Hoofdsponsor

1/80 Mississippi raderboot 1:80 van AL

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Beste medebouwers,

Heb sinds kort ook deze mooie modelbouwsite ontdekt en mij gelijk aangemeld. Ben al een aantal maanden aktief op een Nederlandse brouwsite met een verslag van een Mississippi raderboot van AL in de schaal 1 : 80.
Het gaat om deze boot:

1_Mississippi_1.jpg


Inmiddels heb ik ook een aantal foto's weten over te halen om een verkort verslag van de voortgang tot nu toe te geven. De boot is al over de helft en ik hoop dat het geen probleem is.

Groeten,
Wim
 
Laatst bewerkt:
Neen hoor, zeker geen probleem, ziet er een zeer mooi project uit, ik ben benieuwd naar het verslag en de vorderingen
 
Ik geloof niet dat we hier al eens een raderboot de revue hebben zien passeren.

Dit wordt uiteraard iets dat ik ga volgen.

Ik ben benieuwd. ^^




Droop
 
Hoi Wim.Heel goed dat je dit mooie project van je hier laat zien.

Blijven gewoon hartstikke mooie rivier schepen.

Ron.
 
deze ga ik ooit zeker nog eens schratsen . ik vind het tog zo n mooie boot ik ga dit dus zeker volgen. wel ik deed het al op onze zuster forum .NL :laugh: . in het geniep dan
 
Verkort verslag van de Mississippi

Wat een reacties! Bedankt allemaal voor de belangstelling. Ik kom er nu niet meer onderuit om wat foto's te plaatsen ;). Een aantal kent het project al, zag al wat bekende namen op het forum :).

In november vorig jaar ben ik met dit project begonnen om het gevoel van het bouwen weer terug te krijgen na enorm veel jaren van stilstand.

De foto's dan maar, daar gaat het tenslotte om.
Ik heb meerdere foto's, indien iemand uit een bepaalde fase van de bouw nog een foto of meer foto's wil zien hoor ik het wel.

Het begin: de dekken


1_Mississippi_2.jpg


De wenteltrappen. Wie deze kit eens gemaakt heeft weet dat dit één van de lastigste onderdelen is. Vele kleine onderdelen die op 1 mm gedraaid vastzitten, dan railingen er tegen aan zetten die gedraaid moesten worden, etc, het was geen kwestie van één avond en klaar.


1_Mississippi_3.jpg


De aandrijving:


1_Mississippi_4.jpg


Deuren, luiken, etc geplaatst:


1_Mississippi_5.jpg

Het bovendek en de stuurhut:


1_Mississippi_6.jpg

Verdere afwerking bovendek en stuurhut:


1_Mississippi_7.jpg


Wenteltrappen geplaatst:

1_Mississippi_8.jpg


Verdere opbouw:

1_Mississippi_9.jpg


Huidige stand van zaken:


1_Mississippi_10.jpg

En nu nog meer hekken, railingen, schoorstenen, masten etc.
Deze kit is voor iemand die net begint of weer wil beginnen zeer goed te doen trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Dag Wim,

Zeer mooie uitleg met bijhorende foto's. Ik heb dit altijd al zeer mooie schepen gevonden.
Ooit wil ik er zelf eentje bouwen, maar dan niet uit een kit, maar volledig scratch. Ik moet alleen nog eens aan de plannen geraken.
 
Hoi Wim ,leuk om je hier ook tegen te komen , ook hier blijf ik je
natuurlijk volgen .

Henny
 
Dag Wim,

Zeer mooie uitleg met bijhorende foto's. Ik heb dit altijd al zeer mooie schepen gevonden.
Ooit wil ik er zelf eentje bouwen, maar dan niet uit een kit, maar volledig scratch. Ik moet alleen nog eens aan de plannen geraken.

Dank je Dominiek, op de volgende site staan in ieder geval 2 tekeningen (tegen betaling) van raderboten: Plans . Heb er verder geen ervaring mee, ik weet niet of het wat is.

Hoi Wim ,leuk om je hier ook tegen te komen , ook hier blijf ik je
natuurlijk volgen .

Henny

Hoi Henny, zag al meerdere namen voorbij komen, zoals Ron en Rinie. Het wereldje is niet erg groot ;).
 
Mooi hoor, ik vind het er erg netjes uitzien ;)

Je gaat wel als een speer zeg, dit op 6 maanden tijd!

Kan je misschien een link geven naar het bouwverslag op het andere forum?
 
Echt mooi hoor.

Met een beetje fantasie zie je al de pokerspelers en heren en dames van allerlei pluimage op de dekken flaneren. ^^




Droop
 
Mooi hoor Wim. Ik had je al een stukje gevolgd, maar helaas niet helemaal bij kunnen houden. Je maakt er wel wat moois van.

Verder wel een klein kritiek puntje. Denk eens na over de blauwe achtergrondjes in de raampjes. Volgens mij moet je daar toch wel iets mooiers mee kunnen doen.
Ikzelf denk dan aan een soort van bakje er achter om wat ruimte te creeeren en dan dit aan de binnenkant zwart te schilderen of iets dergelijks. Dan oogt dit volgens mij toch weer iets mooier dan dat blauw.

Ik kan je nu natuurlijk weer lekker gaan volgen. :P
 
@kurt
Dank je en ik ga zo direct eens verder spitten bij de schepen.

@droop
Ook bedankt.
AL zet het ook in de context van de avonturen van Huckleberry Finn, dus dan kun je er wel beelden bij bedenken.

Mooi hoor Wim. Ik had je al een stukje gevolgd, maar helaas niet helemaal bij kunnen houden. Je maakt er wel wat moois van.

Verder wel een klein kritiek puntje. Denk eens na over de blauwe achtergrondjes in de raampjes. Volgens mij moet je daar toch wel iets mooiers mee kunnen doen.
Ikzelf denk dan aan een soort van bakje er achter om wat ruimte te creeeren en dan dit aan de binnenkant zwart te schilderen of iets dergelijks. Dan oogt dit volgens mij toch weer iets mooier dan dat blauw.

Ik kan je nu natuurlijk weer lekker gaan volgen. :P

Rik, ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
Kom er nu niet meer bij, het dek er boven zit al vast en de hekjes er voor zitten ook al vast, ik ga dan heel veel 'vernielen'. Heb al meerdere leermomenten achter de rug, die mee ik mee naar de bouw van een volgend schip (natuurlijk om daar ook weer leermomenten uit te halen :) ).
Na jarenlang niets met hout gedaan te hebben was dit een mooi project om het gevoel weer te krijgen, dat lukt aardig, en nu de bouwbeschrijving meer loslaten en eigen ideeën inbrengen.
 
Gelijk maar een korte update.

Dacht even een andere kleur te geven aan de bankjes op het dek, dus schilderen maar. Twijfelde zelf al een een beetje over het resultaat.


1_Mississippi_38.jpg

Na familie-inspectie toch maar weer aan het schilderen gegaan en nu in de originele kleuren. Het wit moet nog een keer. Tevens weer wat balkjes voor de hekken geplaatst.


1_Mississippi_39.jpg

De stuurman moet toch ook naar beneden kunnen lopen.
Volgens de beschrijving worden de railingen in hout uitgevoerd.
Heb nog genoeg messingdraad over, ben aan het nadenken of dit voor een gedeelte ook in messing uit te voeren is.


1_Mississippi_40.jpg

Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
hmm voor de balustrade zou ik tog voor hout gaan de hele boot heeft truowens houten balustraden. maar dat is natuurlijk persoonlijk. en het rode bankje was er volgens mij ook over :D
 
Wat ik vooral raar vind is dat je een Mississippi steamer kan verkrijgen uit een doos van een Bentley 4.5L Blower :D

PS : "she who must be obeyed" zegt dat we moeten zoeken naar de Occre versie wanneer we in augustus in Spanje zijn. (de occre versie lijkt een beetje op een poppenhuis in die zin dat ie open kan, een interieur en figuurtjes aan boord heeft)
 
@amazone
Dat is 1-0 voor het hout :) Er zit inderdaad maar weinig messing aan de boot...blijf er nog even over nadenken :unsure:

@dancooper
Moest wel wat aanpassingen doen om van een auto een boot te maken :)

De Bentley ooit eens gekocht met het idee dat ik ooit wel weer ging bouwen en nu staat ie voor verhoging te spelen. Maar ooit gaat hij nog wel eens gebouwd worden.

De Occre uitvoering lijkt veel op die van de Mississippi van AL en is inderdaad heel apart. Ben benieuwd!
 
Wim, ik zou deze balustrade nog niet gaan scratschen. Zoals je zelf al aangaf heb je nog niet heel veel ervaring. Probeer gewoon te blijven genieten van de modelbouw. Dan kun je daarna natuurlijk bij de volgend schepen er steeds weer een schepje bovenop doen. Als je dit schip af hebt, heb je al een prestatie geleverd. En dat gevoel zul je lang houden.

Het volgende schip is oefenen met hout om dit strak te gaan afwerken. Glad en strak tegen elkaar, zonder kiertjes, rafeltjes enz. Natuurlijk weet ik dat je nu bezig bent met het wennen aan het hout. Daarom dit voor de volgende keer.

Blijf lekker bezig zo. Dan blijf je de modelbouw leuk en fijn houden. Het resultaat komt dan vanzelf. ;)

Dit ziet er toch heel goed uit zo. Het is allemaal best klein. :wacko:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan