Hoofdsponsor

1/48 Spitfire Mk VB aangepast (DB 605)

Status
Niet open voor verdere reacties.

dikkie dik

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 mei 2009
Berichten
556
Yo de mannen

Een korte geschiedenis van een vliegtuig dat al een tijdje in de steigers staat.
Een Spitfire uitgerust met een neus van een messerschmitt!!!!!!!!
Heb tijdens mijn zoektocht naar detailfoto's van de motor van de BF109E een heel speciale Spitfire gezien.
Een Spitfire die na een noodlanding gerecupereerd werd door de duitsers
en kon gerepareerd worden met stukken van andere gerecupereerde spitfire vliegtuigen.
Na testvlucht met deze vlieger door gerenomeerde piloten kwamen ze tot het besluit om er een motor van een messerschmitt in te monteren nl. een DB 605
om de prestatie te kunnen vergelijken.
Dit vliegtuig is vernield geweest tijdens één van de geallieerde bombardementen op de test fabriek messerschmitt zijn prestaties waren iets beter omdat de DB motor een Injectie motor was en die van de Spitfire niet


zie hier de tekening ervan

http://www.modelbouwen.be/PP/images/536/large/1_0_Spitfire_Mk__DB-605A_.jpg

De stukken voor de ombouw komen van een canadees bedrijf en passen blijkbaar alleen op een Tamiya bouwdoos.
de ombouw stukken zijn in de resin en de propeller moest men vastlijmen op het neusstuk !!!NO WAY!!!

[ATTACH=full]296050[/ATTACH]


[ATTACH=full]296051[/ATTACH]

[ATTACH=full]296052[/ATTACH]

[ATTACH=full]296053[/ATTACH]

Na een tijdje toch een oplossing gevonden om de propeller te laten draaien.

[ATTACH=full]296054[/ATTACH]

Met behulp van een getekende mal de bladeren onder de juiste hoek gemonteerd.

[ATTACH=full]296055[/ATTACH]

zie hier de oplossing voor een draaiende prop.

[ATTACH=full]296056[/ATTACH]


Het deftig aanpassen van de neus aan de romp heeft wel een tijdje geduurd

[ATTACH=full]296057[/ATTACH]

[ATTACH=full]296058[/ATTACH]

De cockpit uitwerken viel nog mee

[ATTACH=full]296059[/ATTACH]

[ATTACH=full]296060[/ATTACH]

Om een zo klein mogelijk afwijking te krijgen op het geheel heb ik dan besloten om alle vleugels en één romphelft samen te lijmen met het resinstuk
Als alles goed gedroogd was de andere helft via een dry fit gemonteerd om de naden te kontroleren.
dit viel nog mee en dan maar meteen alles gelijmd ,geplamuurd en geschuurd
cockpit afgetaped en in de primer gezet.

[ATTACH=full]296061[/ATTACH]


[ATTACH=full]296062[/ATTACH]


[ATTACH=full]296063[/ATTACH]


[ATTACH=full]296064[/ATTACH]

na een paar dagen nog een beetje verder afgetaped en een geel kleurtje gegeven.

[ATTACH=full]296065[/ATTACH]


[ATTACH=full]296066[/ATTACH]


[ATTACH=full]296067[/ATTACH]


nu anders aftapen en de rest van de hoofdkleuren spuiten.
de propeller is in een iets donkerder kleurtje

[ATTACH=full]296068[/ATTACH]


[ATTACH=full]296069[/ATTACH]


[ATTACH=full]296070[/ATTACH]



[ATTACH=full]296071[/ATTACH]


[ATTACH=full]296072[/ATTACH]


Nu nog het landingsgestel en achterwiel en de !!!!!!!!DECALS!!!!!!!!

tot de vollgende
 
Laatst bewerkt:
Zeer speciale uitvoering van een Spitfire hoor.
Ik ken hier iemand op het forum die hier wel interesse in zal hebben ;)
Benieuwd hoe deze op het einde er uit zal zien...

Suk6,
Beyond
 
Laatst bewerkt:
wat een erg interesant project, maar is het nou een messerfire, Spitterschmitt, of een Messerspit :D
ik heb al eens een 1/72 academy spitfire Mk.XIV omgebouwt tot 2-zitter met een turboprop motor, maar nog nooit aan gedacht om er 1 te bouwen met een Daimler-Benz motor.

deze blijf ik zeker volgen, ziet er al erg goed uit.
 
Wat leuk om nog een spit te zien bouwen, ik heb er ook eentje liggen die ik later zou willen bouwen na eerst nog een paar andere vliegtuigjes te hebben gebouwd, zoals beyond ook al zei den ik ook de persoon te kennen die hier zeer gelukkig mee zal zijn, begint met de P....... denk ik :)

Blijf ik ook op de voet volgen hoor
 
zoals beyond ook al zei denk ik ook de persoon te kennen die hier zeer gelukkig mee zal zijn, begint met de P....... denk ik :)

Hmmm, beginnend met een P......, en interesse in Spitfires, wie zou dat toch zijn ? :laugh:

Interessante conversie, en een heel origineel toestel. Het kleurschema en de verbouwingen maken er een eye-catcher van. ^^

Nog wat bijkomende info :

Het toestel is EN830, een Mk Vb, het vloog bij het 131ste Squadron "County of Kent" met de code NX-X. Het is gecrashed (was eigenlijk meer een noodlanding) op 18 september 1942 in Dielament Manor, Trinity, Jersey. De piloot was P/O (Sous Lt.) Bernard Scheidhauer van de Free French Air Force.

De instrumenten en het elektrisch systeem werden vervangen door duits materiaal, waardoor het 12 volt RAF systeem werd vervangen door een 24 volt duits systeem. Daarna werd er een DB 605A-1 motor (Wk-Nr 00701990) ingebouwd. Ook de propellor werd vervangen door een BF-109F versie, en de inlaat van de carburator kwam uit een BF-109G.

Tijdens testvluchten met deze "Spitfire" en een ME BF-109G bleek dat de laatste sneller was, maar vanaf 3350 meter hoogte waren ze ongeveer even snel. De DB 605A-1 motor had 150 PK meer dan de Merlin, daardoor kon deze "Spit" een maximale hoogte bereiken van 12.700 meter, 1.000 meter hoger dan de BF-109G met dezelfde motor, en 1475 meter hoger dan een Mk V met Merlin motor.

Het toestel werd beschadigd op 14 augustus 1944 tijdens een bombardement door amerikaanse te Echterdingen. Het toestel werd gesloopt in de Klemm factory te Böblingen.

Tijdens zijn duitse "carriere" vloog het toestel met de code CJ+ZY (die ook aangebracht was op de bovenzijde en onderzijde van de vleugels). Het serienummer (EN830) werd aangebracht op de staart, boven de swastika.

Nog wat beeldmateriaal :

Hdbspit_1.jpeg


Hdbspit_2.jpeg

Bron : unrealaircraft.com

Groeten, Pascal
 
Deze ga ik ook volgen hoor. Ben benieuwd hoe hij er in volledige kleur gaat uitzien :)
 
En Pascal is precies een levende encyclopedie over Spitfires :laugh: :laugh:
Maar op deze manier leert een mens elke dag bij en dat maakt het zo interessant om op dit forum rond te hangen.
Dikkie Dik, dit is een leuke topic die ik in stilte ga volgen.

Erik.
 
speciaal voor pascal

ik zou hem zo willen afbouwen zoals op de foto

1_captured_spit5.jpg


Heb ook nog deze foto gevonden maar twijfel over de echtheid.
Kan op die foto geen echte camo vaststellen op de romp.

1_Spitphoto1.jpg

voor de rest zit ik nog een beetje te boren en te snijden heb van een poolse
bouwer een paar aanpassingen gezien die ik ook nog kan doen.
de besturing van de roeren achteraan en de leidingen scratchen van het landingstel.

Weet er soms iemand waar ik stencils kan kopen van 1/48 duitse markeringen
en letters.
dit zou handig zijn om de kenteken te spuiten op de romp en vleugels.
 
Laatst bewerkt:
Hey Dirk,

Veel modellen van deze Spitfire hebben enkel een grijze kleur aan de bovenzijde, de camo zoals op de tekening lijkt me realistischer, ik vind ze ook mooier.

De foto is van een schaalmodel, beetje ge-photo-shopped ;) Hier is ook enkel de grijze kleur geschilderd.

De link in uw laatste bericht doet het niet, de pagina blijft maar laden, maar er komt niks.

Groeten, Pascal
 
De link doet het wel hoor, Pascal.
Op die pagina ga jij je hartje kunnen ophalen. Die maakt daar ook nogal kleine dingen zeg....

Maar dan, even terug naar die tekening en die foto. Ik zie op geen enkele van beide een camo-patroon. Of vergis ik me?
Ik moet zeggen, ik vind het wel mooi met dat geel.
 
Jawel, vandaag werkt de link :) Wat een mooi scratchwerk zeg, sommige onderdeeltjes zijn wel héél erg klein :O

@ Dominiek : op de tekening is (moeilijk te zien) een camo van grijs en groen aangebracht.

Groeten, Pascal
 
@ Dominiek : op de tekening is (moeilijk te zien) een camo van grijs en groen aangebracht.


Nu je het zegt...
Maar je moet er wel al heel goed naar kijken voor je het ziet hoor.
 
Nu je het zegt...
Maar je moet er wel al heel goed naar kijken voor je het ziet hoor.

Pascal heeft dan ook wel een getraind oog voor zoiets te zien hé :laugh::laugh:

En die link, man man, Pascal heeft een gelijke gevonden :ph34r:
Die twee samen, en er ontstaat een nieuwe dimensie in modelbouw-scratchen :wacko: :O :P

Grtz,
Beyond
 
@ Pascal

zal deze link daar dan aan toevoegen.

grt.

Dikkie
 
nog een beetje verder gebouwd aan de kleine stukjes
het hitteschild gespoten van de uitlaat.

2_47.jpg


De leidingen aangebracht op he landingsgestel.

2_49.jpg

De ruiten voor op de cockpit eens met een dry-fit gerprobeerd.

2_50.jpg

valt nog al mee zo te zien

zo nu nog maar een beetje verder werken aan de extra aangebrachte stukjes.

Grtz
dirk
 
Laatst bewerkt:
Ga je dat geel nog een laagje geven? Want net zoals bij je shelby is het niet helemaal gedekt. Voor de rest prachtig project en fijn dat je ook voor de details gaat :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan