Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

pantani

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2007
Berichten
3.289
Heb me net de H.M.S. Bounty 1:60 van Amati aangeschaft, ergens deze maand zal ik er aan beginnen, ik ben nog bezig met de Vispucci maar omdat ik deze in per pakketjes kocht kan ik er niet meer aan verder werken.
Ik zal al beginnen met een paar foto's van de doos en de onderdelen hier te plaatsen, als er mensen zijn met ervaring van de Bounty graag wat tips op wat te letten aub.
Dank u
IMG_1066(2).jpg
IMG_1060(2).jpg
IMG_1061(2).jpg
IMG_1062(2).jpg
IMG_1063(2).jpg
IMG_1064(2).jpg
IMG_1065(2).jpg
IMG_1059(2).jpg

Zo hier dan de foto's
Ik zal men verslag verder bewerken als ik er aan begin, zal binnenkort zijn :lol:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt het blijkbaar goed zitten maatje :-)
Ik zal dringend ook weer moeten beginnen bouwen en schilderen.

(enkel een beetje op je schrijffouten letten en "Neen", niet kwaad zijn omdat ik dit zeg);)
 
Ben er aan begonnen

Voila ben aan de Bounty begonnen
Eerst eens alle stukken op het plan gelegd en daarna alles genummerd en op papier gezet, in het geval ik nog eentje op een andere mannier wil bouwen of als ik ergens een stuk moet vervangen.

1_IMG_1106_2_.jpg

1_IMG_1107_2_.jpg

1_IMG_1108_2_.jpg

1_IMG_1109_2_.jpg

1_IMG_1110_2_.jpg

1_IMG_1105_2_.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er veelbelovend uit zeg. Zal U op de voet gaan volgen, en ben zeer benieuwd naar hoe het gaat worden.
Veel succes met bouwen.:)
 
Dat ziet er veelbelovend uit zeg. Zal U op de voet gaan volgen, en ben zeer benieuwd naar hoe het gaat worden.
Veel succes met bouwen.

Dank u Geurt
Ik zal eerst verder doen met de Vespucci, maar zal waarschijnlijk wel de kiel al volledig proberen te lijmen, ik hou jullie op de hoogte :)
 
Ziet er goed uit ben benieuwd naar het plaatsen van de huidgangen , ik heb eens ergens gelezen dat de bounty een rare/moeilijk te leggen huidplanken heeft , vooral aan de boeg.
Ben benieuwd.:D;)


DryDock Models' TallShip Gallery :: Micosay

Dit is wel niet uw boot maar toch een zeer mooi voorbeeld
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk ben ik ook een beetje benieuwd, want voor mij is het dubbel moeilijk daar ik de plannen maar in het Italiaans heb :mad:
Het zal plooien zijn tot ze een beetje in de vorm van de boeg blijven denk ik, ik zal een mal maken in karton van de boeg en dan op een houten planke overtekenen, daarlangs dan wat spijkers slaan en zo kan ik na het nat maken van de beplanking de huidplankjes doen volgen en ze op hun plaats doen houden door deze spijkers, foto's komer er wel als ik er aan begin.

Het zal een uitdaging zijn maar met de hulp van onze Ronny moet het wel lukken, ik ben al tot bij hem thuis geweest en ik zal eerst beginnen met de kiel volledig op een bouwplank kaars recht te zetten, maar dit is voor iets later, ik heb besloten eerst verder te doen aan de Amerigo Vespucci, en dan pas de Bounty, ook de Yamato heb ik liggen :rolleyes:
 
Drukke tijd ga jij tegemoed.

Ps je vergeet nog je grootste werk "ADMINISTRATOR":)

Ik heb respect voor jullie want ik denk niet dat de meeste beginnelingen snappen hoeveel tijd daarin kruipt om al onze vragen te beantwoorden.En ondertussen bouwen jullie nog door(ik vermoed dat het schoonheidsslaapje wordt overgeslagen cutecute)
In ieder geval veel plezier.
 
Drukke tijd ga jij tegemoed.

Ps je vergeet nog je grootste werk "ADMINISTRATOR":)

Ik heb respect voor jullie want ik denk niet dat de meeste beginnelingen snappen hoeveel tijd daarin kruipt om al onze vragen te beantwoorden.En ondertussen bouwen jullie nog door(ik vermoed dat het schoonheidsslaapje wordt overgeslagen cutecute)
In ieder geval veel plezier.

Administrator ok, maar ik krijg zeer veel hulp van Mede Admins: Shapeshifter en niet te vergeten Exserco die voor het forum zorgt tewijl ik werken ben, ook Modelengeneer niet vergeten die veel heeft helpen opzetten van het forum en als Moderator voor de meeste forums hier aanwezig instaat.

Dank aan allen die ons helpen ;)

Ook jullie helpen ons mee om van dit forum een mooi exemplaar te maken.
 
Administrator ok, maar ik krijg zeer veel hulp van Mede Admins: Shapeshifter en niet te vergeten Exserco die voor het forum zorgt tewijl ik werken ben, ook Modelengeneer niet vergeten die veel heeft helpen opzetten van het forum en als Moderator voor de meeste forums hier aanwezig instaat.

Dank aan allen die ons helpen ;)

Ook jullie helpen ons mee om van dit forum een mooi exemplaar te maken.

Om hier niet te lang off topic te gaan. Wil ik even verwijzen naar een nieuw bericht in het offtopic gedeelte.
http://www.modelbouwen.be/off-topic-berichten/190-dank.html#post1184
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb al eens een boot met zo een ronde boeg gebouwd de san francisco2 van artesania latina en ja de beplanking is niet zo makkelijk
 
@ Ruben. Het beplanke van een schip is altijd lastig. Maar er heersen wel wat gouden regels, als men die aanhoud is eigenlijk alles te beplanken. Wanneer met een latje in een oplossing van water en amoniac laat weken kan dit zelfs om een potlood heen gebogen worden. Dan maken wij het ons ineens makkelijker toch.
 
@ Ruben. Het beplanke van een schip is altijd lastig. Maar er heersen wel wat gouden regels, als men die aanhoud is eigenlijk alles te beplanken. Wanneer met een latje in een oplossing van water en amoniac laat weken kan dit zelfs om een potlood heen gebogen worden. Dan maken wij het ons ineens makkelijker toch.

Rik, is die amoniak niet ongezond dan, of doe je niet teveel in water, of doe je dit buiten en haal je ze dan uit het water een voor een om ze dan te plooien?
 
Als ik het info stukje af heb waar ik nu mee bezig ben. Dan zal ik hier ook een how to van maken. Amoniac is op zich niet ongezond. Maar het stinkt vreselijk. Het mengsel moet 50% water op 50% amoniac zijn. :eek:
 
ik had het voordeel een heel goed verluchte kamer te hebben waar ik men planken weekte in water met amoniak wel geen 50/50 oplossing maar toch
heb mijn beplanking dan ook zo gedaan op dat schip maar heb nog hier en daar wat verkeerd gedaan voor het beplanken (voor ik op de forums zat) dus beplanking is niet wat ik wil maar heb er wel veel uit geleerd en dat telt ook denk ik
 
ik had het voordeel een heel goed verluchte kamer te hebben waar ik men planken weekte in water met amoniak wel geen 50/50 oplossing maar toch
heb mijn beplanking dan ook zo gedaan op dat schip maar heb nog hier en daar wat verkeerd gedaan voor het beplanken (voor ik op de forums zat) dus beplanking is niet wat ik wil maar heb er wel veel uit geleerd en dat telt ook denk ik

Dat telt zeker ruben, daarom is het mooi alles op een forum te kunnen vertellen, kunnen de anderen er ook uit leren ;)
 
Begonnen aan de Bounty

Voila

Omdat ik toch moet wachten om verder men romp van de Amerigo Vespucci te spuiten heb ik besloten al men bouwplank van de H.M.S. Bounty klaar te maken.
Ik heb een betonplex plaat van 12mm genomen een stuk langer en breeder dan het model word, heb er een papiertape aangebracht in het center van deze bouwplank om beter de lijnen te kunnen zien, ook aan de zijkanten van de plaat heb ik dit gedaan om af te tekenen waar de spanten moeten komen met de nr's erbij.

Ik wacht om verder te doen tot de suggesties van jullie ervaren bouwers komen. :rolleyes:

1_IMG_1391.jpg


1_IMG_1390.jpg


1_IMG_1389.jpg
 
Laatst bewerkt:
Probleem

Heb al gelijk een probleemke.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Als ik onderaan af doe om hem te doen passen dan zou deze dus niet meer passen met de valse kiel, wat ik wel kan doen is een nieuwe uitzagen uit triplex?
Hebben jullie een ander idee?

1_IMG_1396.jpg
 
Laatst bewerkt:
De beste oplossing volgens mij is hier een stukje fineer overheen te plakken. Dan de ronding er goed in te schuren. Dan kunt u het gewoon op de kiel lijmen. Wanneer u de romp gaat beplanken met de eerste huidlaag zult u dit niet meer zien. Het verschil is niet zo heel groot. Dus doordat er een stukje tussen zit dat de passing weer goed maakt is de stevigheid weer helemaal terug. :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan