Hoofdsponsor

1/72 VW Type 93 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Hallo iedereen.
Hierbij een triple-build of de bouw van 3 modellen in één keer.
De basis is de Military Wheels kit van de VW Type 93 Ambulance.
De eerste kit zal gemaakt worden als ambulance,
de tweede kit zal een voertuig in gebruik door de Reichspost (de Posterijen) voorstellen,
de laatste betreft een conversie, meer bepaald een kopie van de kofferopbouw in combinatie met een VW Kübelwagen.
De 3 voertuigen zijn in feite na-oorlogs doch wel juist na WO2 zijnde eind 1945 en 1946.







Wat nog niet op foto staat is de kit van de VW Kübelwagen welke ik ga gebruiken voor de conversie. Vermits de opbouw geacht wordt 1/72 te zijn diende ik ook een kit te vinden die deze schaal werkelijk was. Ik herinnerde mij een 2de hands kit van de Gotha 223 in stock te hebben en bij nazicht bleek dat de bouw van de Kübel door de vorige eigenaar reeds aangevangen doch nooit beëindigd was. Ideaal dus om te passen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is iets speciaal, leuk dingetje ! GUnit.
 
Deze wil ik ook nog wel eens kopen en bouwen...
Zal je dus aandachtig volgen ;)

Grtz,
Beyond
 
Een kleine update.
Het werk ging redelijk goed vooruit al moet ik toegeven dat ik met één bepaald model reeds al wat gevorderd was.
Na bestudering van foto's uit de tijd toen die dingen nog reden blijkt dat de ambulance een ander soort ventilatie had dan deze in dienst bij de post.
Raar genoeg is deze andere ventilatie wel te zien op de box-art van het model maar is het in feite de postversie die in de kit voorzien is. MW zal zich voor het gemak beholpen hebben met de sprues van het model 825.
De nodige modificaties dienden dus uitgevoerd te worden.



Je kan zien dat ik de nieuwe ventilatie aangebracht heb onder de vorm van koperen strips en dat de oude ventilatie achteraan opgevuld werd met green Putty.

De postversie ging redelijk gemakkelijk in elkaar al diende ik toch de carosserie vooraan te verdunnen. Ik plaatste zo gelijk ook de richtingsaanwijzers bij.



De in de kit bijgeleverde aanhangwagen kon wel enkele verfijningen gebruiken.
Ik verminderde het kofferdeksel in breedte, bracht enkele dunne reepjes plastiek aan juist onder het kofferdeksel alsook enkele scharnieren en een slot vooraan. Tevens verbeterde ik de dissel en bracht ik achterlichten en een elektrische leiding aan.

De Kübelwagen komt uit de Italeri doos van het Gotha 242 zweefvliegtuig.
Eerst een foto van hoe ik het model in de 2de hands doos aantrof.



De achteropbouw werd gekopieerd van deze in de kit en uitgesneden in plastiek kaart. De latten zijn Evergreen strips.



Tot later.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit ziet er al goed uit....,
jammer dat je niet de juiste onderdelen had voor deze versie...
Maar aan de andere kant maken jou updates wel een origineler wagentje ;)

Veel suc6 met de Kübel

Grtz,
Beyond
 
Erwin,

Een leuk en orgineel project, ga ik zeker volgen.

Groeten,
Swa
 
Eventjes updaten.

De achteropbouw werd bijgewerkt bij de drie voertuigen.
De Kübelwagen en de VW bestemd als postwagen krijgen een gesloten opbouw, de VW als ambulance krijgt de deuren open. Dit hield natuurlijk in dat er wat meer detail moest komen aan de binnenzijde.

Aan de voertuigen ondertussen trekhaak geplaatst, richting indicators, interieur en kofferdeksel bij ambulance, kofferopbouw geplaatst, scharnieren, handvat, sluitingen aan open deuren.









Ik heb ook de draagberrie voorzien in de kit vervangen door een meer reëel lijkend item.



Tot later.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb altijd diep respect voor mensen die zich pijnigen in deze kleine schaal :laugh:

Maar dat worden hele leuke modellen en vooral de ambulance uitvoering.

Maar heb je een foto van een echte Kubelwagen met dit soort opbouw want deze heb ik dus nog nooit gezien?

Ron
 
Erwin,
Super, man, :nowink: :laugh:
dit is een zeer mooi project(je) 8)
Heel erg klein hé? ;)

Ik geniet van deze updates, en volg met veel belangstelling.....:ph34r:

Grtz,
Beyond
 
Ik heb altijd diep respect voor mensen die zich pijnigen in deze kleine schaal :laugh:

Maar dat worden hele leuke modellen en vooral de ambulance uitvoering.

Maar heb je een foto van een echte Kubelwagen met dit soort opbouw want deze heb ik dus nog nooit gezien?

Ron

Hoi Ron,

Ja, dat heb ik inderdaad, ik heb deze gevonden in een boek over de VW's tijdens de oorlog. Indien ik geen foto zou hebben zou ik deze ook niet maken vermits ik steeds mijn modellen zo getrouw mogelijk tracht te realiseren (in zoverre mijn ogen en mijn lompheid het toelaten :nowink:)
De Kübel met (ambulance)kofferopbouw bestaat trouwens ook als conversieset op 1/35 bij CMK.
 
O nu weet ik het weer, is dat zo`n boekje van WP? (niet zeker van de naam) want daar heb ik inderdaad ook een Kubel in gezien.

Kan merken dat ik ook geen 20 meer ben :laugh:

Ron
 
O nu weet ik het weer, is dat zo`n boekje van WP? (niet zeker van de naam) want daar heb ik inderdaad ook een Kubel in gezien.

Kan merken dat ik ook geen 20 meer ben :laugh:

Ron

Neen, niet van WP, maar een Dörfler uitgave, "Volkswagen Militärfahrzeuge 1938-1948".

Daar staat ook de foto in van de VW Typ 93 waarop ik mij baseer om mijn model op te maken.
Aan de hand van die foto be ik gestart met het nabouwen van de imperiaal (ofte porte-bagage) van de kever. Die in de kit trekt op niets.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Erwin, :)

Awel, 't is een schone update. :nowink:
Ge zijt weeral goe bezig man, en nu drie in één keer. De collectie kvers zijn aan het groeien he. :nowink: :D
 
De imperiaal ofte porte bagage is afgewerkt. :wacko:



Mooi of niet, hij blijft er (hopelijk) zo op. :dry:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Impressive ! Alleen al zoiets in mekaar zetten is poehaa !!! Ga je er iets in leggen/zetten ?
 
@ GUnit: weet nog niet, zal er van afhangen hoe het er zal uitzien na beschildering. Als het tegenvalt kan ik er nog altijd een kist of zo inzetten en afdekken met canvas.

Vanavond beetje aan de Kübelwagen gewerkt: raam aangepast, trekhaken gemaakt, koplampen uitgeboord en gemonteerd, achterlicht geplaatst, stuur, spatborden aangepast, kofferopbouw gemonteerd, tussenschot geplaatst en voegen opgevuld.



Volgende stap is het aanbrengen van een grondlaag, plaatsen van de zetels, klein beetje detailleren door bijschilderen van het interieur (je zal er toch niets van zien), aanpassen van ramen en canvas dak.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Erwin, :8

Schoon gedaan man. ;)
 
Heel erg mooi, deftig onder handen genomen ;)

Like it.. :))

Grtz,
Beyond
 
Mooi of niet, hij blijft er (hopelijk) zo op.

Mooi hoor. knap gedaan, maar mooi?? Dit zou je juist wel iets mogen verbuigen zo hier en daar. Vaak word hier vanalles op gestapeld en word dit ook als handvat gebruikt. Vandaar dat het meestal niet meer mooi recht is. Dat rechte en strakke is er vaak heel snel vanaf. :8
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan