Hoofdsponsor

1/24 Austin FX-4 "London Taxi" [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

ExSerCo

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 dec 2007
Berichten
3.011
Nu de wedstrijd is afgelopen, is het tijd om met iets nieuws voor de dag te komen. ;)

Wat dachten jullie van dit?
revell7130.jpg


En de inhoud:

inhoud-revell7130-1.jpg


inhoud-revell7130-2.jpg


inhoud-revell7130-3.jpg


inhoud-revell7130-4.jpg


inhoud-revell7130-5.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er weer erg mooi uit. Ik weet zeker dat hier weer een juweel van een taxi uit gaat komen.

Ik ga je weer met arends ogen volgen. Deze auto´s vallen toch altijd wel erg in de smaak bij mij. ;)
 
Mooie auto Dominiek, en de kit ziet er goed uit. Gaat ge deze zwarte kleuren zoals op de boxart ? Lijkt me heel mooi in hoogglans-zwart, en dan flink opblinken ^^

Groeten, Pascal
 
Een origineel en ongebruikelijk onderwerp, zou ik zo zeggen. We volgen :)
 
Ewel Pascal, de bedoeling was om deze te laten glanzen zoals een spiegel.... een wagen om het polijsten op te oefenen dus.

Enkel jammer dat de onderkant zo miniem gedetailleerd is, maar ja, ik ben verwend geweest met de Impala op dat vlak.
 
Misschien een beetje extra info:

De FX4 was de opvolger van de Austin FX3 en werd geproduceerd tussen 1958 en 1997.
Bij de lancering werd de FX4 uitgerust met een 2.2 L Austin diesel en een Borg-Warner automatische transmissie.
In 1961 werd de manuele transmissie van de Austin Gipsy een optie. Vanaf 1962, werd de Austin 2.2 L petroleum-motor beschikbaar. De meeste FX4's gebruikt in London waren uitgevoerd met een dieselmotor en een automatische transmissie.
In 1968 was er een facelift. De originele wagens werden voorzien van kleine achter- en stoplichten. Op het dak werden knipperlichten gemonteerd, gekend als "bunny ears" (konijnenoren). Later werden de "bunny ears" weer verwijderd.
In 1971 werd de 2.2 L (precies 2178 cc) dieselmotor vervangen door een uitgeboorde versie van 2.5 L. Dit nieuw model was gekend als de FX4D.
Origineel was de FX4 voorzien van chroom bumpers. In 1979 werden de "overriders" (hoe vertaal je dit??? Bumperstoppers misschien) vervangen door rubberen versies.

Een voorbeeldje van de "bunny ears"
fx4_03.jpg
bron: Austin Rover online
 
Merci, Pascal.

Het vinden van de foto's van de carosserie is niet zo echt moeilijk, er zijn er letterlijk duizenden voorhanden. Maar foto's van het chassis en interieur...... dat is een ander paar mouwen. Na 1 uur zoeken heb ik al 1 foto van het motorblok die bruikbaar is. Chassis: noppes.
Ik heb een mail gestuurd en gevraagd aan de london cab company en bij rover of ze me misschien konden helpen. We zien wel.
 
pffff....
Ik ben gestart met dit modelletje.
Gezien ik 14 dagen niet thuis ben, heb ik beperkte middelen ter beschikking. Enfin, dit kan de pret niet drukken.

Maar wat wel frustrerend is: ik moet hier het fototoestel van mijn madam gebruiken, omdat ze met dat van mij weg is. Ramp, o ramp, daar kun je gewoon geen deftige foto mee maken. Macro ingeschakeld...... pfffff, wazig zicht..... gewoon niet te doen. Dat ik maar rap binnen een dag of 2 mijn eigen toestel terug heb.

Spijtig, maar jullie gaan een beetje moeten wachten op foto's. Een geluk voor jullie: ik kan deze wagen niet afwerken, want hier kan ik niet spuiten.
 
Heb juist dezelfde liggen.
Ga je volgen en misschien tussendoor ineens mee bouwen.
Zou wel leuk zijn, een duobuid op afstand :P :P :P

Erik.
 
Mooie wagen, met vele mogelijkheden qua schilderwerken..
Toen ik laatst in London was (zo'n 3 jaar terug) heb ik er verschillende zien rijden, allemaal anders van uitvoering, meestal met reclame opschriften...
Mogelijkheden zat...
Hoewel die zwarte uitvoering ook wel speciaal is.
Het was trouwens een zwarte waar ik toen gebruik van gemaakt heb ;)

Ik ben ook een volger :)

Grtz,
Beyond
 
Dominiek, als je nog meer referentie nodig hebt, ik meen dat er ergens in het Antwerpse zo'n taxi rijdt. (effectief als taxi)
Moet misschien wel te vinden zijn via Google of de gouden gids.
 
Ik heb net een mailtje ontvangen van Rover zelf. Helaas negatief. Ze hebben, overigens heel beleefd, gemaild om te zeggen dat het hen spijt, maar dat ze me niet kunnen helpen.

Als ze bij Rover zelf al geen foto's van een chassis van eigen makelij bezitten???? :(:(
 
Ik ben blij dat ik deze morgen mijn eigen Fototoestel heb kunnen recupereren. :D Daarnaast ook nog enkele extra werkmiddelen om te bouwen ook meegenomen, want ik ben nog altijd op verplaatsing aan het spelen.

Dan de eerste updates van het echte werk:

Ik ben zeer positief verrast van de kwaliteit van de banden. Je mag niet vergeten dat het hier om een kit uit 1986 gaat. De remmen hebben een eerste laagje grondverf gekregen. Ik weet het, het is nog niet goed, maar momenteel wordt alles met de hand geschilderd ipv gespoten. Er zullen dus enkele extra laagjes nodig zijn.
1_begin1.jpg

Een stukje ophanging. Zelfs met een gekwastte grondverf komen zaken aan het licht die anders niet zichtbaar zijn. Dus gelijk op de linkse met schuurpapier en scalpel in de weer.
1_begin2.jpg

En nog een lekkere gietnaad op de body. Maar dit is geen groot probleem. Deze kan relatief eenvoudig worden weggeschuurd.
1_begin3.jpg
 
Een mini-update zonder foto's.
De body is geheel klaargemaakt om een eerste keer te spuiten met grondverf. Dit houdt in dat de paneellijnen iets dieper zijn gekrast, overtallige flash is verwijderd gietnaden weggeschuurd zijn en de ganse body mat is gezet met een schuurpapiertje korrel 2000.
('t is weer zo ver dat ik voor niks geen tijd heb)
 
Toch weer een klein beetje verder.

Die lelijke gietnaden zijn dus weg :8
1_begin4.jpg

Heeft er iemand een ideetje hoe ik die vloer een vinyl-look zou kunnen geven?
De zetels heel dunnetjes schilderen zou moeten lukken om de lederlook te creëren. De struktuur is er namelijk in meegegoten.
1_begin5.jpg
 
Je komt weer lekker uit de startblokken Dominiek. Lekker apart model en een goed begin :)

Heeft er iemand een ideetje hoe ik die vloer een vinyl-look zou kunnen geven?

Ik weet niet precies hoe het interieur van zo'n taxi er uit ziet maar hier kun je zien hoe vinyl wordt gesimuleerd op het dak van een ouwe yank. Misschien heb je er wat aan.

One Way To Simulate A Vinyl Top*::*BMC

Groet,
Ferry

P.s. Het allerlaatste zinnetje van deze tutorial is wel heel belangrijk. Niet alleen plaatjes kijken dus :P
 
Hey Ferry,

Interessante link, maar niet echt wat ik zoek. Ik zal deze wel in het achterhoofd houden voor de "future".

Ik zoek eigenlijk een manier op zo'n rubberen vloermat te imiteren. Mijn vraag was misschien niet 100% duidelijk. :huh:
 
Hey Dominiekske,

Je bent al goed bezig aan je taxi, zie ik. ^^
En ik merk dit nu maar pas, verdikke toch.

Reserveer voor mij alvast een plaatsje in je cab enne... veel succes met de bouw.






Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan