niet nodig. Maar ook epoxy hars op een romp aanbrengen zonder glasvezel heeft geen nut.

Dus, G4 is voldoende, van binnen en van buiten. Indien het hout die je gebruikt is te licht naar je mening --> G4, en dan epoxyhars+glasvezel aanbrengen

de beste lijm om stukken aan te brengen aan een romp die reeds met G4 geimpregneerd werd, is PU lijm --> zelfde basis, wel eerst een beetje schuren.

G4 vult inderdaad de spleetjes niet op, maar als je romp goed beplankt is, heb je geen spleetjes die gevuld moeten worden--> ben een ambetanterik, k'weet het ;-)

na het "gevieren" kan de rompsoppervlakte met polyesterplamur afgewerkt worden. Wel opletten dat je de plamuur nooit zodanig schuurt, dat de laag G4 weggeschuurd wordt.

de groetjes,

Laurent

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
    Laatst gewijzigd door Michel; 08-06-09 om 22:33

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten