Hoofdsponsor

1/48 Ju 88A-1, Battle of Britain

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dio gaat zich inderdaad in een sneeuwlandschap afspelen. Deze Ju88 wordt voorzien van gele vleugeltips en een gele rompband om aan te duiden dat hij aan het oostfront ingezet werd.
 
viola, ne witten :D
modelbouw050.jpg

En nog wat schade
modelbouw052.jpg
en de andere propeller is nog under construction
modelbouw053.jpg
modelbouw059.jpg
 

Tomas,
ik ken niet echt iets van vliegtuigen, maar zit toch met enkele vragen:
- die propellers, uit welk materiaal waren die geconstrueerd?
- kunnen die dan plooien, of zouden die niet sneller breken? Zeker over nadenken, want de hoek dat ze geplooid staan is toch behoorlijk groot. Begrijp me niet verkeerd hé? Het idee op zich vind ik schitterend. Ik zou er waarschijnlijk niet aan denken.
- als je kist gecrashed is, dan zullen er waarschijnlijk toch nog meer "krassen" inzitten, maar het kan dat je die achteraf nog aanbrengt. Aanvullend: als die props zo geplooid zijn, dan MOET de motor zelf toch ook nog enige schade hebben opgelopen?
 
Tomas,
ik ken niet echt iets van vliegtuigen, maar zit toch met enkele vragen:
- die propellers, uit welk materiaal waren die geconstrueerd?
- kunnen die dan plooien, of zouden die niet sneller breken? Zeker over nadenken, want de hoek dat ze geplooid staan is toch behoorlijk groot. Begrijp me niet verkeerd hé? Het idee op zich vind ik schitterend. Ik zou er waarschijnlijk niet aan denken.
- als je kist gecrashed is, dan zullen er waarschijnlijk toch nog meer "krassen" inzitten, maar het kan dat je die achteraf nog aanbrengt. Aanvullend: als die props zo geplooid zijn, dan MOET de motor zelf toch ook nog enige schade hebben opgelopen?

Ik zat inderdaad ook een beetje met de propellers in de knoop en na wat opzoekwerk een paar foto's gezien. Het is als met een auto-ongeluk, soms ongelooflijk in wat voor bochten materiaal zich wringt tijdens een crash.
BOPH1zmkKGrHgoOKjMEjlLmVUyGBJtqQMhS.jpg
j88.jpg
ju88a.jpg
JU-88.jpg
law15_31b.jpg
Zoals op deze foto blijkt zijn de propellers van hout. Dat is ook de reden dat ik reepjes lucifer op één propeller geplakt heb. Hopelijk gaat het worden wat ik in mijn hoofd heb :8
ss85_27b.jpg

Wat schade aan de motoren betreft, die komt nog. Eerst zoveel mogelijk in één keer op kleur brengen.
 
OK, nu weet je toch tenminste dat die dingen zich in een dergelijke hoek kunnen plooien zonder breken. (sorry als ik voor enige twijfel zorgde)
 
Degelijke schade komt voor als een propellor bij een crash blijft draaien. Als de bladen van hout zijn gaan ze versplinteren, als ze van metaal zijn krijgen ze die typische "knik".
Het is ook mogelijk om een propellor in "vaanstand" te zetten wanneer de motor om één of andere reden uitvalt. In de vaanstand wordt de luchtweerstand van de propellor zo klein mogelijk, en stopt hij met draaien. Dit verkleint niet enkel de luchtweerstand, maar voorkomt verdere schade aan de motor omdat de propellor niet meer draait.
Het landen met "uitgevallen" motoren wordt "dead stick" genoemd. Een mooi voorbeeld hiervan is te zien in de film Always.

Een Junkers 88 had (afhankelijk van het type) houten of metalen propellors. Ziet er goed uit Tomas ^^ De schade aan de ruitjes is misschien wat veel, maar mogelijk als het toestel door flak is getroffen, of als het langs voor is aangevallen. Of bij een botsing met een ander toestel in de lucht.

Groeten, Pascal
 
Klopt wat je zegt ivm hout of metaal propellers bij de ju88. Ben er gisteravond na nog wat opzoekwerk achtergekomen dat er enorm veel verschillende modellen van de ju88 zijn gebouwd. De A1 die ik bouw/afbreek :P had iig houten propellers dus... de tweede prop zal ook met luciferhout bewerkt worden. Begint nog vrij goed te lukken ook :)

modelbouw077.jpg

Alsook begonnen met het verweren, nog lang niet klaar natuurlijk.
modelbouw073.jpg
modelbouw074.jpg
 
Mooie uitleg Pascal, zo ken ik je weer..... (waar is de tijd van Wet Sellery?)

Tomas, hoeveel toestellen heb jij al gebouwd? Want je gaat me niet wijsmaken dat je een groentje bent.
 
:laugh:hahaha grapjassen, ik probeer gewoon met beperkte middelen wat tips en trukjes toe te passen hoor. Soms lukt het, soms niet en dan begin ik opnieuw. Als ik vergelijk met wat hier gebouwd wordt ben ik een echt groentje hoor. Ik heb in mijn kindertijd een paar modellen gebouwd maar het meeste daarvan is ongeschilderd. Ik bouwde toendertijd ook enkel maar om ermee te spelen, echt netjes was het dus niet. Vlug, vlug in elkaar plakken en dan oorlogje spelen :laugh:
 
Zoals je bezig bent is er wel nog iets moois van te maken hoor....

Grtz,
Beyond
 
Toch maar afgestapt van de luciferstrookjes, krengen vielen er elke schuurbeurt weer af :8 Na een beetje twijfelen mijn stanley bovengehaald en voorzichtig geprobeerd versplinterd hout na te maken. Zeg maar wat jullie er van vinden
modelbouw083.jpg
modelbouw088.jpg
Alsook nog een reden voor de crash proberen weer te geven; paar voltreffers in de vleugel en motor, gevolgd door motorbrand.

modelbouw087.jpg
modelbouw086.jpg
 
Hey Tomas,

De propellors zien er goed uit ^^

Maar die voltreffers in de vleugels en motor, wat voor kaliber van wapen was dat ? De gaten lijken me een beetje te groot. Misschien kunt ge ze opvullen met putty en dan er een kleiner gat inboren ? Dat geeft dan een klein gat, met een ietwat grotere "deuk", lijkt me realistischer.

Wat misschien ook een idee is : de rechtermotor / vleugel kreeg een voltreffer en begon te branden. De bemanning zette de motor uit, en de propellor in vaanstand. Ondanks dat de linkermotor op volle toeren draaide, kon deze het toestel niet in de lucht houden, langzaam begon het hoogte te verliezen. Uiteindelijk maakte het een noodlanding waarbij de linkerpropellor versplinterde, en bij de rechter enkel het onderste "blad". Als ge nog een propellor hebt liggen is dat misschien een mogelijkheid ?

Groeten, Pascal
 
Eerst en vooral al bedankt voor het lof over de propellers, in het echt zien ze er beter uit. De foto doet de kleur geen eer aan :(

Laat ons zeggen dat hij neergeschoten is door een Mig-3, bewapend met twee 7,62 mm ShKAS mitrailleurs en één 12,7 mm Beresin UBSmitrailleur. Geen flauw idee wat voor gaten dat geeft :laugh: Heb die info ook maar van het wereldwijdeweb.

Wat je uitleg/voorstel over de propellers betreft, ik ben van plan om een jumo 211 motor te scratchen om de crash nog ietsje geloofwaardiger te maken. De rechtse propeller zal waarschijnlijk wegvallen hierdoor.
 
Heb na lang zoeken wat foto's van "bullet holes" kunnen vinden, een paar voorbeelden :

Een A10 tijdens Desert Storm :

damageda100jo.jpg

Bron : http://litwc.com/2006/05/27/gw2-a-10-is-badly-shot-up-but-is-still-able-to-land/

Een Ju-52 :

42-16094492.jpg
Bron : http://pro.corbis.com/search/Enlargement.aspx?CID=isg&mediauid={AE12201A-F8E0-46BA-ACD9-D449D6F9C71B}

De vleugel van een Ju-88 :

ju88wing.jpg

Bron : Photos of Finland's Continuation War, P.2

Dus eigenlijk kunt ge ze ook ze laten, ziet er best goed uit. Of misschien toch wat aanpassen ? ;)

Groeten, Pascal
 
Ik vind het er best geloofwaardig uitzien allemaal.
 
Mmm, ge hebt toch gelijk Pascal. Volgens die foto's zijn mijn gaten precies toch een beetje te groot. Zal het hier straks nog eens laten stinken :laugh: Trouwens, die foto van die Ju-52, waren die dingen van papier maché ?
 
Hey, :)

Het toestel ziet er voor mij al heel geslaagd uit. Lekker vuil en besmeurd, nice. :wub:
Ge zijt goed bezig man, laat u gaan. :D
Ivm de Ju52, deze waren gemaakt van golfplaten, vandaar ook de 'ribbels' op het toestel zelf. 8)
 
Zeer mooi werk :).

Wat die kogelgaten betreft, als je deuken maakt die de vleugel van bovenaan indeuken, dan heeft de kogel ook zo de vlieger geraakt...
Dus als hij door afweergeschut getroffen is, dan zou de inslag van de kogel onderaan het vliegtuig moeten zitten?? Of niet?

Grtz,
Beyond
 
Alvast bedankt voor de complimenten, doet me moed krijgen om door te gaan :)

Beyond:
Dit ongelukkig toestel is langs boven geraakt door een russische mig-3; een, als ik mag geloven wat ik erover gelezen heb, gelijkwaardig en op sommige vlakken beter jachtvliegtuig aan de duitse Messerschmitt bf109.

Gaatjes bijgewerkt, eerst opgevuld met plamuur, lichtjes ingedrukt met mijn vinger en dan toen de plamuur half droog was met een naald een gaatje geprikt.
modelbouw090.jpg

Donor voor de jumo 211 motor :laugh:
modelbouw091.jpg
Blokje
modelbouw093.jpg
Alsook een V8 die ik ooit in een kever had ingebouwd
modelbouw094.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan