Hoofdsponsor

1/48 Dauntless SBD-3 (Hasegawa)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sabre

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
339
Tussen het bouwen van de Mitchell B-25 op het forum en ter afwisseling heb ik deze Dauntless SBD-3 aangepakt . Een leuke en aardige kit van Hasegawa.
Sabre
1_Modelbouw_011.jpg 2_Modelbouw_009.jpg 2_Modelbouw_012.jpg 1_2222.jpg 2_Modelbouw_010.jpg 1_111.jpg
 
Netjes hoor.

Maar even een interesse vraagje. De motor ziet er echt schoon uit. Was dat in het echt ook zo. Dit oogt mij een beetje als zijnde zwart en smerig van olie en roet. Misschien wel door onderhoud schoon proberen te houden, maar toch. Heb je daar misschien iets van referentie van?
 
inderdaad Rik , de motor oogt een beetje "te netjes" ; Ik heb deze wel lichtjes vervuild , stofferig gemaakt , maar het is op de fotos nauwelijks te zien , het grootste deel zit dan nog verborgen in het motorcompartiment. Oliesporen (lekken) zijn niet toegelaten wegens brandgevaar en zijn nefast op het dek van vliegdekschepen , zeker in die tijd toen de landingdekken van de carriérs nog grotendeels uit hout bestonden ; De grootste vervuiling moet je zoeken bij de in-en zeker de uitlaten , langswaar wel al eens wat olie mee naar buiten kwam met de uitlaatgassen . De Wricht motor van de dauntless draaide op een zeer rijk mengsel , waardoor het uitlaatgas rijk was aan loodpigmenten waardoor de vervuiling op de romp een lichtere (vergrijsde) tint kreeg ; Dat heb ik hier proberen te bereiken met een film van olieverven . Veroudering en vervuiling kan men ook moeilijk veralgemenen en hangt af van het type vliegtuig , het gebruik ervan , maar bovenal van wat de bouwer wenst te bereiken . Zelf ben ik , of probeer ik , daar heel voorzichtig mee te zijn , want men gaat , net zoals met het "chippen" al gouw een stap te ver.
mvg , Sabre
 
Heel netjes gedaan Sabre. Ik weet niet als je deze met de AB hebt gedaan of met de borstel, maar een zeer mooi resultaat. Welke schaal is deze trouwens ?
 
Bedankt Jade , ik ben zelf ook best tevreden met dit resultaat ; het model is geairbrusht , ik heb wel wat moeten experimenteren om tot een aanvaardbaar blauw te komen . Niet gemakkelijk voor de marinevliegtuigen uit die periode daar in de pacifiek . Ik heb wel een vijftal verschillend soort blauw tegengekomen bij mijn opzoekwerk. Het model is op schaal 1/48 , waar ik mij aan hou kwestie van de virtinekast. Ik heb wel één foutje gemaakt (vergetelheid) ; de lopen van het machinegeweer ben ik vergeten in gun-metal te schilderen . Ik zag ze schitteren op de fotos in hun alu-staal kleur.
grz , sabre
 
Hey,

Inderdaad, het is een prachtige machine geworden.
 
Sabre,

wat je de volgende keer zou kunnen doen voor deze kleur is het volgende. Je begint met je paneellijnen te spuiten met je basiskleur 'ui het potteke'. Daanran kleur je je verschillende vlakken in met een klein beetje wit bij (zo'n 10%). Laten drogen

Daarna neem je 20% wit laten drogen

Dit herhaal je tot je ongeveer een kleur bekomt die je wil bekomen (ik durf tot 60% wit gaan). Het resultaat is een zeer verweerd toestel dat heel mooi oogt :)
 
Dat ga ik de volgende keer dan eens toepassen Jade . Normaal spuit ik de paneellijnen eerst in zwart of donkergrijs , afhankelijk van de basiskleur . Hier bij de Dauntless begonnen de moeilijkheden al bij de basiskleur . Er zijn zoveel tinten blauw , en ook het aangegeven nummer en merk van de kleur in de bouwbeschrijving strookte niet met wat ik zag in boeken en op het net. Nog een vraagje , met het toevoegen van de witte kleur aan de basiskleur ben ik akkoord om te zoeken naar juiste tinten , maar geeft dit werkelijk ook een verweerd resultaat ?
mvg , Sabre
 
Sabre,

kijk anders eens naar dit voorbeeldje :D Dit is een van mijn Destroids die ik met deze manier heb gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan