Hoofdsponsor

1/32 RF-4E Phantom 'Tigermeet 1991'.[DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er idd wel anders uit. Ben benieuwd naar wat je er van gaat maken. :P
 
Martin Baker Mk7

Gisteren ben ik de gehele dag in de weer geweest met het modificeren van de schietstoelen:


1_DSCN9492.jpg
Om te beginnen moesten de kussens met de Dremel wat worden bijgewerkt om zo plaats te maken voor de zuurstoffles.

1_DSCN9498.jpg
De nieuwe kussens en parachutebehuizing zijn geplaatst (Milliput) en de ontbrekende delen heb ik uit styrene, wit metaal, messing en elec. draad gescratched.


1_DSCN9517.jpg
De seatbelts zijn gemaakt uit geschilderd masking tape. De gespen en de trekbeugel van de parachute zijn messing scheepstoebehoren.


1_DSCN9518.jpg

1_DSCN9519.jpg
De stoel op zich heb dan licht geweatherd en dit is dan het eindresultaat na een 10-tal uren werk.


Nu komt de cockpit aan de beurt.




Wordt vervolgd,



Droop
 
Dat is idd een heel verschil.

Misschien zou je eens een stap voor stap reportage kunnen bijhouden hoe je dit aanpakt. Ik denk dat veel mensen daar wel wat aan zullen hebben. :)
 
Cockpit

Dat is idd een heel verschil.

Misschien zou je eens een stap voor stap reportage kunnen bijhouden hoe je dit aanpakt. Ik denk dat veel mensen daar wel wat aan zullen hebben. :)
Ik zal eens kijken of ik nog bruikbare foto's van het gehele proces over heb , Rik. ;)




Update


Na de seats is het nu de beurt aan de kantoren:

1_DSCN9527.jpg
De seats zitten nu op hun plaats.
De gauges van deze kit zijn decals. Ergens heb ik het niet zo op die pakkedingetjes (er zit geen relief in, weet je wel :8 ) maar hier vind ik ze toch niet zo slecht staan.


1_DSCN9530.jpg

1_DSCN9533.jpg
Dit is nog maar de basis van de cockpitinrichting.
De gashendels moeten nog geplaatst worden, er moet enig scratchwerk in gebeuren en een lichte weathering zal hier ook wel op z'n plaats staan.
Jaja, er is nog veel werk aan de winkel eer de piloot en z'n rio hun kantoor kunnen betreden.



Wordt vervolgd,



Droop
 
Knappe stoeltjes 8) Dat komt hier dik in orde zo te zien :)
 
Droop, veel bouwplezier aan deze jongen.
Ik wacht op de foto's in uw bouwverslagen om nog te kunnen bijleren.

Grtz
Dikkie dik
 
Het grove werk

Ondanks de miserabele toestand van de ogen kon ik het vandaag toch niet laten om aan deze kist wat verder te werken. Gaat het fijne werk niet, dan maar begonnen aan het grove geschut.
Met nu en dan eens m'n ogen tot spleetjes dicht te knijpen heb ik toch nog wat kunnen doen.

Allez, genoeg getaterd... de foto's:


1_DSCN9536.jpg
Deze kist is een verkenner en daarom zitten er in de neussectie 4 camera's ingebouw.
Ik heb de platte lenzen met een bolle frees een beetje uitgehold om zo realistischere camera's te verkrijgen.


1_DSCN9537.jpg
Deze uithollingen heb ik dan van een drup houtlijm voorzien.
Hier is die nog wit maar eens volledig droog zal ik mooie doorzichtige lenzen hebben.


1_DSCN9538.jpg
De camera's zitten nu in hun kamers gemonteerd. Hier zien we de ramen waar de camera's zijn achter geplaatst. Uiteraard heb ik die gemaskeerd om er tijdens het verdere bouwproces geen onnodige krassen of vlekken op te verkrijgen.


1_DSCN9540.jpg
De seats zijn nu in de cockpit geplaatst.
Hier moet nog veel detailwerk komen en meer bepaald tussen de stoel van de piloot en de rio maar dat zal een zaakje worden als ik m'n nieuwe bril heb. :8


1_DSCN9541.jpg
Een kijkje in de kantoren.


1_DSCN9543.jpg
De neussectie werd dan vervolgens aan de romp bevestigd.


1_DSCN9546.jpg
Als bij dit toestel de motoren niet draaien is er geen hydraulische druk, met als gevolg dat de flaps en de ailerons naar beneden hangen.
De scriber werd hier boven gehaald om de flaps en ailerons van de rest van de vleugels los te maken.


1_DSCN9547.jpg
Dit plaatje klopt met de werkelijkheid: flaps en ailerons hangen naar beneden.


1_DSCN9548.jpg
De wings en hoogteroeren zijn hier aan de rest van het toestel bevestigd.


1_DSCN9551.jpg
De typische Phantomlook kunnen we hier reeds onderscheiden.
Het spookje krijgt vorm! :D



De volgende stap zal het dicht plamuren zijn van de kieren. En... dat zijn er nogal wat.
Meer daarover in een volgende update.





Droop
 
Dit is toch een "grote" kit zo te zien. 50+ centimeters....
Wow...
 
Ik wou net zeggen, "spookJE" ? Serieus stukje kit, en knap dat je, ondanks de last met je ogen toch voor de details blijft gaan 8)
 
Hey Droop, leuk om te zien dat je desondanks de oen toch wat werk gedaan krijgt.
Als ik me niet vergis zijn het technisch gezien "flaperons" de buitenste ailerons. Ze kunnen zowel dienst doen als flap en als aileron
 
Mooi Droop. Je gaat er nogal vandoor zeg, binnen twee weken is ze af aan dit tempo :)
De stoelen vind ik erg mooi gedaan.

Ik blijf dit vliegertje volgen....
 
Als ik me niet vergis zijn het technisch gezien "flaperons" de buitenste ailerons. Ze kunnen zowel dienst doen als flap en als aileron
Dat heb je goed opgemerkt, Geert. Maar ik vrees dat de meeste mensen de term 'flaperons' niet kennen en meer vertrouwd zijn met namen als 'flaps' en ailerons'. Zodoende... . ;)



Update

Ik kreeg deze morgen te horen dat de 'ogenhistorie' maar tegen de 24ste van deze maand zal opgelost zijn.
Die opticiens weten waarschijnlijk niet dat ik een vliegtuig aan het bouwen ben zeker? :tongue:
Daar kan ik dus niet op wachten en met de hulp van een vergrootglas-op-een-voetje ben ik toch volle moed begonnen aan het detailleren van de cockpit.


1_DSCN9559.jpg
Eerst ben ik begonnen met het aanbrengen van de achterkant van de gauges die zich in de middenconsole bevinden.


1_DSCN9560.jpg
Toen dit achter de rug was heb ik de benodigde leidingen bevestigd.
Die zijn gemaakt uit de kerndraad van een telefoonkabeltje.

Deze ga ik nu van een gepast kleurtje voorzien. Met andere woorden: het is hier nog niet gedaan. :nowink:


Oplettende kijkers zullen al gemerkt hebben dat er in dit toestel geen HUD (Head Up Display) aanwezig is.
Omdat dit dus een ongewapende verkenner is, is zo'n HUD hier dan volledig overbodig.
Je kan moeilijk op een vijandelijk toestel gaan inlocken om daarna met bananen te gaan gooien, niet? :D


Wordt vervolgd,




Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor een halve blinde zijde weer nie slecht bezig Luc...:P

Je werk ziet er weer Hans Anders uit en dit toestel wordt weer een Pearl.


Heligroeten,

Nick
 
@ Nick: :laugh::laugh:


------------------------------------------------------------------------------------------


Momenteel heb ik hier nog niet veel te melden.
Het enige wat er is gebeurd is dat de cleartparts hun Sols Plus-badje hebben gekregen:

1_DSCN9574.jpg
Hier worden de stukken met een pincet in het bad gedompeld.

1_DSCN9575.jpg
Waarna ze na enige seconden op een stukje keukenpapier staan uit te lekken.

Voor de nieuwe bouwers onder ons is het misschien interessant om te lezen waarom men deze techniek toepast:

Door de doorzichtige stukken ofte clearparts onder te dompelen in Sols Plus vormt er zich daarover heen een doorschijnende hoogglans beschermlaag.
Niet alleen het effect van een beschermlaag is interessant voor de vliegtuigbouwer maar de vloerreiniger zorgt er ook voor dat kleine krasjes in het doorzichtige plastic verdwijnen én dat het plastic nu het uitzicht krijgt van echt glas.
Het is zeer belangrijk om deze delen tijdens het badproces niet met de vingers aan te raken (vettigheid!) maar men kan ze verplaatsen door gebruik te maken van een pincet.
Afdrogen doen we ook niet maar in plaats daarvan laten we de stukken enkele uren op een wat keukenpapier volledig uitlekken en drogen.

Morgen ga ik nu mijn clearparts maskeren zodat ze binnen afzienbare tijd op de romp kunnen geplaatst worden en dit met het oog op het latere spuitproces.


Voilà, dat was het voor vandaag.



Wordt vervolgd,



Droop



PS: Sols Plus is in Nederland verkrijgbaar onder de merknaam Parket Plus. ;)
 
En die techniek werkt dus heel goed. Ik gebruik deze ook om mijn ramen van mijn auto's te beschermen en te laten glanzen.
(geleerd van Droop)
 
En die techniek werkt dus heel goed. Ik gebruik deze ook om mijn ramen van mijn auto's te beschermen en te laten glanzen.
(geleerd van Droop)
Die techniek komt inderdaad ook goed van pas in de autobouw. ;)


Kurt zei:
goed om weten, ik heb zo'n bus staan en eigenlijk nog nooit gebruikt
Zo zie je maar dat alles vroeg of laat nog eens pas komt, Kurt. :D


Droop
 
Het is niet de oplossing om krassen en dergelijke te verwijderen, maar wel een onderdeel van die oplossing.
Kijk eens tussen de howto's als je hier meer wil over weten.
 
Plamuurwerk

Terug tijd voor een kleine update:

1_DSCN9582.jpg
De leidingen in de cockpit hebben nu ook hun kleurtje gekregen.
't Begint er toch al een beetje op te gelijken, niet? :)


1_DSCN9577.jpg
Het was nu ook tijd geworden op de plamuur boven te halen. Wie dit klusje graag doet kan met dit model z'n lol niet op: aan kieren geen gebrek. :P


1_DSCN9580.jpg
Ook de onderkant bleef niet gespaard.


1_DSCN9578.jpg
De flaps dienden ook een beetje te worden bijgewerkt.


1_DSCN9579.jpg
Maar de neussectie en voorste wheelbay waren er het ergst aan toe.


1_DSCN9581.jpg
Om dit euvel goed te krijgen heb ik niet op een kilootje plamuur gekeken.



Ik ga nu alles goed laten uitdrogen en daarna kan ik beginnen schuren.

Maar vanmiddag krijg ik bezoek van een neef die ik in geen 30 jaar meer heb gezien.
Uiteraard zullen we heel wat te kletsen hebben, dus dat schuurwerk zal eventjes moeten wachten. :P



Wordt vervolgd,



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan