Hoofdsponsor

1/72 VW Type 93 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Juist om te tonen dat ik niet lig te slapen.
Likje verf en een laag Klir. Nu kunnen we beginnen aan de afwerking.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Erwin, wat is die Klir juist?

Ze zien er mooi uit, by the way ;)

Grtz,
Beyond
 
Beyond,

volgens mij is "Klir" een andere (amerikaanse) benaming voor "Sols Plus". Dit is een reinigingsmiddel voor houten vloeren op basis van acryl. Ideaal om vernis te vervangen uit die kleine, dure, merkpotjes. Glanst goed. Zeer sterk, dus ook beschermend.
Ik gebruik dit om mijn ramen van auto's eens in te doppen en zo nog meer te laten glanzen.
 
Hou er wel rekening mee dat Kirr of Parket + een reinigings middel is en dus geen verf, dus het risico zit erin dat na verloop van een tijdje de glans verloren kan gaan of erger dat het eraf komt zetten.
Ik zelf zal dit nooit als afwerklaag gebruiken,en hooguit zoals gezegd voor de ramen lekker te laten glimmen

Maar in dit geval van Erwin komt er meestal naderhand nog een laag mat vernis overheen.

Ron
 
Hoi,

Inderdaad, Klir is een Johnson product bestemd om vloeren te reinigen en te beschermen. Het grote voordeel van Klir is niet alleen dat het product goedkoop is in vergelijking met die kleine potjes vernis maar ook dat het de matte oppervlakte opvuld, er een laag over legt en beschermd. Het is ook sneldrogend waardoor je minder droogtijd hebt dan bij gebruik van vernis.
De glans is voor mij zeker niet nodig, de bescherming wel.

Vermits het een laag legt over de matte verf en dus de putjes tussen de korrels opvuld verkrijg je een berschermende laag over je verf. Niets houd je tegen om je model verder af te werken door weathering of beschildering. Integendeel, het voorkomt dat de dunne weathering zijn weg zal zoeken te pas en ten onpas over en door je matte verf.
Het is ook een uitstekende ondergrond voor een decal vermits er geen lucht meer tussen de verfkorrels zit. Het gebruik van producten zoals Humbrol decal cote 1 en 2 blijft aan te raden.

En zoals Ron zegt, ik eindig altijd met een laag matte of satijn vernis op mijn modellen.
 
Kleine update.
Ik ben er in geslaagd om het bagagerek van de ambulance naar de knoppen te helpen en dat word dus opnieuw beginnen. :@
Ik ga mij dus eerst concentreren op wat kan afgewerkt worden. :$

Vooreerst de post VW en zijn aanhangwagen.
Beetje bijgewerkt met MIG brown wash (goed spul) en laag klare vernis gelegd op de flanken van de opbouw en de aanhangwagen. In mijn decal doos eens gezocht wat kon dienen en daar nog een vel letters aangetroffen van Ventura, blijkbaar iets heel oud.
Hier dan maar het woord REICHSPOST letter per letter 6 x uitgesneden en deze tot nu toe eveneens letter per letter 4x geplaatst. :nowink:

Heb de VW ook eens op een vignet geplaatst met op de achtergrond iets dat moet doorgaan als een postgebouw. Vind het persoonlijk nog zo slecht niet als achtergrond en het voordeel is dat ge er geen interieur moet insteken.
Laat maar horen !



 
Laatst bewerkt door een moderator:
letter per letter 6 x uitgesneden en deze tot nu toe eveneens letter per letter 4x geplaatst. :nowink:

:laugh::laugh: hoezo zijn modelbouwers prettig gestoord :laugh:

Maar zier er leuk uit en dat rode kleurtje is ook weer eens wat anders.

Ron

btw lig er nog een pakje uit Honkong in de aanhanger voor mij :$
 
Wederom heel verzorgd werk, ik heb toch ook een zwak voor deze schaal ! G.
 
Helemaal mijn ding ;)

Ziet er mooi uit hoor, gebouw zal goed de wagen doen uitkomen...
Benieuwd naar meer.

Grtz,
Beyond
 
Hey, :8

Inderdaad, dat ziet er weeral schoon. Goed idee Erwin om een achtergrond te bouwen, het geheel zal schoon tot zijn recht komen zo. ;):)
 
Zoals gezegd heb ik verder gewerkt aan de VW postwagen en zijn bijhorend dio (of toch iets dat er moet op lijken).

Waar ik aanvankelijk van plan was om het deel van het gebouw dat ik ging gebruiken te kopiëren en na te bouwen met behulp van een overschot Gyproc plaat, heb ik er na 2 mislukte pogingen toch maar van afgezien en besloten om de delen van het gebouw afzonderlijk te gebruiken.
Het geheel waar het deel van uitmaakt is een oud stationsgebouw van Jouef in HO, (ref 1020), kit dat op mijn erf gegroeid is omdat niemand het meer wou. De kit is onvolledig maar hetgeen er in steekt is voor mij nog heel goed bruikbaar .

Dan maar begonnen met het bijeen rapen van wat bruikbaar kan zijn:
fotokader 10x15,
achtergevel, deel voetpad en ramen van de Jouef kit,
stukje Gyproc.

Na een grijze basiskleur begonnen met een lichtere tint en het voetpad aangevallen met verschillende pastels. Vermits dat we te maken hebben met een groot gebouw in Duitsland anno 1946 mogen er dus wel nog wat beschadigingen te zien zijn en deze werden aangebracht met de cutter.



Bleef de vraag hoe ik de rijbaan ging aanpakken. Ik heb hier nog enkele platen van de ter ziele gegane Belgische firma Winand liggen maar vond het toch zonde om zo een plaat in stukken te zagen. Tot opeens een licht opging: waarom geen kleurenkopie nemen van de straatoppervlakte ? Bingo !!
Zeer goedkoop, zeer praktisch en bijna geen werk aan.



Hierna beschadigingen wat bijgewerkt, wash aangebracht, beetje drybrushing en dit is het voorlopige resultaat:



De VW heeft zijn wielen gekregen, voor- en achterbumper, handvat voor kofferdeksel, klaxon, ruitjes en koplampen. Morgen nog de uitlaat aanbrengen en de nummerplaat, wat drybrushen en een beetje stof.



Reakties welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erwin,dat ziet er goed uit.
Goed gezien van jouw, om een kopie te nemen...

Vraagje, komen er geen deuren en ramen in de openingen?
Denk dat zoiets wat maar "karakter" zou geven aan het gebouw....??

Grtz,
Beyond
 
Oh oh, dit wordt sterk ! Die kasseistraat, hoe zit dat juist ? Merk ? Zelfgefabriceerd ?
Zalig topic wordt dit ! GUnit.
 
Hey jongens, :)

Ja, inderdaad, dat is een schoon dingsken geworden. :$
Deze avond had ik het voorrecht om dit 'in real' te zien, en moet zeggen dat het heel geslaagd is geworden. ;)
En uiteraard komen er ramen en deuren in het gebouw, deze zitten er nu al in zelfs. Er moet nog wel wat aan gewerkt worden, maar het wordt heel schoon.
Erwin jongen, ge hebt u zelf weeral overtroffen. ;):8
 
Dank U , Dank U , Dank U. :$

@ Beyond: ja hoor, de meeste zitten er reeds in, heb enkel nog werk aan de deur die ik moet openzagen en bijverven. Er komen tevens 3 figuurtjes op het dio. De ramen in de kit zijn in een oranje-rood kleur en ik heb deze zo gelaten omwille van het rood van de Post maar ook omdat ik deze mooi vond contrasteren met het vuilgrijs van de gevel.



@ GUnit: de kasseistraat werd reeds geschilderd en al uitgebracht door Winand, een merk dat accessoires uitbracht voor de modelspoorweg. Ik heb er ooit eens kunnen kopen bij Verborgh in Gent (ook reeds ter ziele) en heb er nu spijt van dat ik geen andere prullen van die firma gekocht heb want het is goed materiaal.
Vermits ik geen enkele van die platen meer wens te versnijden heb ik er dan maar een kleurenkopie van genomen. Deel uitgesneden op maat en gekleefd op het stuk Gyproc plaat voor het trottoir.



@ swaken: je zal zien dat ik het geheel reeds wat bijgewerkt heb en ik vind het inderdaad beter.
Aangebrachte wijzigingen: de schade aan het gebouw in gebroken wit (vallejo Silvergrey) geverfd ipv rood en nog een beetje meer MIG wash aangebracht aan de onderzijde van uitstekende stukken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erwin, dat ziet er veel beter uit :)

Wat ik nog vergeten te zeggen heb, de Reichspost had op hun voertuigen ook een adelaar met swastica op de zijkanten....
Het klinkt misschien wat raar, maar in die tijd was het in Duitsland een overal voorkomende afbeelding.
Misschien kan je hier iets mee?

Grtz,
Beyond
 
Erwin, dat ziet er veel beter uit :)

Wat ik nog vergeten te zeggen heb, de Reichspost had op hun voertuigen ook een adelaar met swastica op de zijkanten....
Het klinkt misschien wat raar, maar in die tijd was het in Duitsland een overal voorkomende afbeelding.
Misschien kan je hier iets mee?

Grtz,
Beyond

Tx Beyond, maar dat was voor en tijdens WO2.
Deze scène speelt zich af na de oorlog laat ons zeggen 1946 -1947. Dit is ook de reden waarom er weinig oorlogsschade te zien is aan de ramen en het geheel nogal proper zal zijn.
 
Dit gaat een heel leuk diorama opleveren zie ik.

Alleen een beetje jammer dat je de plastiek ramen niet overschilderd ook al was het maar in dezelfde kleur.

Maar dat doe er verder niet toe hetis gewoon een heel leuk idee over een ongewoon onderwerp.

ron
 
Alleen een beetje jammer dat je de plastiek ramen niet overschilderd ook al was het maar in dezelfde kleur.
ron

Tx. Ik heb dit opzettelijk zo gelaten omdat het er ten eerste goed uitzag maar ook omdat ik mij uit mijn jeugd herinner dat de lokale "post" bij ons gevestigd was in een grijs gebouw en dat de deur en de ramen in het rood geschilderd waren. :|
Er komt ook nog een grijze wand achter dus de "doorkijkschijn" zal verdwijnen.

Bij een volgende update zal je ook zien dat de ingangsdeur modern oogt maar ook dat is iets dat ik mij herinner uit mijn jeugd. Voordat er aluminium ramen bestonden waren er ook ramen en deuren uit staal. (we hadden thuis zelfs zo een achterdeur)
Ook de Duitse bouwstijl voor en tijdens WO2 kende dit dus ik denk dat het wel goed zit. Er zullen wel mensen zijn die het niet goed vinden maar ja, die vind je altijd en die kritiek nemen we er graag bij. :8
 
Erwin ik twijfel geen moment over de kleuren van je ramen en deuren, maar persoonlijk vind ik onbeschilderd plastic altijd als plastic overkomen door de glans ervan en dat is wel weer jammer van je werk.

Maar het is jouw diorama en hoe je het doe is uiteraard jouw keuze.

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan