Hoofdsponsor

Graupner Optimist rest. project

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
Ron bedankt.

Afgelopen "tijd" bezig geweest met schuren, naden opvullen en lijmresten verwijderen, daarna de opbouw in de beits gezet.
De opbouw is misschien wel wat te donker geworden.

IMG_3815.png

IMG_3812.png

De naden tussen de planken zal ik nog opvullen met zwarte kit, althans ééns kijken wat voor effect dit op het geheel heeft.

IMG_3811.png

Het roer is beplakt met polystyreen, is nog wel wat aan de zware kant. Moet er misschien nog wel gaten in boren om deze wat lichter te maken en daarna nog een dun laagje polystyreen overheen plakken.

IMG_3813.png

IMG_3814.png

Mvg, Folkert.
 
als je het te donker vind kan je er mischien nog eens over schrapen dat wil wel eens helpen.

maar het ziet er zeker niet verkeert uit vind ik zelf.

mooi werk
 
Dat contrast tussen opbouw en dek mag wel, maakt het geheel levendiger. Mooi resultaat , daar je toch voor RC gaat moet alles nog gemakelijk te reinigen zijn want onze waters zijn niet altijd even schoon ;)
 
Nu je alles in de kuip zo hebt bebeitst zul je ook de rest moeten beitsen. Persoonlijk vind ik het wel wat aan de donkere kant moet ik zeggen, maar dat is smaakt, het kan wel hoor.
 
hallo Folkert

ik vind het persoonlijk wel mooi alleen het dek in de kuip zou ik net als het hoofd dek weer licht maaken dan heb je een mooi kontrast en een klasieke uitstraling sucses met de vedere bouw
 
Op jullie reacties,

Ik laat het eerst nog maar even zo. Het lichte dek heb ik gelakt dit is nu ook wat donkerder geworden.
Met het dek in de kuip kan ik nog wel wat doen, je heb me op een idéé gebracht Ron.

Misschien als het plaatje wat completer wordt, dat dan de donkere kleur ook niet meer zo de boventoon voert.
Al heb ik ze nog wel donkerder gezien, zal het "optimist archief" ééns napluizen op mijn computer.

Mvg.
 
Hier nog een foto gevonden met een donker opbouw.

2.png
foto van ebay.
 
foto van ebay. lol wou net zeggen bij ons is de sneeuw al verdwenen hoor.
 
wou net zeggen bij ons is de sneeuw al verdwenen hoor

Hier nog niet................bbbbbbbbbbbbbbbrrrrrrrrrrrrrrrrrrr:D

De naden in de kuip zijn gekit, vandaag de resten er afgeschraapt. Leuk werkje:nowink:
Later in de week zal ik het opnieuw in de beits zetten en aflakken, dan maak ik wel weer wat foto's.
Misschien om toch een beetje verweert uitelijk mee te geven het gebeitste voor het aflakken een beetje afschrapen.

Mvg, Folkert.
 
Update..

De kap van de kajuit aangepast, rand er omheen gelijmd, komt toch wat meer in de buurt met het orgineel. Hoekjes uit de kap gefreesd waar de rand weer in valt om een wat steviger geheel te krijgen.

IMG_3873.pngIMG_3872.png

IMG_3866.png

Moet nog wel plamuren en schuren.

IMG_3882.png

De grootschootoverloop.

IMG_3862.png

Nieuw plaatje op de punt.

IMG_3880.png

De deknaden gekit.

IMG_3867.png

De kiel van zijn likje verf ontdaan.

IMG_3875.png

Mvg.
 
Hoi Folkert,

Zeker niet stil gezeten, alles ziet er piek fijn uit !!!!
Krijgt de kiel terug een kleurtje ??????
 
Zo ziet er idd mooi uit. Mooi met die nieuwe neusplaat op het dek. Daar word vaak een stootrand of wil langsheen gelegd van touw. Leuk knoop werkje.

Die kiel, heel goed dat je deze kaal hebt gemaakt. Kan je gewoon zo laten..... Niets aan doen hoor. Vaak is dit gewoon met antifouling meegenomen en idd kaal op het lood. Dat is iets dat jij ook kan doen.... Of gewoon kaal laten, dat is de optie die ik in dit geval zou nemen.
 
ik vind de breewnaden gewoon subliem. kan je mischien zeggen wat je daar juist voor gebruikt hebt ?
 
Optimist

@pantani, Thanks!!.

@JOHN DE ROOY en Rik, dat is natuurlijk wel een idéé, om rondom een stootrand van touw. De kiel moet weer in de verf deze is namelijk van gietijzer. Niet zo'n mooi gezicht een bult roest onder zo'n bootje.........:huh:.......:huh:

@Amazone, ditmaal heb ik gebruik gemaakt van acrylaat kit van bison deze is overschilderbaar.
Om de naden te vullen heb ik de zijkanten afgeplakt met verftape, kitten, vlakstrijken en tape verwijderen. en klaar! Laten drogen en dan de overtollige kit met een mesje weg schrapen.

Mvg.
 
Is het niet van lood??
Tja. Gietijzer moet je nu eenmaal wel behandelen. Anders gaat het mis en krijg je inderdaad een bult roest. Jammer weer....
 
IMG_3875.png

Hij is toch echt van gietijzer, het gewicht bedraagd 3431gram. Heb ook hier maar een tweede gat met draad in gemaakt. Twee RVS draadeinden met de twee bijgemaakte RVS platen moeten de verbindig tussen de romp en de kiel weer tot een stevig geheel vormen. In tegenstelling tot het orginele ontwerp lijkt mij dit een goede verbetering.
Tussen de platen moet ik de ruimte nog opvullen.

IMG_0078.png
Hier nog een doorsnéé foto van de oude romp waar de kiel van de romp was afgescheurd. ( Niet door het zeilen maar door de postbode.........:wub: )

Mvg, Folkert.
 
Heel erg mooi, hoor, en het licht echt niet aan u, maar telkens ik dit draadje opzoek, ga ik op google zoeken of op ebay naar ongebouwde modellen van Hegi... helaas nochsteeds zonder resultaat (behalve dan die draagvleugelboot die al 20 jaar onder m'n bed ligt) :(
 
maar telkens ik dit draadje opzoek, ga ik op google zoeken of op ebay naar ongebouwde modellen van Hegi...

@Dany, modellen van Hegi/Revell? Welk model zoek je dan?

Mvg, Folkert.
 
Kiel ziet er weer als nieuw uit en stevig , kun je ook goed waterdicht krijgen met zo eenstevige tegenplaat :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan