Hoofdsponsor

1/48 Ju 88A-1, Battle of Britain

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Zoals misschien gezien in mijn voorsteltopic ben ik bezig aan een Revellkit van een Junkers Ju 88A-1 (Battle of Britain versie).

Aangezien het ding al zo goed als in elkaar geplakt is, kan ik weinig tot geen foto's tonen van de cockpit. niettegnstaande dat hier toch wel de meeste tijd ingekropen is door de detaillering die Revell in deze kit gestoken heeft. Na wat rondneuzen hier en op het internet algemeen kwam ik tot de constatatie dat ik toch nog veel anders had kunnen doen. Maarja, live and learn en we gaan gewoon door.

Zover zat ik deze week, alles zat zo goed als in elkaar en ik was al begonnen met verven.
modelbouw010.jpg
modelbouw011.jpg


modelbouw009.jpg

Zoals je kan zien, hier en daar uitgeschoven met het borsteltje maar dat wordt nog opgelost.
Vooral als je ziet waar ik nu mee bezig ben :8 Omgekeerde wereld :D
Eerst de camo verder afgewerkt en dan... de oneffenheden beginnen wegschuren
modelbouw014.jpg
En een potje plamuur dat ik nog in de garage had staan bovengehaald
modelbouw013.jpg

Alsook deze dingetjes gemaakt,
modelbouw015.jpg
modelbouw016.jpg
Deze komen op de mitrailleurs als vizier omdat de plastiek dingetjes die bij de kit zaten er steeds afvallen.
 
Welkom op het forum en een mooie kist dat je aan het maken bent.
En inderdaad je kan beter eerst de naden plamuren voor je begind met de verf beurt maar zoals je zelf al aangaf je bent nog aan het leren.
Stel je vragen gerust en we helpen wel.

Nog veel plezier met deze kit.

Mark
 
Alle tips zijn welkom :)
Secondelijm staat nog op het winkellijstje; wat trouwens erg lang begint te worden. Probleem is dat ik doordeweek geen tijd heb om na het werk even vlug naar de winkel te gaan, en dit weekend ben ik van wacht dus kan ook niet weg. Volgend weekend dan maar nog wat spulletjes halen.

Het plamuren is nog vlot gegaan vandaag, heb het meeste zelfs al kunnen schuren. Ook al twee viziertjes gemonteerd en ik moet zeggen, dit ziet er "echter" uit dan de plastiek vizieren die bij de kit zaten. Foto's zal ik morgen plaatsen.
 
Hallo Tomas , gewoon lekker doorgaan jong . Automatisch ga je dan steeds beter en beter worden . Bij modelbouw leer je steeds technieken en truks bij , zelfs een "oude en ervaren" vliegtuigbouwer zoals ik. Gelukkig is er nu het internet , de forums , clubs en veel goeie tijdschriften waar je heel veel kan bij opsteken . Zelf ben ik , als voorbeeld, pas een tweetal jaar geleden met airbrushen begonnen , met vallen en opstaan en herbeginnen . Maar met alle info die te vinden is lukt het nu al heel aardig en zijn de resultaten veel mooier als met het penseel , ondanks dat ik daar toch goed mee uit de voeten kon . Dit als voorbeeld .
mvg ; Sabre
 
Tuurlijk blijf ik doorgaan, dit is pas m'n tweede model in bijna 20 jaar :wub: Als ik de moed vind zal ik mijn creaties van in m'n jeugd eens bovenhalen, veel verschil met nu zit er niet in denk ik :D

On topic:
Gisteravond dus nog een beetje voortgedaan met plamuur en schuurwerk, alsook al twee viziertjes geplaatst
modelbouw024.jpg
modelbouw022.jpg
modelbouw017.jpg

En om het leuk te houden is er een wielophanging en één van de achterste wielluikjes losgekomen :D
 
Thomas,

Je bent lekker op dreef zie ik.

Wat ik wel zie is dat je vanuit de vollidige bouw nu het vliegtuig aan het restaureren bent.
Dat is natuurlijk altijd leuk. En zo te zien gaat je toestel al wel vooruit.

Lees mijn cite eens door. De link staat in mijn handschrift. Er zitten denk ik nog wel een aantal tip voor je bij. Kijk eens bij de sectie gereedschap. Dan kun je daar even je voordeel mee doen.
 
Modelengeneer: is gisteren al gebeurd ;) heb er mijn winkellijstje al veel langer mee gemaakt :8
 
Damned! Modelbouw en een kort lontje gaan niet samen :dry:

Neuslanding
modelbouw.jpg

Hier mag een slotje op, ik ga een sigaret roken en even een wandelingske maken :angry:
 
Oei, dat is jammer.

Maar niet getreurd, dit gebeurd ons allemaal wel eens. Misschien is het idd wel goed om een ander model te pakken. En aan een nieuw te beginnen. Let wel het is hobby en moet leuk blijven he.

Wel deze bewaren, dan kan je deze nog altijd voor onderdelen gebruiken.

Of misschien nog gekker, een dio van maken dat ze is neergestord in het zand of tussen de bomen. Je weet nooit waar je dit nog voor kunt gebruiken. Zo heb ik ook wel eens modellen gered en er toch nog iets moois van kunnen maken.
 
Zo, even afgekoeld. Was net bezig om nog wat bij te plamuren breekt er een wielasje af. Natuurlijk net waar ik juist een wiel heb moeten openprutsen omdat het lagertje losgekomen was. K*tlijm ook :(

Was al van plan, na het zien van de mooie dio's hier, ook een poging te wagen er één in elkaar te knutselen met dit vliegtuig. Ik ga eerst wat info en foto's zoeken over gecrashte ju88's en dan deze al beginnen ombouwen. Kan ik gelijk m'n scratchskills aanleren :laugh:
 
Hey,

Niet getreurd jong. :(
Alles komt goed, zoals Modelengineer zegt, houden en misschien eens een crash van maken, of voor onderdelen. :)
Ikzelf heb dit ook al gehad da ze gecrasht zijn, nadien nog wedstrijden mee gewonnen zelfs, maar moet er wel bijzeggen dat ze niet zo beschadigd waren als de jouwe. :wub:
Gewoon een ander model pakken en terug beginnen, en neem uw tijd, dit is het aller belangrijkste van al, de rest groeit wel dan.....;)
 
Dat is inderdaad een ferme tegenvaller, Tomas.

Maar het idee van een dio hiermee is nog niet zo slecht. Boor hem met de neus de grond in en je hebt al een begin.
 
Bwa, tegenvaller zou ik het niet noemen; 't was tenslotte mijn eigen schuld.
Na het verzamelen van alle losse stukjes, en dat waren er nogal wat :8 ,
begonnen met een eerste poging om het vliegtuig terug een beetje bij elkaar te plakken
modelbouw025.jpg
Zoals je kan zien heb ik het radiopaneel een beetje scheef geplakt. Dit met het oog op aftercrash schade. Ook de pilootvloer wordt om deze reden opgestuikt.
modelbouw026.jpg
modelbouw028.jpg

Heb al een ideetje voor een diorama, eerst nog wat info zoeken ivm een ander 1:32 vliegtuigje dat ik gevonden heb uit mijn jeugdjaren :)
 
Mooi je gaat gewoon weer door.

En laat je iet kisten he. ;)

Maak er als nog een mooie kist van. :8
 
Na wat opzoekwerk ben ik eruit wat voor dio het gaat worden :) Maar eerst deze gecrashte ju88 nog wat verder bewerken.
Aangezien het neusraam niet meer te redden viel ben ik begonnen met iets waarvan ik nog niet weet waar ik er mee ga uitkomen.
Men neme een rolletje zelfklevende aluminium tape
modelbouw029.jpg
Hier snijdt men een reepje af
modelbouw030.jpg
aan elke kant een mm doorsnijden en in het midden één mm enkel het papier doorsnijden, trek het papier eraf
modelbouw031.jpg
Voorzichtig beide kanten dichtplooien naar het midden toe
modelbouw032.jpg
resterende laagje papier verwijderen
modelbouw033.jpg
plak het tegen het neusdeel van het vliegtuig
modelbouw034.jpg
Morgen meer hierover :D
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Veel plezier met het dio en zal regelmatig komen kijken naar de vorderingen.

Mark
 
Ik ben ook van plan te volgen ;)
Benieuwd wat je er zal van maken....
Lijkt mij een leuke uitdaging beard

Grtz,
Beyond
 
Hey Tomas,

Inderdaad, modelbouw en een kort lontje gaan absoluut niet samen :nowink:
Gelukkig gaat ge er een dio van maken zodat het model niet verloren is. Ben benieuwd hoe het er gaat uitzien.

Veel succes ;)


Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de steunende woorden all :wub:

Het idee van de alutape heb ik maar laten varen, ik kreeg de stroken niet dun genoeg om het frame van de neuskoepel na te maken. Dan maar alle overgebleven stukjes van het origineel bij elkaar gezocht en met veel geduld alles wat er overbleef aan elkaar geplakt. Vervolgens met een aansteker de neuskegel verwarmd om wat crashschade te vormen. Nu moesten de raampjes er nog uit. Dan maar dit bedacht
modelbouw049.jpg
Stukje ijzerdraad op de soldeerbout gedraaid en viola, een homemade plexiglassnijder :D
Met dit als resultaat
modelbouw036.jpg
modelbouw048.jpg
Nog een klein detail toegevoegd in de vorm van afscheurde kabels en geplooide bommenvizierhouder.
modelbouw046.jpg
Rivetten en lijnen versterkt.
modelbouw043.jpg

Volgende stap: wintercamo en eastern front nummers :wacko:
 
Daar heb je nog iets moois van gemaakt.
Benieuwd naar het vervolg hiervan :ph34r:.

Komt deze vlieger in een dio? In de sneeuw? ;)

Grtz,
Beyond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan