Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
andere motor
Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 69

Discussie: andere motor

Standaard andere motor

ik had eens een vraag over een boegschroef. omdat volgens mij een van de enige oplossingen gaat zijn in mijn boot.

ik dacht dat die motor die er op zat maar een aantal minuten kon draien en dan moest stoppen omdat het warm zou lopen .

dus hier mijn vraag / zou ik een andere motor op een boegschroef kunnen monteren die
    1/ krachtig genoeg is voor mijn boot
    2/ en die niet warm loopt na enkele minuten.

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Ho Dirk,

Persoonlijk zou ik er me niet aan wagen om een andere motor op een bestaande boegschroef te gaan monteren want ik vrees dat het geheel dan niet meer goed zal gaan passen, met als gevolg dat er lekkage zal gaan optreden.

Ik weet niet hoe handig je bent (zo te zien kan je met je handen goed uit de voeten ), maar het is misschien een optie om zelf je boegschroef te maken?

Het is misschien ook geen slecht idee om eerst eens de mening van Luc (Newbie) te vragen.
    Die had buiten alle verwachtingen in geen goede ervaringen met het testen van een boegschroef als hoofdaandrijving.

Droop

Klein Loewietje
    Gast

Standaard

Amazone, heeft Graupner geen boegschroef die wordt aangedreven door een speed 400? Da's toch een motor die lang kan draaien, weet ik uit ervaring. Alleen weet ik niet wat type boegschroef het is, of hoe krachtig.

Johan

Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding

Standaard

Hey Johan,

Mijn Raboesch boegschroef heeft ook een power 400 als motor en die mag je ook niet continue 'full power' laten draaien. Staat zeer nadrukkelijk in de handleiding beschreven.
    Volgens mij ligt dit aan het feit dat die motortjes door de tandwieloverbrengingen teveel belast worden, of dat de tandwielen op zich daar niet tegen bestand zijn.

Droop

Klein Loewietje
    Gast

Standaard

Inderdaad, daar heb ik niet echt bij stil gestaan, de Speed 400 die ik gebruik staat rechtstreeks op de as, en 'vollen bak' draait die nooit, hoogstens op 1/3.
    Terechte opmerking!

Standaard

zelf een boegschroef maken ? lijkt me hoogst onwaarschijnlijk droop.

ik weet dat de waterpomp niet gaat werken dus daar ben ik al 100% van afgestapt.

Standaard

amzone, de boegschroef werkt niet.
    in het kort: geen drukkamers om druk op te bouwen voor het water weg te persen.De druk die nodig is om de boot vooruit te duwen is groter dan de druk die de schroef kan opbouwen waardoor de schroef in z'n eigen water ronddraait.

De waterpomp : In het begin van mijn topic staat een duitser die zijn boot van 30kg aandreef dmv een waterpomp .Hij had eerst de zwaarste genomen en moest lichter gaan omdat het schip te snel ging met de zwaarste pomp.

Alleen 30kg is geen 100kg zoals uw schip.

Ofwel ga je naar jetmotoren met waterstuwing.
    Ofwel er een schroef onder,maar dat gaat reactie uitlokken met zo'n schip.
    Ofwel een ballastbom met schroef in.
    Ofwel, is mijn laatste optie, als bij mij de waterpomp ook niet werkt maar ik weet niet of dat bestaat.Een schotelschroef zoals droop heeft maar dan 1 die je kunt insteken als je gaat varen en verwijderen als ze op het droge staat ivm de reacties.Dit geeft als bijkomend voordeel dat de boot beter bestuurbaar is,maar natuurlijk zeker niet natuurgetrouw.

Ofwel ,als laatste en mooiste en moeilijkste, je maakt ze zeilend,maar dan heb je nog altijd een voorstuwingsysteem nodig om als ze in haar dode hoek komt je ze eruit kunt krijgen.
    Laatst gewijzigd door newbie; 10-03-09 om 20:37
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

Standaard

aha dat stuk had ik niet gelezen luc
    thx dat je me daar ff op wijst

.De druk die nodig is om de schroef vooruit te duwen is groter dan de druk die de schroef kan opbouwen waardoor de schroef in z'n eigen water ronddraait.

het is en blijft een model boot en omdat ik nog altijt geen kabouters tegen gekomen ben die een schip kunnen besturen zal het tog een schroef worden denk ik .

nu ken ik niet veel ( helemaal niets ) van schroeven en motors
    maar ik weet dat er hier wel een paar zijn.
    kunnen jullie me meschien op weg helpen met wat ik het best kan gebruiken

zoals luc zegt hij gaat zeker een heel gewicht aan moeten kunnen maar ik wil er ook weer geen speed boot van maken.

Standaard

Hoi dirk,

ik zou eerst eens een plaatsje voorzien waar je de schoef gaat plaatsen!
    ik heb al eens gezien dat ze bij een zeilboot de hulpmotor tussen de romp en de roer hebben geplaatst.
    Dus daar kun je zeker eens naar kijken of dit een oplossing is.
    De motor kun je even uitzoeken om dat je zelf bepaald welke snelheid hij mag gaan!!
    En zeker niet vergeet dat je er een as door je romp kunt plaatsen en dat je er altijd goed aan zult moeten kunnen. (invetten,....)
    ik hoop dat ik je een beetje opweg hebben gezet!!!
    grtjes John
    -------------

varend schip: löschkreuzer weser
    tri stars sailingboot :p

schip in aan bouw: zee/visarend :eek:

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Ik ken er geen fluit van dus het kan zijn dat dit niet kan.

Ik heb gezien dat er buitenboordmotoren bestaan voor modelbouw, misschien kan je zoiets erop zetten zodat het demontabel is. Het zou dan wel best helemaal onderwater moeten hangen voor het zicht en weet niet of dit mogelijk is.

vb foto van zo een motor:

bron: Modelbouw Bloemendaal.nl
    Groeten,

Michel.

Standaard

dirk.

Meet de afstand eens waar uw schroef komt te staan en de plaats waar je de motor kunt plaatsen.

Ik vermoed dat dat bij U rap zo'n 40 cm zal bedragen.

Bestaan er zo'n lange schroefassen ??

daarom die schotelschroeven die ik al aangaf. (2 stuks) of een voltsneider-aandrijving maar die kosten geld.
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Santisima Trinidad (RC)

Standaard

luk het achtersteven is onder aan de kiel 20 cm breed dus met een as iets langer dan 20 cm moet het gaan. dan zit de as wel los door het achtersteven met het roer blad nog voor het roer blad

Standaard

ik heb ff een schetsje gemaakt met de maten er bij en hoe ik het zou willen maken. het rode gedeelte is de motor schroefas en schroef.

Standaard

Hoi Dirk,

op deze manier zou je het kunnen proberen.
    Voor je er een as en schroef aan schaft eerst een goed uit rekenen hou snel het wilt te laten varen.
    Aan de hand van die gegevens kun je de diameter van je as nemen.
    Het zou ook misschien verstandig zijn om een gelagerde as te nemen aangezien de grote van je boot!!
    Dan heeft je motor niet zoveel vermogen nodig.
    Er zijn best wat motor te koop die je daar voor kunt gebruik (traag draaiende motoren).,
    Zou ik denken, maar daar beslis je zelf over.
    Ik heb er laatst nog een paar gekocht via een bedrijfje uit NL Limburg. via internet ook te bestellen.
    Ze stonden er ook in Goes.
    Laatst gewijzigd door JOHN DE ROOY; 11-03-09 om 18:12
    grtjes John
    -------------

varend schip: löschkreuzer weser
    tri stars sailingboot :p

schip in aan bouw: zee/visarend :eek:

Standaard

dirk ,nu komt gij op een gebied waar ik u niet veel meer verder kan helpen.

ik had bij de ST al 20cm nodig bij schaal 1:50.

Ligt de schroefas bij U nu vrij horizontaal of staat ze onder een grote hoek.

Ik denk dat de hoek van de schroef tov het schip belangrijk is voor de aandrijving.

ps. Mischien de schroef in een buis stoppen met 2 aanzuigopeningen en de buis beplanken zodat de mensen niet direct de schroef zien.
    Luc alias "newbie"

Werkbootje van 1820
    Santisima Trinidad (RC)

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Rijdend - Eerste foto's van mijn allereerste echte motor modellen
    By singha in forum Afgewerkte projecten zonder bouwverslag
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 20-10-08, 19:33

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op: