Hoofdsponsor

1/72 F14 (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu ga ik afplakken om de gearbays te spuiten . Doe ik ook voor het eerst.Dit is totaal anders dan het kunst en vliegwerk van vroeger.
Ik denk dat de meeste mensen die zo een gespoten model zien, geen idee hebben van het werk dat erin steekt.
Nie erg, als wij het maar weten hé?
 
Dat drybrushen deed ik met een borstel met lange haren die ook nog een tamelijk slap waren. Dus als ik weinig verf had op de borstel, dan kreeg ik ook bijna niets op de cockpit en nam ik meer verf of te lopende (natuurlijk fout) dan smodderde ik alles vol. Tip van Val; borstel met korte , desnoods afgeknipte haren. Tja daar had ik nog lang op kunnen zoeken.

Ander probleem. De randen van de wheelbays had ik afgeplakt met Tamiya tape, maar om het verder te laten uitwaaieren had ik papieren verfplakband op die Tamiya gedaan. Ik dacht dat dat geen kwaad kon.

MAAR er is toch een stukje gewone tape op de verf gekomen en die lijm zit nu op de verf (gelukkig geen verf weg: goed afplakken is ook niet zo evident als het eerst leek).

Ik ga dat nu met terpentijn proberen te verwijderen. Zal wel een goede keuze zijn omdat die olieverfwashes daar ook mee gedaan worden. Daarom neem ik aan dat die terpentijn de verf niet aantast.
Groeten
 
Miehhhhhhh, toch maar wachten totdat iemand van jullie reageert.
Zoveel lef heb ik eigenlijk toch niet wat die terpentijn aangaat
 
Op die vraag kan ik geen goed antwoord geven. Welke verf gebruik je eigenlijk? en is het een groote lijmvlek? Terpentine is misschien riscant, omdat het ook plastic aantast. Maar in theorie zou verf die is opgedroogt en uitgehart niet aangetast mogen worden als je er met een doek met terpentine over wrijft, maar of dat in praktijk ook zo is weet ik niet. Het kan zijn dat als bijvoorbeeld je model niet helemaal goed ontvet was, de terpentine de verf wel aantast...
Je zou ook met fijne staalwol de lijm er af kunnen proberen te polijsten...

Grtz
merlijn
 
Ja voor de zekerheid toch maar even wachten tot er nog tips binnenkomen, anders de fijnste staalwol die ik kan vinden en lichtjes schuren.
Alhoewel: het weatheren moet ook nog gebeuren, misschien neemt dat het wel weg. En misschien is het leergeld en moet ik maar beter niks eraan doen want zo erg is dat ook niet.
Toch bedankt voor iedere reactie, want het moet vooral dienen om te leren hé.
 
Ah en nog iets ontdekt.
F14 heeft swing wings.
En jawel hoor; gespoten in open stand en niet in gesloten stand.
Wanneer ik de wings dichtklap, dan zie je ongespoten hoekjes op de scharnierpunten.
1_DSCN0640.JPG

Dus in het vervolg eerst de wing spuiten in de juiste kleur voor het samenvoegen?

De gespoten wheelbays en air intakes
1_DSCN0641.JPG


De prijs voor het ongeduld: een vingerafdruk in de natte verf. Loempia!

1_DSCN0643.JPG


Maar allee, we kunnen nog aan voor de helft van de punten hé!
1_DSCN0645.JPG
 
En nu tijd om wat op te ruimen en de verf goed te laten drogen.
Ik heb de wheeldoors gespoten aan de binnenkant.
Die moeten dan ook nog aan de buitenkant.
Vervolgens moet ik de staartvinnen en de cockpitomgeving afplakken en ondergrijs spuiten.
Dan moet ik de glansvernis aanbrengen.
Daarvoor zal ik weer wat raad moeten vragen en wat proberen op mijn testmodel f105.
Ik heb ook al een paar tubes olieverf gekocht voor het weahteren.
Ik moet ook nog opzoeken wat voor nozzles die jet heeft en hoe die na gebruik uitzien.
Want ik heb begrepen van Val dat er meerdere effecten kunnen zijn naargelang de periode en type motor (zwart geblakerd of met diverse kleurschakeringen, of keramische laag ...).
Kheb nog wat te doen.

Nu ga ik even een italerie 1/72 f16 B in mekaar zetten voor de buurjongen. Heeft hij 2jaar geleden kado gehad, maar niemand bouwde het ding voor hem. Zal geen meesterwerk worden, maar toch mijn best doen voor die jonge gasten hé.
 
Wat betreft die vingerafdruk: nu kan ik wel bewijzen dat het MIJN vliegtuig is :P:laugh::D
 
Als de staartvinnen een donkere kleur krijgen, dan valt die pre-shading niet meer op. Dus daar moet iets op gevonden.
Het internet eens afschuimen.
 
Je vliegtuigje begint al aardig op een vliegtuig te lijken. Je preshade vind ik zeer geslaagd.
En de rest van je problemen, die moet je proefondervindelijk doorstaan en leren uit je fouten.
Maar het gaat hier zeker de goede weg op.
 
Ja, dikke pech , kon niet gaan. Mijn auto niet op tijd uit garage en vrouw haar wagen nodig. Te poot naar Lanaken was me wat ver. Morgenvoormiddag als alle goden meewerken. Ben net aan het weatheren. Da's ook gene zever zeg
 
Dat weatheren eens geprobeerd.
Ik heb drie kleuren olieverf genomen: eerst overal raw umber, goed verdund met terpentijn in de naden laten lopen en dat met een doekje afgeveegd dat zeer lichtjes in terpentijn gedrenkt was en uitgeknepen.
Dan heb ik op plaatsen waar ik dacht dat olieverlies kon optreden zwarte olieverf aangebracht in kleine puntjes. Laten drogen, weeral +- 30 min. en dan op dezelfde manier afgeveegd.
Dat afvegen steeds gedaan in de richting waarin de wind langs het vliegtuig gaat tijdens het vliegen. (zal nog wel een tijdje duren vooral ze achterstevoren gaan vliegen zekers :P).
Daarna een mengeling van grijs, lampzwart, titaanwit,en een soort paars (jaja, ik was wat aan het klooien om een kleur te krijgen die me aanstond, iets meer naar het grijze en toch met oliekleur, afin dat was toch de bedoeling).
Daarmee heb ik dan streepjes aangebracht.
Laten drogen en dan met een wattestaafje afgeveefd. Dat had ik met een tang platgeknepen. Dat gaf mooie strepen en ik kon de gedroogde olieverf nog een beetje naar achter trekken in streepkes. Wanneer het wattestaafje geen effect meer had, drenkte ik dat nog eens in terpentijn (goed uitgeknepen en drooggedept).
Hier enkele foto's van alles.

3_DSCN0647.JPG


2_DSCN0648.JPG


2_DSCN0649.JPG


2_DSCN0652.JPG


1_DSCN0654.JPG


1_DSCN0656.JPG


1_DSCN0659.JPG
 
Pfff, foto's deugen niet. Krijg ze niet beter.

En weten jullie wat? Mijn zoon, aan wie ik het vliegtuig beloofd heb, werd wakker. Hij kwam naar beneden en vroeg me waarom ik zijn vliegtuig oud en roestig maakte.
Alle uitleg kon niet baten, opdrachtgever niet tevreden.
 
Verdr... nu heb ik geweatherd voordat decals erop staan. Die worden dan niet meegeweatherd. Dat zal niet goed zijn.
 
Het leergeld dat je betaalt en hier uit de doeken doet is mega interessant.
Trouwens, ik vind dat je echt goed bezig zijt.
Prachtig verslag waar we veel kunnen uit leren.

Heligroeten,

Nick
 
hey geert
als ik je zo bezig zie denk ik niet dat je echt een beginner bent
je draaid ons hier een rad voor oogen .
met andere woorden zeeer goed bezig nog even en je bent erdoor
groetjes valere
 
Val, geloof het of niet, maar ik ben ECHT een beginner.
Vroeger , dat is van toen ik , nah laat ons zeggen 13 jaar was, heb ik vliegerkes in mekaar gezet tot mijn 18E. Toen ging ik studeren, was het gedaan.
Het laatst jaar (mijn jeugd) had ik een badger single action en die is daarna nooit meer gebruikt.
Nu heb ik een f105 gespoten met gunze sangyo en een f14-raprap (voor Niels, de kleinste, die is nogal ongeduldig en moest ook een f14 hebben, ZAGEN DAT DIE KAN!) Er zitten geeneens wieldeuren of zo aan en super korrelig.

Maar ik lees het forum, zoek info en probeer na te doen.
Vroeger had ik bij Broux een Verlinden handboek gekocht, maar dat ben ik kwijt helaas. Ik herinner me dat er een schitterende f4 japans lichtblauw instond.

Deze keer is het dus meegevallen. Maar het is toevallig ook een model met één enkele kleur hé.
Ik ben echt geen leugenaar hoor.

Er zijn nog zoveel dingen waar ik echt niet ZEKER weet wat doen. Ja ik kan wel wat proberen en lezen op het internet, maar tips zijn veel efficiënter.

Die decals aanbrengen, die weatheren (ik denk dat ik beter pas geweatherd had na het plaatsen van de decals niet?).
Ik heb de toppen van de verticale vinnen vergeten te spuiten in rood. Dus die zijn nu ook niet geweatherd.
Ik heb die draaipunten op de gesloten vleugels bijgewerkt met de borstel (was ik vergeten te spuiten, khad gespoten met de vleugels in open stand).
De verfkleur zelf is nog veel te egaal, als ik zo kijk op foto's dan zitten daar serieuze wolken in. Moet dat voor of na de decals?
De vuilstrepen op de vleugels: moeten die naar achter getrokken in open stand of in gesloten stand , hoe vliegt een f14 het meest en hoe vervuilt hij dus?

Van dichtbij zal je trouwens zien ( ik breng hem volgende keer eens mee), dat ik de hevige korrelig gespoten verf niet overal kon wegkrijgen. Maar dat is toch geen reden om er voor de rest niks van proberen te maken hé?

Ik heb mijn compressor trouwens eind 2008 op kapaza gekocht bij iemand uit Mechelen.
Mijn verfspuiten dateren van nog later.
Een van de badgers is van een toffe collega. Die is er jaren geleden mee gestopt en hij heeft ze me gegeven toen hij ons korps verliet en naar Lommel ging (februari 2009) Ik had er zelf nog eentje bij die compressor gekocht hé, dat vertelde ik je al.

Hoe dat nu moet met die nozzles, dat weet ik ook niet.
Dan de missiles: moeten die ook geweatherd?
Hoe pylons verfraaien?
Ach, ik kan nog lang doorgaan.

Het voornaamste nu: die decals. Ik heb nog de flesjes micro set en super sol (met sticker van Broux nog erop) en daar is bijna niks uit. Ik weet nog dat ik dat toen eens geprobeerd heb, maar het liep mis.
Dat wordt dus mijn eerstkomende uitdaging.
Groeten
 
Laatst bewerkt:
Net nog wat afwerking gedaan.
De snuit moest nog gespoten en ik wou de donkere kleuren op de airintakes spuiten en er niet de decals voor benutten. Ook de punten van de staartvinnen moeten nog rood.
Dat wil dus zeggen afplakwerk.

Ik heb dikke vingers. Dus ik was al snel aan het klooien op die tamiya tape te plaatsen.
Daarom heb ik een kleine schroevendraaier genomen en een kleine inbus (gereedschap dat soms bij kleine dingen zit, is ook goedkoop, iedereen kent het).

Daarmee kon ik de stukjes tape wel beter plaatsen. En met het platte deel van het schroevendraaiertje kon ik de tape goed in de hoeken duwen en aandrukken.
1_DSCN0661.JPG


Ook de kleine openingetjes niet vergeten. Ik zag het toevallig, gelukkig.
1_DSCN0665.JPG


Goed proberen aan te drukken in de kleine hoekjes, de schroevendraaier was weer handig.
1_DSCN0662.JPG


Bij mijn F105 had ik overspray, dat wou ik nu vermijden.
Ik nam papier, kleefde wat tesa zodat een randje zichtbaar bleef en kleefde daarmee het papier op de tamiya tape. Goed kijken dat ik niet weer mijn reeds verrichte spuitwerk raak met die tesa tape.

1_DSCN0671.JPG


Het spuitwerkresultaat is niet perfect.
De neus is niet heel scherp, tape niet tegoei aangebracht, sloot niet goed af.
Op die airintakes een paar scherpe randen door het spuiten.
En natuurlijk, alles gespoten na het weatheren. Het ziet er veel te nieuw uit. Dat moet ik ook gaan oplossen.
Komt bij dat ik niet weet hoe ik die donkere vlakken moet gaan verweren.

1_DSCN0675.JPG


1_DSCN0676.JPG


1_DSCN0677.JPG


Zo op korte tijd tamelijk wat gedaan gekregen, maar nu is mijn verlof om en wacht het werk buiten ook nog eens.
Groeten
 
Vergeten huidig totaalbeeld weer te geven. Bij deze:
 
Hey,

Voor uw eerste model ziet dat er niet slecht uit, ik zou durven zeggen heel goed. ;)
Inzake uw weathering moet ge u geen zorgen maken, schilder / spuit eerst nu al uw kleuren en daarna kunt ge gerust nogmaals washes leggen over uw nieuw geschilderde delen. Let wel p dat ge nu eerst uw decals legt, kwestie van die mee te nemen met de washes.
Veel succes. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan