Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

De beste oplossing volgens mij is hier een stukje fineer overheen te plakken. Dan de ronding er goed in te schuren. Dan kunt u het gewoon op de kiel lijmen. Wanneer u de romp gaat beplanken met de eerste huidlaag zult u dit niet meer zien. Het verschil is niet zo heel groot. Dus doordat er een stukje tussen zit dat de passing weer goed maakt is de stevigheid weer helemaal terug. :D

Ja hoor is een zeer goed idee ;)

Ik zal het zo doen, lijkt me inderdaad een goed plan met die fineer.Ik zou eerst die kiel volledig willen hebben alvoor ik begin aan de spanten, eerst kiel dan op de bouwplank plaatsen haaks, en dan pas de spanten.

Ik heb wel al een stuk tekort, de kielbalk, dus het stuk die van tegen de boeg (geen idee hoe men dit stuk appart noemt) gaat tot aan achtersteven, is een stukje van 5 X 5 X lengte tot achtersteven :mad:

Zal het zelf moeten uitzagen dus, is wel jammer, en ik en recht zagen, hmmm :p
 
Is 5x5 geen veel voorkomende maat in de houtdozen van Billing boats. Ben je zeker dat het recht is en misschien kan je de kleur ook laten overeenkomen.
Of ga je de onder de waterspiegel verven.
 
Is 5x5 geen veel voorkomende maat in de houtdozen van Billing boats. Ben je zeker dat het recht is en misschien kan je de kleur ook laten overeenkomen.
Of ga je de onder de waterspiegel verven.

Ik denk niet dat men veel van de vaste kiel ziet, een klein stukje maar, ik ga proberen aan zo'n stukje plank te geraken, morgen terug gaan shoppen :rolleyes:

Het onderwater stekende stuk romp zal ik ook proberen te vernissen, is te zien hoe goed ik de beplating heb gedaan, ik zal in elk geval men best doen, lukt het niet zal ik hem schilderen en de Bounty nog eens opnieuw maken, daar ik alle stukken uitteken op papier in geval van ;)
 
De foto van de vorige bladzijde met de doos laat zien dat bovenin bij de donkere kleuren hout er zo'n stukje hout bij zit. Volgens mij helemaal boven in. Heeft u de inhoud van de doos gekontroleerd aan de hand van de stukslijst. Het kan ook zijn gezien de kiel in onderdelen gebouwd dient te worden dat dit als later stadium pas wordt dichtgebouwd. Neem de BB eens door hiervoor. Anders gaat het misschien wel mis. Dat zou zonde zijn.
 
De foto van de vorige bladzijde met de doos laat zien dat bovenin bij de donkere kleuren hout er zo'n stukje hout bij zit. Volgens mij helemaal boven in. Heeft u de inhoud van de doos gekontroleerd aan de hand van de stukslijst. Het kan ook zijn gezien de kiel in onderdelen gebouwd dient te worden dat dit als later stadium pas wordt dichtgebouwd. Neem de BB eens door hiervoor. Anders gaat het misschien wel mis. Dat zou zonde zijn.

Ik heb die bouwdoos al 3x onderste boven gekiept en geen te vinden, ook de BB al doorgelezen en ik mis zo'n stukje, maar porgen ga ik effe winkelen en direct een paar stroken hout van alle diktes meebrengen, dan heb ik iets thuis voor het geval ik nog zoiets tegenkom ;)
 
Dat u een aantal stukjes hout op voorraad heeft zal altijd zeer gemakkelijk zijn. Het komt mij ook wel eens voor dat iets mislukt. Dan is het gewoon handig wanneer ik dit gelijk opnieuw kan doen en niet moet wacht vooraleer ik naar de winkel moet. :D Het gebeurt meestal wanneer het avond is. En dan zijn de winkels dicht. :p
 
je kan misschien ook contact opnemen met de verdeler van de bouwdoos, in uw geval amati, en zeg hen dat je het onderdeel te kort komt. normaal gesproken kan je het dan gratis toegestuurd krijgen. om geen onnode kosten te maken
 
je kan misschien ook contact opnemen met de verdeler van de bouwdoos, in uw geval amati, en zeg hen dat je het onderdeel te kort komt. normaal gesproken kan je het dan gratis toegestuurd krijgen. om geen onnode kosten te maken


Heb al hout in huis nu, maar zal het toch eens proberen, je weet maar nooit :rolleyes:
 
Update 20-03-08

Voila heb dus naar Amati een mailke gestuurd om hen te vragen dit stukje hout op te sturen, hopelijk krijg ik gewoon al antwoord, zou ik al tevreden mee zijn :p

Nu, heb zelf een drevel gemaakt om men houten nagels te maken, heb dit gemaakt van een oud aluminium plamuurmes :), 1.5 mm en 2 mm gaatje's
Heb al houten nagels gemaakt, er ligt er een op de drevel:
1_IMG_1396.jpg

Ook heb ik al bij het achtersteven de gaatjes geboord en de nagels eens op hun plaats gestoken, nog niet door de lijm gehaald, wilde het eens laten zien en nu wacht ik op de goedkeuring van jullie om zo verder te doen.
1_IMG_1406.jpg

Ik wil dus een stevige kiel maken zoals den beagle in zijn beschrijving voorsteld, met die houten nagels en straks nog eens door de lijm slepen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niet anders schrijven dan super. Zo netjes vast lijmen. Let er alleen wel op dat alles gelijk komt te liggen zonder dat het verspringt. Dat gebeurt mij nog wel eens.
 
Update 20-03-08

Heb nu de kielbalk en het voorsteven op zen plaats gelijmd ook met de houten nagels zoals het achtersteven.
1_IMG_1407.jpg

Heb er nog 2 spanvijzen opgezet om het geheel te steunen
1_IMG_1408.jpg

Ook de boeg heb ik dus op zen plaats gelijmd, ook met houten nagels en de spleet die ik had opgevuld met een stukje fineer zoals rik me aanrade.Is mooi gelukt.
Het geheel zal ik nu een nachtje laten drogen.
1_IMG_1409.jpg
 
Laatst bewerkt:
U bent al aardig op dreef. Goed laten drogen voor nu. Dan kunt u beginnen aan de spanten in te stellen. Dan heb ik daarna weer een klein puntje voor u. Als de u de spanten gaat zetten, bij de inham voor de vals kiel een hoekje uithalen van 2 bij 2 mm, aan beide zijden. Dan kunt u daar straks een latje langs leggen, dit ter versteviging en aanzet van de eerste huidlaag. Op deze wijze hoeft u niet te gaan vrezen om de v groef in de valse keil te maken. :D
 
Als de u de spanten gaat zetten, bij de inham voor de vals kiel een hoekje uithalen van 2 bij 2 mm, aan beide zijden. Dan kunt u daar straks een latje langs leggen, dit ter versteviging en aanzet van de eerste huidlaag. Op deze wijze hoeft u niet te gaan vrezen om de v groef in de valse keil te maken. :D

Hier ben ik niet 100% mee met wat je juist bedoeld??
De valse kiel is het stukje kielbalk die ik er bij heb gelijmd, of zie ik dat anders.
En kijk eens op deze foto als het dit is wat je bedoeld??
Waar die rode puntjes zijn daar 2 mm uithalen???

IMG_1408(2).jpg
 
Nee, niet in de kiel. Wel in de spant. langs de inkeping. Dan kan daar een latje op de valse kiel opgelijmd worden van 2x2 mm. Deze geeft dan het draagvlak voor de zandstrook. Het voordeel is dat u dan de kiel niet hoeft uit te frezen.
 
kiel.jpg


Die sponning, dit is toch in de kiel???
Dus eigenlijk waar die rode bolletjes staan, zou ik dan een inkeping frezen om men zandstrook in te leggen.


Of zou jij het anders doen want die
Wel in de spant. langs de inkeping. Dan kan daar een latje op de valse kiel opgelijmd worden van 2x2 mm
neem me niet kwalijk Rik maar ik ben nog niet mee :confused:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tekeningetjes gemaakt om het te verduidelijken. Het is natuurlijk mogelijk om te frezen. Dat is wat een heel ervaren bouwer zou doen met goed profesioneel gereedschap. Laat dat wel even duidelijk zijn. Dan kunnen wij beginners gewoon een mouw aan passen. En dat is mijn idee. Het is straks niet meer te zien. Dat komt doordat u met twee huidlagen werkt. Zou u met een enkele huidlaag werken, dan is het uitvrezen een pré maar dan moet een kiel in een onder en boven kiel verdeeld gaan worden met verdeelstukken voor de afstand van de spanten enzo. Daar zijn we hier nu niet mee bezig. Dat zou ik bij een ander schip toepassen. Maar goed het is niet meer dan een advies he.


De spant ligt hier plat op tafel om maar te schrijven. Ik heb een uitsparing gehaald uit de spant.

1_SANY1480.jpg
Dan kan de extra lat ingezet worden. Deze geeft nu de vorma van de kiel aan helemaal tot aan de boeg. Het voordeel is dat daar de huidlatten tegen aangezet kan worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok ik ben mee met de zaak :)

Maar ik denk als je met een dremel een freeskop (zwart) op zet en een frees (paars) van 2mm he, dan maak je een geleider ( stuk rechte plank rood) die je op een afstand zet, kun je toch uw frees er langs trekken en zo een gleuf maken(witte streep op kielbalk of valse kiel) , of zie ik dit te simpel, of is dit geen goed idee, ik wil dit eens uittesten op een proefstuk morgen.

freesgeleider.jpg
 
De link werkt zo te zien niet

Ga naar drydockmodels.com
Dan gallery
Kies Hull planking
 
Ik heb de kielbalk er terug af gedaan en de valse kiel een beetje bijgewerkt zodat er een sponning is voorzien voor de zandstrook of eerste huidplank.
Ik heb het zoals op de tekening gedaan

keel_03.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan