Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
oseberg
Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 82

Discussie: oseberg

ruben
    Gast

Standaard oseberg

mijn oseberg schip in aanbouw
    schaal: 1:25
    fabrikant: billing boats

op deze foto zijn duidelijk de naden te zien die ontstaan tussen de 2 huidplanken die over elkaar moeten worden geplaats om de volledige lengte (86cm) te overbruggen

op deze foto zie je hoe de voorgevormde planken op hun plaats worden gehouden met de duimspijkers en de wasknijpers dienen om de planken op elkaar te kleven aangezien bij dit schip de planken over elkaar moet worden geplaatst
    Laatst gewijzigd door pantani; 16-08-10 om 18:56

Standaard

Geweldig, nou ja, u weet inmiddels al wel hoe ik hier overdenk. Het schip der schepen.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Dit is toch het viking ship he, of heb ik het mis?
    Ik dacht het gezien te hebben, in antwerpen in die mooie modelbouw winkel.

Banned

Standaard

Ja jongens, we zijn hier goed op weg met het forum...
    Weerom een nieuw houten scheepje, bootje (ik weet het niet meer Rik ).
    Ruben, ga ervoor!

ruben
    Gast

Standaard

het beplanken op zich is niet zo moeilijk daar de huidplanken al voorgevormd zaten in de doos alleen wat schuurwerk om de planken bij het overlappen zo plat mogelijk te houden

ruben
    Gast

Standaard

hier zie je hoe ik de roeispanen heb moeten bijwerken (30x)

de handvaten van de roeispanen
    Laatst gewijzigd door pantani; 16-08-10 om 18:59

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruben Bekijk bericht
    het beplanken op zich is niet zo moeilijk daar de huidplanken al voorgevormd zaten in de doos alleen wat schuurwerk om de planken bij het overlappen zo plat mogelijk te houden
    Dus die huidplanken die zaten zo in de doos.
    Op de boeg zijn die planken toch zeer smal? Ik heb altijd gelezen als je verjongt dat je niet meer da de helft van de plank mag afdoen of afschuren??Maar als ze zo in de doos zitten kun jij er weinig aan doen.

Standaard

Dus die huidplanken die zaten zo in de doos.
    Op de boeg zijn die planken toch zeer smal? Ik heb altijd gelezen als je verjongt dat je niet meer da de helft van de plank mag afdoen of afschuren??Maar als ze zo in de doos zitten kun jij er weinig aan doen.
    Dit is een echte uitzondering op dat vlak. Het zit in de kit zo. Er zitten 11 huidgangen in als het goed is. Maar de echte heeft er meer dan 30 Zo'n kit geeft wel een hele goede impressie van het schip. Maar is historisch niet verantwoord. Dat kan men alleen al in doe opbouw van de kiel en spanten zien. De orginele is gebouwd vanaf de kiel zonder spanten. Wanneer er een huidlaag niet meer op de spant kon werd er een nieuw spant aangebracht. Deze werd dan op de bestaande spant vastgemaakt. En zo werd het schip van onder naar boven afgebouwd. Wel weten we dat het schip een andere bijzonderheid had. De huidplanken hebben inkepingen. En in die inkepingen werden wiggen geslagen. Zo kon men de huidplanken aan de boek verbeteren. Hierdoor werd de constructie buigzamer en sterker.

ruben
    Gast

Standaard

ja de huidplanken zaten er zo in heb niet moeten verjongen wel afschuinen afvijlen waar de huidgangen in het midden over elkaar komen
    de beplanking bij dit schip gebeurt wel over elkaar dus de onderste plank ligt iets onder de volgende enz

ruben
    Gast

Standaard

Laatst gewijzigd door pantani; 16-08-10 om 19:02

siemenraets
    Gast

Standaard

ziet er zeer goed uit Ruben

voorgevormde planken, dat is toch heel ongewoon. stel dat jouw schip ( en deze ker is dat niet zo ) er onverwachts anders gaat uitkomen dat wat de bedoeling is? dan zijn die planken toch verkeerd?

romp ziet er geweldig uit by the way. ik hou van dit scheepje. geweldige lijnen heeft ze.

maar nog een vraagje: die versterkingen om de mast op zijn plaats te houden waar je eht over hebt, zijn dat de zogenaamde bokken?

Siemen

Standaard

Dat is de voet steun, hier wordt de mast ingestoken. Er komt aan het dek een gat. Daarin kan de mast gestoken worden. Die word dan met een wig vast gezet. Die wig was er heel snel uit te trekken. Hierdoor kon wanneer het nodig was de mast ineens neergehaald worden. Echter dit is nog niet beproeft. Er zijn op dit moment testen aan de gang hierover. Alleen is er nog geen uitslag over bekent.

ruben
    Gast

Standaard

boven het gat komt die wig nog en dan komt nog het gedeelte dat nog in de klemmen zat

Standaard

boven het gat komt die wig nog en dan komt nog het gedeelte dat nog in de klemmen zat
    Bij het orgineel zat een touw bevestigd. Het touw, daar zat weer een lus omheen. Maar dan kwam de vraag. Waar is die lus voor?? Vandaar die theorie. Men is nu bezig met dit te recontrueren.

ruben
    Gast

Standaard zeil

heb eens een test gedaan voor het zeil

het is nog niet helemaal zoals het moet zijn maar is dan ook een test graag jullie bedenkingen

zou ik het eigenlijke zeil ook zo bekleden met de wol of toch beter verven
    Laatst gewijzigd door pantani; 16-08-10 om 19:03

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten