Hoofdsponsor

1/72 F14 (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit ziet er zeker mooi uit voor een eerste kist, de panel lines zijn ook zeer mooi, hoe heb je deze zo mooi laten naar voren komen??
Dan nog een tip, voor je met decals begint best eerst een vernis laagje leggen, de decals zal je beter kunnen leggen op een gladde ondergrond.
En zeker niet overdrijven met weatheren, maar je bent zeer goed op weg om er een pracht van een kist van te maken, verder nog veel succes gewenst.
 
Misschien even Pantani verbeteren (sorry Dirk), maar leg een laagje BLINKENDE vernis om te decals op te zetten.
Zelfs indien je iets wil bouwen dat mat moet worden, op de plaats waar je de decals wil zetten eerst blinkende vernis spuiten. Achteraf kun je alles met matte vernis afwerken indien nodig.
 
hey geert
die grijze paneelen op de luchtinlaten zijn walk away's dit gedeelte geeft aan waar de piloten en grond crew mogen(moeten) op gaan staan als ze zich klaar maken voor de vlucht. waarom gebruikt ge de decals niet deze zijn toch goed niet.men kan deze streepen een beetje zwart drybrushen .
voor de rest zou ik de decals niet of wijnig een lichte wash geven.
raketten niet verweren.
mvg valere
 
geert
o ja als je met set en sol gaat decals plaatsen dan ga je zo te werk
decal plaatsen en goed aandrukken
dan met set invrijven aanbrengen met penseel
dan er zeker met je pollen vanaf blijven -> goed gelezen vanaf blijven.
de decals gaan nu helemaal verschrompelen geen nood afblijven.
laten drogen en je zal zien na een uur of 3-4 zijn ze zo strak als wat ja als wat..
je zal nu denken en de sol tja die gebruik ik nooit.
trouwens set en sol is uit de mode nu is het daco decal seter super spul.
mvg valere
 
geert
2foto's als voorbeeld
1_1461741.jpg

1_1281424.jpg

zo zou het ongeveer moeten zijn
mvg valer
 
Prachtige foto's! Daar heb ik wat aan. Ik zie nu ook dat ik het vervuilen overdreven heb en niet op de juiste manier. Het zijn precies niet zozeer strepen, maar meer verkleuringen in de vlakken. Ook het schuren op de swing wings zie je hier erg goed.

Ik ga die oude set en sol maar weggooien. Stel je voor dat er iets mee mis is door de ouderdom en dat ze mijn decals beschadigen.

Ik heb ook nog een nieuw flesje micro set bij mijn verf besteld bij minitair. Dus gebruik ik nu dat. Is dat ook goed of weggooien en dat spul van Daco kopen?
 
..., de panel lines zijn ook zeer mooi, hoe heb je deze zo mooi laten naar voren komen??...

Dit is natuurlijk een dankbaar model om mee te beginnen. Slechts één kleur en dan nog een heel lichte. Dat maakt het allemeel makkelijker denk ik zo.
De lichte top kleur is H135 van gunze sangyo. Sterk verdund gespoten (blijkbaar heeft de iwata airbrush dat het liefste). Heel vaak moeten overgaan voordat hij kleurde. En de panel lines kwamen als vanzelf naar boven. Dan heb ik ze nog gevuld met raw umber talens olieverf en dan het weatheren.

Verder is daar niks mee gebeurd.
 
Ondanks je zelfkritiek (wat goed is hoor als je maar niet overdrijft ;) ) vind ik dat je hier een prachttoestel aan het bouwen bent. Uit je fouten leer je en zolang je rustig blijft en je vliegtuig niet met de neus tegen de tafel kwakt:8 is er niks gebeurd toch?
 
Vandaag namiddag vrij en kunnen werken aan de F14.
Het pinneke van het linker roer was afgebroken.
Dus heb ik een stuk plasticsprew in het gat bevestigd en uitgeboord op 1mm en een draadasje erin geplaatst, gaatje in de vleugel en vele beter dan de manier waarop revell het deed.

1_DSCN0688.JPG


Verder heb ik de wielkastdeuren geplaatst.
Bij moveleo (waar ik sedert een kleine anderhalve maand lid ben) heb ik vernomen dat je die best met secondenlijm vastmaakt.
Daar had ik vroeger dus geen idee van.
Ik heb wat zitten sukkelen met mijn tube secondenlijm, totdat ik bij Moveleo de tip kreeg om een stuk sprew te nemen en daarin een draadje vast te zetten, dan de secondenlijm ergens bijvoorbeeld op een lepeltje en je kan makkelijk druppeltjes secondenlijm aanbrengen.
De routiniers zullen dat al lang weten, maar dit is voor newbie's geschreven.

1_DSCN0687.JPG


Zuiver maken van het draadje als het vol secondenlijm hangt gebeurt met een aansteker, gewoon lijm eraf branden.
Ik heb wel problemen om mijn lepelke zuiver te maken.

Dankzij de foto van Val heb ik ook een beter zicht op de verwering aan de swing wings.

Om dat na te bootsen dacht ik: laat ik een stukje fijn schuurpapier tussen de vleugels en het bovendeel steken en dan de vleugel op en af bewegen. Zo krijg je de krassen zoals ze moeten zijn.
Dat lukte, ... maar net iets te goed. Gevolg op de rechter vleugel door de lak heen.
Dus een beetje bijgetipt met verf en dan met de verwering begonnen.
Ik heb de te verven zone afgeplakt

1_DSCN0679.JPG


en dan geverfd in een donker grijs (niet zo donker als aan de cockpit.
Ik heb dat met de borstel gedaan omdat ik dacht dat ik de strepen kon gebruiken op de verwering na te bootsen. Ik heb dus geverfd in een boogje en dat boogje is gelijk aan de manier waarop de vleugels schuren.
1_DSCN0686.JPG


Met het resultaat was ik niet heel tevreden, dus heb ik er donkere olieverf overheen gedaan (verdund), niet iets lichter nog. Die heb ik met een wattestaafje, dat ik met een tang had platgedrukt, in dezelfde boogvorm getrokken. Om het schuureffect te benadrukken.

Diezelfde verf heb ik over het donkergrijs van de snuit en van de loopvlakken op de airintakes gedaan. Ik vind dat het goed is meegevallen.
1_DSCN0768.JPG


1_DSCN0765.JPG


Nadat ik de antennes plaatste heb ik langs de onderkant nog een extra druppeltje lijm gedaan (of dat helpt weet ik niet, maar het ziet zo fragiel uit). Dan heb ik geweatherd.
1_DSCN0689.JPG


Dan heb ik dezelde donker grijze olieverf aangebracht rond de canon-opening, ook weer met dat platgedrukte wattestaafje, kan ik beter strepen mee trekken en de olieverf laten uitwaaieren.

Het eindresultaat tot nu tot:
1_DSCN0770.JPG


1_DSCN0774.JPG


1_DSCN0773.JPG


1_DSCN0772.JPG


Nu moet ik gaan vernissen. Blinkende vernis dus. Nog nooit gedaan. Ik ben benieuwd hoe ik dat moet gaan verdunnen.
 
En na een uurke of twee drogen foto's van de bovenkant. Ik ben benieuwd wat er van overblijft als hij gevernist.
 
dat van die secondelijm is wel handig :) ga ik ook voor de gewone lijm gebruiken want ik klieder altijd alles vol :8

Je model begint er trouwens steeds beter uit te zien.
 
Je model begint er trouwens steeds beter uit te zien.

:angry::@:(... net vernis gespoten. Half verdunner, half blinkende vernis. me
De airbrush op 3 bar gezet en schoongespoten (stof eraf dacht ik??)
. Dan gespoten. Spuit floot meer dan hij normaal doet. Maar ja spoot netjes. En dan plots begonnen er witte vlokjes op het model te verschijnen???
Ik denk teveel vernis gespoten.



Maar je ziet gewoon niet wat je doet (allee ik toch niet).
Leergeld, afwachten wat het droge resultaat geeft, maar zeker niet goed voor decals denk ik.
Dit wordt een spoedgeval voor dokter Val vrees ik.
 
Tja die rode lijntjes, daar moet ik een trukje voor zoeken.
En ik moet eens kijken waar die eigenlijk juist moeten zitten (hoever op de zijkanten).

Maar die VERNIS! Daar ga ik mijn pieren mee zien denk ik.

En wat die vorderingen betreft: als ik weet wanneer ik vrij heb, kom ik nog eens langs als ik mag. Dan zie je het eens van dichtbij dat er nog veel aan kan verbeterd worden.
De foto's zijn er niet groot genoeg voor. Je zal dan een a4-tje met bemerkingen kunnen geven. Is goed, want alleen daaruit leer ik.

Ik ben net aan het lezen over airbrushnaalden voor acryl en voor andere verven. Misschien dat dat een deel van mijn probleem is. Ik spoot met de iwata tr1. groeten, tot binnenkort (aub)
 
:wacko:Oh ja, en aan de andere newbie's die het nog niet weten: ik denk niet dat je 1/3 potje humbrol gloss cote nodig hebt om een modelleke te spuiten:wacko:
 
De truc met de lepel en de secondelijm kende ik ook nog niet, maar had zo een beetje mijn eigen variant.... Ik deed meestal de secondelijm op een een stukje papier of karton wat glad was (dus niet goed absorbeerde). Daarna gebruikte ik een speld of iets dergelijks om een minidruppel op de juiste plaats te krijgen. Het voordeel van mijn methode? Gedaan met lijmene: papiertje of stukje karton gewoon in de vuilbak kieperen, dus geen geknoei om deze te reinigen.

En stiekem ben ik toch wel een beetje jaloers op de prestatie die je hier aan het neerzetten bent.
 
Je doet me aan iets denken: misschien kan ik een stukje zilverpapier nemen en dat weggooien?
Dat ga ik eens proberen.
 
Hey, :)

Inderdaad, het model ziet er zeer goed uit, zeer schoon gedaan met die paneellijnen, komt goed uit. :$:8

Voor het vernissen doe ik hetzelfde als met de verf, ik maak dat mijn vernis zo dun is gelijk melk, dan zit je meestal goed en is de vernis niet te dik. Ik gebruik wel acryl vernis en verf van Vallejo, Model color. :$

Voor de secondenlijm is dit wel een goeie tip, maar inderdaad zoals ExSerCo het zegt, ieder gebruikt wel een variant voor zichzelf. Ik gebruik voor het lijmen met secondenlijm een fijne tandenstoker, nadien natuurlijk wel afwrijven anders wordt de punt te dik na een tijdje. :wub:
 
Voor de decals ga ik wachten tot donderdag, dan komt Val me helpen.
 
Hallo Geert , ik volg dit project en alle discussies erond nu al een tijdje en heb maar één ding te zeggen : je bent meer dan goed bezig jong , met een luisterend oor naar jouw collega's bouwers en zeer inventief . Jij hebt talent man.
Sabre
 
Of ik aanleg heb, tja dat zal pas veel later blijken. Ik heb veel van het internet. Ik probeer ook zoveel mogelijk van jullie te leren. En via deze discussie probeer ik mijn kleine deel terug te doen in die zin dat ik vooral hoop dat het andere beginners stimuleert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan