Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Hallo

Ik heb een paar stukjes moeten maken om de achterspiegel recht en haaks te krijgen tegenover de volgende spant, als ik de blokjes er niet tussen heb zitten staan die achterspiegel zo scheef als een krab.
1_IMG_1426.jpg


Het is nog maar een dry fit hoor dus moet nog aangepast worden qua groote.
1_IMG_1433.jpg


En dan terug een vraag,
op de tekening van de BB kan ik het niet zo goed zien, maar moet ik die valse kiel nog bijschuren tot deze past of gelijk uitkomt met de achterspiegel?? Heb het aangeduid met zwarte vierkantjes.
1_IMG_1431.jpg
 
Laatst bewerkt:
IMG_1399.jpg

volgens mij niet maar hoe wordt de "spiegel" bevestigd die achter het roer zit.(als ik wist hoe ik foto's kon bewerken duidde ik het aan)
 
Volgens mij loopt die gelijk, de rode spant aan de blauwe balk.
Dus zou ik deze nu moeten bijschuren, denk het wel he, als je nu op de tekening kijkt, ik zou op de valse kiel waar de spant inkomt een beetje kunnen dieper schuren dat de spant meer naar binnen staat.
Ik vraag het gewoon om zeker te zijn, ik wil later de boel niet moeten openzagen om er terug bij te kunnen omdat ik het verkloot heb :p

IMG_13992.jpg
 
De spanten moeten gelijk komen te liggen met de bovenkant van de valse kiel. Met een bouwplank en van dit soort blokjes bent u zeker op de goede weg. :D
 
Inderdaad onderkant de spant de valse kiel invijlen zodat de spant gelijk komt te liggen met de balk en de spant zelf nog een 6 tal mm laten zaken( zoals rik zegt( totdat de bovenkant gelijk komt te liggen met de kiel. nu steekt hij er een beetje bovenuit gaat problemen geven met het dek en al de rest
 
Heren en of dames

Ik heb al spant 9 grootspant en spant 10 gezet, haaks natuurlijk, heb er geen blokjes ofzo moeten tussen steken om ze haaks te krijgen.
Nu, voor de volgende die ik morgen wil zetten heb ik wel haakse blokjes nodig, en ik heb geen lego ofzo, ik zal ze dus moeten zagen.Denk dat ik naar de Brico ga om een verstekzaag te kopen. Brico.be - Radiale houtcirkelzaag "FKZ 210 S"*

Hebben jullie anders nog ideen hoe ze haaks te zetten tov de andere spanten.
 
Die zaag voor modelbouw. Is een flinke. :eek: Wat wil daarmee gaan doen dan?

Wat ik zelf altijd doe om de spanten haaks te zetten is doormiddel van een touwtje dat ik door de spanten heen trek de spanten vast te zetten. u heeft een bouwplank toch. Dan is de kiel al recht. Daar kunt u dan doormiddel van een geodriehoek of liever een blokhaak de lijnen aangeven van de spanten. Dan Doormiddel van de voorgeboorde gaatjes de draad erdoor trekken. Ik gebruik daar dan messingdraad voor. Wanneer u dan een gaatje een centimeter van het dek af heeft kunt het messingdraad dan over het dek heen slaan. De knik van dat draad geeft vaak voldoende stevigheid om de spant in de positie te houden die deze moet hebben. Dan kunt u daarna altijd vanaf de bovenkant van de kiel het nog eens controleren met de geodriehoek of u het wel goed gedaan heeft. Dan kunt u eventueel doormiddel van een tangetje de zaak nog eens verstellen. En dan weer door naar de volgende spant. Wanneer u deze met topspeed houtlijm van Bison lijmt, is deze snel droog en kunt u snel doorgaan. Het messingdraad is ook gemakkelijk om te laten zitten totdat het model is afgeschuind, het bied een beetje stevigheid.

Ik hoop dat u het een beetje begrijpt. Anders zal ik er wel een kleine schets van kunnen maken.
 
Ik begrijp het volledig Rik bedankt voor deze mooie uitleg en prachtige tip.
Als je eens shets kunt maken of tekenen zou dat voor iedereen die aan scheepsbouw doet gemakkelijk zijn.

Deze zaagmachine is bedoeld om stukken planken haaks te kunnen zagen, ik heb alleen maar een wipzaag of decopeerzaag of "what ever" jullie het noemen :p.
Ik wil dus perfect op maat haaks gezaagde stukken hebben of zagen om ze ook nog eens tussen de spanten te verlijmen als ten eerste extra zekerheid dat ze haaks zijn en ten 2de extra stevigheid.
 
Voor het haaks zagen gebruik ik toch altijd gewoon gereedschap. Niet electrisch.

1_SANY1530.JPG

Dit dus. Dit is inmiddels na ruim 10 jaar wel aan vervanging toe. :eek: Maar goed. Ik heb dit in twee maten. Ik heb er ook een zelf gemaakt van een u profiel. Die is gezaagd met een zo'n zaagmachine die u aangaf. Daar passen perfect alle latjes in. In mijn meshouder van Xacto passen ook kleine zaagjes. Met hout doe ik er jaren mee. Ooit eens een setje gekocht met twee zaagjes. De eerst heb ik nog steeds in gebruik. In een al verstekbakje wel een houtje onder leggen. Dan slijt het zaagje bijna niet.

Ook een mogelijkheid. (had ik vroeger) van een junior = klein ijzerzaagje het blad opmaat maken en die in een houten handvat lijmen. Dit geeft een iets dikkere zaaglijn maar is uitstekend om latjes op maat te zagen en iets in verstek te zagen. Blijft ook heel lang scherp. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig machine dirk vooral als je nog laminaat en plafonds en plintjes moet gaan zetten. Maar veel te zwaar voor het hout dat wij gebruiken (bekijk de tanden maar is) en perfect haaks vermoed ik ook niet.

Je kunt ook een building slip maken zoals bv billing boats

Billing Boats Official Website

ps voor een paar euro heb je ook legoblokjes
 
Laatst bewerkt:
Dit is de manier met legoblokjes voor diegene die het niet kennen. Legoblokjes zijn perfect haaks in alle richtingen.

lego.jpg

Bron: Modelbrouwers Nederland
Systeem is uitgedacht door Ptér
 
Laatst bewerkt:
Dit is de manier met legoblokjes voor diegene die het niet kennen. Legoblokjes zijn perfect haaks in alle richtingen.

lego.jpg

Ik had nog in men antwoord geschreven dat ik deze niet heb omdat ik wist dat het zou naar boven komen hehe :rolleyes:
 
Ik weet maar 128 euro tegen 10 euro is toch een groot verschil ofwel heb je nog veel werk op schaal 1:1
 
@ newbie.

Ik heb u een pb gestuurd.

Die billingboat stelling heb ik. Maar het is alleen handig voor de kleine schepen. Daarbij krijgen we de spanten daar niet mee haaks geklemd. Dat is dan slechts een hulpmiddeltje. Daarbij is de kliel sleuf alleen voor billingboats. Niet voor andere merken, die zijn een andere dikte. En dan is het echt wel een duur ding.
 
Update 26-03-08

Heb nog 2 spantjes bijgezet de 8 en de 7
Heb overschot van plankjes op maat gezaagd met de Master cut van Amati.
De spanten staan nu haaks en zal ze zo een dag laten drogen voor dat ik een andere spant zet, ik zal ze op deze manier verder zetten tot ze allemaal op hun plaats staan.

Hier enkele foto's van het verloop:
1_IMG_1434.jpg


1_IMG_1435.jpg


1_IMG_1436.jpg


1_IMG_1437.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan er niets aan vinden. Het ziet er super uit. Het is een heel gepuzzel met die extra steunlatjes he. Maar het is het werk zeker waard. Zover ik het kan zien helemaal haaks. :D
 
Ik kan er niets aan vinden. Het ziet er super uit. Het is een heel gepuzzel met die extra steunlatjes he. Maar het is het werk zeker waard. Zover ik het kan zien helemaal haaks. :D

Ja hoor het is het waard, ik pak het helemaal anders aan dan de Amerigo, ik heb met dit schip al veel geleerd en ook de Bounty is nog een leerschool voor mij maar ik zal toch men best doen om mezelf en iedere andere bouwer tevreden te stellen van men werk en van het eind resultaat, zal straks ook het verjongen van de huidbeplanking voor de eerste keer gebruiken :confused:, maar het lukt me wel.
Ik ben blij dat ik eerst de Amerigo Vespucci gemaakt heb en nu een moeilijker schip neem.
Het puzzelen met die plankjes valt op zich nog mee met zo'n Master cut, is gewoon een questie van goed opmeten en haaks zetten, heb ook al het idee van u met een gat door de spant en een touwtje gebruikt om zo de spant te trekken rond een vast voorwerp tot de spant haaks stond, dan de 2 plankjes ertussen en voila :rolleyes:
 
Ik zal daar nog wel eens een schama van maken met een stukje tekst. Het is voor den beginner een makkelijk en niet zo'n kostbaar iets om dit te doen. Ik werk er zelf ook mee. Is echt handig.
 
Ik heb nog een paar ideen nodig van jullie

Hoe kan men de naden tussen de dekbeplanking goed zichtbaar maken, ik ken de ideen van het nadien met potlood te doen ik heb net geprobeert met zwart papier en daar je beplanking eerst op te kleven, dus de zijkant van de plank op het zwarte papier kleven en dan afsnijden maar dat valt eigenlijk tegen, dat wil niet mooi werken of ik doe iets verkeerd,zijn er nog ideen om zoiets mooi en makkelijk te doen????

Dankt u
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan