Hoofdsponsor

1/35 Bremen krabbenkutter Artisania Latina

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

gernoaze

Guest
Beste,
ik ben bezig met de Bremen krabbenkutter van artisania latina.
De romp is zo goed als klaar. Nu zit ik verveelt met de tweede huid die geplaatst moet worden.
Volgens Artisania moet ik contactlijm gebruiken, wat mij ook het meest logische klinkt.
Mijn modelbouw zaak zegt dat het perfect kan met UHU gewone lijm.
Via deze weg vraag ik jullie advies.
Indien ik contactlijm gebruik, Welke contactlijm gebruik ik het best
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een tweede huis?
Graag wat tips
Hartelijk dank
 
Gewone houtlijm gaat even goed,zelfs beter.

Maar hoe ziet de eerste huidlaag eruit.Is ze al bewerkt/geverfd.

Als je contactlijm gebruikt,krijg je geen kans om te corrigeren.Erop is vast.
 
Allereerst welkom hier. En maak eens wat foto´s van je werkzaamheden, dan kunnen we zien hoe ver je al bent inmiddels. Dat maakt het wat gemakkelijker voor ons om jou te voorzien van de juiste tips.

Nu even voor de lijm. Uhu is een goede lijm. Deze heeft een goede lijmende eigenschap. Daar heeft jou modelbouwwinkel gelijk in. Maar, er is een maar. Deze lijm wordt hard. Echt hard. Nu is het met hout zo dat het werkt. En daar is houtlijm speciaal op toegerust. Die is een beetje taai om maar zo te schrijven. Daardoor krijg je niet zo snel scheuren in het hout. Verder moet ik er ook nog bij zeggen dat als je houtlijm gaat gebruiken je wel moet letten op het watervastigheid. Dus gaat je model varen moet je wel een watervaste D5 variant nemen. Deze lost niet op in het water. Bouw je uitsltuitend statisch. Dan kun je ook de sneldrogende variant nemen. Deze is bij juist gebruik binnen 5 min vast en droog. Let wel dat werkt erg fijn door. :P

Ik hoop jou een beetje op weg geholpen te hebben. En wacht nu met smart op jou eerste plaatjes. ^^
 
hartelijk dank voor jullie hulp.
Ik zal morgen wat foto's maken en dan posten
 
dag,gernoaze
van waar bent u afkomstig?
uw nikname doet oostende vermoeden maar het kan natuurlyk gans de kust zyn.
groetjes,ronny
 
fotootjes heb ik geplaatst in het album Bremen krabbenkutter
 
Ehhh, gaat het hier wel om een bouw verslag?

Dat zou wel heel leuk zijn, en dat je dan ook hier jou foto's neer zet.

Dan kunnen we allemaal wat makkelijker mee genieten met jou werk. :P
 
Ehhh, gaat het hier wel om een bouw verslag?

Dat zou wel heel leuk zijn, en dat je dan ook hier jou foto's neer zet.

Dan kunnen we allemaal wat makkelijker mee genieten met jou werk. :P

ik maak hier zo vlug mogelijk werk van
 
1_DSC03959__Small_.JPG


Hier ziet u een eerste foto van, het reeds in verdere stadium.
Ben een aantal foto's zoek hopelijk kan ik deze nog posten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat begint er al aardig strak uit te zien.

Ga je schilderen of lakken zodat je het hout nog kan blijven zien? Dat is toch wel iets waar ik dan weer benieuwd naar ben.
 
1_DSC04914__Small_.JPG

na wat geklungel ben ik er toch ingeslaagd een aantal foto's te posten.
Hierbij ook een kort bouwverslag. Zal mij in de toekomst een klein dagboekje op na houden wat gemakkelijker zal zijn om op dit forum tot een kompleet bouwverslag te komen.
  1. Aankoop
    12 augustus 2008
  2. kostprijs
    70 euro
  3. start van de werken
    18 augustus 2008
  4. het verloop
    Na uitpakken van de bouwdoos veel zweet en vele malen geblader door de boek en controle van alle onderdelen en de bijbehorende plannen.
    Ik kan hier wel vermelden dat het stappenplan in een mooi hanboek met de diverse foto's een aanrader is voor beginners zoals ik.
    Het opzetten van spanten op de kiel samen met het dek viel zeer goed mee;
    Het beplanken met de eerste huid is ondanks een paar kleine foutjes en wat extra schuurwerk goed verlopen.
    Het dek beplanken was een uitdaging die de moeite loont. tussen iedere deklat zit een koordje gekleeft wat een realistischer uitzicht heeft, dit was dan ook een reuze klus.
    De tweede huid op de romp heb ik na overleg hier op het forum met UHUhard er op geplaatst. met een mooi resultaat.
    Nu zijn de kabines en de mastjes geplaatst en rest mij nog enkel alles op te tuigen. Mijn bootje is gedoopt met de naam Ranie (naar mijn jongste dochter) met thuis haven oostende omdat deze scheepjes ook in oostende lagen.
    De voltooiing der werken zal ik zeker en vast met de nodige commentaar en de nodige foto's posten.
1_DSC03692__Small_.JPG
1_DSC04862__Small_.JPG

1_DSC04870__Small_.JPG
1_DSC04913__Small_.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor dat hout zo.

Als dit je eerste houten scheepje is. Dan ziet het er wel goed uit.

Natuurlijk kan ik hier en daar nog wel wat aangeven, maar je kunt er dan niet zo veel meer aan doen.

Dat geeft ook niet. Want voor een eerste scheepje, mooi hoor.
 
Mooi scheepje hoor én netjes en verzorgd gemaak ook! Applaus



Droop
 
Ziet er heel mooi uit met die verschillende kleuren hout. ^^

Hebt ge nageltjes gebruikt om de latjes vast te zetten ?

Groeten, Pascal
 
Strak beplankt hoor Applaus

Het roer wel niet vergeten hé :laugh:
 
hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb geen nageltjes gebruikt voor het beplanken enkel gelijmt.
Het roertje ligt klaar om gemonteert te worden.
er komen nog wel wat foto's wanneer de werken afgerond zijn.
 
Gernoaze,

Je kunt ook van je werken natuurlijk de stappen laten zien. Dan kunnen wij jou een beetje volgen, tips en aanwijzingen geven mocht dit nodig zijn. Of je kunt ook vragen stellen. Daarbij hebben we dan weer een mooi stukje op het forum staan waar weer iets leuks te zien is. ;) Het zou jammer zijn als dat zou ontbreken in dit topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan