Hoofdsponsor

1/35 Tank Type 61 - Japan [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Door het zien van al die prachtige legervoertuigen op verschillende beurzen heb ik als fervent vliegtuigbouwer veel intresse en goesting gekregen om ook eens een tank te bouwen . Mijn allereerste. Vliegtuigen boeien mij nog altijd maar na het bouwen bieden voertuigen toch meer mogelijkheden ivm weathering en schilderstechnieken en daar ik mij daar toch speciaal voor intreseer en wil op toeleggen heb ik besloten om voor dit eerste project een eenvoudig model te kiezen en recht uit de doos te bouwen . Op de beurs in Willebroek zag ik dit Japanse tankmodel type 61 (begin jaren zestig ) liggen voor een prikje en deze gaat dus mijn eerste probeersel worden. Het is een kit van Tamiya en ziet er op het eerste zicht heel goed uit.Ik heb totaal geen ervaring met het bouwen van tanks , daarmee bedoel ik de technieken eigen aan deze bouwtak , meer bepaald het schilderen , weatheren, chippen enz , alsook de volgorde van bewerkingen onder het bouwen . Ik ga mij dus baseren op alle info die ik kan vinden ; Hier op het forum , alsook de bouwverslagen van tanks in de verschillende modelbouwmagazines. In nr 2 (april 2005 van het Ned-Bel MBM) ,zag ik een bouwverslag staan van een Russische T-55 en ik denk dat ik mij daar ga op richten .
We zien wel wat het gaat worden . Momenteel weet ik nog niet hoe beginnen . Bouwen is geen probleem , maar wat moet tussenin gebeuren ?
Wel tof , zo eens iets helemaal anders aanpakken . Ondertussen bouw ik toch ook nog een Jet hoor . Die bewuste Panther F9F-5P
mvg ,
Sabre

2_Modelbouw_025.jpg

1_00000000.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welcome to the dark side Sabre :laugh:

Jammer dat je geen AA voeruig heb gekozen dat vind ik wel passend bij je denk ik ;)

Genoeg grappen nu, maar voor een eerste voertuig is het merk Tamiya altijd een goede keuze betreffende de pasvorm.
Ook een goed besluit om hem zo uit de doos te bouwen en hierop je schilder technieken los te laten.

Alvast veel plezier toegewenst met deze kit.

Ron
 
bedankt Ron , ik zal mijn best doen er iets toonbaars van te maken . dat AA -voertuig komt er mischien als ik wist wat het was , ik ben hier nog niet thuis he , tussen de voertuigen . Ik gok op anti-aircraft ? Past inderdaad tussen mijn kisten (haha !!!)
In dat geval kan ik je zeggen dat ik inderdaad een volledige Hawk raket opstelling liggen heb . (mobile anti aircraft rockets) eens voor een prikje gekocht op ebay als herinnering aan mijn legertijd bij het 43 A (luchtafweerbattal Lombardsijde) Maar of ik DIE ooit ga bouwen ?
mvg . Sabre
 
Sabre,

Ik hoop dat de bouw je goed gaat bevallen, misschien wel zo goed dat je straks niet anders meer wilt.:8 Ik ben echt benieuwd naar je vorderingen, en zal je topic dan ook zeker gaan volgen. Succes.

Groeten,
Swa
 
Dag Sabre,

Mooie tank die je gekozen hebt.
Deze ga ik volgen uit nieuwsgierigheid ;)

Grtz,
Beyond
 
In dat geval kan ik je zeggen dat ik inderdaad een volledige Hawk raket opstelling liggen heb . (mobile anti aircraft rockets) eens voor een prikje gekocht op ebay als herinnering aan mijn legertijd bij het 43 A (luchtafweerbattal Lombardsijde) Maar of ik DIE ooit ga bouwen ?
mvg . Sabre

Die legertijd zal wel al even geleden zijn, vermits er in Lombardsijde nie veel meer gebeurd.

Ik heb er zelf nog mijn opleiding mogen doen in '86, en wij waren toen al bij de laatsten.

Btw,ik ben daarna naar Brasschaat versast, om met de "gewone" artillerie verder te spelen...Indrukwekkend spul hoor.

Ik ben heel benieuwt hoe je het er hier vanaf gaat brengen, zelf nog een groentje zijnde.:P
 
Ik ga deze kit inderdaad bouwen , recht uit de doos , zonder extra's. Dit omdat het mijn eerste is , en ook omdat het schilderen , verweren , chippen enz . mij belangrijker lijkt voor dit eerste tankproject. Aan Koekie wil ik zeggen dat mijn legertijd in Lombardsijde bij het 43ste luchtdoelartillerie "Hawk" inderdaad "eeuwen" geleden is. We zeggen en schrijven 1967. Ik denk dat er een Hawk opstelling nog steeds aan de ingangspoort te zien is. Ik ga met plezier aan deze bouw beginnen al ben ik zeker dat mijn belangstelling steeds zal blijven uitgaan naar vliegtuigen .
Grtz , Sabre
 
Dag Sabre,

Veel geluk gewenst met je eerste tank, je zal het wel leuk vinden.
Ben zelf ook begonnen met vliegtuigen als grote liefde maar vind dat er de laatste 30 jaar in feite weinig veranderd is in vergelijking met voertuigen.
Komt er nog eens bij dat die dingen toch meer plaats innemen dan tanks en trucks. ;)

Heb met interesse gelezen dat je nog een Hawk installatie liggen hebt. Draak van een kit maar origineel. In ieder geval, als je documentatie nodig hebt in verband met de Hawk uitrusting, kijk dan eens naar de foto's die ik genomen heb tijdens een open deur in het kamp Brasschaat op

New Page 1

ga naar: equipment - belgium - other

en je zal daar al je bekend speelgoed tegenkomen.
Veel plezier. ;)
 
Bedankt voor de mooie fotos Erwin , ik ga die zeker bewaren , een mooie herinnering. Die Hawk kit die ik vond op ebay is puur Amerikaans en wel helemaal compleet met trailer , radar eenheid, lanceer frame ,missiles , figuren enz . Inderdaad , zoals je zegt een draak van een kit . Ik bekijk ze meer als een collectors item en souvenir . Gelijk heb je ook als je zegt dat er in vergelijking met voertuigbouw er bij vliegtuigen niet veel veranderd is , bouwtechnisch gezien dan , maar ik heb nu eenmaal altijd een zwak gehad voor vliegtuigen , speciaal uit de 2de WO en de eerste jets uit de jaren vijftig. Dat zal altijd zo blijven maar ik kan heel veel genieten van de bouw van eens iets anders , zo bouwde ik onlangs die Ducati GP4 met veel voldoening en heb ik plannen voor een F1 racewagen. Maar nu kijk ik erg uit naar wat ik van deze tank ga kunnen maken .
mvg ,
sabre
 
Hallo Erwin , ter illustratie een fotootje van die "draak" . Mischien (her)ken je de kit.
grtz ; Sabre

1_P4250011.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeg Sabre,
Welke schaal is deze Hawk-kit?
1/2 inch x 1ft lijkt mij 1/35(32) of 1/24 ??? Klopt dit?
Ziet er zeer speciaal en origineel uit..., maar mijn ding niet, maar bij jouw hangt er een emo-waarde aan hé ;)

Grtz,
Beyond
 
Hallo Sabre,
Die is nieuw voor mij, kende ik niet. Ik dacht eerder aan de Monogram (?) of Revell versie, beide oude modellen en waarvan het mij niet zou verwonderen moesten het heruitgebrachte moules zijn van die Renwal kit.
In feite heb je daar een stuk antiek vast, pure modelbouwnostalgie.
 
Tank Type 61

Ik ben ondertussen zover dat de hoofdcomponenten afgebouwd zijn , gepréschaduwd en voorzien van een eerste laagje basiskleur . Het bouwen van deze Tamiya kit op schaal 1/35 valt heel goed mee , alles past zonder problemen . Een eerste vaststelling is dat er in tegenstelling met het bouwen van vliegtuigen meer gebruik moet gemaakt worden van secondenlijm wegens de vele kleine onderdelen die eenmaal in positie gebracht , ogenblikelijk gefixeerd moeten worden om op hun positie te blijven. Zoals gezegd bouw ik recht uit de doos en gaat het bij dit eerste tankproject voor mij om het schilderen . Er is voor deze tank geen vast cammo schema voorzien dus ga ik de kleuren proberen te benaderen van de foto op de box die ik best aardig vind. (zie fotos) Ik volg de werkwijze die ik haalde uit een modelbouwmagazine ivm het bouwen van een Russische T55 , ben begonnen met het schaduwen van de bijzonderste lijnen en naden met zwart en heb daarna een eerste laag gespoten van de basiskleur, een mix van Vallejo Modelair kleuren , 50/50 , pale green en light grey green.Daarmee heb ik dezelfde kleur als op de doos wat echter niet te zien is op de fotos omdat die genomen zijn onder kunstlicht .
mvg , Sabre

2_Modelbouw_025.jpg

1_0001.jpg

1_0002.jpg

1_0004.jpg

3_003.jpg

1_0005.jpg

1_0006.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verzorgd gedaan, zeker. GUnit.
 
Zeer mooi gedaan, maar ik hoop toch dat je die afzichtelijke gaten in z'n buik dicht gaat maken ? Tenzij je natuurlijk de motorisatie erin gaat steken (zit die overigens nog steeds in de kit ?)
 
Hey Dan , die gaten ga ik inderdaad nog dichten met wat plastiek card aan de binnenzijde en verder afplamuren . Neen , geen motorisatie in die kit . Heeft die er dan ooit bij gezeten ?
mvg ; Sabre
 
Tank type 61

Na een deugddoend verlof op Malta kan ik verder met mijn eerste tankproject en ben ondertussen zover dat de basiscamo is gespoten. Daar deze tank nooit ingezet is geweest in één of ander conflict , ga ik afzien van verdere vervuiling en beschadigingen en kan ik het geval stillaan in mekaar zetten en verder afwerken , inlijnen , vernissen , decals enz.
Sabre

3_Modelbouw_002.jpg

2_Modelbouw_006.jpg

2_Modelbouw_007.jpg

3_Modelbouw_006.jpg

2_Modelbouw_005.jpg

3_Modelbouw_004.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er toch wel goed uit man.
Maar hoezo is deze tank nooit ingezet?

Misschien heb ik het gemist, maar kun je daar iets meer over uitleggen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan