Hoofdsponsor

1/32 RF-4E Phantom 'Tigermeet 1991'.[DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Luc, een ding dat ik me steds afvraag bij deze zoutmethode, hoe hou je controle over het 'zicht' van de verwering ? Het lijkt me dat het moeilijk te beheersen is om op de juiste plaats het juiste niveau van verwering te bekomen, of vergis ik me ?

Ziet er trouwens geslaagd uit :)
 
ECM- en CFD pods

@ Rik: bedankt maatje.


@ Geert: Wat je zegt klopt als een bus. Het is idd quasi onmogelijk om met deze techniek steeds op de juiste plaats de juiste verwering te verkrijgen.
Je kan het wel een beetje in de hand houden door op de ene plaats wat meer of minder zout te strooien dan op de andere. Maar daar stopt het wel weer.



Eventjes een heel kleine update:

De RF-4E heb ik deze middag in een hoogglans gespoten zodat straks de decals kunnen geplaatst worden.

Ook kwamen nu de ECM- en CFD-pods aan de beurt:

1_DSCN9660.jpg
De bovenste is de ECM-pod. Dit toestel zorgt er voor dat indien het toestel tijdens z'n verkenningsvlucht gedetecteerd wordt, de vijandelijke radar zal verstoord worden.

De onderste is de CFD of Chaff/ Flare Dispenser pod.
Als het toestel ondanks de ECM toch door een missile bedreigd wordt, kan men via de CFD flares afvuren die dan die missile op een dwaalspoor moeten brengen.

Hier heb ik ze zopas in hun basiskleur gespoten. Eens dit volledig droog is kan ik verder gaan met de afwerking.





Wordt vervolgd.




Droop
 
Decals

Zo, de eerste decals zijn geplaatst.

Een kijkje:

1_DSCN9662.jpg


1_DSCN9666.jpg


1_DSCN9667.jpg


1_DSCN9664.jpg


1_DSCN9665.jpg

Het aanbrengen van die plakkertjes ging niet steeds van een leien dakje.
Met name de grote decal op de staart durfde nogal voor wat problemen zorgen. Gelukkig heb ik met Micro Sol toch alles relatief goed gekregen.


Nu zouden normaal gesproken de decals aan de onderkant van deze Rhino(*) moeten aangebracht worden maar voorlopig kan ik geen plakkertjes meer zien.
Daarom ga ik me nu eerst weer toeleggen op de verdere afwerking van de twee pods.




Droop


(*) Ik heb momenteel kontakt met een persoon in Oklahoma (USA) die gedurende de Viëtnamoorlog Phantompiloot is geweest.
Deze persoon heeft er me op gewezen dat de meeste mensen de naam 'Spook' gebruiken als ze een Phantom willen aanduiden, doch deze verwijzing slaat op de maskotte en niet op het toestel zelf:

1_13_spoken.jpg
Dit is Spook


De F4 op zich wordt met het koosnaampje 'Rhinoceros' aangeduid. ;)
 
WOW Droop, wat een mooi verslag en zeer mooie kist die je hier tevoorschijn doet komen, ik kijk uit naar de volgende update en ook om zelf aan mijn vliegtuig reeks te beginnen. :D
 
Bedankt mannen. :)


@ Dirk: Blij te zien dat je veilig en wel terug bent vanuit het verre oosten, maatje. ;)



Droop
 
Dat van dat spookje. Kun je dat een beetje toelichten. Ik dacht ook altijd dat dit het type van het vliegtuig aanduide als zijnde koosnaam/bijnaam. Wat je hebt laten zien? Is dat een citaat van iemand die jou geschreven heeft?
 
Bah paintshoppen met een echt vliegtuig ja -foto-

Hehe very nice
 
Sludge wash

Dat van dat spookje. Kun je dat een beetje toelichten. Ik dacht ook altijd dat dit het type van het vliegtuig aanduide als zijnde koosnaam/bijnaam. Wat je hebt laten zien? Is dat een citaat van iemand die jou geschreven heeft?
Inderdaad Rik, de meeste mensen gebruiken het verkeerde koosnaampje voor dit toestel.
Spook (spreek uit: [spu: k], op z'n Engels dus) is de naam van het figuurtje dat steeds maar weer met de F4 geassocieerd wordt.
John Kuehnert (de ex F4-piloot uit Oklahoma) heeft me gewezen op de echte koosnaam voor dit toestel: de Rhino.

En dat John gelijk heeft getuigt het volgende:

The aircraft's emblem is a whimsical cartoon ghost called "The Spook", which was created by McDonnell Douglas technical artist, Anthony "Tony" Wong, for shoulder patches. The name "Spook" was coined by the crews of either the 12th Tactical Fighter Wing or the 4453rd Combat Crew Training Wing at MacDill AFB. The figure is ubiquitous, appearing on every imaginable item associated with the F-4. The Spook has followed the Phantom around the world adopting local fashions; for example, the British adaptation of the U.S. "Phantom Man"[99] is a Spook that sometimes wears a bowler hat and smokes a pipe.[100]
Bron: Wikipedia

Tja, ook ik gebruik dus al jaren de verkeerde naam. :8





@ Ratticus: Bedankt! ^^





-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo, en nu is het tijd voor een kleine update.

Terwijl de ECM- & CFD pods liggen te drogen vond ik het nu tijd om de sludge aan te brengen:

1_DSCN9671.jpg
Lekker kliederen met de plakaatverf. :D


1_DSCN9672.jpg
Ook Rhino's buik mag ik niet vergeten.


1_DSCN9673.jpg
De bakboordzijde is nu ook klaar.


1_DSCN9674.jpg
En een kijkje van bovenaf.




Ik ga nu de sludge laten opdrogen zodat ik straks met het eigenlijke verweren kan beginnen.



Wordt vervolgd.



Droop
 
Hey Droop,

Ziet er weer allemaal heel mooi uit Of ge nu schepen, figuren of vliegtuigen bouwt, de kwaliteit van uw werk blijft altijd super. ^^

Hebt ge die plakaatverf onverdund aangebracht ? En hoelang laat ge die drogen ? Ben heel benieuwd hoe ge nu verder te werk gaat met het verweren.

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Bijna klaar

@ Pascal: Bedankt Selderken. :)
Die plakaatverf is een sludge (water + verf + afwasmiddel].
In deze how to vind je er alles over terug. ;)






Zo manneke's, het einde van dit bouwverslag is héél nabij.

Terug enkele foto's:


1_DSCN9678.jpg
De masking tape is van de canopy verwijderd, en de navigatielichten plus het formatielicht zijn ook geplaatst. De sludge is ook afgewerkt.
Het geheel heeft over de hoogglans nu een matte vernis gekregen zodat het toestel een satin-look heeft gekregen.



1_DSCN9681.jpg
Onder de linker vleugel zien we ook de ECM pod.


1_DSCN9679.jpg
Een kijkje in de kantoren.
Het windscreen bij de F4 is bulletproof en daardoor heeft het een blauwe kleur.


1_DSCN9682.jpg
De onderkant met de geweatherde wielbakken.


1_DSCN9683.jpg
Een close upje van het geweatherd bakboord wiel.


1_DSCN9689.jpg
Achteraan bekeken zien we goed de positie van de 3 drops en de 2 pods.





Het enige wat nu nog moet gebeuren is het verwijderen van de masking tape die zich over de camerastations bevindt en het plaatsen van de cameralampen.
Dan kan ik de eindfoto's gaan maken. ;)





Wordt nog één keer vervolgd.




Droop
 
Nice, very nice... je moet anders eens F4 Rhino intikken in Google en dan afbeeldingen bekijken !
 
Zeer mooi Droop, je bent een echt phantom meester bouwer, laat maar vlug die eind foto's komen en dan op naar de volgende hoop ik ;)
 
wat een pracht ding weer droop . ik kan niets anders zeggen 8)
 
Eindfoto's

Iedereen nogmaals dank voor de lovende woorden.


En hiermee is aan dit bouwverslag een einde gekomen.

De laatste foto's:

1_DSCN9692.jpg


1_DSCN9696.jpg


1_DSCN9703.jpg


1_DSCN9707.jpg






De RF-4E staat hier in gezelschap van z'n zusje de F-4F ' Wild Horse':

1_DSCN9711.jpg


1_DSCN9714.jpg


1_DSCN9718.jpg


1_DSCN9713.jpg



EINDE



Droop
 
Mooi mooi mooi Droop, van harte proficiat met het behaalde resultaat, op naar de volgende, en welke word het??
 
Droop dank je voor deze mooie uitleg over de spook.

Verder ziet er weer goed uit man. Echt wel Droopwaardig.
Wel een klein puntje. De canopy bij het blauwe vlak. Daar is de verf onder de tape gelopen. Misschien dat je daar nog iets kan bijwerken. Op de foto´s van bovenaf kun je dat goed zien.
 
Wel een klein puntje. De canopy bij het blauwe vlak. Daar is de verf onder de tape gelopen. Misschien dat je daar nog iets kan bijwerken. Op de foto´s van bovenaf kun je dat goed zien.

Door de foto's had ik het ook opgemerkt Rik. Met het blote oog is het bijna niet te zien maar uiteraard ga ik dit een beetje bijwerken.
Alvast bedankt voor de lovende woorden. ;)




Droop
 
Knap werk Droop ^^

Is een HELE mooie Phantom ApplausApplausApplausApplausApplaus

Groeten, Pascal "Wet Sellery"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan