Hoofdsponsor

1/32 Duobouw van de LRV EVA models 1/32 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

bubblegum

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2009
Berichten
2.434
Hallo modelbouwers ,

Hier mijn eerst bijdrage aan deze site , de bouw van een maanwagen en wel twee uit het apollo tijdperk .
De LRV ( Lunar Rover Vehicle )

800px-Apollo15LunarRover.jpg rover.jpg
gebouwd door Boeing in opdracht van Nasa is gebruikt bij de opollo missies 15 , 16 , en 17 ,
772px-The_Apollo_15_Prime_Crew_-_GPN-2000-001169.jpg Apollo_16_crew.jpg Apollo_17_crew.jpg
voor het vergroten van de afstanden op de maan met het verzamelen van stenen en geologisch onderzoek .
Het model was uitklapbaar aan de LM maanlander gemonteerd , het rijklaar maken nam ongeveer een half uur in beslag ...
Het model was zeer licht door gebruik van een aluminium contrucktie , het woog iets meer dan 200 kg , er zijn afstanden van meer dan 25 km afgelegd op de maan .... en de maximale snelheid ongeveer 13 km
Uit dit model zijn in de verdere jaren meerdere toepassingen gebruikt zoals elektriche voertuigen en op het gebied revalidatie zoals de elektriche rolstoel .
Deze maanwagen heeft een verder schat aan informatie aan maan gegevens opgebracht ......


Hier een filmpje van de LRV in action :

YouTube - Moon Hoax- Rover Run Correct Speed

De modellen die ik bouw zijn beide van EVA models schaal 1/35 en heeft barstens veel resin onderdelen waar veel aan gebeuren moet , verder Photo etch onderdelen en decals .
Er zit een maan bodem bij Ongeveer 15 cm in doorsnede met banden sporen en voetstapjes , maar ik denk dat ik zelf een maanbodem maak en iets groter .
Er zijn twee astronauten bij, een zittend en een staand , de kwaliteit is voor deze grote vind ik altans verbluffend goed en gedetaileerd .....

Hier foto,s van de inhoud van een doos :

evalrv.jpg

eva027.jpg

eva030.jpg

eva032.jpg

eva034.jpg

Word vervolgt ..............................
 
Dit is een zeer origineel bouwpakketje, ook nog in resin..... dus aandacht van mij krijg je.
 
Dit is een zeer origineel bouwpakketje, ook nog in resin..... dus aandacht van mij krijg je.

Ja ExSerCo , dit is mijn tweede , het bevalt me tot nu toe wel .
Mijn andere projeckt was ook van resin .. hier wat eind foto,s

Afbeelding_080_%282%29.jpg

Afbeelding_081_%282%29%7E0.jpg


Afbeelding_084%7E4.jpg

Afbeelding_086_%282%29.jpg

Afbeelding_089_%282%29%7E0.jpg

Afbeelding_092_%282%29.jpg

Afbeelding_098%7E8.jpg

Afbeelding_104%7E4.jpg

Afbeelding_107%7E4.jpg

Afbeelding_112%7E2.jpg

Afbeelding_117%7E5.jpg


De maanlander met maanbodem weegt 8 kilo ......
de capsule op voet 4 kilo ...

Gr Bubble
 
Ahhhh, die heb ik helemaal niet kunnen volgen. :(:(

Echt weer schitterende modellen. Ik ben nu ook zeker heel erg benieuwd naar dit model. En zal je ook zeker volgen.
 
Hee een hotrod voor op de maan :wub:

Het gietwerk ziet er op de foto`s zeker strak uit en ik wil wel de gezichten van de astronauten schilderen hoor :laugh:

Is die cone de mal voor de antenne te vormen?

Ron
 
Ja klopt Ron , dat is de vormmal voor te antenne , ik heb net gaas gevonden 1/32 om erover heen te spannen en dan kan het gesoldeerd worden of lijmen , dat gaas wat in de kit zal was te smal , de viziertjes daar komt echt goud op ..... met de spuitbus behaal ik nooit het spiegel effect wat ik graag zou willen ..

Groet Bubble
 
Ok ik schrok al en dacht al gelijk dat gaat B nooit gebruiken voor de schotel.

Ron
 
Dit zijn projecten die je niet alle dagen tegen het lijf loopt.

Mijn aandacht heb je ook. ;)



Droop



PS: prachtige foto's!
 
Nou luitjes , ik heb gaas besteld 1/35 , want wat ik in de kit had was veel te klein dankzij tip .... het was niet zo goedkoop euro 25 ,- voor 30 bij 20 cm .
Ik ben nog niet begonnen , omdat ik moeite had de zeer fijne resin deeltjes sommige dan weg te snijden , en met mijn oud mini dremel wou het niet ,die draaide te langzaam .
Ik ben dus nu op zoek naar zo,n setje wat pedicuren gebruiken , die draaien vanaf 30.000toeren p/m t/m 50.000 toeren p/m .
het lijkt me dan makelijker met mini frees .

naamloos%7E1.jpg


Meschien werkt iemand er al mee ?

Groet Bubble
 
Ik heb de fijne freesmachine al gekocht van een pedicure merk via marktplaats , geen nieuwe maar supersnel .
Ik heb tot nu toe voor 50 % gefreest aan onderdelen , alleen de hele kleine resin delen doe ik met de pedicure frees , daarna moet als waar het nodig is licht opgeschuurt worden en dan ga ik de astronauten in elkaar zetten en licht vullen , veel is niet nodig ... en dan kan alles eerst in een zeer lichte laag primer .....

Afbeelding_001%7E30.jpg

Afbeelding_002%7E30.jpg

Afbeelding_004%7E33.jpg

Afbeelding_005%7E26.jpg

Afbeelding_006%7E30.jpg

Afbeelding_007%7E28.jpg

Afbeelding_011%7E23.jpg

Afbeelding_012%7E25.jpg

Afbeelding_014%7E21.jpg

Afbeelding_015%7E18.jpg

Afbeelding_017%7E20.jpg

Tot zover ................
 
Dat klinkt misschien raar, maar wat heb je nu betaald voor dit apparaatje. Volgens mij zou dit voor mij ook wel ideaal zijn. Die Dremel van mij is nu versleten na al die tijd. Dus ik heb het idee dat dit ook stabieler is. Kun je daar jou ervaringen over vertellen.

Verder netjes werk. En wat een onderdelen zeg. Dit is er weer eentje om van te smullen. ;)
 
Ik hoop wel dat je een goede adembescherming gebruikt, niet zo`n hobby kapje van twee euro, als je op deze manier bezig ben resin te verwijderen.

Zelf heb ik een resin zaagje voor de kleine onderdelen dat is zo`n ouderwets scheerblad maar dan met tanden (zal weleens in de toekomst een foto plaatsen van dit zaagje) de grote klompen resin knip ik eraf wel voorzichtig dan snij ik de rest weg en wat blijft zitten schuur ik nat weg.

Op deze manier ben ik 99% van het stof kwijt.

Maar je werkt bijna hetzelfde als ik met resin, eerst alle onderdelen schoonmaken en dan alles in elkaar plakken :)

Ron
 
Ik kan Ron alleen maar bijspringen wat het gebruik van een mondmasker betreft. Ik had zijn antwoord nog niet gelezen en de vraag rees bij mij ook: Gebruikt hij wel een bescherming.
Nog een ander puntje qua veiligheid: Jij bent volwassen en (hoop ik) slim genoeg om te beseffen dat je met dat machientje met de slijpschijf erin, gevaarlijk aan het werk bent. Minder ervaren leden moeten hiermee wel oppassen: je kunt "uitschieten" en in je vingers/handen terecht komen. DUS VOORZICHTIGHEID IS HIER GEBODEN. Ik verwijder eerst het meeste met een handzaag, dan gebruik ik een vijl en op het laatste schuur ik nat met schuurpapier.

Maar over je resultaat valt helemaal niets aan te merken: Knap werk.
 
Ja dank je luitjes voor het advies , ik gebruikt de stofzuiger zoals op de foto 1800 W , ik houd het er dicht bij yy.jpg , alleen trek ik nu wel handschoenen aan en een goed mondkapje zoals ron aangaf , ik merk dat het jeukt aan mijn vingers de het beetje dat aan je vingers blijft plakken ....,,,,, en verders oppassen dat ik het onderdeel niet loslaat anders zit het ook in de stofzuiger ...


Groet Bubble
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zie ik hier een kapje liggen. ;)

1_Afbeelding_014_21.jpg

Dus wel alsnog gebruiken, de stofzuiger zal niet alles weg kunnen zuigen.
 
Ja ik ben ook al op zoek naar een 3M masker Modelengeneer en het pedicure machine is net zo dun als een pen en 30.000 rpm , je hebt veel meer kontrole .... ik heb er 57 euro voor betaald hij is wel tweede hands ,

Ik kreeg vandaag de pedicure frees binnen , en hij ging lekker met een spits diamant freesje , de lichte filler laag ging er zo af , en de groefjes zo weer gemaakt .
Daarna heb ik de astronauten op een pinnetje geplaats en toen in het piepschuim geplaats voor een aantal zeer lichte lagen ondergrond , het zelfde voor de rugbepakking ... .
Dit laat ik eerst een dag goed drogen en dan een aantal zeer dunne lagen hard wit ....

Afbeelding_018%7E15.jpg

Afbeelding_019%7E25.jpg

Afbeelding_020%7E17.jpg

Afbeelding_023%7E15.jpg

Afbeelding_024%7E16.jpg

Afbeelding_025%7E15.jpg

Afbeelding_026%7E14.jpg

Afbeelding_028%7E13.jpg

Afbeelding_030%7E14.jpg

Afbeelding_031%7E11.jpg

Tot zover .....
 
Laatst bewerkt:
Mooi, zeer mooi om volgen, blijf ik ook op de voet volgen :)
 
Hmmmm, dat klinkt allemaal veel belovend. En qua geluid, is deze ook een beetje stil. Daarmee bedoel ik de vergelijking met de Dremel. Ik heb een hekel aan harde geluiden. :huh:

Verder moet ik wel vermelden dat er veel gevuld is. Was de pasvorm zo slecht?

Iig heb je het wel mooi glad gekregen. Doe zo verder. En natuurlijk blijf ik je volgen. :laugh:
 
Nee het geluid valt mee , het is minimaal , ik had niet veel nodig maar ik maak altijd een papje van 10 seconden lijm en kombi spachtel ,ik had het op de delen denk iets te veel voor deze kleine jongens gedaan en daarna druk ik de delen tegen elkaar en druk zo vuller omhoog , maar deze keer iets te veel van het goede en je veegt het zo uit , maar dit is de eerste keer dat ik dit soort poppetjes doe , het is dan ook verkennen en hopen dat het naar me zin gaat en gaat lukken , ik doe het rustig stap voor stap ....

Groet Bubble
 
Nou Luitjes hij gaat goed , het is flink wat aan verspanen maar dan heb je ook een goed gevoel als het toch weer gelukt met dit tere matriaal .
Ik heb de wielen ontbraamd en wat delen van het chassy ,daarna wat gaatjes geboord voor de messing pinnentjes en beugels en gemonteerd .
Twee onderdelen van het chassy zijn toch niet zo goed uit de mal gekomen , die moest ik opnieuw maken van een messing U profiel 3 bij 3 MM ....
Verder de astronauten , die heb ik in een aantal lagen hard wit gespoten en daarna in de donkere wash gezet ......
Deze astronauten maakt ik nu al eerste af , eerst schoon maken dan goed drogen dan de details schilderen en dan de decals en voorzien van een dun laagje lak .
Dan gaan ze naar een bladgoud behandelaar die de viziertjes voorziet van een laagje 24 karaats goud met spiegeld effeckt .... als ze terug zijn alleen bij twee astronauten de hand camera plaatsen en dan zijn de astronauten klaar , in de tussentijd ga ik gewoon rustig door met de opbouw van de wagen ......

Afbeelding_032%7E10.jpg

Afbeelding_033%7E10.jpg

Afbeelding_035%7E9.jpg

Afbeelding_036%7E8.jpg

Afbeelding_037%7E16.jpg

Afbeelding_040%7E10.jpg

Afbeelding_041%7E14.jpg

Afbeelding_042%7E12.jpg

Afbeelding_043%7E9.jpg

Afbeelding_044%7E12.jpg

Afbeelding_046%7E10.jpg

Afbeelding_047%7E8.jpg

Afbeelding_048%7E7.jpg

Afbeelding_049%7E8.jpg

Afbeelding_050%7E7.jpg

Afbeelding_051%7E6.jpg

Tot zover ..................
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan