Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Als je het dek naar voren schuift controleer dan of er bochten van het dek dan niet voorbij de spanten gaan ,want dan moet je beginnen met opvullen van spanten,wil je ze achteraf nog kunnen bijvijlen om de huidlatjes goed te laten lopen zonder knik.
 
Ik zou eerst nog controleren of het dek op het plan getekend exact hetzelfde is als het uitgesneden dek.

Indien niet ,dan denk ik dek aanpassen je gaat het toch beplanken

Indien wel zorgen dat het dek perfect ligt en dan het materiaal wegnemen van de spant/kiel zowel het voorste gat als het achterste gat.

Is inderdaad ook een goeie optie om het gat aan te passen via de beplanking, bedankt maat.
De kiel is zoals op de BB en zoals het voorbeeld, ik zal toch het gat aanpassen met de beplanking, is een goed idee, het is 4 mm, liever deze 4 mm aanpassen door dek aan te passen dan de versteveging van men spanten en valse kiel te verzwakken.

Thanks newbie
 
Update 28-03-08

Nu ik heb dus een test gedaan met het beplanken van het dek, heb de breewnaden met naaigaren gemaakt en het begin is met zwarte stift gedaan, ik vind eerlijk gezegd de garen het beste resultaat hoor, kijk en beslis mee aub :p
De rechter kant de eerste 5 zijn gedaan met stift + draad, de andere tot het eind met garen.

Ik zie nu ook als ik de plankjes ietsje verder uit elkaar leg dat de breewnaad beter tot zen uiting zal komen denk ik.

1_IMG_1454.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik vind ook dat die met het garen het beste resultaat geven.

Siemen
 
met draad ziet er goed uit.

Hoe doet men de kopse kanten
 
beste pantani ik volg nu al geruime tijd de bouw van uw Bounty, ik heb indertijd de romp van de HMS Bounty gebouwd met helemaal geen kenis van modelbouw, en volgens mijn bescheiden mening is mij dat aardig gelukt. Wat ik mis bij uwe Bounty is een tussendek dwz uw masten gaan maar steun hebben aan het bovenste dek alleen,terwijl mijn masten gewoon in het bovenste dek gestoken worden en recht gehouden door het onderliggende tweede dek, het dek dat ge nu laat zien moet volgens mij nog afgewerkt worden met apparte latjes waaruit het echte dek opgebouwd is. Een aanpassing dan is nog altijd mogelijk. Masten liefst niet vastlijmen in de romp maar vastzetten met de takelage om later eventuele herstellingen uit te voeren.
 
beste pantani ik volg nu al geruime tijd de bouw van uw Bounty, ik heb indertijd de romp van de HMS Bounty gebouwd met helemaal geen kenis van modelbouw, en volgens mijn bescheiden mening is mij dat aardig gelukt. Wat ik mis bij uwe Bounty is een tussendek dwz uw masten gaan maar steun hebben aan het bovenste dek alleen,terwijl mijn masten gewoon in het bovenste dek gestoken worden en recht gehouden door het onderliggende tweede dek, het dek dat ge nu laat zien moet volgens mij nog afgewerkt worden met apparte latjes waaruit het echte dek opgebouwd is. Een
aanpassing dan is nog altijd mogelijk. Masten liefst niet vastlijmen in de romp maar vastzetten met de takelage om later eventuele herstellingen uit te voeren.

Bedankt voor uw reactie Big Jim

De masten steunen inderdaad nog beneden op een ander dek ook, ze gaan dus gewoon door het bovendek en steunen op een gedeelte van de valse kiel eigenlijk.
De gaten die in het dek zijn die worden nog versierd ook, dus ik kan ze inderdaad nog goed aanpassen.Morgen eens een foto van de BB plaatsen, dan kun je zien wat ik bedoel met die versiering
De masten zal ik ook niet vastlijmen.

Bedankt ;)
 
ik bedoel wel degelijk ze gaan bij mij "door" een tweede dek en steunen dan pas op de valse kiel. Is eigenlijk gewoon een plankje dat op de vaste kiel ligt onder het echte dek tussen de spanten, met gaten voor de masten.
 
Laatst bewerkt:
Eerst even over de dekken. Als u dit bevalt zou ik dit doen. Ik zelf vind de rechter het mooist. Dat is als ik de tekst goed gelezen heb de plankjes met stift en garen. :D
 
Eerst even over de dekken. Als u dit bevalt zou ik dit doen. Ik zelf vind de rechter het mooist. Dat is als ik de tekst goed gelezen heb de plankjes met stift en garen. :D

Is korrect, is met stift en garen.
Wat ik wel heb moeten doen is een plankje of 5 a 6 weggooien omdat de stift teveel was uitgelopen op de plank, kon je dus niet meer gebruiken.
Ik heb wel de stift een beetje open laten staan vooraleer ik ze gebruikte op de plankjes, dus ik heb uw raad opgevolgd, was of is wel een nieuwe stift :rolleyes:
 
Minpuntjes tot nu gevonden

Ik ben nog niet klaar met men kit maar zal al eens een paar minpuntjes van mijn kit opnoemen.
  1. De valse kiel deze was zo krom als een banaan
  2. De kielbalk die was niet aanwezig bij de kit
  3. De Mastgaten die komen niet juist uit met de spanten van het schip.
  4. De verstevigingspunten voor de valse kiel deze zijn niet allemaal op de BB aangegeven en de BB.
  5. De spanten, deze komen hoger dan waar het dek komt, is weg te schuren maar dat hoort nu eenmaal bij modelbouw.
Het zijn geen dingen die niet opgelost kunnen worden hoor, maar ik vind dat ik dit eens moet melden hier op het forum, ik dacht en hoorde dat Amati zo'n grote naam heeft en alles tot in de puntjes klopte, wel hier zie je maar weer.

Hopelijk volgen jullie me met een verslagje over de inhoud en de kwaliteit van uw kit.

Voor de scrach bouwers is dit niet van toepassing natuurlijk :rolleyes:
 
Update 31-03-08

ook hier heb ik weer een beetje verder gedaan, heb alle spanten op hun plaats en heb ook al de verstevigingspunten achteraan aangebracht.
Het Dek is bijna volledig beplankt, heb de methode met de zwarte "Artline" stift gebruikt om de breewnaden te verduidelijken, ik kreeg er het beste resultaat mee en ik kon er dan ook het beste mee leven om het zo te doen.Heb ook al een stukje tussendek op zen plaats gelijmd.

Morgen volgen ook hier de nodige foto's + een update
 
Ben blij dat het allemaal zo goed lukt. Ik wacht rustig af op de foto's :D
 
Update 01-04-08

Nieuwe update ook hier met de beloofde foto's

Ik heb nu de extra steunpunten voor het achterdek of achtersteven aangebracht, moet als het volledig uitgehard is wel nog bijschuren natuurlijk.
1_IMG_1462.jpg


Ook het Dek heb ik al beplankt hier een foto:
Ik heb ook het gat voor de voorste mast aangepast daar deze een 3 a 4 tal mm op de spant uitkwam.
1_IMG_1458.jpg


1_IMG_1459.jpg


Het keine stukje dek die ik als test gebruikte heb ik moeten gebruiken om het stukje tussendek mee te lijmen, hier zul je dus een gedeelte van zien als je het dekluik opend, dan zul je een trap en een stukje tussendek zien.
1_IMG_1463.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat dek ziet er toch al heel netjes uit. Net echt. Wanneer het straks gelakt is uiteindelijk zal dit een schitterend dek zijn. Maar om het nu glad te maken moet het geschraapt worden met een schaapstaal of stanleymesje. Anders gaat het stof van de stift in de nerf van het hout zitten. Ook dat geeft wel een gaaf effect maar ik geloof bij de meeste niet het gewenste. :D


Even voor de volgende keer. Een dek van dit soort schepen is meestal verlopend in 3en verprongen en niet in tweeén versprongen. Dit is vanwege de draag constructie. Het kan ook in vieren verspringen. Dus dat betekend dat een de volgende plank op een derde van de volgende plank komt te liggen en niet op de helft.

Een leek ziet dit niet hoor, maar mensen zoals ik Pter of Beagle zien dit gelijk :D:D Maar ja wij letten ook overal op. :D:D
 
Even voor de volgende keer. Een dek van dit soort schepen is meestal verlopend in 3en verprongen en niet in tweeén versprongen. Dit is vanwege de draag constructie. Het kan ook in vieren verspringen. Dus dat betekend dat een de volgende plank op een derde van de volgende plank komt te liggen en niet op de helft.

Ach kijk, dat wist ik niet, ik heb nu natuurlijk geen zin om alles terug los te maken hoor :p
Zal dus voor een volgende keer zijn, en zoals ik ook tegen Siemen zei, dit zijn voor mij leerscholen deze schepen die ik nu maak.

Bedankt weederom voor de mooie woorden en goeie tips
 
Ach kijk, dat wist ik niet, ik heb nu natuurlijk geen zin om alles terug los te maken hoor

Dat zou ik ook zeker niet doen. Het ziet er mooi uit. Maar ik schreef het alleen maar omdat u dan de volgende keer hier rekening mee kan houden. Dan is het net iets meer natuurgetrouw. ;)Ik ben hier ook eens ingestonken. En men heeft mij er nooit op gewezen. Tot ik een keer in een discusie verzijlde over het echt leggen van een dek. Daardoor weet ik nu dat er meer lagen bestaan voor een dek, en de draagbalker dichter of iets verder uit elkaar liggen al naar gelang de kanonnen er op stonden. Dus hoe meer gewicht er op het dek stond hoe meer dekdraagbalken des te meer de dekplanken verspringen. Bij elke dekbalk wordt er een nieuwe gang aangebracht.
 
Mooie toelichting dank u

Maar heb terug een mankementje gevonden, het dek moet ik nu ook gaan aanpassen in de breedte, ook de spanten gaan een beurt nodig hebben wil ik het dek laten passen :confused:.
Normaal past deze toch behoorlijk??
Nu, ik zal het doen passen, dat is het leuke er aan dat je zelf alles kan en moet gaan aanpassen.
 
De breeuwnaden zijn mooi gelukt,weinig uitlopers van de inkt,dus goed gedaan.

Misschien nog een kleine opmerking, de volgende keer dwarslijnen tekenen zodat al uw kopse naden op 1 lijn liggen.

De verbinding wordt altijd gemaakt boven op een draagbalk dus moet men wel 1 rechte lijn maken.
 
De breeuwnaden zijn mooi gelukt,weinig uitlopers van de inkt,dus goed gedaan.

Misschien nog een kleine opmerking, de volgende keer dwarslijnen tekenen zodat al uw kopse naden op 1 lijn liggen.

De verbinding wordt altijd gemaakt boven op een draagbalk dus moet men wel 1 rechte lijn maken.


Ja is een manier om het te doen, ik ben gewoon begonnen met een plank en ben dan met alle andere planken op de zelfde hoogte begonnen als die ene plank, dit kun je zien aan de boegzijde, daar zijn ze dus wel gelijk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan