Hoofdsponsor

1/78 Smit(wijs) London

Status
Niet open voor verdere reacties.
Michel,


Die holtes kan je ook opvullen met houtzaagsel gemengd met houtlijm.
Dit heeft een ijzersterke verbinding.



Droop
 
:( hmm das spijtig maar je moet er wel de nodige aandacht aan geven en zorgen dat die spleten goed dicht zijn, anders ga je later als je de huidlaag gaat zetten grote problemen krijgen als je u duimspijkers og nagels niet goed blijven zitten, en de planken niet goed tegen de spanten kunt krijgen.

voor de rest ziet het er priema uit.

de hoogte van de spanten zal tog het volgende werkje zijn als je het dek er op gaat leggen, en 2 mm kan je makkelijk met een vijl bijvijlen. ik zou wel proberen bij te vijlen en geen stukjes bij op te plakken. maar dit zie je wel als je er aan bezig bent.

nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel bouw plezier :)
 
@ Luc: Fineerstrookjes erin lijmen vond ik eenvoudiger maar voor de rest een prima tip :)

@ Dirk: Ik zal heel goed moeten opletten met het plaatsen van de naalden in de spanten om de huidplanken erop te bevestigen. Ik heb net een dwarsbalkje uit hetzelfde triplex in twee getrokken en volgens mij is er te weinig lijm gebruikt tussen de lagen triplex want het kwam mooi van elkaar :(
Als ik een naald net tussen twee laagjes hout van het triplex duw dan komt het los :angry:

Ik ga proberen om enkel het achterste dek te plaatsen voor het beplanken zodat ik na de beplanking overal goed bijkan voor de installatie van de RC. Maar zover ben ik bijlange nog niet.
 
.:angry: hmm michel als je de spanten nog niet gelijmt hebt kan je mischien overwegen om een plaat triplex te gaan kopen en de spanten opnieuw uit te zagen. dit lijkt mischien draistis maar het zal je later veel kopzorgen uitsparen. en een plaat triplex kost nu ook niet zoveel. als ze al splitsen met een spelt er tussen kan ik me al voor stellen als je er een hoop punezen in duuwt. je gaat natuurlijk best zelf zien wat het beste is maar als ik je zo bezig hoor zou ik een nieuwe plaat tog in overweging nemen.

als je het niet doed kan ik je wel aanraden om de kopskanten van de triplex goed in te smeren met houtlijm. ( mischien wel heel de spant ).

de beslissing ligt helemaal bij jou 8)

het kan zijn dat de lijm waarmee je triplex gelijmt is niet meer goed was ( bevrozen ) en hoe langer je triplix blijft liggen hoe slechter de aanhechting zal zijn en na 2 jaar valt het gewoon uitelkaar .
 
Als ik een naald net tussen twee laagjes hout van het triplex duw dan komt het los

Misschien zou je na het dek geplaatst te hebben het schip onderste boven neer kunnen leggen. Hiervan uit kan je het schip dan doormiddel van touwtjes en wigjes vast zetten om zo de latjes fineer er op te lijmen. Omdat je het schip onderste boven hebt liggen kun je de lijnen over de romp heen trekken. Deze vast zetten door middel van oogjes. En dan doormiddel van kleine houten wigjes de huidlatjes vast aandrukken. :laugh:

Zo hoef je in het geheel geen spijkers te gebruiken en heb je ook geen onnodige gaten die je moet afwerken. :D
 
De spanten zijn al gelijmd dus ik zal het met deze moeten doen. Nu als ik eenmaal de romp heb beplankt komt er G4 in langs binnen, dus ook op de spanten. Hopelijk zorgt dit ervoor dat het later niet uit elkaar zal vallen....

@ Rik: Ik heb al foto's gezien van deze techniek Rik, mooi maar lijkt me moeilijk bij de vorm van deze romp. Ik ga het in eerste instantie proberen met naalden door ze schuin in de spanten te prikken maar ik houd deze tip in het achterhoofd ;)
 
michel, anders moet je links en rechts van de spant een balsaplankje van 8mm plakken en dit mee in vorm schuren.Heb je direct ook een groter lijmoppv om je huidplanken tegen de spanten op te plakken en kunt gij opnieuw punaises gebruiken.
 
Ha Michel,

Je ben al begonnen, leuk dat je nu toch de overstap naar RC maakt. Succes.:)

Vraagje, zitten de schroefassen en de schroeven er ook al bij???

Mvg,

Folkert.
 
michel, anders moet je links en rechts van de spant een balsaplankje van 8mm plakken en dit mee in vorm schuren.Heb je direct ook een groter lijmoppv om je huidplanken tegen de spanten op te plakken en kunt gij opnieuw punaises gebruiken.

Hier had ik niet aan gedacht Luc. Heel mooie tip :)
Als het me niet lukt met de spelden in de spanten zal ik dit zeker toepassen. Eerst ga ik het zo proberen, dan moet ik niet naar de winkel ;)
 
Ha Michel,

Je ben al begonnen, leuk dat je nu toch de overstap naar RC maakt. Succes.:)

Vraagje, zitten de schroefassen en de schroeven er ook al bij???

Mvg,

Folkert.

Hey Folkert,

Jaja, de overstap is gemaakt ^^

Wat betreft je vraag:

De schroefassen en schroeven zitten in de kit.
Nu is het zo dat ik meermaals heb gelezen dat de schroefassen van Billing Boats niet zo goed zijn dus er komen er andere in nl. van Raboesch. Het zal wel enig aanpassingswerk vergen want de assen zijn dikker dan die van Billing Boats maar ik heb er liefst van de eerste keer goede assen in.

De schroeven uit de kit zijn plastic exemplaren en deze ga ik vervangen door messing schroeven.
 
Hé Michel,

Je was dus al op de hoogte over die schroefassen en inderdaad die plastic schroeven vervangen voor messing is een goed idéé.;)

Mvg,

Folkert
 
Ik heb de spanten voorzien van de dwarsbalken waar later het dek op komt te rusten.

Ik heb ook de spanten om gelijke hoogte gebracht door enkele te verhogen en enkele ietsje af te schuren. Ik heb het over max 1 mm verhogen of verlagen. Nu staan ze mooi waterpas :)

32_1.jpg

36_2.jpg

Het achterste dek gaat naar achteren toe ietsje omhoog zoals je kan zien maar dit moet ook zo.

Nu moet volgens de bouwbeschrijving eerst de dekken en bovenbouw erop vooraleer de romp te beplanken. Ik ben eigenwijs en ga het omgekeerde doen :P Het achterste dek ga ik wel plaatsen voor het beplanken maar de rest niet.

Nu is de constructie niet star genoeg om zo uit de bouwhelling te halen om de spanten af te schuinen. (omdat de dekken dit normaal star maken)
Dus ik ga tussen de spanten een rij balkjes lijmen om ze zo onderling te verbinden en meer stevigheid te krijgen.
Dit zal wel even duren dus volgende update zal niet voor direct zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Michel,
Als je de dekken niet gaat plaatsen nu. Dan kan ik maar 1 ding aanbevelen. Dat is dat je dan wel centers aan de binnenzijde van de spanten gaat aanbrengen. Dit omdat je dan kun voorkomen dat je model gaat scheeftrekken. Dat is nl de reden dat de dekken eerst gelegd moeten worden. ;)

Verder ziet het er wel goed uit. Is alles nog haaks?
 
8) yep rik geeft hier heel goed advies en ik zou het zeker volgen.

wat je ook nog kan doen is inplaats van je dekken te beplanken is gewoon inplaats van je dek een voorlopige triplexplaat er op te maken die je later als je huidplanken er tegen zitten weer kan verwijderen. dan zal ze ook veel steviger aanvoelen bij het beplanken.

michel ben jij altijt zo ijgewijs :laugh:

ik geloof dat een heel deel forum leden daar last van hebben :)

doe wel op u gemak anders geraak je nooit aan 3 jaar 8)
 
Michel,
Veel succes met de bouw van deze prachtige sleper.
En zoals hierboven al is aangehaald, de dekken eerst plaatsen geeft veel meer stevigheid.
 
Tja, ik weet wel dat de dekken voor meer stevigheid zorgen maar het probleem is dat ik dan ook de bovenbouw tussen de dekken al moet plaatsen en ook schilderen enz....

Misschien dat ik dan toch beter eerst dit doe.....

In onderstaand bouwverslag kan je zien hoe het volgens de BB moet:
Bouwverslag Smit Rotterdam - Modelbouwforum.nl

Dit is een heel mooi model geworden vind ik.

Nu het maakt het me dan wel moeilijker om de RC te plaatsen en ook om de binnenkant te behandelen met G4.

Wat zouden jullie doen?

@ Rik: Wat bedoel je met de centers, ik begrijp niet hoe deze dan lopen.....
Verder staat het nog allemaal haaks :)

@ amazone: Goede tip met de triplex platen maar ik vrees dat het achteraf afbreken ervan voor schade zal zorgen aan de spanten.

@ wim500: bedankt :)
 
als je de dekken achteraf wil zetten, raad ik je aan om de romp met de kiel naar boven te beplanken, dus met de spanten op hun kop. Op dit model is dit makkelijk te verwezenlijken, maak je en soort mal waar de verschillende toppen van de spanten op een plank komen te liggen, andere voordelen zijn dat je romp, bevestigd aan deze mal, niet meer kan kromtrekken en dat je in een ruk al de romp kunt beplanken, zonder aan de structuur te komen.

Ik heb altijd mijn rompen "met de kop naar beneden" gebouwd, en nooit nimmer een scheve romp gemaakt.

de groetjes,

Laurent
 
Laurent heeft gelijk , is trouwens ( volgens mij :$ ) de enige goede metode.
 
michel de senters zijn niets anders dan vertikale lijntjes die je op je spant schrijft met potloot. dan kun je altijt na kijken langs boven of je romp niet torst als je met de beplanking bezig bent.

ik zou tog ook proberen om eerst te beplanken hoor nu ik model gezien heb in je link staat er tog niet zoveel trekkracht op de beplanking.

wel langs 2 kanten tegelijk beplanken 1 latje links dan een latje rechts enz..
eenmaal als je 5 latjes gedaan hebt staat hij al behoorlijk stevig hoor.

en het word een sereuse dame hoor :laugh:
 
Ho, huuuuuu,

Centers zijn geen potlootlijnen.

Ik zal vanavond eens een paar plaatjes zoeken van centers. Maar even uitgelegd in schrift.

Dit zijn latten die van boeg naar spiegel lopen en tijdelijk zijn aangebracht om de spanten in hun positie te houden. Deze worden al vanaf de vroegste scheepsbouw gebruikt in de echte bouw. Deze centers geven ook aan waar de huidgangen komen te zitten en zo kan de scheepbouwer. De opperman zien of de lijn van het schip goed loopt. Aan de hand van deze center werd vroeger ook de spant van binnen uit gemaakt. Deze techniek is helaas verloren gegaan, maar de Nederlanders waren daar ontzettend goed in.

Nu nog worden centers bij houten schepen gebruikt. Een van de hoofdlijnen word daar ook mee uitgezet. Dat is de waterlijn. Maar ook het eerste, tweede en derde berghout worden vaak eerst doormiddel van centers aangegeven. Pas daarna word het berghout zelf gemaakt als de centers op de juiste plaats zit.

Deze latjes in modelbouw kun je dus ook aan de binnnen zijde maken. Dan weet je zeker dat je model recht blijft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan