Hoofdsponsor

1/60 Hellbringer [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
:wub: Bedankt voor de complimenten jongens.

Zoals gezegd gaan we weer verder met de haarlakmethode (volledige How To hier

De werkwijze is vrij simpel, doordat er een dikke laag haarlak tussen de grondlaagvernis en de eigenlijke camokleur ligt volstaat een laag water om de verflaag heel onstabiel te maken.

Door daarna met een stukje ijzerdraad of, in mijn geval met een tandenstoker, de verflaag te krassen bekom je zeer realistische scratches. Je kan dze dan zo extreem of subtiel aanbrengen als je zelf wil :

1_eerste_stap.jpg

Omdat ik er van uitga dat een 75ton mech nu niet dadelijk zachthandig omgaat met de onderliggende grond verweer ik de voeten heel sterk:ohmy:

1_tweede_stap.jpg

Ook de onderkant van de benen ontsnappen niet aan deze behandeling. In deze foto zie je ook de invloed van deze behandeling op de verfsamenstelling en kleur. Hier en daar zie je een bruine waas liggen. In realiteit zie je die iets subtieler en draagt bij in het verweringsproces :

1_derde_stap.jpg

De bovenkant krijgt een zelfde behandeling, maar dan iets subtieler en met de achterkant (die normaal in het vest verdwijnt) van een X-actie mesje

1_vierde_stap.jpg

Gaat vrij traag, maar ik vind wel dat het een leuk effectef geeft.

En, wat denken jullie ? Voldoende gekrast of nog meer ?
 
Mijn mening, zo laten. Maar dit is elk zijn eigen gevoel hé.
In elk geval is dit weer een lust voor het oog om te volgen.
 
Dit is toch weer een prachtig staaltje van schilder- en verweerkunsten ^^

Misschien een leuk idee om een demo te geven van de haarlak methode op onze ledendag ? Dan bedoel ik enkel het krassen enzo, want airbrushe is (nog) niet mogelijk.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Bedankt jongens. Pascal, ik kan idd eens kijken als er voldoende interesse is om deze techniek te demonstreren. Laat maar iets weten.

On Topic :
de verwering op de kop is iets subtieler aangepakt. Komt iets minder in aanraking met bomen ed :nowink:

1_kopje.jpg

1_neusje.jpg

Ook de rug is aangepakt en al een eerste zet gegeven in het aanmaken van kleurschakeringen. Een van de armorplates moest er aan geloven en heeft een bruine stempellaag gekregen. Daarna is deze overstempeld met het lichtgroen

1_rug.jpg

Ondertussen zijn we ook aan de armen begonnen en daar een middenmoot genomen tussen zwaar en lichte verwering

2_arm.jpg

Normaal is morgen het scratchwerk af en kan hij in een beschermende vernislaag. Daarna kan er lekker gekliederd worden met verf voor de kleurvariaties :D

Hope you guys like
 
Het kraswerk is volledig afgelopen nu. Zoals gezegd, de torsodelen zien minder af dus is het scratchen hier wat lichter gehouden :

1_torsolinks.jpg

1_detailbovenkant.jpg

1_torsoachter.jpg

Misschien wat op het laatste, maar dit zijn de tools die ervoor gebruikt zijn :

ventielregelaar, tandenstoker en X-actomesje. Ieder ding heeft zijn eigen specifieke krassen. Door te mengen bekom je dus een zeer realistisch geheel.
1_tools.jpg

Belangrijkste actiepunt hierachter was te zorgen dat de verf niet verder werd beschadigt door te botsen e.d. Deze verflaag is nu uitermate zwak en fragiel door de laag haarspray, dus moet er een beschermlaag bovenop.

Snelste manier is uiteraard vernis erboven, maar ik wou al een eerste fase van de weathering aanvatten.

De gewone vernis heb ik aangelengd met een paar druppels donkergroen en vernist. Nadat dit een nachtje had uitgehard heb ik er zeer sterk verdund citroengeel overgespoten met dit als resultaat :

1_vernisengeelside.jpg

1_vernisengeelback.jpg

Zoals je kan zien, zeer subtiel effect. Het donkergroen valt bijna niet op, maar het geel destemeer :)

Nadat dit was gedroogd hebben we een tweede laag geel aangebracht, maar deze maal 'greenyellow' (XF4) :

1_vernisengeelbackdubbel.jpg

Valt al iets meer op, maar in natuurlijk licht krijg je dit resultaat :

1_vernisengeeltorsodubbel.jpg

Nadat dit gedroogd was heb ik de 'nkieschijven' afgeplakt, voorzien van een laag vernis en overspoten met de Warcolors van de Jadefalcon Guards en op een zelfde manier gekrast :

1_warcolors.jpg

En als laatste foto eentje die je beter niet tegenkomt, want dan heb je een dik probleem, tenzij je een Falcontrooper bent:ph34r:

1_beautyshot.jpg

Hope you guys like :)
 
Knap werk, en bedankt om de tijd te nemen de verschillende stappen op te nemen in je verslag :)
 
1_beautyshot.jpg

Hope you guys like :)

I like !!!!

Wat een mastodont zoals je hem hier ziet...
Zou ik inderdaad niet willen tegenkomen, zelfs niet op klaarlichte dag :ohmy:

Hoewel ik dit eens in het echt wil bekijken hoor ;), zeer mooi....

Grtz,
Beyond
 
Thx Guys. Ondertussen hebben we verder gedaan met de verwering. De bovenstaande foto's tonen aan hoe 'hard' de preshading nog is. Dit is bewust zo hard gehouden voor de volgende stap : verkleuringen.

Verf die wordt afgebroken verkleurt over de tijd. Olive Drab uit WOII is daar een zeer mooi voorbeeld van. Deze verkleuring kun je makkelijk nabootsen met olieverf.

Net zoals op de Timberwolf ben ik de Hellbringer aan het voorzien van stipjes olieverf. Werkwijze is simpel, eerst een laagje "witte geest" erover. Stipjes aanbrengen

1_plekjes.jpg

Die daarna worden gemengd en terug weggenomen met dit als resultaat :

1_voetklaar.jpg

Op deze manier wordt de volledige mech onder handen genomen. Intensiteit en variatie in de kleurencombo's zorgen voor realistisch ogende verkleuringen zonder dat er een routine in terug komt :

1_neus_detail.jpg

1_torso_boven.jpg

De voor en na op de bovenstaande foto zijn duidelijk denk ik ;)

Idem met de benen :

1_beentjes.jpg

1_benen_onder.jpg

tot de volgende
 
Ziet er goed uit. Ik zie dat je met olie verf bezig bent? Klopt dat? Als dit zo is. Hoe zit dat dan met de droogtijd?
 
Een zeer mooi model met een geweldige how to!
 
wim500, bedankt !

Rik, klopt, de verwering wordt met olieverf gedaan. Droogtijd is minimaal 12u tot 24u vooraleer je er ook nog maar mag naar kijken. Ik werk daarm ook steeds maar bepaalde stukken en ga dan naar een ander deel. Op die manier kan ik de min12u in acht nemen.
Oja, tijdens het werken draag ik steeds een latex handschoen. Als ik op die manier nog op een 'natte' plek kom kan ik de zaak makkelijker herstellen :)
 
Latex maakt toch ook gewoon een afdruk? Of is dit voor het huidvet te vermijden?

Ik heb wel eens met handschoenen proberen te werken. Maar zoals ik destijds in de zorg al niet kon wennen aan die dingen, lukt het mij niet om hier mee te modelbouwen. :O
 
Latex maakt idd een gewone afdruk ook, maar geen vet of andere onzuiverheden. Hierdoor is het dus makkelijker te 'retoucheren'. Kan ze om eerlijk e zijn ook niet te lang aanhouden
 
Knap zellu!!

Als ik ooit aan mijn Orbit van Revell begin, dan ga ik dit zeker in het achterhoofd houden.
 
Je hebt je hier weer eens van je beste kant laten zien, hé Geert.

Schitterend model. Dit is een winnaar!!!!!!!!!!




Droop
 
Thx Droop, er is nog heel veel werk aan, maar ze komt langzaam maar zeker terecht
 
Het discoloring is eindelijk afgewerkt en gesealed met een lagje vernis nadat het gedroogd heeft. Nadeel van deze methode is dat je engelen geduld moet hebben eer je verder kan doen. Ik heb dit bijna een week laten uitharden dus de olie was zeker droog... enkel impressies :

2_front.jpg

1_top.jpg

1_back.jpg

1_detail_been.jpg

Zoals je kan zien is de preshading en de contrasten sterk afgezwakt, maar is de fletse kleur meer tot leven gekomen en is ze warmer geworden van uitstraling. Volgende stap zijn de decals (na de P+ uiteraard) en eindelijk beginnen weatheren :):
 
Tjong,,,,, wat moet ik nu weer schrijven. :ohmy:

Kan niets toevoegen hier......ziet er gewoon super uit tot zo ver.... Blijf je natuurlijk volgen. :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan