Hoofdsponsor

1/25 oseberg

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

ruben

Guest
mijn oseberg schip in aanbouw
schaal: 1:25
fabrikant: billing boats

1_oseberg_013.jpg
op deze foto zijn duidelijk de naden te zien die ontstaan tussen de 2 huidplanken die over elkaar moeten worden geplaats om de volledige lengte (86cm) te overbruggen

1_oseberg_014.jpg
op deze foto zie je hoe de voorgevormde planken op hun plaats worden gehouden met de duimspijkers en de wasknijpers dienen om de planken op elkaar te kleven aangezien bij dit schip de planken over elkaar moet worden geplaatst
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig, nou ja, u weet inmiddels al wel hoe ik hier overdenk. :D Het schip der schepen.
 
Dit is toch het viking ship he, of heb ik het mis?
Ik dacht het gezien te hebben, in antwerpen in die mooie modelbouw winkel.
 
Ja jongens, we zijn hier goed op weg met het forum...
Weerom een nieuw houten scheepje, bootje (ik weet het niet meer Rik cute).
Ruben, ga ervoor!
 
het beplanken op zich is niet zo moeilijk daar de huidplanken al voorgevormd zaten in de doos alleen wat schuurwerk om de planken bij het overlappen zo plat mogelijk te houden
 
1_oseberg_008.jpg1_oseberg_008.jpghier zie je hoe ik de roeispanen heb moeten bijwerken (30x)

1_oseberg_009.jpg

1_oseberg_010.jpg

de handvaten van de roeispanen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het beplanken op zich is niet zo moeilijk daar de huidplanken al voorgevormd zaten in de doos alleen wat schuurwerk om de planken bij het overlappen zo plat mogelijk te houden

Dus die huidplanken die zaten zo in de doos.
Op de boeg zijn die planken toch zeer smal? Ik heb altijd gelezen als je verjongt dat je niet meer da de helft van de plank mag afdoen of afschuren??Maar als ze zo in de doos zitten kun jij er weinig aan doen.
 
Dus die huidplanken die zaten zo in de doos.
Op de boeg zijn die planken toch zeer smal? Ik heb altijd gelezen als je verjongt dat je niet meer da de helft van de plank mag afdoen of afschuren??Maar als ze zo in de doos zitten kun jij er weinig aan doen.
__________________
Dit is een echte uitzondering op dat vlak. Het zit in de kit zo. Er zitten 11 huidgangen in als het goed is. Maar de echte heeft er meer dan 30 Zo'n kit geeft wel een hele goede impressie van het schip. Maar is historisch niet verantwoord. Dat kan men alleen al in doe opbouw van de kiel en spanten zien. De orginele is gebouwd vanaf de kiel zonder spanten. Wanneer er een huidlaag niet meer op de spant kon werd er een nieuw spant aangebracht. Deze werd dan op de bestaande spant vastgemaakt. En zo werd het schip van onder naar boven afgebouwd. Wel weten we dat het schip een andere bijzonderheid had. De huidplanken hebben inkepingen. En in die inkepingen werden wiggen geslagen. Zo kon men de huidplanken aan de boek verbeteren. Hierdoor werd de constructie buigzamer en sterker. :D
 
ja de huidplanken zaten er zo in heb niet moeten verjongen wel afschuinen afvijlen waar de huidgangen in het midden over elkaar komen
de beplanking bij dit schip gebeurt wel over elkaar dus de onderste plank ligt iets onder de volgende enz
 
ziet er zeer goed uit Ruben ;)

voorgevormde planken, dat is toch heel ongewoon. stel dat jouw schip ( en deze ker is dat niet zo ) er onverwachts anders gaat uitkomen dat wat de bedoeling is? dan zijn die planken toch verkeerd?

romp ziet er geweldig uit by the way. ik hou van dit scheepje. geweldige lijnen heeft ze.

maar nog een vraagje: die versterkingen om de mast op zijn plaats te houden waar je eht over hebt, zijn dat de zogenaamde bokken?

Siemen
 
Dat is de voet steun, hier wordt de mast ingestoken. Er komt aan het dek een gat. Daarin kan de mast gestoken worden. Die word dan met een wig vast gezet. Die wig was er heel snel uit te trekken. Hierdoor kon wanneer het nodig was de mast ineens neergehaald worden. :D Echter dit is nog niet beproeft. Er zijn op dit moment testen aan de gang hierover. Alleen is er nog geen uitslag over bekent. wacko
 
boven het gat komt die wig nog en dan komt nog het gedeelte dat nog in de klemmen zat
 
boven het gat komt die wig nog en dan komt nog het gedeelte dat nog in de klemmen zat

Bij het orgineel zat een touw bevestigd. Het touw, daar zat weer een lus omheen. Maar dan kwam de vraag. Waar is die lus voor?? Vandaar die theorie. Men is nu bezig met dit te recontrueren.
 
zeil

heb eens een test gedaan voor het zeil

1_Afbeelding_046.jpg

1_Afbeelding_047.jpg

het is nog niet helemaal zoals het moet zijn maar is dan ook een test graag jullie bedenkingen

zou ik het eigenlijke zeil ook zo bekleden met de wol of toch beter verven
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ehhh, nee dan is dit niet echt de bedoeling. Ik zou het niet zo historisch verantwoord doen. Maar een wat grofer gemaasd wit linnen nemen. Dan hier met verf de kleuren op schilderen. Dit is heel goed mogelijk. We hebben het wel over een schaal. Dan is dit echt te moeilijk om van wol te maken. Maar het iniatief is goed hoor. Alleen te grof. Dan is het zeil ook nog altijd geweven volgen een bepaalde dubbelweertechniek. Deze is best lastig. En de draden waarmee werd geweefd, werd gesponnnen op een spintol. Dan kunnen de spinsters heel dun mee spinnen. Echt draden van een halve mm en dan nog getwijnt ook. Wel links om. Anders gaat het mis, de goden trappen er niet in. :D
 
fijner kon nog wel hoor wqs eigenlijk enkel om idee te geven kan de draaden volledig uit elkaar halen dan is het heel fijn maar kan natuurlijk wel niet weven he dat gaat niet dat weet ik ook wel
 
ondertussen ben ik begonnen met het beplanken van het dek

1_Afbeelding_048.jpg

1_Afbeelding_049.jpg

1_Afbeelding_050.jpg

ook de houtjes waar later de koorden om de mast op zen plaats te houden zijn aangebracht

1_Afbeelding_051.jpg
1_Afbeelding_051.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is dit het valse dek, dus komt daar nog een fineerdek overheen. Of is dit het dek dat je blijft zien. Want dan moet er toch iets veranderd worden. Dus wacht even met doorleggen en geef mij eerst even deze info. Dit omdat er dan historisch iets echt niet klopt. En dat is iets dat heel gemakkelijk op te lossen is. ;)Maar later meer.
 
dit is het dek dat je blijft zien er komen wel nog dwars fineerstrips aan de spanten die dan over het dek heen lopen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan