Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

de truck met de permanente zwarte stift zult gij ook wel kennen.

Heb in één van de laatste magazines van modelbouw aktueel eens gezien hoe de bouwer eerst al zijn dekplankjes maakte deze tegen elkaar stapelde ||||||| ze samen drukte (minder kans dat er verf tussen kan lopen en dan via drybrush de zijkanten verfde.(2 zijkanten) alles omdraaien en dan de andere kant.gaf een zeer mooi resultaat zonder uitvloeiingen.
 
Dat is idd. een idee. Maar een waarschuwing is hier op zijn plaats. Zorg voor een stift die niet nieuw is. Het liefte één die uitgedroogd is. Voor de rest gaat dit goed. Ik zal eens (volgende week) wat foto's maken met papier. Dat werkt ook heel goed. En is voor de beginner erg goed te doen. Daarij gaat dit niet in de nerf van het hout zitten.
 
rik ,heb je het al ooit geprobeerd met drybush werkt dat goed.
 
Ja, helaas werk dit ook niet zo goed. Dus ik zal binnenkort even een stukje voordoen en op foto zetten met papier. Daar heb hele goede ervaringen mee. Papier is ook in verschillende dikte te krijgen waardoor de breeuwnaad naar gelieve gekozen kan worden. Iedere schaal de zijne. :D
 
Dat lukt me niet zo goed met dat papier, die plankjes er op kleven geen probleem maar dan het mooi afsnijden met een scherp mes daar ga ik de mist in :confused:
 
dirk.
blykbaar geeft u in de klas niet goed opgelet.
je weet welk zwart papier ik gebruik.
er werd gezegt papier op de dekplankjes kleven.
na droging,deze van het papier snyden.
tot daar zit je redelyk goed.
echter niet perfect langs de latjes willen snyden.
dat lukt je niet.
later,waneer het dek op zyn plaats zit,sny ik het te veel papier
met een zo een oud model scheer mes voorzichtig weg.
tefens werd er gezegt,uw dek dan niet te schuiren,maar dezez met een stuk glas voorzichtig te treken.
waneer men schuurtkomt het zwarte stof in de porien van het houwt
teregt en dat kunt ge missen als kiespyn
groetjes,ronny
 
De truuk is dat u het papier op bijvoorbeeld 6 latjes tegelijk lijmt. Dit laat drogen en dan de zaak omdraaid zodat het papier op de snijmat ligt. Dan met een scherp mesje, kan ook een afbreekmesje zijn. Het papier moet maar aan één kant gedaan worden. Dit omdat de andere kant natuurlijk weer tegen het papier van de voorganger komt.

De truuk zit hem dus in het snijden op een snijmat en met de papier op de snijzijde.
 
dirk als je wilt zien wat er gebeurt als je schuurt zoals ronny zegt, kijk dan eens naar de colin archer bij modelbrouwers het volledig verslag. daar zie je het effect van schuurstof en krijg je ook de volledige uitleg van Beagle hoe je moet scrapen
 
Wat zou die zwarte troep zijn die hij gebruikte??
Ik zou mijn dek ook zo willen afwerken :D

nordbornholm_deck1.jpg

nordbornholm_deck_2.jpg
 
Die troep is heel simpel, dat is plakaat verf. Dat word er opgesmeerd en met een schraapmes afgeschraapt. Dan is hetgene dat in de kier blijft zitten zwart en de dekplakjes zijn door het schrapen kaal. :D Let hier wel op dat het een lastig karweitje is om dit netjes te krijgen. Het is als het ware voegen van tegels. Dus alle deklatjes moet je goed op de zelfde afstand hebben liggen. Net niet strak tegen elkaar. :eek:
 
Yep, maar pas op met lakken. Gebruik hiervoor een spuitlak anders verloopt deze. Ik ben hier dus geen fan van. Kijk maar eens bij Homeghost op het Nederlandse topic van zijn uboat. Die heeft daar ook veel gebruik van gemaakt.. ;)
 
Update 27-03-08

En dan de volgende spanten geplaatst de 6 en de 5.
Morgen de volgende.

1_IMG_1441.jpg

Is echt wel haaks, is gewoon dat ik niet recht voor het schip stond aan de foto te zien :rolleyes:
1_IMG_1442.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan er niets anders van zeggen dan gaat goed zo. Spant voor spant groeit de romp. Rustig de lijm laten dragen is altijd goed alvorens men verder gaat. :D
 
Update 28-03-08

Nieuwe update met foto's

Heb de laatste spanten op hun plaats gekregen.Alles staat haaks op de valse kiel :)
Ok, heb wel een probleem ontdenkt en hopelijk kunnen jullie me helpen.Kijk maar naar de laatste 2 foto's.
1_IMG_1443.jpg


1_IMG_1444.jpg

Hoe zou het komen dat de gaten waar de masten in komen niet passen, ik heb het omcirkeld en het is wel 3 mm.Dit hier is de voormast.
1_IMG_1446.jpg

Ook hier scheelt het een 2 a 3 mm, dit is de achter mast en je kunt de spant zien zitten.
Hoe zouden jullie dit oplossen???
1_IMG_1447.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste vraag is als je het hout in het ene gat doet verdwijnen door het dek te verschuiven is er dan meer hout zichtbaar in het andere gat of verdwijnt daar het hout ook.
 
Mijn eerste vraag is als je het hout in het ene gat doet verdwijnen door het dek te verschuiven is er dan meer hout zichtbaar in het andere gat of verdwijnt daar het hout ook.

Ja als ik het gat vooraan een beetje opschuif naar voren dan komt het achterste gat goed, maar dan heb ik 4 mm hout die vooraan moet worden weg genomen.Het zal zo moeten gebeuren, zie geen andere oplossing.
Wel raar dat het met een model van Amati is, normaal waren deze toch redelijk goed???
Ook de valse kiel die was zo krom als een banaan, dus zal dit eens bij kit referenties zetten.
 
kun je dat ook niet wegschuren? dan zijn er 2 opties denk ik:
1) je schuurt dat stuk van de valse kiel weg zodat dat hout daar weg is.
2) je schuurt zoveel af van je mast dat hij als gegoten erin past.

let wel: ik ben de grootste beginner die er is, dus het zijn maar voorstellen.

Siemen
 
kun je dat ook niet wegschuren? dan zijn er 2 opties denk ik:
1) je schuurt dat stuk van de valse kiel weg zodat dat hout daar weg is.
2) je schuurt zoveel af van je mast dat hij als gegoten erin past.

let wel: ik ben de grootste beginner die er is, dus het zijn maar voorstellen.

Siemen

Bedankt voor de voorstellen, ik zal het dek ietsje naar voren opschuiven dan heb ik het gat achteraan al goed, en dan zal ik de valse kiel idd een beetje wegschuren :rolleyes:
 
Ik zou eerst nog controleren of het dek op het plan getekend exact hetzelfde is als het uitgesneden dek.

Indien niet ,dan denk ik dek aanpassen je gaat het toch beplanken

Indien wel zorgen dat het dek perfect ligt en dan het materiaal wegnemen van de spant/kiel zowel het voorste gat als het achterste gat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan