Hoofdsponsor

1/25 oseberg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat met die kaars werkt alleen bij kunstof garen. En niet bij natuurvezels. Maar een waarschuwing is hier wel op zijn plaats. Daarvoor moet je echt even ervaring gaan opdoen. Dus eerst los proberen. En nooit gelijk op het model. De touwen worden er niet mooier door.
 
bedankt rik,dat wist ik dus niet,zo zie je maar nooit te out om te leren.
groetjes,ronny
 
hier een reeds afgewerkt schild beetje prutswerk maar kom hopelijk bevalt het

1_07072008_001.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net even jou schild bekeken, hier heb ik toch even een opmerking over.

Een Vikingschild is altijd opgebouwd uit verschillende lagen. Als eerste hout. De planken heb je goed in de richting liggen. Maar dan komt er een wat wij nu noemen een kanvas laag overheen. Dan komt daar een leren runderlap overheen. Daartussen zit dan een wollenlaag, om de klappen op te vangen. Dit was zonder uitzondering. Dan hield een metalen ring alles bij elkaar. Vaak werd dit ook nog versierd door de Viking zelf. Met symbolen, of strijdleuzen enzo. Maar kan ook gewoon een kleurpatroon zijn. Ze waren dol op kleuren. En zo fel mogelijk. Die waren moeilijk te maken in die tijd. En ook als je ze al had heel duur.

Even een plaatje van een replica die kaal is.
1_untitled.jpg
Dit is een replica, die erg dicht bij het orgineel komt. Het kruis zat er in de latertijd in. Daarvoor was dit niet zo.

Die puntjes die je hebt aangebracht is een fantasie. En hoort daar niet in thuis. Dit is een veel gemaakte fout.

Sorry, ik ben zoals je weet een Viking fanaat. Dus ik wil je het ook nog eens makkelijker maken. En neem al dat werk weg, maak het schild glad, schilder er een metalen laag omheen, en werk de binnenkant met een dop af. Dan het schild schilderen in verschillende kleuren. Dat komt dan echt veel beter bij het orgineel, en is meer natuurgetrouw.

Verder niets meer dan lof voor jou getoonde werk. cute Ik wil je niet in de grond boren, maar slechts op de goede weg helpen als het om een natuurgetrouw model aankomt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zal er eens een uitwerken zoals jij voorsteld dus glad en met een metaallaag overschilderen om te beginnen en ook een dop erop
 
eens een schild in metallic geschilderd

1_08072008_002.jpg

en de steunen waar het zeil op moet komen of althans de ra

1_08072008_001.jpg

1_08072008_003.jpg


hiervan is er ook nog een derde maar nog niet opgeschuurd deze komt dan in het midden tegen de mast aan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu alleen het schild nog voorzien van een vuistknop en de kleur, dan komt het helmaal goed. Die ra steun. heeft meestal een versiering, in de vorm van de hondenkop onzo. Probeer dat eens met een vijltje of een dremel er in aan te brengen. Gaat lukken, gewoon alleen de contouren. De rest zou je met een soldeerbouw er in kunnen branden. Dit geeft dan een deukje waar het hout zwart word door de hitte.

Dit is niet zo moeilijk maar geeft ineens heel veel meer.
 
Als je iets van een priem hebt, die je boven het gasfornhuis kunt houden word dit ook heet. En krijg je het zelfde effect. Dan zul je allen wat vaker moeten verwarmen. cute Zo ben ik ook begonnen. En bij de koopjes afdeling vind je vaak al een boutje voor een paar euri. En in de modelbouw is dat nooit verloren geld. Koop niet een te hoog wattage. Maar een gemiddelde. 25 watt ofzo. Is voor dit soort doeleinden en voor klein electro al genoeg. Je kunt zelfs met geduld al veel messingdelen solderen. Dit voor details enzo.

Ik heb er een die koste toen in de oude gulden. Iets van 3,50, is omgerekend 1,50 eurie. Dat kan nu niet meer maar ik denk aan zo'n 5 euri moet zeker lukken. cute
 
tja heb nu nog nergens foto gevonden van zo een versiering op die ra steun
 
enkele afgewerkte schilden en de ra is aan de mast bevestigd met de nodige tuigage

1_17072008_001.jpg

1_17072008_002.jpg

1_17072008_003.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk, Ruben.
Wat ik me altijd afvraag: Hoe doen jullie dat om die touwtjes zo strak te krijgen? Meestal, als ik iets gelijkaardigs probeer, dan gaat na het maken van de knoop, de strakte uit het draadje weg.
Het zal wel weer een of ander trucje zijn dat ik nog niet ken zeker?
 
Dat zijn mooie schilden geworden. Ga vooral zo door.

Exserco. Het is niet zo moeilijk hoor. Wij maken een enkel knoopje. Dan zetten we die vast met een druppeltje houtlijm. En dan als het goed is. Kunnen we doordat de blokken er ook nog zijn nog altijd het een en ander verstellen. Dit om de spanning goed te houden. Touw rekt ook nog. Dus gaat dit na een maand of twee weer wat hangen. En kan dit verholpen worden door even aan de blokken te werken.
 
Inderdaad , zeer mooie schilden vergeleken met de eerste schilden.
 
tijdje geleden maar hier de fotos van hoe hij er nu bij staat

1_0808_001.jpg

1_0808_002.jpg

1_0808_003.jpg

1_0808_004.jpg

1_0808_005.jpg

1_0808_006.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel netjes. Ben helemaal weg van die schilden. Hier heb je echt goed gedaan.

Waarom heb je de pedals opgestapeld? Die horen onder de planken als ze niet gebruikt worden.

En ook daar moeten nog een kleurencode op he. Bij de boeg waren ze langen dan in het midden en aan de spiegel waren ze ook weer langer. Die om dan de uitsteek gelijk te hebben, waardoor je makkelijker kan roeien met zijn allen.

Verder ziet het er als totaal plaatje goed uit.
 
Mooi. Dit lijkt me een moeilijke beplanking die je zeer goed hebt gedaan.

Het is er eentje die ik ook ooit wil bouwen.
 
Dit ziet er zeer mooi uit moet ik zeggen.
En zoals zoveel zich afvragen onder andere ikzelf, de beplanking van zo'n schip zal zeker niet makkelijk zijn, en dan zo'n resultaat te hebben, hoedje af hoor.
 
mja aangezien ik niet moest verjongen en de huidplanken voorgesneden meegeleverd waren viel dat best mee de moeilijkheid zat hem er een beetje in dat elke huidgang uit 2 planken bestond die dan in het midden elkaar moesten overlappen
 
een vraagje :die kleuren op de schilden,was dat vroeger echt zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan