Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
zelf maken van een voerboot
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 18

Discussie: zelf maken van een voerboot

Svennie
    Gast

Standaard zelf maken van een voerboot

nu het terug tijd is voor mijn andere hobby het karpervissen denk ik er terug aan een voerboot in elkaar te knutselen.
    Heb destijds nog ene gehad maar o zo spijt van dat ik dit heb weggedaan.

Dus wil ik even weten hoe ik ten eerste begin met het maken van een catamaran romp. Niet zo een hoekig gedoe zoals er kapaza zo een romp te koop is :p

De referentie is de microcat, gekend onder alle karpervissers, alleen binnenin is dit een grote ****boel. Had destijds de baitboat van dezelfde fabrikant.

ref fotos van de microcat

Dus zo een type boot zou ik willen maken.

Deze microcat is 69cm, zo groot hoeft deze nu niet te zijn maar moet wel wat gewicht kunnen dragen.

Achteraan de boot zie je 2 grijze buisjes uitsteken, dat zijn de "jets".
    Alles wordt voorzien van stroom door Loodaccu's
    Maar dit weegt nogal veel langs de ene kant, langs de andere kant is dit misschien wel goed voor de stabiliteit van de boot.

In het midden van de boot zijn er 2 kleppen, waarmee je uw boilies of ander voer kan laten vallen op de gewenste plaats.

Nu even beginnen bij het begin terug.

De romp:

ik wil dus dat deze mooi symetrisch is.
    Linkse en rechte romp wil ik mooi hetzelfde.
    Dus moet k principe 2 dezelfde mallen hebbenen deze dan tussenin verbinden.
    Maar hoe begin ik eraan dat is de grote vraag.

Aja tis dus scratchbuild haha

Greetzzz

Standaard

[mod: aan] Hoi Svennie,

Ik ben zo vrij geweest om je draadje naar de Rc-schepen te verplaatsen omdat dit toch over een boot gaat.
    Het gaat zelfs over een 1:1 model! Dat het hier dan wel over een voerboot gaat mag de pret niet drukken, hé? [/mod: uit]

Zelf vind ik dit wel een zéér uitdagend project, eentje dat we hier niet alle dagen zullen tegenkomen.
    Uiteraard ben ik meer dan nieuwsgierig om te zien hoe je dit gaat aanpakken.

Veel succes toegewenst,

Droop

Standaard

o deze mag ik zeker niet missen. ik voer mijn bolloes nog altijt met de hand ( pijp ) en zo n ding kost inderdaat stukken van mensen.

Svennie, ik zou hem presies uit 1 deel maken in plaats van 2 delen.

eerst een rechthoekige bak waar je 2 kielen onder maakt in V vorm.
    mischien is er nog iemand met een andere visie dus wacht nog ff af op wat meer reacties.

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Veel succes ermee en dat je veel karpers mag vangen

Standaard

Die 2 kielen in V-vorm is het probleem niet.

Ik denk eerder aan ht mechanisme om de bak fatsoenlijk te open en te sluiten.

Ik zou 2 afzonderlijke kielen maken en monteren op een vaste plaat met daarin plaatse voor de voederbak.

De aandrijving kan ook gebeuren met een waterpompje.
    Mijn schip weegt 30 kilo en wordt vooruit geduwd door een pompje van 20 euro.
    Geen regelaar nodig.Alleen een servotje om de schakelaar aan/uit te zetten.
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

Standaard

svennie,
    als ge nu eens in plaats van de voerbakjes,in het scheepje te bouwen
    gewoon twee bakjes aan dek zet met een scharnier op een kant
    dan onder de bakjes een servo zetten
    het bakje word door de servo aan een kant opgeduwd waardoor het bakje kantelt
    en je visvoer over de zijde gaat.
    en het voordeel is je hebt onder het dek veel meer plaats voor al de electro
    groetjes,ronny

Svennie
    Gast

Standaard

die voerkleppen in het midden wil ik echt wel hebben, ben niet zo voor bakjes, haha, tmoe alemaal een mooie stroomlijn hebben en mag er nie te lomp uit zien voor mij.
    Welliswaar zou ik die voerklepjes niet zo lang maken, zodat ik achteraan nog wat meer plaats heb voor de electro.
    De batterijen zouden in de kielen moeten komen te liggen.

De romp met de 2 kielen uit 1 stuk maken zou idd beter zijn, MAAR, de 2 kielen moeten identiek zijn wat met de hand bijna nooit kan. Dus wou ik 1 kiel maken daar een mal van maken, die dan vullen met plaster zoda ik 2 identieke kielen heb, dit alles dan uitbouwen om dan een definitieve mal te maken van de volledige onderkant.
    Volgen jullie nog :p ik nie haha.

Da is iets wa ik vroeger al wou doen maar heb me toen goedkoop een 2dehands kunnen kopen.

Aan de rc mensen, links naar rc shops en dergelijke zijn steeds welkom.

Wat ik eerst even wil weten welk materiaal gebruiken jullie normaal om een mal te maken, zo van dat soort piepschuim gedoe. hoe noemt da juist?
    En waar kan ik het benodigde gerief vinden om daar dan een mal van te maken, polyester en dergelijke. adressen in ovl zijn welkom, eventueel via pb.

Svennie
    Gast

Standaard

nja het modelbouwen ligt nu wel goed stil met dit prachtige (vis)weer
    Maar ondertussen een RC setje op de kop kunnen tikken voor 100 euro.
    Ik ga dus beginnen met alles in deze romp in te bouwen, misschien dat ik deze winter dan wel eens een grotere romp maak.
    Het setje dat ik deze week mag gaan afhalen
    http://www.knollen.be/data/tekoop/bootje.JPG

Standaard

100 eurootjes voor dit alles?

Da's echt geen geld. Ik geloof dat je daar een koopje gedaan hebt.

Droop

Svennie
    Gast

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Droop Bekijk bericht
    Ik geloof dat je daar een koopje gedaan hebt.
    Ik geloof dat ook
    Vanavond mag ik erom gaan.
    Het project om zelf mijn romp te maken zal er nog komen hoor, waarschijnlijk deze winter.
    Ondertussen ben ik toch geholpen

Svennie
    Gast

Standaard

Aangezien ik op het werk wat dode momenten heb en aangezien er microsoft visio op de pc staat ben ik begonnen met het tekenen van een romp voor de boot.
    Tot hiertoe mijn vorderingen.
    Achterkant van de romp heb ik 3 modellen gemaakt, ik denk dat ik voor de eerste ga, maar misschien dat ik de vin in het midden nog wat dieper laat komen.
    Als aandrijving denk ik eraan om aan beide zijden 30mm schroeven te plaatsen, gemonteerd in een "straalbuis"
    Geef gerust maar kritiek , is mijn eerste grote bouwproject eigenlijk
    Laatste afbeelding is van de voorkant van de romp, doorsneden om de centimeter.

Zie nieuwe tekeningen hieronder, piepschuim is 2cm, dus doorsneden om de 2 cm gemaakt
    Laatst gewijzigd door Svennie; 04-03-10 om 19:36

Svennie
    Gast

Standaard

Heb nu nog even snel wat getekend voor de romp die al een jaar in mijn hoofd zit, ik heb thuis al piepschuim liggen om de romp ermee uit te werken.
    Graag even jullie bevindingen ivm de helling van de boeg enz... De boten bouwers onder jullie zullen hier wel iets van afweten he

Laatst gewijzigd door Svennie; 04-03-10 om 19:59

Standaard

Ben ik ook mee bezig Svennie, als je [img*]url[/img] gebruikt lukt het, zonder dat*.
    Maar ik vind het omslachtig, moet betere snellere manier zijn, maar ben ook nog op zoek er achter

Standaard

is een lengte van 80 cm niet wat veel voor vissen te voederen ? daar kan je 5 zakken bolies in kappen

40 cm lijkt me al een heel eind om mee te sleuren. de boeg zit wel goed denk ik zo ook al is 15cm zeker diep genoeg de helft lijkt me ook al genoeg.

ik zou het zoals je nu getekent hebt maar dan schaal 1/2 proberen te maken dan heb je nog meer dan voldoende plaats om je moter in te plaatsen.

de 12 cm brete zou ik dan wel aan houden maar de lengte en diepte zou ik halveren

Svennie
    Gast

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door amazone Bekijk bericht
    is een lengte van 80 cm niet wat veel voor vissen te voederen ? daar kan je 5 zakken bolies in kappen
    De meeste boten die je tegenkomt zitten wel tegen die lengte aan.
    voorbeeld van een commerciele voederboot:
    Afmeting L. 76 cm B. 48 cm H. 28 cm
    Size: 690mm x 370 mm x 170mm

Moet toch een paar kg voeder kunnen transporteren + het gewicht van de loodaccu's ( Zorgt ook al voor stabiliteit van je boot he )

Misschien dat ik hem wel 10 cm inkort.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Zelf maken : eenvoudig straatlicht in 1/35.
    By GUnit in forum Diorama's
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 24-02-09, 05:07

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten