Hoofdsponsor

Graupner Optimist rest. project

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
Kiel ziet er weer als nieuw uit en stevig , kun je ook goed waterdicht krijgen met zo eenstevige tegenplaat

Hoe ik het precies ga doen met de kiel dat weet ik nog niet, er zit namelijk nog een ruimte tussen de romp en de kiel van de boot. Hoe ik dit op ga vullen en met welk materiaal, daar moet ik nog over nadenken.
Bij de eerste heb ik deze ruimte opgevuld met een stuk spiestaal. Op zich werkt dit prima maar wel wat meer gewicht.

Een kleine update;

IMG_4184.png

IMG_4182.png

Raampjes zitten erin, de raamlijst een aluminium kleurtje gegeven en gordijntjes voor de afwerking.
De kap in de plamuur en geschuurd.

IMG_4186.png

Het roer dat nu bevestigd is aan de romp.

IMG_4190.png

IMG_4187.png

IMG_4197.png

Tank afsluiters verzonken in het dek.

IMG_4196.png

IMG_4198.png

IMG_4199.png

Kuip verlichting.........led op een rvs sluitring geplakt, waarna de bolling van de led is vlak
geschuurd.

IMG_4193.png

Paneel voor de motor, bestaat uit 4 lagen (frame/plexiglas/polystyreenplaatje met gaten/polystyreenplaatje met de afbeelding er op geplakt)

IMG_4194.png

Het één en ander een beetje gewijzigd. Ik zat met het weg werken van de glasvezelkabels i.v.m. het luik dat nog
open en dicht gaat.

IMG_4195.png

Doorlopende roeras, moet nog wel geborgd worden in het roer.

IMG_4191.png

Mvg, Folkert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
allo Folkert. ziet er goed uit je zou het kunnen doen met epoxy plamuur
 
Mooi Folkert, die gordijntjes vind ik super!
 
Tussen je kiel en de romp Tech7 gebruiken een rubber in tube van de bouwmarkt lijmd en dicht alles en kun je overschilderen
 
Ook als die ruimte ongeveer 2cm is...............heb ook nog het orginele opvulstuk nog wel liggen misschien dat ik daar wat verstevigingen in kan maken.

die gordijntjes vind ik super!

Geeft een mooie oude look.................het komt van een stuk lint, wat bij een cadeau zat van de vrouw de huizes, gelijk maar geclaimed.

Mvg, Folkert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier een tekening van het model, nummer 58 is het onderdeel/ruimte waar het om gaat.
Het oude onderdeel is vervormd maar nog wel bruikbaar met wat aanpassingen.

001a.png

Mvg, Folkert
 
Oude onderdelen gerecycled.:wub:

Schroefaskoker in gekort, om met de motor achter de tweede spant te blijven. Schroefas tevens ook
ingekort. Nieuwe lagerbus aan één kant in de schroefaskoker geplaatst, de oude was al uitgelubberd.:O

IMG_4218.png

Ook de schroef is onder handen genomen de bolling is iets boller geworden, de achterkant is wat afgeschuind en de bladen zijn weer wat terug gebogen. Randen van de bladen geschuurd zodat ze wat scherper zijn.;)

(afschuinen van de schroef gedaan met een hobby mesje met de schroef in de boormachine, dit was goed te doen)

IMG_4217.png

IMG_4215.png

IMG_4219.png

Buisje op de schroefaskoker gesoldeerd om de boel te smeren.

IMG_4222.png

Mvg, Folkert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die gordijntjes vallen inderdaad nogal op hé. ^^

Maar ik vind ze wel mooi staan op de boot.
Zulke kleine details geven een model direct een grote meerwaarde.



Droop
 
Knap gedaan, die schroefas kan weer een tijd mee.
Gordijntjes geven een huiselijk tintje, geven iets geborgen als je s'avonds na een dagje ruig zeilen met een bakje koffie in de kajuit zit :veryhappy:
 
@Droop

Het geeft inderdaad meer mee aan het model, de wat oudere modellen kun je misschien wat meer detailleren dan de nieuwere modernere zeilboten. Daar komt nog bij dat ik wat meer voor de fun zeil, dan voor snelheid, zodat ik niet op een grammetje extra hoef te letten.

Gordijntjes geven een huiselijk tintje, geven iets geborgen als je s'avonds na een dagje ruig zeilen met een bakje koffie in de kajuit zit

Vergeet het flikkerende licht van de olielamp niet, hé. Ik heb nog twee van die LED's uit zo'n theelichtje op batterijen, die moeten ook nog een plaatsje hebben in de boot.

Mvg, Folkert.
 
De opvulling tussen de romp en de gietijzeren kiel.

IMG_4263.png

De oude originele onderdelen heb ik weer aan elkaar gelijmd.
Daarop een rvs plaat om de twee helften bij elkaar te houden en voor een stevig en vlak oppervlak voor de kiel.

IMG_4266.png

IMG_4264.png

IMG_4265.png

IMG_4267.png

Aan de binnen kant van de romp heb ik ook nog een rvs plaat in gelijmd.
Ik hoop dat dit alles stevig genoeg zal zijn en straks hopelijk waterdicht.

Mvg, Folkert
 
ziet er goed uit en dit lijkt me ook wel waterdicht te zijn ;)
 
Daar kun je zeker je kiel waterdicht tegen schroeven, strak en stevig :)
 
Update;

Het donkere uiterlijk een beetje gebroken met een lichte vlonder.

IMG_4594.png

Luikje waar onder de servo voor het roer zijn plaats heeft gevonden. Borg pennetjes aangebracht.

IMG_4605.png

IMG_4606.png

IMG_4593.png

Aluminium onderdelen er bij gemaakt, de oude waren van plastic en in niet meer zo'n goede staat.

IMG_4602.png

Voetsteun voor de mast.

IMG_4596.png

Spanten zijn ingelijmd.

IMG_4595.png

De Optimist met haar originele mast.

IMG_4599.png

Mvg, Folkert

Nog een ander project waar ik zo nu en dan mee bezig ben. Het is een oude romp van een robbe Atlantis
waar ik een soort Optimist van wil maken.
IMG_4608.png

IMG_4609.png

Ter vergelijking Optimist / Atlantis.

f-werkhoven-albums-optimist-atlantis-picture23909-photo2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat geeft weer een meerwaarde aan je optimist :)
Je Atlantis knappe romp kun je een goed zeilend model van maken , zal weer intresant zijn om volgen ^^
 
Dat geeft weer een meerwaarde aan je optimist
Je Atlantis knappe romp kun je een goed zeilend model van maken , zal weer intresant zijn om volgen

We blijven bezig René, zal wel een klus worden met de Atlantis, wel een mooie lengte (1,34 meter) om iets moois van te maken.
Het is wel jammer dat de vorige eigenaar de kiel heeft verwijderd en er een kiel kast in had gebouwd.
De kast heb ik inmiddels al verwijderd.

Bedoeling is om er nu een enkele mast op te plaatsen i.p.v twee, zijn er ook regels i.v.m.
zwaarte punt en de plaatsing van de mast?
Ik neem aan dat het zeiloppervlak van de 2 masten gelijk kan blijven aan het zeiloppervlak van de nieuwe enkele mast.

Mvg, Folkert
 
Het zeilpunt 3 à 7 % van de WL voor het lateraalpunt van romp kiel en roer ;)

ZEILPUNT%252520BEPALEN.png.jpg
 
Het zeilpunt 3 à 7 % van de WL voor het lateraalpunt van romp kiel en roer

Ik neem het mee René, bedankt voor je reactie.

Een kleine update,

IMG_4197.png

Het kunststofdak van de kajuit inkleur gespoten en op het dak de handrailing er opgelijmd.
Het spuiten moet overigens nog een keer gebeuren, is namelijk niet helemaal goed gelukt, er
zijn scheurtjes in de verf ontstaan. De railing is door de gaatjes met cocktailprikkers vastgezet aan het dak.

IMG_5068.png

Mvg, Folkert.
 
Netjes gedaan Folkert. Ik blijf die gordijnen geweldig mooi vinden :)
 
dit ziet er allemaal netjes uit.
meteen een volledige opknapbeurt met heel wat verbeteringen.
de laatste details nog en dan kan je gaan varen.
vgr
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan