Hoofdsponsor

1/50 M841 'Gemert' [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Droop

Guest
Ahoy zeebeesten en aanverwanten,

Nu het Olayinka-project zachtjesaan z'n einde tegemoet gaat, vond ik het nu tijd om jullie m'n nieuwe project voor te stellen.
Neen, deze maal geen kotter maar nu ga ik terug naar m'n eerste liefde (en waar ik nog steeds als oud gediende lid van ben): de marine.
Allez, dit wil zeggen dat ik voor dit project de overstap naar de Nederlandse marine ga maken. :D

Het gaat hier meer bepaald over de Nederlandse mijnenveger (Dokkumklasse) M841 Gemert:

1_Gemert1.jpg
Foto: Vriendenkring MMi. Bouwer: Marco de Koster
Dit is ze dan.


Het model is op schaal 1:50 en heeft een lengte van 93 cm (wat ik na de EV05 'redelijk klein' vind. :laugh:
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het model in rc- of statische uitvoering ga maken.
Voor alle zekerheid heb ik het maar in de Rc-afdeling geplaatst. :8



Een woordje uitleg:

De Hr.Ms. Gemert werd bij Smit te Kinderdijk (NL) gebouwd.
Deze mijnenveger werd op 7 september 1956 in dienst gesteld.

Enkele wetenswaardigheden:
Lengte: 46,62 m.
Breedte: 8,78 m
Diepgang: 2,55 m.
Waterverplaatsing: 428 ton
Voortstuwing: 1600 pk
Gesloopt in 1993

1_129726651_6_jpLU.jpg
Foto: Mijnenvegers.nl
Hier een foto van een mijnenveger uit dezelfde klasse.

Meer info over deze mijnenveger vinden jullie hier.


Zo, dat was het zo'n beetje heel in het kort.



Wordt vervolgd hoor.



leejoo_matroos_seint.png


Droop
 
Droop, prachtig, een schip van de 'Grey Funnel Line'! Wordt zonder twijfel weer een eersteklasmodel!
Ik kijk er al naar uit! En ik zou toch willen aandringen op een RC-versie, kwestie dat we dan eens samen U-bootje-pesten kunnen spelen!
Goede vaart, Johan
 
dit ga ik zonder twijfel zeker volgen en ik ben er ook zeker van dat het weer een juweeltje gaat worden. veel sux6 met de bouw.
 
Luc,........ja ..je blijft verbazen mijn vriend...echt knap....en een stille hoop van mij,dat je ze toch RC gaat bouwen...knap man ....je geeft een mens moed......;););)
 
Dit wordt weer de moeite!

Succes met de bouw!
 
Luc,
Succes met de bouw maat.
Schoon schipke dat ge hebt gekozen.
 
Heef, acht !
voor commodore Droop, nieuw stafchef

Groeten
Ward
 
Hoi Luc,

zoals we van je gewoon zijn pak je weer eens uit met een mooi boot!!
Stilletjes hoop ik dat het een RC boot word, nu natuurlijk een enorme klus als dan van alles wilt laten werken.
In indergeval veel suc6.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Droop,

jij slijmbal ! ;-)

terwijl ik alle plannen van de belgische mijnenvegers bij mij liggen heb, ga je nen Ollander bouwen ?

Bah !

de groetjes,

Laurent
 
Bedankt voor de aanmoedigingen, mannen.


@ Laurent: :D:D:D:D



Ik heb gisteren nog eens een mail gestuurd naar de zaak (ga ik voorlopig nog niet noemen) waar ik deze mijnenveger wil bestellen maar die gasten zijn daar nog te lui om eens deftig te antwoorden.

Het eerste kontakt dat ik gemaakt heb heeft me ook meer dan één mail gekost. En toen vielen ze plots uit de lucht met een hoopje excuses.

Amaai, klantvriendelijkheid is toch iets anders.


Nou ja, we zien wel.



Droop
 
Waarom niet sctratchen Luc? Dit zou toch een extra uitdaging zijn....
 
wel luc,
ik vind net als michel dat je scratch bouw moet overwegen.
oke,je zegt zelf nog nooit een romp te hebben gebouwd,maar dat zal je zeker lukken
met uw staad van dienst komt dit zeker in de poket
ronny
 
Droop,

jij slijmbal ! ;-)

terwijl ik alle plannen van de belgische mijnenvegers bij mij liggen heb, ga je nen Ollander bouwen ?

Bah !

de groetjes,

Laurent

He, he,he,

En idd Droop, ik vind ook dat je eens scratsch zou moeten overwegen. Weer een serieus schip. Dus helemaal Droopwaardig bouwen volgens eigen methoden en dus ook mooi accuraat.
 
en hierbij sluit ik mij aan.

Scratchbouw of een kit in elkaar steken op automatische piloot. Wat gaat het worden.

Want indien dit een gewone kit gaat zijn die je in elkaar gaat steken,danzie ik nergens een uitdaging in.

Ik weet mijn woorden komen streng/hard over ,sorry ,alleen maar goede bedoelingen.:$:$:$
 
Ik bekijk een kit als tijd.
Met een kit win je eigenlijk tijd.
Als je een romp van scratch gaat bouwen ben je als snel enkele maanden (tot een jaar) kwijt voordat je aan iets anders kan werken.
Nu kan je die tijd dat je aan het bouwen van de romp wint, in andere details steken. Uiteindelijk wordt de bouwtijd niet korter, maar je kan verschillende fittings verbeteren en hierdoor zal de "kit" niet meer als kit beschouwd worden.

Inderdaad daar moet ik je gelijk geven.

En ik wil helemaal niet negatief zijn over kits.

Maar ik bekijk dit eventjes in functie van Luc/Droop zijn situatie.

Luc heeft al een tijdje het probleem dat modelbouw hem geen uitdaging geeft.
Hij maakt prachtig gedetailleerde boten en vliegtuigen, zelfs diorama's.

Ik vind dat als hij nu terug opnieuw een kit maakt er weinig uitdaging in zal zitten.

Daarom had ik hem liever een scratchbouw zien maken,hier moet je toch al iets meer nadenken over het hoe fabriceren van bepaalde onderdelen.

Ik had hem zelfs liever zien beginnen aan een zeiler met stoomaandrijving.
Verschillende onderdelen waarbij hij z'n eigen naar een hoger niveau kan tillen en waar zeer zeker een uitdaging in zit.

maar dit alles is Luc zijn keuze.Ik kan alleen maar schrijven wat ik denk met de beste bedoelingen.

En gaat hij deze kit maken dan zal ik hem zeker volgen ,zonder twijfel.
 
Hey jongens, iedereen alvast bedankt voor de input.

Tja... scratchen... de Olayinka is een scratschproject (allez toch voor 98 %) en toch voelde ik me op sommige momenten totaal uitgeblust.

Maar stillekesaan begint de lust terug te komen en daarom heb ik nu besloten om toch deze mijnenveger te gaan maken.
Ik heb vandaag bericht gekregen van de modelbouwzaak waar ik haar ga bestellen en ik hoop om dit model binnen enkele dagen bij mij thuiis te mogen verwelkomen.



Wordt vervolgd.



Droop
 
Ik vind dat als hij nu terug opnieuw een kit maakt er weinig uitdaging in zal zitten.

Daarom had ik hem liever een scratchbouw zien maken,hier moet je toch al iets meer nadenken over het hoe fabriceren van bepaalde onderdelen.

+1

Maar ik weet ook wel dat het erg lekker kan zijn om gewoon even lekker te plakken en te schilderen, zie mijn CuttySark en de Victory. Dat zijn echt pakketjes die nu eenmaal niet een echte uitdaging zijn. Maar wel ontspannend.


Droop natuurlijk zal ik je ook hier op de voet blijven volgen he. :P:P
 
Zit echt te wachten tot droop eens aan een RC zeilboot begint:laugh:

Succes met je nieuwe project droop, ga ik natuurlijk weer volgen8)
 
Hai Droop,
Leuk dat je een mijnenveger na wil maken. Ik heb mijn hele diensttijd (32jaar) bij de mijnendienst gewerkt en heb op verschillende mijnenveger gevaren. Bij het model en de foto mis ik iets. 10 jaar voordat de mijnenvergers uit dienst gingen hebben ze op de bak achter het kanon een aanbouw gemaakt. Die aanbouw diende als slaapverblijf voor de onderofficieren. De aanbouw loopt vanaf opbouw onder de brug tot vlak achter het noodluik naar de manschappen verblijf.

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan