Hoofdsponsor

1/35 Zelf maken : eenvoudig straatlicht. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hallo jongens,

Omdat ik vandaag wat gepruld heb aan een straatlamp voor mijn diorama "Wilkommen !", heb ik mezelf maar ineens de moeite getroost om er wat fotootjes bij te nemen.

Het is allemaal erg eenvoudig en het is leuk om te doen.

Wat heb je nodig voor de basis :

- een stukje dik koperdraad,
- een hoedje van een wijnfles,
- een mooi gevormd bolletje in plastic (spare box van mijn militaire vtgn.),
- een doorzichtig stukje sprue met bolle kop.
- een beetje fantasie.

1) Met een ronde vorm snij je de gewenste grootte uit van een wijnfleshoedje, ter vorming van de kap. Dit snij je vanuit het midden over de straal zodat je een "Chinees hoedje" kan plooien door de ene rand over de andere te schuiven :

asnijdenmateriaal-800.jpg

2) Een stukje koperdraad van 0.8 mm dient geplooid te worden naar smaak, ik heb me aan referentiefoto's van oude lampen gehouden, een gaatje ervoor werd geboord in een mooi rond stukje uit de reserve-onderdelendoos :

bkoperdraadje-800.jpg

3) Een bol kantje van een doorzichtig stukje sprue zal als lamp dienen :

clamp-800.jpg

4) Dit is wat je krijgt na montage van hoedje, bolletje, doorzichtig kopje, koperdraad :

dmontage-800.jpg

5) Even kijken hoe het er gaandeweg uit zal zien :

etestopdeplaats-800.jpg

6) Eerst een laagje acrylprimer erover, daarna voor de structuur nog wat lokaler een weinig structuurprimer voor het oude uitzicht :

fprimerensurfacer-800.jpg

7) Het drietal dat ik gebruikt heb om de zaken in kleur te zetten. Het matwit was de basis, gebroken met wat zwart en bruin om het felle te breken :

hzijdemat-800.jpg

8) Wat je niet ziet op foto is het volgende : om het effect te verkrijgen van geëmailleerd metaal, heb ik een start gemaakt met flinterdun matwit te leggen. Daarna plaatselijk aangevuld met zeer dun zijdeglans wit, om af te sluiten met lokaal gebruik van glanzend wit.

Dit is het resultaat daarvan :

iglans-800.jpg

9) Nu volgen washes van olieverf, de gebruikte kleuren voor de eerste wash zijn zwart en burnt umber. Roesteffecten werden verkregen door burnt sienna lokaal te gebruiken, in washvorm, zij het iets minder dun :

jolieverfwashes-800.jpg

10) Na het aanbrengen op het huisgeveltje :

kshowtime-800.jpg

Strategisch genomen foto die doet vermoeden dat het lampje werkt :

lburning-800.jpg

Aan de vrienden-electriciens onder ons wil ik mijn verontschuldigingen aanbieden want het ding werkt niet echt. Ik persoonlijk vind dit niet echt een gemis. Er brandden toch amper lampen na D-Day...

Hopelijk hebben jullie er iets aan, vriendelijke groeten van GUnit.
 
Zeer mooi gedaan, goed uitgelegd, en elke dag leer ik hier weer iets bij. :) :)
 
Zeer mooie How to, GUnit.
Dit is echt leerzaam.

Dank U.
Beyond
 
Zeer mooi gedaan en prachtig uitgelegd met goed bijhorende foto's.

Misschien is het ook een ideetje om dit ook bij de 'How To's te plaatsen? ;)



Droop
 
Dat is een erg mooi lampje geworden. Mijn complimenten.

De bol kun je natuurlijk ook vervangen door een ledje he. ;) Geeft het ook nog licht.
 
Proficiat met het resultaat, en bedankt voor de duidelijke uitleg. Applaus
Altijd mooi om te zien hoe bepaalde onderdelen tot stand komen
 
pffff.....
Ik denk dat ik ga stoppen met modelbouwen. Zo'n niveau ga ik nooit halen......
 
Knap gevonden, en heel mooi gemaakt ApplausApplausApplaus

Droop schreef :

Misschien is het ook een ideetje om dit ook bij de 'How To's te plaatsen? ;)

Volgens mij kunt ge beter het hele bouwverslag bij de 'How To's plaatsen : "Hoe bouw ik een diorama ?, een How-To van GUnit" ;)

Misschien toch nog eens proberen om het doorzichtig "lampje" door een ledje te vervangen ? Met werkende verlichting gaat het er nog mooier uitzien.

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan