Hoofdsponsor

1/72 F14 (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

stpeeke

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 apr 2009
Berichten
199
Derde poging, vorige gingen mis bij foto's toevoegen.

Ik ben bezig met mijn 2e model. Deze is voor mijn zoontje, het zal dus niet lang leven.

Ik wou toch eens een verslag proberen omdat ik dan kan leren werken met het forum, met foto's maken en ik hoop ook op veel bouwtips.

Ik heb revell genomen, goedkoop en goed genoeg om te verknoeien.
Ik heb al 2x een heel verslag proberen te maken, maar bij het toevoegen van foto's maak ik fouten en floeps, verslag weg.
Dus nu ga ik proberen om het stukje per stukje te doen met een paar foto's bij.
Je kan maar een paar foto's per keer toevoegen en je moet telkens een titel en een omschrijving opgeven, dat heb ik al door.
Afin, we gaan proberen. Groeten, geert
 
Laatst bewerkt:
Newbie F14 1/72 revell

Oh ja, ik hoop natuurlijk dat andere newbie's er iets aan gaan hebben.
De doos:
.

Ik kan de ramen niet meer tonen, maar jullie kennen die revell kwaliteit wel. In dit geval gebrek aan kwaliteit, maar ja, ik betaalde ook niet veel hee, wat wil je dan?
Goed genoeg om de technieken op te leren dacht ik.
Veel flash en veel kieren en spleten.
Gelukkig kreeg ik een tip: putty verdunnen met die aceton-vrije nagellak verwijderaar van kruidvat.
Het aanbrengen van die putty deed ik eerst met een kleine schroevendraaier. Tja, veel te veel natuurlijk. Resultaat toen ik de putty erop deed: de putty uitgesmodderd over het model. Naderhand dus moeten afschuren met 1200 (het fijnste wat ik kon vinden). Maar de panellijnen die ingegraveerd zijn , die zitten dan natuurlijk ook vol. Dus die maar leeggehaald met een naaldje, maar dan krijg je van die vezelkrassen en hoe schuur je die eruit?
Dat schuren is nog een ander verhaal.
Je denkt dat je genoeg geschuurd hebt en dan spuit je een licht grijze laklaag (wat ook al niet goed ging, daarover straks meer).
En dan zie je alle foutjes uitvergroot.
Opnieuw bijplamuren? Dat ga ik nu bekijken.

Het spuiten in een volgende reactie, anders is me weer alles weg.
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien werkt het deze keer wel... btw, misschien eventjes de titel van het bouwverslag wijzigen naar F-14 ipv F-16 ?
 
Newbie F14 1/72 revell

Ja dat onderverdelen in stukjes gaat me beter af.

De eerste spuitverzoeken:
Ik heb al met enamel humbrol en revell gespoten en met gunze sangyo acryl (een f105 van revell, ook verschrikkelijk slecht, maar goedkoop hee!).

Alles tegelijk willen proberen te kennen is teveel.
Dus ga ik nu alleen enamel spuiten de eerste tijd.

Ik verdunde de enamel verf al met verschillende dingen.
Eerst met model master verdunner die ik nog van vroeger had (stel je voor +20 jaar oud). Resultaat: de verf valt precies uiteen in kleine vlokjes zo lijkt het. Dan maar eens geprobeerd te verdunnen met tamiya verdunner toen ik die eenmaal had. Neen, niet met die voor acryl. Maar het effect was hetzelfde.
Dan maar eens met white spirit, weeral gelijkaardig.
Maar ligt het wel aan de verdunner?

Ik heb twee airbrushes. Beide van Iwata. Een custom micro cm-c met nozzel van 0,23 mm gravity feed, en een tr1 met 0,3 mm nozzle, met zo een trekker gelijk een pistool (echt fijn om mee te werken, veel intuïtiever naar mijn gevoel).

Is de fijne airbrush wel geschikt voor dit soort verf? Of is die nozzle te dun?
Gebruik ik teveel of te weinig druk? Ik heb geprobeerd te variëren tussen 0,8 en 1,5 bar.
Maar daar leek het niet aan te liggen.
Toen ik spoot, kreeg ik eerst spetters.
Ik probeerde eerst op mijn f105

Spetters. Het leek alsof de verf niet uit mijn spuit wou komen. Meer druk leverde niks op.
Dus dan maar nog meer verdund. Na een tijdje spuiten kwam plots een min of meer smeuïge (of hoe moet ik het zeggen) verflaag eruit zonder korrelig effect.

Hoe komt zoiets?
Ik nam verf, deed die met mijn schroevendraaierke (waar ik ook mee oproer) in de cup en dan deed ik met een pipet verdunner bij. Dan roerde ik op met mijn schroevendraaier.
Heeft dat niet goed gemengd en begon de verf pas behoorlijk te spuiten toen ik een tijdje spoot en de verf mengde?

A fin, ik kreeg toch de cockpit gespoten.
Dan heb ik de cockpit panelen zwarte geverfd. Op het geraak af, want ik heb geen referenties. Ach acht mezelf ook echt niet in staat om een prachtprestatie neer te zetten terwijl andere mensen daar jaren voor moeten oefenen. Zo gek ben ik ook niet.

De bedoeling is dus de technieken te oefenen.



Toen dat gebeurd was, heb ik geprobeerd de details te highlighten (of hoe zeggen jullie dat?) door te drybrushen met licht grijze verf.

Ik nam een borstelke, plat model (geen puntmodel) grootte 4 (ik heb geen ander, verdekke, kmot er bijkopen). Ik heb lepelkes gekocht die je op de tafel kan laten staan en daarin doe ik mijn kleine hoeveelheden verf.

Ik deed er een beetje grijze verf in. Ik dipte de borstel erin en wreef die uit op de kanten van de lepel. Ik dacht dat dat genoeg zou zijn, maar dat was niet waar! Teveel verf en dus de boel weer volgesmeerd. Dus de borstel maar gedept op papier.
Ik heb van die grote rollen papier gekocht in een auto-onderdelen zaak en die knip ik in kleine stukken. Mijn ervaring tot nu toe is dat ik zo veel minder papier verknoei.
Toen lukte het beter.
Daarna heb ik de plaatsen waar de displays moeten komen geverfd (borstel 000) met zilver en daarna van dat groen voor lampjes.
Misschien betere tips?
Dan ook nog proberen rode verf op die kleine knopjes. Ik nam eerst een tandenstoker, maar die was nog te dik, vlekken dus. Dus ben ik overgestap op een naald en dat ging behoorlijk beter.
.
Zo nu weer even afsluiten, want het was me weer weg. Op het pijlke terug geduwd en gelukkig, mijn hele tekst komt terug.
 
Laatst bewerkt:
De pit ziet er toch al goed uit zou ik zeggen voor deze schaal.
Misschien nog een wash erdoor en een beetje verweren.

Die sputters is je verf goed genoeg verdund?

Mark
 
Hey Stpeeke,

De pit ziet er goed uit ^^

Wat betreft het airbrushen met Humbrol : zelf gebruik ik thinner, cellulose maar ik denk dat niet-cellulose ook wel kan. De verf moet de dikte van melk hebben om goed spuitbaar te zijn. Doe ALTIJD eerst een test op een stukje afval plastic, voor ge op het model begint te spuiten.

Succes ;)

Groeten, Pascal
 
Tja Mark, die verdunning, dat weet ik nu net niet. Het moet zijn zoals magere melk of zoiets.
Mja, trial and error zekers?
Ik ben van plan om eerst te verdunnen en dan in de verfspuit te doen. dus niet meer eerst verf erin en dan verdunner erbij. De iwata heeft een ruimte onder de cup, het binnenste van de airbrush, zou de verf zich wel goed mengen daar?
Ik zal nog veel moeten oefenen.

Wat mijn foute titel betreft: jawel, het is een f14, maar een buurjongetje kwam met een f16 1/72 af die ik eens effe voor hem moest maken want zijn ouders hebben daar al 2jaar geen tijd voor en dus was ik afgeleid.
 
Misschien nog een wash erdoor en een beetje verweren.

Mark

Ah ja, een wash. Daar moet ik nog eens over gaan lezen.
Ik denk dat dat een heel erg verdund mengsel is dat in de hoekjes kruipt.
Maar welke kleur moet ik dan nemen en moet die ook op en tussen de zwarte panelen?
 
Hey Stpeeke,

Ik ben van plan om eerst te verdunnen en dan in de verfspuit te doen. dus niet meer eerst verf erin en dan verdunner erbij. De iwata heeft een ruimte onder de cup, het binnenste van de airbrush, zou de verf zich wel goed mengen daar?

De verf moet ge inderdaad eerst verdunnen, voor ge ze in de AB doet. Normaal gezien zijn er een aantal glazen potjes bij de AB, deze dienen om de verf in "klaar" te maken : verf erin, verdunner erbij, goed schudden, en dan proberen wat het geeft.

Groeten, Pascal
 
Een vuistregeltjes dat kan helpen is het volgende, nadat je je verf verdund hebt, eventjes je roerstaafje of wat je ook gebruikt erin dompelen... vallen er drie druppeltjes verf af (niet meer, niet min), dan is je verf goed.

Tamyia verdunner kan je nooit gebruiken om enamel verf te verdunnen... white spirit gebruik je nooit om verf te verdunnen (al zullen sommigen misschien wel resultaat verkrijgen daarmee).

Wat betreft het spuiten zelf, altijd eerst eens eventjes op een teststukje spuiten, kan een blad papier zijn, of ergens een stukje van een kit die om handen hebt.
 
start

alle begin is moeilijk ik kan het weten
 
Vanavond ga ik weer proberen. Een model komt toch zo geweldig tot leven van het moment dat er verf op gespoten wordt.
Ik ben mogen gaan kijken naar een collectie, aaaargh, water liep me uit de mond.
 
stpeeke over de airbruch verf kan aan verschillende dinges liggen.
niet goed verdunt zoals sommigen hier al aangaven
ook wil ik eens weten hoelang je luchtdarm is in meters
hoe warm het in je hobby kamer is
en of je lucht darm dicht tegen de verwarming ligt
kijk ook eens of er geen water op je kompressor zit want ik denk dat daar een groot deel van je probleem zit.
ik hoor het het wel en dan lossen we dit wel op 8)
 
Ik heb een eurotec 30. Ik heb de waterschroef net geopend en daar kwam een plaske bruine vloeistof uit. Yep roestwater.
Ik heb een Ykoppeling op de drukmeter/waterfilter gezet.
1_DSCN0629.JPG

Daarop zijn 2 darmkes aangesloten. De compressor staat links van mijn spuitkabine. Ik heb dus 1 darmke van 2 meter links van de spuitkabine, en 1 darmke van 3 meter tot aan de andere kant van mijn spuitkabine, daaraan een extra drukmeterke (paar euro in de legerstock) en daaraan nog een darmke van 2 meter (5 tesamen dus).
1_DSCN0630.JPG

De temperatuur in de kelder was te laag. Dat heeft Val me al gezegd.
Minstens 20°c streef ik na. Ik had +- 18°.
 
Laatst bewerkt:
hey geert
waar was dat die collectie:laugh::nowink::laugh:

Ah bij jou hé!
Maar uit respect zeg ik zoiets liever niet onmiddellijk zonder dat jij het goedvindt. Niet iedereen wil een hoop volk over zijn vloer hé.
 
Probleem van het moment:
Moet ik het tomcatje eerst spuiten en dan de pylons eraan hangen? En moet ik daarvoor gaatjes boren en ijzeren pinnekes maken?
Of moet ik de pylons eerst kleven zodat ze goed hechten en dan alles spuiten?

Druk gerust op "SNEL reageren" hé (whahahah!).
 
hallo geert
dat hangt van kist tot kist af bij de meeste moderne jets zijn de pylonnen vrij recht onder de vleugel dan kan men deze eerst onder plakken en mee spuiten met de rest . maar voor uw F-14 zou ik ze toch apart spuiten aangezien de zeer rare (krome) vorm wordt het moeilijk om ze mee te spuiten als ze reeds eraangeplakt zijn. als straks alles gespoten is met een beetj secondelijm ze eronder plakken .
groetjes valere
 
Ik heb de pylons inderdaad niet eraan gehangen.
Gisteren heb ik een grondkleur gespoten.
Ik bleef sukkelen, veel druk, ik dacht genoeg verdund, maar massaal veel korrel. Maar niet getreurd, blijven proberen.
Vandaag dus die korrel weggeschuurd, met zeepsopje gewassen en dan maar eens een keer een pre-shade geprobeerd. Ik heb die grovere korrel niet overal meer kunnen wegkrijgen.
Ik had met donker grijs pre-shade aangebracht.
1_DSCN0632.JPG

Dat ging eerst ook korrelig, dan maar nog meer verdund (veel meer dan 1:3) en toen geen korrel meer, maar wel spettertjes en drijvende verf.
1_DSCN0633.JPG

Dus de druk verminderd tot onder 1 bar en kijk eens, het ging tamelijk.

Dan wou ik de hoofdkleur gaan verven. In de winkel hadden ze me verzekerd dat ik alle benodigde verven meehad. MIS, geen fs 16440 in mijn enamel.

Maar gelukkig wel in mijn gunze sangyo acryl, dus nood breekt wet en die maar gebruikt.

Weer stevig verdund en druk laag gehouden.
Ik heb misschien wel 15 keer over het toestel moeten gaan (gaandeweg), maar het resultaat is redelijk voor zover ik dat kan beoordelen.
Ach wat, ik vind het mooi, en dat is toch ook al wat.
1_DSCN0637.JPG

1_DSCN0638.JPG

Nu het toestel met zijn draaischijf in de droogbak gezet.
1_DSCN0639.JPG

Voorlopig vind ik de draaischijf met gaatjes in, waar ik elektriciteitsdraad in steek en waarmee ik het model vasthou tijdens het spuiten, nog bruikbaar.
Ik heb 4 schijven, dus ik moet het model niet vastnemen voor het wegzetten.
We zien wel of het handig blijft.
Groeten
 
Hey Stpeeke,

Ziet er goed uit :) De pre-shading komt ook heel mooi tot zijn recht.

"Keep up the good work" ;)

Groeten, Pascal
 
Het is ook net alsof mijn iwata airbrushes anders reageren dan de badgers. Die Iwata's hebben precies liever weinig lucht.
Die Iwata cm-c met nozzle van 0,18 kan al helemaal niet tegen dikke verf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan