Hoofdsponsor

1/35 Oshkosh HEMTT M978 Fuel Tanker [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Diene Mr M kan het toch niet laten om iedereen lastig te vallen hé :angry:

Maar toch nog een geluk dat je het probleem hebt kunnen oplossen :)

Die witte buizen, zijn die de opgekuiste delen? En moeten die nu nog een kleurtje krijgen?? Of blijven die in dit kleur???

Ziet er anders wel goed uit ;)

Grtz,
Beyond
 
Die witte buizen, zijn dat gewarmde stukje sprue die geplooid zijn?
 
Een gepassioneerde bouwer onderscheidt zich van de anderen door meer af te breken dan op te bouwen ! Ga zo verder, het ziet er zeer overtuigend uit.
 
Hoi,
Die witte buizen aan de rechterzijde waren de resterende resin stukken die hun plaats niet vonden zonder dat ik het model deels afgebroken had.
De witte buis links heb ik opnieuw moeten maken en betreft in feite een stuk Evergreen rod die tot mijn grote verwondering zeer gewillig plooide en een nieuwe vorm aannam zonder een haardroger of andere warmtebron te moeten gebruiken.
Alles krijgt vandaag zijn nieuwe laag verf en het geheel zal nog meer gedetailleerd worden door toevoeging van recup PE die de handels zullen moeten voorstellen.
 
Alles geschilderd en een beetje bijgewerkt door het aanbrengen van PE hendels, roest, krassen en stof.
Ook de brandstofslangen werden geschilderd en bijgewerkt







Interieur beetje bijgewerkt door het aanbrengen van electrische leidingen en representatie van het glas van de lampen met behulp van Clearfix.



Zo zal het er ongeveer uitzien als het (bijna) af is. Volgende stap is het volledig insluiten van het pompgedeelte, aanbrengen van de zijpanelen, de tankpistolen en de openklappende achterpanelen en aan die is er nog wat voorbereidend werk te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die motor ziet er zeer mooi gedetailleerd uit.
Knap restauratiewerk...

Grtz,
Beyond
 
Heel erg mooi. In eerste instantie was ik eventjes de kluts kwijt over de schaal, maar dat lostte zich zelf wonder boven wonder op :D
Zelf ben ik al jaren geen militair bouwer meer, maar soms moet ik m'n portefueille toch met geweld in m'n zak terug duwen wanneer ik een kit met zo'n Euro1 of Euro2 camo zie staan.

Een vraagje nog, eerder "organisatorisch" dan modelbouwkundig ; maar dit model is dus een erfenis, zijn er dan ook bepaalde voorwaarden aan verbonden, zoals dat het na restauratie and dit of dat museum of eenheid moet worden gedoneerd ?
 
Heel erg mooi. In eerste instantie was ik eventjes de kluts kwijt over de schaal, maar dat lostte zich zelf wonder boven wonder op :D
Zelf ben ik al jaren geen militair bouwer meer, maar soms moet ik m'n portefueille toch met geweld in m'n zak terug duwen wanneer ik een kit met zo'n Euro1 of Euro2 camo zie staan.

Een vraagje nog, eerder "organisatorisch" dan modelbouwkundig ; maar dit model is dus een erfenis, zijn er dan ook bepaalde voorwaarden aan verbonden, zoals dat het na restauratie and dit of dat museum of eenheid moet worden gedoneerd ?

Neen, het model is mijn eigendom en blijft bij mij.

De erfenis bestond uit rond de 400 modellen 1/35 die door de overleden, ons onbekende, modelbouwer gemaakt waren.
De erfgenamen wisten er geen weg mee en zouden alles in de vuilbak gekieperd hebben ware het niet dat wij dit via via ter ore waren gekomen en dat men ons zelf gecontacteerd heeft met de vraag of "we er soms iets met konden doen" ???
We dienden "het", zonder precisering van wat of hoeveel, enkel binnen de twee dagen op te halen hetgeen we dan ook gedaan hebben. Alle modellen werden in dozen gestopt en in twee volle wagens (geladen tot de dakrand) gered van de ondergang. Zo komt het dat ik nu dus een volledige collectie modern US bezit en Duits WO2.
De overleden modelbouwer had zeer veel plezier in het opzoeken, bouwen en ombouwen van zijn modellen maar deze waren zeker niet naar onze normen gebouwd. Ze vallen uit elkaar als je er kwaad naar kijkt en zijn in dikke lagen handgeschilderd. Er komt dus zeer veel werk bij kijken om er iets deftigs van te maken.

Vermits ik voordien, net als Swaken, altijd op 1/72 gewerkt heb, was dit voor mij eens een gelegenheid om (bijna zonder kosten) mijn eerste stappen in 1/35 te zetten. De modellen had ik reeds, ik diende enkel op beurzen en EBay uit te kijken naar ombouwkits.
Mijn eerste ombouw was een VW Kever dat resulteerde in het dio "Smoke Stop in Sicily", het tweede was mijn poging om een figurine te schilderen "Saving a friend" en nu volgt mijn eerste moderne Amerikaan de HEMTT Fuel Tanker waarvoor ik de extra sets van Pro Art Models gekocht heb.

Ik heb dus mijn bouwtaktiek aangepast en zal naast 1/72 vliegtuigen en voertuigen nu ook 1/35 militaire voertuigen (om)bouwen. Ik omschrijf deze als "Recup" modellen en hun bouwbeschrijving zal op de site van IPMS Gent onder deze noemer geklasseerd worden. Moet wel toegeven dat ik voordien reeds enkele oude vliegtuigen uit mijn eigen collectie ook reeds herbouwd en verbeterd had.

Modelbouw is fun hé!
 
Hey Erwin, dit is eigenlijk wat ik het liefste doe, oude modellen (van andere bouwers) terug een nieuw en mooier leven geven...
Ik heb hier zelf ook enkele dozen vol met halfvernielde voertuigen die wachten tot ik eens de tijd en de inspiratie heb om er iets mee te doen.
En men zou verbaasd zijn hoeveel je nog kan krijgen/vinden van modelbouwers die er de brui aan geven na enkele modellen...

Maar zoals het spreekwoord zegt: De één zijn dood, is de ander zijn brood.

Keep recycling ;)
Beyond
 
Man,man, man, ik heb dit modelletje kunnen bewonderen in real life eergisteren. Is me dat klein zeg. Dit is toen echt doorgedrongen hoe klein het echt is. Maar zeer knap afgewerkt hoor. Ik doe het je nog niet na. Geef mij maar het grote geweld.
 
Erwin,
Ik volg dit draadje met aandacht: ik heb zelf nog wat modelletjes staan (van eeuwen geleden) die best eens een opknapbeurt zouden kunnen gebruiken. Enkele volledige scratch gebouwde, van kits die destijds niet voorhanden waren, die toen gebouwd zijn aan de hand van schaarse foto's en referentiemateriaal.
Tot zaterdag!
 
Yooo Erwin, da ziet er bien uit man, knap gedaan die pompinstallatie (en die cabine uiteraard ook)
 
jawadde zeg, een heel knappe restauratie moet ik zeggen, mooi;)
 
Bedankt allemaal.
Toch weer even tijd voor een nieuwe update.

Het pomphuis is nu bijna afgewerkt en dus werd het tijd om er de deuren aan te zetten. Deze zijn ook voorzien in de resin update kit maar de steunen (zeg maar de pompen of de amortisseurs zoals je wil) moeten scratch gemaakt worden. In Wieze hadden ik de "brass tubes" van Precision Models leren kennen en er enkele sets van gekocht wat resulteerde in een set gratis.
Laat het nu juist deze gratis set zijn die mij hier van pas komt gezien deze verschillende diktes ronde buizen inhoudt.

Ik gebruikte derhalve de 0,3 mm brass micro tube en de 1,0 mm brass tube om de "pompen" te vervaardigen.



Zij moeten nog juist geschilderd worden in chroom en zwart. Nog de spatborden en de ladder en dan is dit afgewerkt tot de dag van de algemene montage.

Vermits het bloed kruipt waar het niet gaan kan ben ik reeds begonnen met de heropbouw van de externe details aan deze truck. Ik gebruik hiervoor goed referentiemateriaal en de set PAU-35002 van Pro Art Models dat een hoop te verwerken resin in stock heeft.



Als eerste komt de aan de rechterzijde geplaatste winch aan de beurt. vergeleken met deze uit de Italeri bouwdoos is dit inderdaad een grote verbetering maar het is toch niet "af". Foto's van de echte voertuigen leerden mij dat er rondreden met en zonder winch maar elk type had wel een bak geplaatst onder de winch hetgeen noch in de Italeri kit noch in de Pro Art Models set aan bod komt.
De trekkabel is zeer goed weergegeven in de Pro Art Models kit maar het trekoog is gemouleerd op de kabel daar waar deze in werkelijkheid door de zijdelingse opening gaat en vastgemaakt wordt op het chassis.
Kleine verbouwing toegepast en als trekkabel dankbaar gebruik gemaakt van een stuk gitaar snaar.



Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey, :)

Mmmm, zier er heel goed uit. ;)
 
Ziet er super uit, ik heb respect voor het schilderwerk van het pomphuis. Hoe gedetailleerd.

Grtz,

Swa
 
Geweldig te zien hoe mooi de details worden.
Blijf het zeker volgen.
 
Zeer mooi resultaat, chapeau

En dan nog eens duidelijk uitgelegd... ;)
Ben benieuwd naar je volgende verbeteringen ;)

Grtz,
Beyond
 
Bedankt voor de reacties.
Neen, de truck ligt nog niet in de vuilbak en hij zal er niet in belanden ook.
Gewoon stilletjes aan verder gedaan.

Cabine en het tankstation achteraan beetje bijgewerkt maar in hoofdzaak begonnen met het afbreken en heropbouwen van het chassis.
Op de foto's de nieuwe resin delen op de plaats waar ze ongeveer moeten komen en de oude onderdelen er naast.





Deze avond chassis en de resin delen gespoten in Nato Green als basiskleur. Ik hou in het achterhoofd dat deze truck eerst dienst deed in Duitsland alvorens hij vertrok naar de Golf. Kan dus lekker dienen als pre-shading.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan