Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Op de eerste foto zie je de nr 38, dit zou dus makkelijk moeten zijn om dan te monteren inderdaad, maar op foto 2 zie je dus het onderdeel die bij de kit zat, het bovenste.
De onderste op foto 2 heb ik dus zelf gemaakt, en zal het makkelijker maken om het onderdeel te monteren.
Op foto 3 en 4 zie je dus het verschil.



CIMG1333_zps039a3ca0.png


CIMG1330_zps6b37e803.png


CIMG1332_zpsa846fa62.png


CIMG1331_zpsd50f3dfe.png



Hier heb ik met behulp van een decoupeerzaag de ronding gemaakt in een stuk geperst karton, om te helpen het onderdeel die er bij ligt te plooien, anders komt er teveel spanning op het onderdeel tijdens het lijmen.
CIMG1328_zpsdb14560e.png

Hier heb ik het stuk in heet water gestoken voor een paar minuutjes, en dan vervolgens met behulp van klemmen het onderdeel op deze zelf gemaakte boog pers :) vast geklemd, dit een uurtje ertussen gestoken en vervolgens zit het onderdeel al gemonteerd op het schip, foto's volgen.
CIMG1329_zps419442e8.png



Hier is de ronding te zien die nodig is bij de HMS Bounty.
CIMG1326_zpscf566a49.png


Op de ledendag kon men zien dat deze ronding te weinig was, daarom een paar stukjes hout ertussen, zoals te zien op de foto, nu is het zoals het moest zijn, was mijn eigen schuld dat het niet meer goed paste, te veel weg geschuurd :(
CIMG1325_zps336c8f12.png

Dan de foto waarop te zien is hoe ik de "Cutwater" heb bijgewerkt, zodoende de beplanking beter zal afgewerkt zijn ( hopelijk )
CIMG1324_zps775e6830.png


Op naar een volgende update
 
Laatst bewerkt:
je bent al goed in de wiggel dirk, ziet er goed uit en de ronding achter ziet er nu veel beter uit hoor
 
Je bent al goed bezig dirk, volg je.
 
Dan terug een kleine update, de bulkwarks geplaatst en bezig met de beplanking ervan, ik breng ook lijm aan de onderkant aan, zo hopende dat ze mooi op hun plaats blijven kleven.

CIMG1324_zps162c8eba.png


CIMG1325_zps555c1403.png


CIMG1326_zpsafdaa3ea.png


CIMG1328_zpscd296e12.png


CIMG1329_zpsaaa5da12.png


CIMG1330_zps255f7a57.png
 
Laatst bewerkt:
goed verder gedaan dirk zal ik zeker verder volgen .
gr dirk d
 
Bedankt om te volgen mensen :)

Update 01-10-2013


Hier op de eerste foto zie je de vorderingen die ik heb gemaakt met het beplanken van de bulkwarks, ik zal daar mee verder gaan, omdat ik toch bezig ben met het plooien van de romp beplanking, kun je om de volgende foto's zien.
CIMG1324_zpsc2c9ebb3.png


Hier zie je dus het plooien van de beplanking, ik heb 2 x afgetekend op een stukje plaat, en dan leg ik daar 2 plankjes in om te laten drogen, ik zal ze toch tot morgen laten liggen.

CIMG1325_zps2114caff.png

CIMG1333_zps0aedc80c.png

CIMG1332_zps9e61d2d1.png


Ik heb dan nog een vorm genomen om te plooien, namelijk de platte kant van de planken.
Omdat het aan de bulkwarks iets gebogen loopt, wil ik zo weinig mogelijk kracht zetten bij het beplanken, dus daarom dat ik ook probeer om in deze richting voor te plooien, dus je ziet dat er wel wat tijd gaat voor men een plankje kan aanbrengen op de spanten.
Maar haast en spoed is zelden goed vertellen ze altijd, dus doe ik het op mijn gemak, ik heb geen haast zoals je al hebt kunnen merken aan de tijd die ik al bezig ben aan dit mooie schip.
CIMG1331_zps8fe13383.png


Tot zover
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met de beplanking, maar de eerste die tegen de bulkwark komt, heb ik met nageltjes moeten bevestigen, heb het geprobeerd meet duimspijkers maar geen succes, omdat deze teveel gebogen naar boven loopt, ook geprobeerd met touw en spietjes, maar ook hier geen succes, de volgende plankjes zal ik wel met duimspijkers en of touw proberen te bevestigen.
 
nageltjes is niet zo erg als er nog een tweede laag overkomt je moet ze er wel terug uittrekken of je kan zwarte puntjes krijgen door het fineer als de nagel begint te oxideren.
 
Ik weet het Dirk, maar was toch aan het proberen om het te doen zonden, omdat ik bij een van de volgende schepen, misschien geen 2de laag zal hebben, en dan is dit een goede training.
Maar ik weet de fouten al die ik heb gemaakt, dus hou ik dat bij, om dan bij een volgende deze fouten niet te maken ;)
 
Lekker bezig Dirk, kom er ook eens mijn stoeltje aanschuiven.

Nageltjes zeker later weghalen, maar daar heeft andere Dirk al genoeg over gezegd.
 
zoals dirk zegt nagel weg halen en als je een beetje houtlijm gebruikt en lichtjes afschuurt zijn de gaatjes mooi weg gewerkt .
gr dirk d
 
Update 02-10-2013


Dan de foto's van de vorderingen van de beplanking.

CIMG1324_zps0ddd2ada.png



CIMG1325_zpsb9ec6936.png
 
Update 03-10-2013

Terug bezig met de beplanking, en terwijl ik wacht, maak ik nog wat plankjes klaar om dan te bevestigen.
Ik probeer er zoveel mogelijk de kromming in te krijgen die het schip volgt.
Op de foto is dit een stukje van de achterspiegel, er zit een redelijke ronding op, dus daarom het voor buigen van de plankjes.
Op de 2de foto zie je de onderdelen al uitgesneden voor een stuurhuisje, daar zal ik ook mee verder doen als ik moet wachten :)


CIMG1324_zps3d308f10.png


CIMG1325_zpsa907376a.png



Tot de volgende update
 
Laatst bewerkt:
Zo'n bocht zou ik persoonlijk liever in een las aan elkaar zetten, maar ja dat ben ik
En zoals het nu is, ben je er wel in geslaagd deze de plooien.
Dirk, ga maar verder in die richting, 't is het resultaat die speelt.
Groetjes
Ward
 
Wat wil je zeggen Ward met in een las aan elkaar zetten?
Kun je dat eens schetsen aub, en kijk je eens naar mijn vorige post op de vorige bladzijde, als die steeler tekening goed is?
en dus ook voor de volgende lagen, het verjongen, alleen aan de bovenkant verjongen, en niet meer dan 1/2 van de plank verjongen, of is het niet meer dan 1/3.

Bedankt voor het mee volgen mensen.
 
Is dit de correcte manier om een steeler te steken, dus ipv te verjongen, deze steelers steken, of raden jullie dat af?

http://i675.photobucket.com/albums/vv116/Pantanirulez/Steeler_zps677b1f25.jpg

Dirk,

de eerste tekening is de lasprincipe
deze wordt gebruikt om lange stukken aan elkaar te lassen, kiellassen,.....enz
Ook kun je een brede plank niet zomaar plooien, zelf met warmte zou het niet of moeilijk gaan, dus werd er een soortelijke las gebruikt.
De ronding zaag je uit een of meerdere bredere plank, zodat het geheel van een verschansing toch vloeiend is en stevig aan elkaar is verbonden. Bak verschansing bv.


De tweede tekening zijn die verloren gangen
de verloren gang in je item is inderdaad deze van het Engels type
de Bounty zou in die type van verloren gangen zijn opgebouwd.

Voor andere bouwers, zie tekening van de verschillende soorten verloren gangen


scannen0001_zpsa5055d04.jpg

beter te verstaan met een tekening
groetjes
Ward

PS: breedte max 2/3 van de huidgangplanken wegnemen;
Simpel is het:

Dus minimum 1/3 overhouden op de einden van de planken.
Alle verjongingensbreedte BINNEN die maat is mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt ward, is zeer duidelijk hoor, ik zal dus proberen de Engelse methode te gebruiken, of de verloren gangen :)


Mvg
 
Heb nu aan beide kanten 1 en 2/3de plank er op steken, dat zal lang duren dat beplanken met de punaise systeem, met nageltjes kun je gewoon doorgaan :)
Nu terug wat plankjes voor buigen, en dan door doen met het dek te schuren en al een paar dekhuisjes en dergelijke maken.
Gelukkig heb ik de beplanking achteraan nog niet opzitten, zag dat ik een opening moet houden voor het roer :), deze is nu gemaakt door het dek, en ik zal een gat behouden ook aan de achterkant waar het roer door de beplanking gaat.

Foto's volgen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan