Hoofdsponsor

1/78 Smit(wijs) London

Status
Niet open voor verdere reacties.
Allemaal bedankt voor de input.

De romp met de kop naar beneden bouwen ga ik niet doen. Niet dat daar iets mee mis is hoor maar ik zie het mezelf niet doen.

Om te kijken of de romp torst kan ik eenvoudig zien aan m'n spanten. Ik heb m'n werktafel waterpas gezet en de spanten staan van bakboord naar stuurboord waterpas. Dus als het torst kan ik dit zien met de waterpas.

Centers kan ik eventueel plaatsen maar ik wacht nog op een plaatje van Rik.
Ik heb geduld hoor Rik dus zie maar wanneer het past.

Bedankt voor de hulp jongens :)
 
Update:

Ik heb tussen de spanten 38 balkjes gelijmd zodat de romp sterker is geworden.
Buigen is bijna onmogelijk geworden en het torsen kan nog wel een beetje maar dan is er toch al wel wat kracht voor nodig.

Het is in ieder geval al stevig genoeg om uit de bouwplank te halen om de spanten af te schuinen zonder vrees dat ik het geheel beschadig tijdens het schuren.

Ah ja, de foto's:

33_1.jpg

37_2.jpg

26_3.jpg

Een deel van de balkjes zal ik later verwijderen om plaats te maken voor de RC apparatuur.

De donkere balkjes zijn 6mm notelaar dat ik nog had liggen en de lichte zijn 9mm marupa.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even voor de goede orde,

Centers zoals ik ze aangaf.

1_26_3.jpg
Ik heb ze er in getekend met een groene lijn aan de binnenzijde van de spanten. Zoals je ziet lopen ze dus langs het volledige schip. Deze latten zitten normaal aan de buitenzijde van de spanten. Deze geven dat de lijn van het schip aan. Maar ook om de spanten in de juiste positie te laten staan tijdens de bouw. Hiervoor zitten ze dus bij jou aan de binnenzijde. Dit omdat je de beplaning juist moet kunnen aanbrengen. Als deze aangebracht is. Kun je altijd nog deze centers wegnemen. De centers zijn dus latjes in jou gevall.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dit ziet er al een heel stuk steviger uit michel.
en zoals rik zecht de senters nog aanbrengen en je bent klaar om de beplanking aan te brengen. ze brengen nog meer stevigheid aan je spanten maar ze zijn ook een goed hulp middel om te chekken dat je huidlaag ook goed loopt. doe rustig voort michel volgens mij ben je goed begonnen.

als je wat hout moet zagen dat je thuis niet kunt dan geef je maar een beletje .
 
Bedankt voor de uitleg over de centers Rik. Ik ga de tekening afprinten en in m'n boekje met tips plakken :)

Ik zal nog zien of ik ze ga aanbrengen. In het midden van de romp zal dit zeker gaan, aan de achterkant niet want dan moet ik de centers zelf torsen om tegen de spanten te plakken. Vooraan kan ik er misschien twee plaatsen.

@ Amazone: Ik laat zeker iets horen als ik iets niet kan zagen ofzo. :)
 
Beste collega's,

Ik heb voor mezelf een belangrijke knoop doorgehakt met dit project en ga de Smitwijs London statisch maken ipv RC.

Het zat al een hele tijd in m'n hoofd te spoken en nu heb ik toch de keuze gemaakt.

Ik heb m'n lat te hoog gelegd hiermee en dit neemt het bouwplezier weg en dat is toch niet de bedoeling van deze hobby.

Deze prachtige sleper statisch bouwen is voor mij al een hele uitdaging maar eentje die ik wel zie zitten.

Ik laat m'n plannen om een RC boot te maken zeker niet varen hoor maar dit zal een andere boot worden dan deze.

Groeten,

Michel.
 
Ik denk dat je daar wel goed aan doet. Het valt niet mee om dit schip te bouwen, het is een hele uitdaging.

Natuurlijk, zullen we jou blijven helpen hiermee. Dus het gaat echt wel goed komen.

Maar let wel op, dan gewoon eerst bouwen aan de hand van de bouwinstruktie. Nu kun je je dek gewoon eerst plaatsen. En dan vandaaruit heb je een sterke basis waarmee je verder kunt gaan.
 
Ps. Zal ik jou topic over dit schip dan verplaatsen naar gewone houtbouw?
 
Rik, het verplaatsen heb ik al aan Luc (Droop) gevraagd maar jij mag dit uiteraard ook doen hoor.

En zoals je al zei is het zo al een hele uitdaging. Ik ga nu inderdaad eerst de dekken aanbrengen.
 
michel ik sta natuurlijk achter je beslissing voor 100%.

en een rc bouwen komt tog heel wat meer bij te kijken dan een statich model, dat ondervind ik zelf ook. en als de tijt er nog niet rijp voor is vind ik het een goede beslissing die je neemt. ik vond het al heel moedig dat je er tog aan willen beginnen hebt om rc te bouwen.

doe rustig voort en doe nog veel ervaring op met deze bouw dan komt dat alleen maar ten goede als je beslist voor een rc te gaan in een later stadium.
 
Hoi Michel,

Je hebt meer dan gelijk dat je dit model statisch gaat maken.

Het rc-gedoe komt later wel.
Het is beter eerst het schepen bouwen volledig in de vingers te krijgen en na je prachtige krabbenkotter krijg je nu met de Smit Londen de kans daar toe.


Maak er in ieder geval iets moois van. ^^




Droop
 
Bedankt voor het begrip mannen.

@ Droop: bedankt voor het verplaatsen van het topic
 
Sluit me aan bij de anderen dat het een goed besluit is.
Welkom met dit prachtige schip!!
 
Bedankt Wim.

Een update zal een tijd duren want de komende 2 a 3 weken zal ik niet aan bouwen toekomen.

Het eerste werk zal de plaatsing het achterste dek zijn.
 
Mooie beslissing,Michel.

Ik persoonlijk vind dit een pracht van een model,ze komt veel beter tot haar recht als statisch model.

Ron.
 
Als ex-rc schipper, kan ik je beslissing alleen maar toejuichen Michel. In m'n jaren in het rc-yaghting wereldje heb ik al te veel schepen gezien die gebouwd waren op rc, maar die alle binding met schaalmodelbouw misten. Bouw eerst zo natuurgetrouw mogelijk, en bekommer je dan pas om het varen.
Dat is eigenlijk ook de belangrijkste reden dat ik destijds een beetje een dégoût heb gekregen van het rc-varen.... echter moet ik wel toegeven, dat het zien van de schepen van Droop en co me wellicht weer zouden kunnen overhalen om het nog eens een poging te wagen.... al heb ik er geen flauw benul van welk soort schip ik zou moeten gaan bouwen, aangezien mijn liefde ondertussen naar 17de - en 18de eeuwse schepen over gegaan is.
 
Bedankt Ron en Danny.

Een RC schip ga ik zeker nog bouwen en dit ook zo natuurgetrouw mogelijk.

Tja Danny, een 17de en 18e eeuws schip RC is mogelijk hoor (zie Newbie en Amazone) maar dit is wel heel moeilijk.

Groeten,

Michel.

Ik hoop ergens volgende week het achterdek te plaatsen...
 
Het achterdek is geplaats en de kiertjes met de spantenkoppen en de naad van de twee delen van het achterdek zijn geplamuurd. Daarom de grijze kleur, dit is namelijk primer.

34_1.jpg

38_2.jpg

27_3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
komt op dit dek ook nog een fineerlaag of gewoon verven
 
Gewoon verven Newbie, anders had ik niet geprimed en geplamuurd ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan