Hoofdsponsor

1/25 oseberg

Status
Niet open voor verdere reacties.
even een update van de stand van zaken aan de oseberg
het roer is in plaats gebracht de relings waartussen de schilden moeten komen en de oren waar de roeispanen in moeten zijn in hun plaats gebracht

1_11062008_001.jpg

1_11062008_002.jpg

1_11062008_003.jpg

1_11062008_004.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik bewonder je nog altijd, dus gaat zo voort :D

het spijtige is dat er wel roeispanen bij zijn, maar geen boxen waar die vikingen opzaten, denk ik :D
 
Ook hier toch een klein woordje neerzetten. Ik zie dat je zo al gestaagd verder werkt. En het ziet er dan ook goed uit. Toch moet ik zeggen. Dat die oogjes van metaal hier niet echt thuis horen. Er werd wel metaal gebruikt maar dit is door de smit bewerkt en werd altijd zwart gelaten. Dit was nooit blank. Er werd wel een vetachtige substantie op gesmeerd. Dit om de roest tegen te gaan. Net zoals bij de klinknagels enzo. Het hout werd onderling veel geklonken.
 
Ziet er zeer goed uit ruben
Ga je het dek nog schrapen of blijft het zo??
 
het blijft zo denk ik aangezien in vikingschepen de planken van het dek los lagen zullen ze denk ik ook wel niet allemaal mooi gelijk geweest zijn
 
de bovenkant van het dek zou ik ook niet schrapen,misschien de hoek tussen de bovenkant en zijkant schrapen zodat de rechte zaagsnede weg is.

In ieder geval mooi bootje gebouwd.

ps, hoe staat het nu met het zeil.
 
mooi gedaan
dat is nog iets tever voor mij
echt waar goed
denk het de jaren ervaaring zijn die het doen
groeten yoni
 
ziezo nog even verder gedaan
het zeil is geschilderd en aan de achterkant wat omzoomd (of hoe moet ik het zeggen) dit is gewoon met lijm vastgeplakt aan de voorkant zal ik het stikwerk evt nog met potlood aanbrengen

1_26062008_001.jpg

1_26062008_002.jpg

ook aan de schilden heb ik wat gewerkt. de schilden die in de kit aanwezig waren zijn van plastic en nu heb ik met wat overgebleven hout deze schilden van hout gemaakt. hiervoor werden 3 latjes hout naast elkaar gelijmd waarna het schild eruit werd gesneden. ze moeten wel nog wat verdonkerd worden en nog wat meer lijnen graveren die dan de latjes simuleren

1_26062008_003.jpg

ook heb ik al eens de niet bijgeleverde zeilsteunen uitgewerkt hiervoor zaag ik nu de stukken uit hout die dan nog zullen worden bijgewerkt

1_26062008_004.jpg

als laatste ben ik ondertussen al aan de tuigage begonnen

1_26062008_005.jpg

1_26062008_006.jpg

1_26062008_007.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou nou je gaat lekker. Weet je al of je het visnet onder het zeil gaat aanbrengen. Let wel ik schrijf even vis net omdat we nog steeds niet weten waar dit nu voor diend. cute Het lijkt wel eens op tuigage maar of het zeil hiermee bediend werd is de vraag.

Ik heb gezien dat je de ringen netjes zwart gemaakt hebt. Heel goed. In het echt is dit anders maar dat wist je wel he.
 
ja wist ik wel maar ja zoals veel dingen in modlbouw moet je je soms wat behelpen en beetje inproviseren nietwaar

in verband met dat visnet weet ik niet goed meer wat je bedoeld
kan het me niet direct meer voor de geest halen
 
Even een copie van het andere forum. Door mij geschreven.

Allereerst de zeilen van een Vikingschip waren dus niet zo gemaakt. Dit is alleen bij de moderne replica's zo. Het orgineel. O.a. gevonden in Hunn heeft geweven zeilen van Wol. Deze wol is met een spintol als enkeldraad gesponnen. Dan niet getwijnd. dit is echt hele dunne wol. Dan word daar een vierkant van geweefd. Het vierkan is niet groot. Ong. 50 X 50 cm. Deze werden in een grote hoeveelheid aan elkaar ganaaid met een spiciale breitechniek. Dit heet naaldbinding, hier word ook hun kleding mee gemaakt. Denk aan de sokken, maar ook aan het tuniek. Het voordeel van het vervaardigen van de zeilen is niet helemaal bekend. Maar er word gedacht aan het fenomeen, dat het gemakkelijk hersteld of vervangen kon worden.

Bron. Studi of shiparcheology stockholm. = Tijdschrift.

Ik dacht dat men hier deze wetenschap ook wel leuk vind. cute
 
volgens mij heeft hij teveel naar de avonturen gekeken van dat slim klein vikingtje op de duitse zender.
deze boten haden ook zo'n zeilen.:\

persoonlijk zou ik dit zeil niet gebruiken ,doet een beetje afbreuk aan dit mooie schip.Maakt het meer speelgoedachtig met die felle kleur ipv authentiek.

probeer is een linnen lap stof ,oud gemaakt volgens een tip van rik in het topic werkboot van 1920 , met verticale banen in genaaid (misschien ook horizontale) en vergelijk is wat het mooiste is/authentiekste uitstraling geeft.
 
Jongens wacht even, ho en huuu.

Ik zal even een aantal prentjes zoeken, dit had ik al beloofd. En dan opnieuw een en ander uitleggen. Een drakeschip is niet zo maar een schip. :D
 
Ik wist dat ik ergens een afbeelding moest hebben. Ik zoek nog even naar anderen, maar dit geeft even een indruk aan het visnet waar ik het over had. Nu is het niet zo dat we weten waar het voor dient, maar op alle orginele afbeeldingen ziet dit er zo uit. En het is nog niet terug gevonden zoals deze afbeelding. Dit is uit een rune steen van slavics,

1_longboat.gif
Hier een afbeelding van het visnet. Onder het zeil zie je een soort van touwwerk hangen. Gedacht word aan het besturen van het zeil. Let wel de zeilen werden vroeger vele malen groter gemaakt dan op jou schip aanwezig is. Dit is een historisch feit. Alleen wij weten nog niet hoe ze daarmee om gingen. En hoe dat ze daarmee zeilden. Hierdoor een tweede aannamen over het visnet. Deze is bedoeld voor het reven. Alleen nu gooien we roet in dat eten doordat er wel degelijk reeflijnen zijn aangetroffen bij zeilresten.

1_vikbat.jpg
Het 1 op 1 model dat je aan het bouwen bent. Hier wil ik alleen maar even aangeven dat je het zeil niet te moet maken. Deze is niet voorzien van een versiering. Wij nemen aan dat er een vlak verdeling is geweest tussen rood. groen en geel. Dit zijn overigens geen felle kleuren maar meer verwassen. Denk bij rood aan krablak, geel werd gemaakt van uienschillen, en dus een soort oker, groen, meestal uit iets van nieuwe Hob met larixwortel.

Ik hoop dat je nu een iets beter beeld hebt van het maken van een zeil. En echt ik ben het met newbie eens. Ik zou hier het zeil niet op plaatsen. Of zelfs gereefd. Maar dat ivm historisch oogpunt. We weten veel niet echt helemaal zeker. wacko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat ik met het zeil ga doen hou ik nog even onder beraad
ondertussen wel nog even verder gedaan met tuigage

1_27062008_001.jpg

1_27062008_002.jpg

1_27062008_003.jpg


uiteraard moeten de uiteinden wel nog wat worden afgewerkt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit vind ik toch ook zeer mooi gedaan hoor, en zeker voor zo'n moeilijk schip.
Men complimenten :D
 
Zo je gaat hard. Mijn complimenten voor het aanleggen van het touwwerk. Wel een tip. Koop eens iets van spanlak. Dan kun je daar de garens mee insmeren. Dan blijven ze mooi strak en gaan de vezeld plat liggen. Dan krijg je ook nog het stof er later uit.

Houtlijm is ook een goede oplossing. Al zul je die moeten verdunnen met water.
 
houtlijm verdunt met water heb ik al gebruikt om de toppen wat te lijmen zodanig dat die bleven zitten zal er de rest ook eens mee insmeren dan.

heb ondertussen beslist om het schip verder af te werken zonder zeil ik ga dan de ra op de zeilsteunen aanbrengen die ik aan het maken ben
indien andere suggesties laat het maar eens weten

dus de schilden moet ik nu nog afwerken en de zeilsteunen en dan ook nog de versieringen met slangekop voor voorsteven en de slangestaart op achtersteven dus nog even doorbijten
 
hoi,de mannen
ik heb wel eens gelezen als je de touwen over een kaars trekt de vezels dan ook op hun plaats blyven.
is dit korekt.
heb het zelf nog niet gedaan.
groetjes,ronny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan