Hoofdsponsor

1/78 Smit(wijs) London

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel

Well-known member
Reporter
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
3.592
Over het schip:

De Smit London (zusterschip van de Smit Rotterdam) is een zeesleper.

De te waterlating was in 1975.
Tonnage: 2273 BRT
Lengte: 74,75m
Breedte: 15,68m
Motor: 22000 pK
Snelheid: 16,5 knopen
Bemanning: 25 koppen

Bron: bouwbeschrijving Billing Boats

Momenteel vaart ze onder de naam Svitzer London.

Enkele foto's:

SMIT.LONDON.4.jpg

SMIT.LONDON.4%20(1).jpg

smit.london.2.JPG

Bron foto's: SMIT LONDON

Filmpje van het zusterschip Smit Singapore:

YouTube - Smit Singapore



Het model:

Het is een kit van Billing Boats op schaal 1:78.

Lengte: 95cm
Breedte: 20cm
Hoogte: 50cm

Volledige houtbouw, dus ook de romp uit hout.

Dit wordt m'n eerste RC project en het is voor mij dus een mega uitdaging. Als ik dit model enkel statisch zou bouwen zou het al een hele uitdaging zijn :ohmy:

Maar met hulp van jullie zal het wel lukken hoop ik. Ik ben een trage bouwer dus ik schat dat het me toch een jaar of 3 zal bezig houden om haar helemaal af te werken, dit zonder rekening te houden met eventuele bouw onderbrekingen.

Foto van de doos:

1_100_3099.jpg


Ik ga er pas binnen een paar maanden aan beginnen hoor maar dan staat het topic hier al klaar ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie start van dit topic. Kun je nog een paar plaatjes van de binnenkant van de doos plaatsen. Wij zouden dat echt wel waarderen. :P
 
Michel...........wat ne knappe is dat....man...man...man.......deze word zeker door mij gevolgt.......en wat Rik al vroeg ,ja....misschien wat foto's over de inhoud van de doos.....in ieder geval suksses....man......en hulp en raad krijgen.......hier....:(:(:(:(
Ik ben er 500% zeker van......:P:P:P:P
 
De Smit Rotterdam en de Smit London zijn beide gebouwd in 1975. De Smit Singapore is gebouw in 1984 en is iets anders ingericht als haar oudere zusters. Na Smit hebben ze allen de naamsverandering naar Smitwijs gehad. Heden ten dagen heten ze resp. Rotterdam, London en Singapore.... nu varende voor SVITZER.

Ik ben benieuwd welke versie je gaat bouwen (Smit, Smitwijs of Svitzer)
M.vr.gr. Ron.
 
Laatst bewerkt:
ik zie dat je de smaak te pakken hebt michel mooi mooi ik zal je zeker volgen waneer je er aan begint en veel bouw plezier het ziet er in iedergeval een mooie doos uit
 
De Smit Rotterdam en de Smit London zijn beide gebouwd in 1975. De Smit Singapore is gebouw in 1984 en is iets anders ingericht als haar oudere zusters. Na Smit hebben ze allen de naamsverandering naar Smitwijs gehad. Heden ten dagen heten ze resp. Rotterdam, London en Singapore.... nu varende voor SVITZER.

Ik ben benieuwd welke versie je gaat bouwen (Smit, Smitwijs of Svitzer)
M.vr.gr. Ron.

Bedankt voor te rechtzetting Zwarte zee. Ik heb het aangepast naar Svitzer London. ;)

Ik zou graag de Smitwijs versie maken maar het schilderen van Smitwijs op de romp schrikt me een beetje af en daardoor kan het ook de Smit versie worden.
De naam via sticker erop kleven is volgens mij ook geen zicht... maar zover ben ik nog niet :laugh:
 
Mooie start van dit topic. Kun je nog een paar plaatjes van de binnenkant van de doos plaatsen. Wij zouden dat echt wel waarderen. :P


Your wish is my command :laugh:

10_2.jpg

Het is vooral veel hout :8 :laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Michel,


Deze dame staat hier bij mij ook op de kast. Een mooi model hoor.


Veel succes met de bouw toegewenst enne... zoals je al kan denken ga ik dit zeker blijven volgen.




Droop
 
Michel,
Michien zijn kleefletters een optie... De pick up letters van vroeger zijn niet of nauwelijks meer te verkrijgen... een goed alternatief is een bedrijf zoeken die reclame bestikkering maakt voor bijvoorbeeld (vracht)auto's en reclame borden. Dat spul is flinterdun en kleeft heftig.

M.vr.gr. Ron.
 
Michel,
Michien zijn kleefletters een optie... De pick up letters van vroeger zijn niet of nauwelijks meer te verkrijgen... een goed alternatief is een bedrijf zoeken die reclame bestikkering maakt voor bijvoorbeeld (vracht)auto's en reclame borden. Dat spul is flinterdun en kleeft heftig.

M.vr.gr. Ron.

Bedankt voor de tip Ron. Ik zal het onthouden ;)

Allemaal bendankt voor me succes te wensen :)
 
Echt een schitterend model vind ik dit Michel!
Deze Billing Boats uitvoering staat dan ook heel hoog op mijn verlanglijstje.
Ik wens je heel veel plezier met dit schitterende project en ik heb alvast een plaatsje op de eerste rij gereserveerd ;)

Via een collega bouwer heb ik een grote collectie foto's van de Svitser Rotterdam, hier één voorbeeld:

Rotterdam2-klein.jpg

Als je interesse hebt kan ik er nog veel meer posten.

groeten, Rinie
 
Dank je Rinie.

Aan foto's heb ik geen gebrek. Ik heb bij ModelbouwShopFlevoland een foto CD gekocht van de Smitwijs London met 330 foto's.
Ik heb ze nog niet bekeken maar ik vermoed dat er alles op te zien is. Toch bedankt voor het voorstel. Moest ik iets niet op foto hebben weet ik u te vinden ;)

Foto's van de cd van ModelbouwShopFlevoland ga ik hier niet laten zien om geen problemen te krijgen, ik hoop dat jullie dit begrijpen.
 
michel
sucses met de bouw van dit machtig vaartuig.
maar even een vraag,kunt ge meschien voor de bouw de kiel en spanten op papier over tekenen?
ik voel het aan mijn water,er zal vroeg of laat wel iemand daar om vragen.
ik niet,heb nog te veel andere idee's in het kopje om zot van te worden
alee worden denk dat ik al stapel zot ben.
mijn vrienden zegen dat ik pretig gestoord ben,waar' ik zeer tevreden mee ben
heb ik nog iets:wacko::wacko:
ronny
 
michel
sucses met de bouw van dit machtig vaartuig.
maar even een vraag,kunt ge meschien voor de bouw de kiel en spanten op papier over tekenen?
ik voel het aan mijn water,er zal vroeg of laat wel iemand daar om vragen.
ik niet,heb nog te veel andere idee's in het kopje om zot van te worden
alee worden denk dat ik al stapel zot ben.
mijn vrienden zegen dat ik pretig gestoord ben,waar' ik zeer tevreden mee ben
heb ik nog iets:wacko::wacko:
ronny

Hehe, zolang prettig gestoord zijn geen pijn doet kan dit geen kwaad :laugh:

Ik geef hier echter geen antwoord op in het openbaar om problemen met Billing Boats te vermijden.
 
Hoi Michel,

suc6 met de bouw, ik kom op geregelde tijd eens een kijkje nemen.
 
Mooi en uitdagend project,Michel.

Je schrijft dat je er 3 jaar over gaat doen,dat zul je wel bijstellen naar beneden hoor^^.
Ben erg benieuwd naar de start van dit project.

Mooi hoor,een spannend en technische uitdaging.

Veel plezier en succes ermee.

Ron.
 
Mooie doos met een hele mooie inhoud. :laugh:

Maar je hebt deze hier bij de RC geplaatst, gaat dat betekenen dat je deze ook RC gaat bouwen?

Iig nu jou eerste twee zo mooi af zijn, gaat je dit zekers lukken. Ben ik van overtuigd.

En je weet he. Bij vragen eerst stellen, daarna pas bouwen als je zeker bent van het antwoord. :dry:
 
veel plezier ga je zeker en vast volgen.

En zoals Rik zegt als je iets niet weet : vragen.Kan ik ook wat bijleren.:P:P
 
@ Ron: Tja, ik denk 3 jaar maar we zullen wel zien.... Het zal voor mij inderdaad een technische uitdaging zijn.

@ Rik: Het is inderdaad de bedoeling om het RC te maken. Ik begin er in ieder geval aan met dit idee en ik zal wel zien of het zal lukken. Zo niet dan blijft ze statisch maar dan zijn we weer enkele maanden verder....

@ Luc: Bedankt, jij kent in ieder geval al meer over RC dan ik ^^
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kiel in elkaar geknutseld en daarop de spanten gelijmd:

35_2.jpg

25_3.jpg

Zoals je kan zien is m'n werktafeltje net groot genoeg :)

De kwaliteit van het hout van de spanten is wel slecht te noemen.
Soms hangt er een buitenste laagje van de triplex los en breekt dan heel snel af. En soms ontbreekt zelfs het binnenste laagje waardoor je een holte krijgt in de spant.

Vb. van zo een holte die toch 2 cm diep is:

31_1.jpg

De holtes vul ik met fineer om toch een sterker geheel te krijgen.

Ook heb ik al gemerkt dat de spanten die op dekhoogte op gelijke hoogte moeten komen dit niet doen.(een verschil van soms 2mm) Met andere woorden zal ik er later wat werk aan hebben om dit op te lossen :@

Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan