Hoofdsponsor

1/72 P-51B Mustang (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je bent goed bezig, zeker als je ook gaat beginnen scrachen op zo'n kleine schaal, doe zo voort :)
 
Ga je die openingen nog moeten dichtmaken?
Of vult het weggesneden vleugeldeel deze volledig?

Blij om je te zien scratchen, kan alleen maar goed zijn voor je JU88....
En het gaat je nog goed af zo te zien :)

;)
Beyond
 
Die openingen moeten inderdaad dicht, goe gezien O-oO
Flaps aangepast
modelbouw157.jpg
Beetje in model geschuurd
modelbouw159.jpg
Extra steuntje
modelbouw164.jpg
Openingen dichtgemaakt, zoals je ziet niet volledig maar dit was niet nodig en gelukkig maar ook anders pasten de flaps niet meer.
modelbouw163.jpg
Flaps er op gelijmd
modelbouw166.jpg

Het volgende waar ik mee zit is dit:
modelbouw167.jpg
Deze zou ik graag boren alleen is mijn kleinste boortje (0,3) nog te groot :( Iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?
Op deze foto kun je het echte werk zien
p51-19.jpg
 
Misschien eens proberen of je met een fijne naald, die je goed warm maakt, deze gaatjes niet kan doorprikken ???
Jammer dat je dit onderdeel reeds verlijmd hebt, anders zou ik je nog aanraden om de binnenkant eerst wat fijner te schuren, zodat het wat makkelijker zou gaan om te doorprikken/smelten...
Best wel eens op een ander stukje proberen hé ;)

De flaps zien er echt goed uit hoor :)

Grtz,
Beyond
 
Ja, ik zou echt eens moeten leren nadenken voor dat ik alles dichtplak :8 Ik ga straks een poging wagen met fijne ijzerdraad. Wish me luck :ph34r:
 
*hele resem vuilbekkerij* :@ Dat was hem dus niet modelbouw171.jpg
Eerst met een fijn stukje koperdraad en een kaars geprobeerd, maar dat lukte niet. Tegen dat ik mijn hand stil genoeg had was het draadje natuurlijk afgekoeld. Dan maar mijn vertrouwde soldeerbout bovengehaald, draadje rond de punt gedraaid en zowaar, het werkte... althans op een stukje plasticard. Toen ik het op mijn vliegding ging proberen bibberde ik zo hard dat ik een paar gaatjes gemist heb. Tja, dan toch maar de boortjes bovengehaald. Was ik hier maar direkt mee begonnen, de grootte viel al bij al nog mee. Alleen ben ik nu twee boortjes armer, die dingen breken al als je ze scheef bekijkt. Ga nog even nadenken hoe ik dit ga oplossen en me voorlopig even met het landingsgestel bezighouden.
 
Tomas, kerel, nu ga je "moeten" scratchen... :P
Ik zou het bewuste stukje proberen uit te halen/snijden/...
Dan kan je het vervangen door een stukje plasticcard, waar je op voorhand de gaatjes in kan maken...
Volgens mij zal dit de "gemakkelijkste" oplossing zijn :wacko:
Jammer natuurlijk van je reeds geleverde werk :(

En het overkomt mij ook wel eens dat ik iets vergeten ben, meestal door het enthousiasme van te bouwen, en te vlug willen vooruitgaan :nowink:

Maar niet opgeven, alles gebeurd met een reden, en bij jou is dat misschien wel het scratchen ??

Suc6 met de operatie ;)

Grtz,
Beyond
 
Ja, dat scratchen is een erger virus dan modelbouw :8 De roostertjes moeten even wachten tot ik klaar ben met het landingsgestel.
Men neme een stukje cardanas uit een oud modelletje waar zoonlief zich mee geamuseerd heeft
modelbouw172.jpg
Gaatje van 0,4 voorboren
modelbouw173.jpg
Vervolgens uithollen met 0,7 boortje
modelbouw175.jpg
Ijzerdraadje in de secondelijm dopen, in het gaatje proppen en het voorgaande nog eens herhalen zodanig dat je twee van die dingen hebt.
modelbouw178.jpg
Huh? waar moet dit nu voor dienen hoor ik jullie al zeggen. Wel, de landingsgesteldeuren (scrabblewoord) bestaan uit twee afzonderlijke delen. Eén deel zit vast aan de wielpoot, één deel opent de andere kant op. Het is dit deel waar ik nu een actuatortje voor aan het maken ben.
Even ter verduidelijking:
458881.jpg
Het lampje komt er niet op, simpelweg omdat het op de mustang uit die tijd ook niet zat, affijn, ik vind er toch niks van terug :laugh:
Dit gefriemel heb ik gedaan terwijl dit lag te drogen:
modelbouw176.jpg
Volgens het bouwplan moest dit in dezelfde kleur als de wielkuipen komen maar dit vond ik niet terug op foto's uit die tijd. Wat ik kan opmaken uit die foto's is dat het gewoon bloot alu was, dus...
Dan even gefrutseld met lijm, koperdraad, plastiek dingetjes en kreeg ik dit
modelbouw179.jpg
modelbouw180.jpg
Dit worden de remleidingen zoals ze op deze foto te zien zijn
atrain1_jpg.jpg
 
Vandaag voortgedaan aan de pompekes. Eerst een beetje bijgeknipt zodanig dat ze passen in de wielbakken.
modelbouw183.jpg
Bevestigingen voor aan het luikje gemaakt
modelbouw182.jpg
En vastgeplakt
modelbouw185.jpg
modelbouw186.jpg
Daarna de remleidingen aangepast
modelbouw187.jpg
En het landingsgestel ook maar vastgeplakt
modelbouw189.jpg
Dan weer uitgeschoven met mijn mes :8
modelbouw192.jpg

Misschien ben ik het een beetje té aan het maken maar ik kon het mij niet laten na het zien van deze foto
roulette1_jpg.jpg
Dus, twee kleine stukjes plasticard gesneden
modelbouw196.jpg
en op de luikjes geplakt
modelbouw197.jpg
vervolgens nog een stukje plasticard gesneden en geplakt op de zuiger van het achterwieltje, samen met twee stangetjes
modelbouw198.jpg
Wieltje er weer op onder een hoek
modelbouw200.jpg
Spijtig dat de luikjes te dik zijn eigenlijk, denk dat ik ze ga hermaken :8
 
Hihi, het bloed kruipt, waar het niet gaan kan...
Blijkbaar ben je toch al serieus besmet met het scratch-virus....
En er is maar één iets wat ik je daarover kan vertellen, het gaat nooit meer weg :nowink:, integendeel het wordt erger en erger.... :P

Als ik je nog een tip mag geven...., hou in gedachten dat, als je die gaatjes nog wil aanpassen, dat je waarschijnlijk je model ferm zal moeten manipuleren, en dat er een groot gevaar bestaat dat je wel eens een fijn,teer onderdeeltje kan raken die vlug kan afbreken.... (ik spreek uit ondervinding :wacko:)

Anderzijds kan je al goed uit de voeten hé, met dat scratchen ;)

Als je deze gaat vergelijken met je vorige vlieger kan je al veel vorderingen zien :)

Mooi werk hoor, leerrijke updates die je hier post, leuk om te volgen...

Grtz,
Beyond
 
Thanx, deze is eigenlijk een goed studiemodel voor de 1:32 mustang dragonkit die hier nog ligt. :8 Dat ding gaat afzien, daar ben ik al zeker van :laugh:
 
Hey Tomas,

Mooi werk aan deze Mustang ^^ Voor het roostertje aan de zijkanten van de neus : op deze schaal is het niet noodzakelijk om de gaatjes te boren, met een wash kunt ge de gaatjes met zwarte verf vullen waardoor het lijkt alsof ze dieper zijn. Wat ik zou doen is (ik veronderstel dat aan 1 kant de het roostertje nog "onbehandeld" is) neem een stukje papier, leg dat over het roostertje, ga er met een potlood overheen zodat de gaatjes en de randen van het roostertje op het papiertje te zien zijn. Dan lijmt ge dit stukje papier op een stukje plastic en boort de gaatjes erin. Het "beschadigde" roostertje vult ge met putty, en dan gebruikt ge het stukje papier + plastic als mal om nieuwe gaatjes te boren en het roostertje af te tekenen. De gaatjes moeten niet helemaal door de romp heen zijn, gewoon een beetje boren is voldoende.

Groeten, Pascal
 
Bedankt voor de tip Pascal, ga ik straks mee aan het werk :)
 
Hey Tomas, :)

Prachtig scratchwerk, love iiiit. 8)
Ge hebt de ziekte te pakken. :D
 
:laugh: Schitterend werk op de 'Stang. Zeker op deze schaal. Om mss je vraag nog te beantwoorden van de lamp op de wieldeur : De B die jij aan het maken bent heeft deze niet ( op de linkervelugel zou normaal een lamp aanwezig meoten zijn op de Leading edge). De foto die je had was een D-model en deze zijn verschoven van de vleugel naar de wielbak tgv het 'upgunnen' van de Mustang.

Anyway, veel suc6 verder
 
Bedankt voor de complimenten mannen :) En de uitleg, weer wat bijgeleerd.
 
Even de tip van Pascal gevolgd maar man, o, man wat een geklungel was me dat :8 met potlood en papier ging het van geen kanten. na twintig pogingen heb ik dat maar opgegeven :laugh: Toen een lumineus idee gekregen, alu tape!
modelbouw207.jpg Even op zijn plaats houden met tape, wrijven met de achterkant van mijn mes en viola een mooi spiegeltje.
Dan de puntjes doorprikken op een stukje plasticard. Ook dit was een hele opgave die zeker vijf keer opnieuw gedaan moest worden. Dankzij mijn gebibber en een vuile bril zat ik er soms naast en kon ik opnieuw beginnen.
Uiteindelijk mezelf tevreden gesteld na een paar pogingen omdat anders de mustang waarschijnlijk door de huiskamer zou vliegen.
Even in vorm gesneden en om te tonen hoe klein het is:
modelbouw223.jpg
Overbrengen op het vliegtuig
modelbouw212.jpg
En het resultaat, dit moet nog wel even geschuurd worden
modelbouw213.jpg
 
Hey Tomas,

Goed idee om het met alu-tape te doen, het is wel heel erg klein hé :wub:

Ik weet ni of ge nog zin hebt om het nog een keertje opnieuw te doen, maar ik heb een eenvoudige manier bedacht om de gaatjes mooi evenwijdig te laten lopen.

Neem een stukje plasticard, teken daar de rechthoek van het rooster op. Met een vulpotlood en een meetlat trekt ge horizontale en verticale streepjes. Om de gaatjes te maken zet ge een naald in een houder van een hobby-mes, en duwt ge voorzichtig kleine kuiltjes waar de gaatjes moeten komen. Dan de gaatjes uitboren en overbrengen op de romp.

Of ge kunt het laten zoals het nu is, ik denk dat het er na het schilderen best wel goed gaat uitzien ;)

Groeten, Pascal
 
Thanx voor de tips maar ik denk dat ik het zo ga laten. De methodes zijn goed, het is de uitvoering waar iets aan scheelt :8 Ik heb echt moeite om de naald netjes op de juiste plaats te drukken. En het ergste van al, na het aanbrengen van de decals (haaienbek) zie je er waarschijnlijk niets meer van :laugh:
 
Vandaag heb ik de canopy op een potlood geplakt :huh:

modelbouw225.jpg

Om dit te doen :O

modelbouw227.jpg

En ook dit :ohmy:

modelbouw228.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan