Hoofdsponsor

1/25 oseberg

Status
Niet open voor verdere reacties.
tja zo staat het in bouwbeschrijving ik weet ook wel dat de planken los lagen tussen de spanten om eronder materiaal op te bergen en zo heb men huiswerk gemaakt
 
valt me nog iets in ik was van plan om met men dremel daar waar die fineerlatjes moeten komen wat uit te frezen zodat die latjes als het ware dus tussen die planken zouden liggen
 
Dus als je nu idd met de dremel of iets daar nu de lijnen gaat uitfresen heb je geen draagvlak meer voor het dek. Ik zou dit niet te veel doen. Dus maar voor de helft van de dikte van het latje. Dan ook de spant iets afvijlen zodat deze ong gelijk komt te liggen. Dus alleen over het dek heen. En idd. Het gehele proviant ging mee, maar er werd daar wanneer de deklatten werden verstapeld ook geslapen door een derde van de bemaning. Zo was er toen al een volcontenu rooster. Dus een verschuiving van het personeel aan boord. Voor de mast aan de boegzijde werd ook gekookt. Daar zitten de dekplanken vast.
 
alle ze werkten toen al zoals ik nu ;)en ja is de bedoeling dat ik maar de helft of zelfs nog iets minder uitfrees en hopelijk lukt dat een beetje maar wie niet probeert zal het niet weten al ga ik wel eerst even testen op apart stukje natuurlijk
 
dek

ondertussen heb ik het dek al wat verder afgewerkt
1_oseberg_017.jpg

1_oseberg_019.jpg

kheb ook deel van het dek moeten uitbreken omdat ik gezien had dat de versteveging voor de mast omgekeerd zat die heb ik er dus weer moeten uithalen en versteken wat ondertussen ook al gedaan is zoals je op de foto kan zien (of niet zien; dan heb ik het goed gedaan ;))
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat begint er toch al aardig strak uit te zien. Weet je al of je gaat beitsen of lakken. Met beitsen kun je het schip donkerder maken. En lakken blijft het schip zo. :D
 
heb de internetsite ook al gevonden en andere ook overigens ook over de andere vikingschepen. ik twijfel dan ook of ik de steunen voor het zeil ook zou plaatsen die op de andere schepen aanwezig zijn maar op de oseberg niet of toch niet zoals hij in het museum staat. ik heb het schip langs de buitenkant al donkerder gemaakt met koffie oplossing is redlijk gelukt alleen de foto was te groot moet dus nog nieuwe nemen maar komt eraan
 
De zeilsteunen zou ik wel plaatsen. Je maakt een vikingschip en niet het osebergschip. Je zult dan wel gezien hebben dat er toch wel heeeeel veel verschillen zijn. Jou schip is door de leverancier nagebouwd naar de tekeningen van de vikingschepen die varen en gevaren hebben. Dat is een heel verschil met het grafschip. Het graf schip is niet bedoeld voor varen naar alle waarschijnlijkheid. Daarom zijn er dit soort zaken niet aanwezig. Maar wel bij alle andere schepen. Maar ook de vorm van de romp is niet geheel het zelfde. Dat kun je aan de spanten al zien. Maar ook aan het aantal huidlagen die ze heeft. Maar ook aan de hoogte van de boeg en spiegel. Behalve de hoogte is ook de afwerking een groot detail. De draken die de vikingen hadden waren wel reikelijk versiert maar niet zoals het Oseberg schip. Hier staat een heel verhaal op. En heeft ook niet voldoende gaten voor de schilden. Wel voor de riemen door te steken.

Ik hoop dat ik jou zo weer een beetje uitleg te hebben gegeven.
 
nog even wat fotos van de verstevegingen voor het roer de steun voor het schip en de steunen waar de roeispanen in komen te liggen alsook het verdonkeren van het schip
1_01062008_010.jpg

1_01062008_011.jpg


1_01062008_018.jpg

1_01062008_019.jpg

1_01062008_021.jpg

1_01062008_022.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:D
Ik wordt nog eens jaloers.

Vooral zo doorgaan. Je hebt een mooi doorzettingsvermogen.
 
gaat meer tijd over dan ik had gehoopt maar andere zaken moeten nu eenmaal ook gebeuren maar hoop dat hij er goed uitziet heb wel zelf enkele foutjes natuurlijk maar ja als je bezig bent zie je ze soms beter
 
Prachtig Ruben, ik blijf jaloers op het geduld en de zin voor details van jullie houtbouwers!

Groetjes

Carl
 
ruben,
petje af voor je werk,fouwtjes?
eerst een vikingschip is zeker niet gemakelyk om te bouwen.
ik zou er het veel eens willen zien doen.
zoals onze vrienden het hier zeggen .
volhouden je bent zeker goe bezig;)
groetjes,ronny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan