Hoofdsponsor

1/35 Oshkosh HEMTT M978 Fuel Tanker [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Toen Swaken en ik een tijd geleden een ganse collectie reeds gebouwde voertuigen op schaal 1/35 erfden van een ons onbekende overleden modelbouwer wisten we aanvankelijk niet wat we er mee zouden aanvangen. In totaal spraken we hier van zo'n 400 voertuigen, modern USA en Duits WO2.
Vermits Swaken en ik normaal gezien enkel bouwen op schaal 1/72 besloten we er een aantal te houden en een deel af te staan aan de leden van onze club. 8)
Er bleven er echter nog meer dan genoeg over om zelf te herwerken. Al deze modellen zijn in elkaar geflanst en sommige vallen reeds uit elkaar als je er kwaad naar kijkt, ze zijn dik handgeschilderd en bestoft. :angry:
Al deze kits worden verder omschreven als deel van de "Heritage Collection"

Ik beschouwde het echter als een unieke gelegenheid om eens iets "groots" te bouwen. Vermits de voertuigen niets gekost hadden kon ik mij permiteren om enkele bijkomende detailsets te kopen op de 2de hands markt.
Toen ik echter op een beurs in Lier de gloednieuwe resin update sets zag van Pro Art Models liet ik deze echter ook niet uit mijn handen gaan en besloot ik om de (Italeri) HEMTT M978 Fuel Tanker onder handen te nemen als groot project. :wacko:
De komende Artevelde Challenge ingericht door IPMS Gent in November heeft als thema "transport" en deze vrachtwagen zal er volledig in passen (als hij bijtijds af geraakt tenminste) :unsure:



Zo zag ie er uit voor de behandeling.




Uit elkaar gehaald na 2 baden in ovenreiniger. Enig idee hoe dik de Tamiya verf was ?



Een zicht op de deels herwerkte cabine. Alles staat nog zeer ruw en moet nog vlak geschuurd worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
daar kom ik naar kijken erwin,kan ik ook eens kennismaken met u club
 
Erwin, veel suk6 met dit project.
Ik kan het alleen maar toejuichen, want dit is wat ik héél graag doe, oude modellen opknappen...
Ik heb hier ook nog een groot aantal oude modellen liggen die ik ooit van ene en andere personen heb gekregen... (endus ook nog eens wil opknappen (of als wissel-/reservestukken ga gebruiken..)

Recycling is the way to go, mate ;)

Zal deze met enorm veel belangstelling volgen, hoewel moderne tuigen niet zo mijn interesse hebben...(behalve de Merkava, waar ik er drie van liggen heb om te "recyclen"...;) )

Grtz,
Beyond
 
Hallo ,:)

Inderdaad, recycling is de boodschap. ;):)
Momenteel ben ik aan het werken met een tweedehands model, dit van onze Modelengeneer, die ik onder handen heb genomen voor het diorama met de deep wading carrier. Is altijd plezant om zulke stukken op te kuisen en te herwerken, lees detailleren, naar de maatstaven van nu. ;)8):$

Erwin jong, laat u maar ne keer goed gaan, ge hebt blijkbaar dingen die ik nog niet gezien heb, ik volg het draadje, uiteraard.....:D:8
 
Even tijd voor een update.
Nu het meeste werk aan het VW project (voorlopig) stil ligt en met de warme adem van de Artevelde Challenge in mijn nek, toch maar eens tijd genomen om aan de HEMTT verder te werken.
Was ik in het begin blij en verbaasd over de detaillering van de Pro Art resin update stukken, zo was ik teleurgesteld in de juistheid bij het inpassen ervan.
Eerlijkheidshalve erbij zeggen dat het ook aan mij kan liggen want ik werk hier met een te restaureren voertuig en niet met een "verse" kit. Alhoewel, de cabine kan toch niet groter worden dan op de originele kit dacht ik.
Hoe ik het ook probeerde, het frontpaneel van de cabine kwam niet in lijn met het achterdeel en al vlug bleek dat ik zeer veel schuur- en paswerk voor de boeg had.





Toen het allemaal bleek te lukken, spatte de boel uiteen en heb ik het wijselijk maar even opzij gelegd. 's Anderendaags opnieuw geschuurd en gevijld en er toch in geslaagd om de zaak gelijnd en gepast bij elkaar te krijgen. Een beetje putty erbij en het lijkt in orde te zijn.







Van zodra het schuurwerk gedaan is kan er overgegaan worden tot het detailleren van de cabine en het leggen van een laagje primer maar dat zal voor na mijn verlof zijn. :))
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yooo Erwin,
Zult ge de deuren van de cabine openlaten staan? Zo kunt ge dan beter de detailtjes vanbinnen zien.
Verder veel succes ermee
 
Inderdaad de pasvorm van het Pro Art setje is niet echt goed en ligt dus niet aan het al gebouwde model.

Valt nu nog weinig te zeggen over je model maar het idee achter de recycling van deze kit vind ik wel goed.

Ron
 
Beetje verder gewerkt en de cabine krijgt langzamerhand toch vorm.
Nog enkel de zetels aanbrengen en een buisje aan de rechterzijde en dan kan het spuitwerk en detaillering beginnen.



 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijd voor een nieuwe update.
Cabine geschilderd in Humbrol 120 Matt Light Green op aanraden van het plan en na vergelijk met foto's welke ik op het net gevonden heb.
Beetje vervuild en gedetailleerd. Ik ga er van uit dat het hier een "werk"voertuig betreft; niet iets dat na gebruik weer afgestoft wordt.
Het voertuig had zijn basis in Duitsland en werd bij het begin van de oorlog verscheept naar het oorlogsgebied. Pas onderweg of ter plaatse werd de buitenkant herschilderd. Deze praktijk is terug te vinden op veel foto's; het is dus niets dat ik hier aan het uitvinden ben.





De zetels zijn voorzien van fijne detaillering en dit moet er door de verf goed uitkomen. Om deze reden maak ik ze dan ook vuil door gebruik (in- en uitstappen, vuile kleding, zweet, etc...)
De cabine zal nog verder bijgeschilderd worden maar ik zal er geen foto's meer van nemen.

Ondertussen ook reeds begonnen met het andere eind van de truck zijnde het pompstation. Ook hier gebruik ik een Pro Art Models set.







Deze stukken moeten gecombineerd worden met deze welke ik van het Italeri model kon recupereren. Gelukkig was er door Italeri geen pompinterieur bijgeleverd.



De recup van onderdelen gaat niet altijd van een leien dakje en sommige delen dienden dan ook bijgewerkt te worden. De Pro Art set voorziet echter een zee aan details. Het is nodig een stuk uit te snijden en een resin rooster in te lassen.

Jammer genoeg is er regelmatig ook veel resin weg te snijden hetgeen niet altijd zonder schade lukt. De trolleys waar de rubberen slangen op moeten komen zijn hier een voorbeeld van. Zware resin voet die moet weggezaagd worden en openingen die moeten geopend worden.



Wordt vervolgd. :O
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die grote brokken resin zijn het enige nadeel....
Maar je krijgt er wel mooi gedetailleerde onderdelen voor in de plaats...

Ik blijf je ook volgen ;)

Grtz,
Beyond
 
Hey, :)

Prachtige recycling wat je doet, wat een detail achteraan en vooraan. Een streling voor het oog. 8);)
 
Verder gewerkt aan de pompinstallatie.
Moet zeggen dat de update set van Pro Art Models eigenlijk een kit op zichzelf is maar aan de andere kant bekeken ben ik toch niet zo tevreden over hun plan en de juiste positionering van de stukken. Had ik geen foto's gehad via internet dan zou ik reeds veel fouten gemaakt hebben en nu is het gelukkiglijk beperkt gebleven.

De trolleys bijgewerkt en test fit op hun plaats. Ook reeds enkele buizen aangebracht.



De pompinstallatie met teller in detail. Schaal 1/35 doch slechts 2 cm groot en bestaande uit 14 resin stukken.



Morgen gaat dit in de grondverf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi renovatieproject, de cabine ziet er toppie uit..
 
Opgepast Erwin, voor je het weet ben je een Resin Junky en dan is het einde nabij :):
 
Ben Mr Murphy nog eens tegengekomen.
Bij het verder afwerken van de buizen kwam ik tot de vaststelling dat de bijkomende buizen helemaal niet meer pasten met hetgene ik reeds gemonteerd had. Nazicht gedaan opnieuw en opnieuw van plan en referentiefoto's en tot de conclusie gekomen dat
1: het plan helemaal niet in orde is en
2: ook ik fouten gemaakt had.
Daarom van mijn hart een steen gemaakt en de hele handel opnieuw afgebroken, gedemonteerd, opgekuist, aangepast en verlijmd.
Hoop dat het nu goed is: het komt in ieder geval al meer overeen met de referentiefoto's.



Heb ook maar enkele kleine decals aan toegevoegd aan de teller, lijkt meer realistisch.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan