Hoofdsponsor

Graupner Optimist rest. project

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
F

F. Werkhoven

Guest
IMG_0076a.png
Het restauratie project.

002a.png
Scan van Frédéric van het orgineel uit een catalogus.

Begonnen aan de tweede Optimist. Het dek heb ik op een andere romp gelijmd de romp die hierbij hoorde verkeerde in een niet zo'n goede staat na verzending. De romp was goed beschadigd omdat de kiel was losgekomen van de romp. Dit had een groot gapend gat als gevolg, verder was het roer afgeknapt en het dek was op sommige plaatsen los gekomen.

IMG_0075.png

th_IMG_0078.jpg
th_IMG_0303.jpg
th_IMG_0139.jpg


Een nieuw roer was wel nodig, gemaakt van een stuk messingplaat met stukjes buis er op gesoldeerd. De vlakken worden nog beplakt met polystyreen. Een mooi dun roer vergeleken met het orginele nogal log uitgevoerde roer van Graupner. Het roerasje moet nog geborgd worden in het bovenste buisje van het roerblad.

IMG_1850.pngIMG_1852.png

De oude bovenbouw bijna helemaal gestript en intussen alweer aan het opbouwen met dun berkentriplex wat later weer gebeitst zal worden.

IMG_1864.pngIMG_1854.png

De spiegel en een schroefas doorvoer zijn gemaakt van polystyreenplaat.

IMG_1859.pngIMG_1857.png

Ik zal binnenkort nog wel wat foto's toevoegen van de schade na verzending.

Mvg,

Folkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er heel netjes uit. Kan je misschien een detail foto maken van het roer?
Ik vind het heel interessant aangezien ik dit mettertijd ook moet gaan maken :ohmy:
 
Michel ik heb er een tekeningetje bij gemaakt van het roer hopelijk is het zo duidelijk.
De messingplaat wordt nog beplakt met polystyreenplaat aan beide zijden, waarschijnlijk ga ik nog gaten in de plaat boren om het gewicht lager te maken. Die gaten zie je dan toch niet meer als de polystyreenplaat er overheen is geplakt.

detailsroer.png

Mvg,

Folkert
 
Ziet er een zeer mooi bootje uit, waar heb je deze gekocht?
En de schade door de verzending is natuurlijk jammer, maar daarom zijn we modelbouwers om het zelf op te lossen, we zijn benieuwd naar het vervolg hoor.
 
Hartelijk bedankt Folkert ! Heel mooi gemaakt !
 
@Dirk deze boot heb ik ongeveer een jaar geleden tweedehands op marktplaats gekocht. Je komt ze nog weleens tegen op ebay.de. Blijkbaar is dit model in de jaren '70 wel goed verkocht door Graupner.

@Michel, er zijn veel meer mogelijkheden om een roer te maken, maar als dit voorbeeld kunt gebruiken, be my guest.:)

Mvg,

Folkert
 
Ach ok, bedankt voor uw antwoord en nog veel succes met de verdere bouw ;)
 
Na een tijd van afwezigheid, toch dit topic maar even bijwerken. Het gaat niet in zo'n vaart meer, maar nu doe ik af en toe iets.

Veel kijk plezier............................

Photo5-1.pngPhoto24-1.png

Bezig met het opnieuw bekleden van het model met berkentriplex, dit zal later weer gebeitst worden om de donker bruine kleur te krijgen.

Photo27.pngPhoto10-1.png

Photo12-1.pngPhoto13-1.png

Photo14-1.pngPhoto16-1.png

In het triplex een latjes profiel aan gebracht. Dit door eerst lijnen te tekenen waar de groeven moeten komen. Dan met een mesje een snede maken die als geleiding dient voor de vijl om zo de groef op breedte te maken.

Photo17-1.png

Photo18-1.pngPhoto6-1.png

Photo7-1.png

Een schuifluik er in gemaakt en nog een foto van de twee spanten die nog ingelijmd moeten worden.

Photo8-1.pngPhoto34.png

Mvg, Folkert.
 
Verlichting met glasvezel. Het resultaat na een aantal pogingen die wat zijn mislukt.

Photo12-1.pngPhoto1.png

Achtergrond gemaakt van een stukje plexiglas waarvan de achterkant is zwart gespoten. Met wat afplaktape en een naald kom je aan dit resultaat.
Naald gebruikt voor de vezel doorvoer en met sec. lijm de vezels vast gelijmd. Daarna nog een stukje plexiglas dof gemaakt die aan de voorzijde komt.

Photo3.pngPhoto6.png

Naald ook gebruikt om op de zwart gespoten achterkant, de verf wat weg te krabben.

Photo7.pngPhoto12.png
 
Zeilbootlier.

Lieren van RVS gemaakt, van een verzonken imbusbout M10 en een sluitring M8 er op gelast. Schroefdraad van de bout weggeslepen vandaar de M8 sluitring. Ook de schuine kop wat materiaal weggeslepen zodat je een opstaand randje krijgt. Onder het geheel zit nog een sluitring van M10.

Photo1-1.pngPhoto4-1.png

Stelboutje M4 met binnenzeskant in het hart van de lier.

Photo3-1.pngPhoto2-2.png

Photo2-1.png

Photo1-2.png

Zo dit was het voorlopig voor nu.

Folkert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik was dit draadje helemaal vergeten. maar tof dat je een update zet dan kunnen we blijven volgen . het ziet er iniedergeval al goed uit
 
Jaaa. Hij gaat weer door. :)

Ziet er zeer goed uit hoor, ga je de naden in het hout nog opvullen? Als je dat gaat doen kun je dit ook mat pasta voor het dak doen heb ik laatst uitgevogeld. Je moet dan wel eerst goed lakken. spiegel glad. Dan de kit er in waarna je met een plamuur rubber de overtollige kit weg kun schrapen. Dan houd je mooie lijnen over. Na drogen het hout na schuren om het weer mooi en egaal te krijgen. Hiervoor ook nog eens nalakken niet te vergeten.
 
@Ratticus thanks.
@Amazone, het gaat niet zo hard maar ik zal zeker update's blijven plaatsen. Tussen het opvoeden, het verbouwen en het werk moet er ook geknutseld worden of niet dan.

@Rik heb je daar ook een foto van? Of bedoel je ongeveer wat ik met het Nautic dek heb gedaan?

IMG_0794.png

Dit heb ik toen met bitummen kit gedaan geloof ik.

En ja Rik ik ben weer wat bezig, moest eerst een hobbykamer hebben om verder te kunnen. Ik heb nu een kleinere ruimte
maar ik kan weer bezig.

Mvg, Folkert
 
Dat is ongeveer wat ik bedoel, maar dan met dakpasta, dat word gewoon hard, bitumen niet. ;)
 
Hé Rik,

Ik begrijp het. Ik was het eerst niet van plan om de naden op te vullen, maar zo wordt het inderdaad weer een mooi vlak geheel en past het ook weer wat bij het dek. Je hebt me weer op een idéé gebracht.
Mijn dank daarvoor.

Mvg, Folkert.
 
Folkert ik vind dit een héél prachtig projekt........knap maatje en je dek lijkt me heel strak gemaakt.......mischien een klein opmerking...je lieren zijn prachtig gemaakt...maar is er geen mogelijkheid dat je die kunt polieren ...op de foto's zijn er wat krassen in ...zeker geen afbreuk op het geheel...gewoon een klein detail.........:D:D
 
Bedankt,

maar is er geen mogelijkheid dat je die kunt polieren ...op de foto's zijn er wat krassen in

Ze staan nog los op het dek, dus ik kan er nog wat aan doen. Zal de lieren ééns goed bekijken en de krassen proberen weg te slijpen/polijsten.

Mvg, Folkert.
 
mooi schip Folkert ben onder de indruk ik volg dit met Bewondering
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan